Войти
Закрыть

Залізничний та автомобільний транспорт України

9 Клас , Географія 9 клас Надтока, Топузов

 

§ 38. ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТА АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ

• Як ви вважаєте: роль автомобільного транспорту із часом зростатиме чи зменшуватиметься?

• Що вам відомо про функції залізничного транспорту?

ЗНАЧЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ. Залізничний транспорт відіграє провідну роль у транспортно-економічних зв’язках. Але останнім часом його частка в загальному вантажообігу значно знизилась, і тепер він поступається трубопровідному транспорту за загальною масою транспортування вантажів.

Залізничний транспорт — складова частина транспортного комплексу України, він має багатовидову структуру, яку формують залізничні колії, залізничні станції, підприємства з обслуговування локомотивів та вагонів (локомотивні й вагонні депо). Державним підприємством у сфері залізничних перевезень є «Укрзалізниця» (мал. 189).

Мал. 189. Логотип «Укрзалізниці»

Картографічний навігатор

Мал. 190. Карта «Транспорт України»

Визначте за картою (мал. 190) основні транспортні вузли нашої країни

Мал. 191. Залізничний вокзал у м. Ковелі (Волинська область)

Підготуйте розповідь про історію прокладання залізничних шляхів у вашій області.

ЕКОНОМвсесвіт

Використовуючи шкільний атлас, дай те відповідь на запитання: чому перші українські залізниці закінчувались у портових містах? А саме: Балта — Одеса, Знам’янка — Миколаїв, Ромни — Лібава, Ковель — Брест — Кенігсберг (тепер Калінінград). Які чинники визначили цю закономірність?

Основними вантажами, що перевозяться залізницею, є вугілля, залізна руда, нафта, будівельні матеріали, продукція металургії та машинобудування, мінеральні добрива, сільськогосподарська продукція.

Залізничний транспорт перевозить значний обсяг пасажирів. Особливо це стосується пасажирських перевезень на великі відстані, зокрема за межі країни (мал. 190).

ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УКРАЇНІ. Перша залізниця з’явилася в Україні в 1861 р., вона сполучала міста Львів і Перемишль. Західноукраїнські землі на той час перебували в складі Австро-Угорщини. У східній частині України, яка тоді була в складі Російської імперії, будівництво залізниць розпочалося в 1865 р. Стала до ладу залізниця Одеса — Балта, яку згодом подовжили до Києва. У 1870 р. Одеса вже була сполучена з Москвою.

У 1913 р. залізнична мережа вже нагадувала теперішню й становила 3/4 сучасної мережі залізниць. У 1937 р. були збудовані залізниці Донбас — Москва та Херсон — Харків.

СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ. Загальна протяжність залізничних шляхів України — 22,8 тис. км, з них електрифіковано 8,3 тис. км. Усі залізничні магістралі об’єднані департаментом «Укрзалізниця», він поділяється на шість регіональних залізниць: Донецька (управління в Краматорську, у зв’язку з проведенням АТО), Південно-Західна (Київ), Придніпровська (Дніпро), Південна (Харків), Одеська (Одеська), Львівська (Львів). Центри керування залізницями водночас є найважливішими транспортними вузлами України. Крім них, такими є Лозова, Фастів, Ясинувата, Жмеринка, Волноваха, Дебальцеве, Знам’янка, Козятин, Бахмач та ін.

Основні напрямки сполучають Київ, Одесу, Дніпро, Донецьк, Харків, Львів, Запоріжжя та інші великі міста. Інтенсивні залізничні перевезення здійснюються лініями Київ — Львів — Чоп, Київ — Харків, Київ — Одеса, Маріуполь — Харків, Костянтинівка — Синельникове — Дніпро — Кривий Ріг.

У перспективі залізничний транспорт дедалі більше розвиватиметься в бік науково-технічного прогресу й інженерно-технічного переоснащення. Зокрема, планується забезпечити електронну централізацію залізничних стрілок, збільшити вантажопідйомність одного вагона до 85 т, поповнити локомотивний парк новими машинами й повністю електрифікувати залізничний транспорт. Машинобудування країни розпочало випуск принципово нових надшвидкісних потягів «Тарпан» (мал. 192).

Україна стабільно входить до п’ятірки держав з найпотужнішим залізничним транспортом. Масштабніші залізничні вантажоперевезення мають лише Канада, Китай, Росія, США. Українськими залізницями доставляють більше продукції, ніж залізничним транспортом переважної частини країн Євросоюзу сукупно.

Мал. 192. ЕКр1 «Тарпан» — надшвидкісний двосистемний електропоїзд, створений на Крюківському вагонобудівному заводі (м. Кременчук, Полтавська область) у 2011-2012 рр.

Висловте власне враження про використання надшвидкісних транспортних засобів (мал. 192).

Поміркуйте, як рельєф і природні умови впливають на розвиток автомобільного транспорту.

Мал. 193. Міст імені Патона (Київ)

Підготуйте виступ про мости, збудовані у вашій місцевості.

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ. Здебільшого рівнинний рельєф України є одним із чинників ефективного розвитку автомобільного транспорту. Ним перевозять вантажі та пасажирів на короткі й середні відстані. Україна сполучена якісними автошляхами із суміжними регіонами Білорусі, Молдови, Польщі, Росії.

Автомобільний шлях — це належним чином обладнана автомобільна дорога, яка за господарською важливістю й технічними характеристиками належить до категорії загальнодержавного, обласного, місцевого значення.

Найважливішими для економіки України автошляхами є: Одеса — Київ, Київ — Брест (Білорусь), Київ — Варшава (Польща), Львів — Київ, Дніпро — Запоріжжя, Дніпро — Нікополь, Київ — Дніпро, Київ — Харків, Кропивницький — Кишинів (Молдова). Про автомобільне сполучення України з країнами Євросоюзу свідчить той факт, що у Львівській області в 1998 р. споруджено найбільший у Європі автомобільний перехід — Краковець.

Мережа автошляхів в Україні доволі розгалужена, їхня загальна протяжність становить близько 170 тис. км, а густота автошляхів із твердим покриттям — 270 км на 1000 кмтериторії. Середня відстань перевезень автотранспортом становить: для пасажирів — 11 км, для вантажів — 19 км.

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ В УКРАЇНІ. Територія України має велике транзитне значення, тобто нею можна провезти значну кількість вантажів і пасажирів. Коефіцієнт транзитності (розвиненість усіх транспортних зв’язків і відповідної їм інфраструктури) нашої країни становить 3,75 (для зіставлення: Польщі — 2,92). За домовленістю між європейськими країнами на континенті формується дев’ять дорожно-транспортних коридорів. Територією України проходить третина з них: Берлін — Краків — Львів — Київ, Одеса — Київ — Москва — Санкт-Петербург — Гельсінкі, Трієст — Будапешт — Чоп — Львів.

Чи знаєте ви, що...

Важливу роль для автомобільного транспорту відіграють мости. Окремі з них є своєрідним інженерним дивом. Це стосується більшості київських мостів: міст Патона (мал. 193), міст Метро, Московський міст, Південний міст. Своєрідними є й мости інших міст: Черкас, Дніпра, Запоріжжя, Херсона.

* * *

Найдавніший міст України збудований генуезцями в XIII ст., розташований у м. Феодосії. Він функціонує донині. Довжина його — 10 м. Дещо «молодшим» від нього є «Турецький міст» над річкою Смотрич біля фортеці в Кам’янці-Подільському, його було споруджено в XVI ст.

* * *

Кількість легкових автомобілів в Україні перевищила 5 млн. Найбільше їх у міських агломераціях Донецької, Дніпропетровської, Харківської областей, безперечно, у Києві.

Як, на вашу думку, зміниться транспортне положення України за умови збільшення інтенсивності використання автошляху Лісабон — Шанхай (мал. 194)?

Мал. 194. Українська гілка «Нового шовкового шляху» Лісабон — Шанхай

В Україні діє програма «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування». На її реалізацію виділяють кошти з державного бюджету. Дізнайтеся на офіційному сайті Верховної Ради, будівництво, реконструкцію чи поточний ремонт яких автошляхів здійснено у вашій області або заплановано це зробити цього року. Поміркуйте, як це позначиться на розвитку економіки вашого регіону й України в цілому.

Мал. 195. Ділянки автошляху Київ — Харків. Між Києвом та аеропортом Бориспіль цей автошлях відповідає європейським стандартам

Крім цього, заплановано будівництво транс’євразійської магістралі Лісабон — Шанхай, перша черга якої Лісабон — Київ протяжністю 735 км уже спроектована. Пожвавлення будівництва нових автодоріг та реконструкція старих є одним з елементів інфраструктури (мал. 195), необхідних для якісного проведення міжнародних заходів в Україні: Європейської першості з футболу в Україні та Польщі — Євро-2012, конкурсу Євробачення у 2005, 2017 рр. тощо.

Для подальшого розвитку вітчизняної транспортної системи дуже важливою є участь України в транс’євразійському проекті будівництва магістралі Е40, яку вже подовжено всією територією Польщі через Вроцлав та Краків і буде прокладено в Україні через Львів. Ця магістраль Лісабон — Шанхай, після завершення будівництва стане найпотужнішою у світі.

ДІЛОВИЙ ЩОДЕННИК

1. Залізничний — найголовніший з усіх видів транспорту України. «Укрзалізниця» поділяється на шість залізниць.

2. Найбільшими транспортними вузлами є Донецьк, Дніпро, Харків, Одеса, Львів.

3. Автотранспорт забезпечує перевезення здебільшого на малі та середні відстані. Рівнинний рельєф України сприяє розвитку автотранспорту.

ЗНАЮ, РОЗУМІЮ, ВМІЮ ПОЯСНИТИ

1. Де й коли з’явилася перша залізниця на території України?

2. Які вантажі перевозить залізничний транспорт?

3. Позначте на контурній карті основні залізниці України.

4. Схарактеризуйте перспективи розвитку залізничного транспорту.

5. З якими сусідніми країнами Україна сполучена автошляхами?

6. Дайте визначення поняття «автомобільний шлях».

7. Назвіть основні автомагістралі України.

8. Проаналізуйте переваги й недоліки автомобільного транспорту.

9. Визначте перспективи розвитку автотранспорту в Україні.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 9 клас Надтока, Топузов", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду