Машинобудування в Україні
- 29-01-2023, 00:25
- 248
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
• Машинобудування в Україні. Виробництво машин й устаткування є важливим в економіці України і зумовлює політичну, економічну й соціальну безпеку країни, рівень її виробничого потенціалу. Розвиток машинобудування є своєрідним індикатором промислового та економічного рівня розвитку нашої держави.
Машинобудування є комплексом різних виробництв промисловості України, що спеціалізується на проектуванні, виробництві та експлуатації машин та інструментів і включає 27 видів економічної діяльності (мал. 83). Підприємства цього сектору економіки розташовані в більшості областей нашої країни.
Мал. 83. Продукція машинобудування
Структура нашої економіки склалася таким чином, що машинобудування є технологічним ядром промисловості і визначає стан національної безпеки. Але в наш час для збереження такої ситуації потрібно перетворити підприємства в сучасний, конкурентоспроможний, високотехнологічний і сприятливий до інновацій комплекс, інтегрований в систему міжнародного розподілу праці. Тому що від рівня розвитку машинобудування залежать найважливіші економічні показники: валовий внутрішній продукт країни, продуктивність праці в інших виробництвах національної економіки, їх матеріаломісткість та енергоємність, рівень екологічної безпеки виробництва та обороноздатність держави.
На сьогодні значущість машинобудування визначається тим, що комплекс об’єднує близько 750 великих і середніх підприємств і організацій, а також близько 4 тис. малих підприємств. Кількість зайнятих працівників у машинобудуванні становить майже третину всіх працюючих у промисловості, тому рівень кваліфікації працівників машинобудування багато в чому визначає кадровий потенціал промисловості України.
Машинобудування за обсягом реалізованої продукції значно поступається виробництву харчових продуктів, напоїв і тютюнових виробів, постачанню електроенергії, газу, добувній промисловості і розробленню кар’єрів. Частка його продукції у загальному обсязі становить лише 7 %, що є низьким показником, зважаючи на те, що в економічно розвинених країнах світу цей показник коливається у межах 30-50 %.
Основною продукцією галузі є виробництво електротехніки і приладів, устаткування для електростанцій та металургійних підприємств, транспортних засобів (автомобілі, вагони, літаки), обладнання для хімічних і нафтохімічних підприємств, харчової промисловості, для сільського господарства та військово-оборонна продукція.
Підприємства машинобудування впливають на розвиток соціальної інфраструктури і стан ринку праці. Як великий споживач продукції металургії, хімічної промисловості, енергетики, транспорту і зв’язку машинобудівний комплекс сприяє розвитку цих та ін.
Отже, роль машинобудівних виробництв у соціально-економічному розвитку України на сьогоднішньому етапі є значущою. Тому від розвитку галузі багато в чому залежить, чи зможе Україна зайняти провідне місце серед держав, що володіють високотехнологічною промисловістю і пропонують якісну продукцію на світових ринках, чи перетвориться на сировинну базу економік розвинених країн світу.
Починаючи з 1991 року (за окремими винятками) обсяги виробництва в машинобудуванні зменшувалися, що є наслідком кризового розвитку господарства країни і втрати виробничих зв’язків українських підприємств машинобудування з підприємствами інших країн, що працювали в машинобудівному комплексі. Крім того, за перші роки незалежності було значно скорочено інвестиції в розвиток як окремих підприємств, так і цілих галузей машинобудування. Кризові явища в машинобудуванні були підсилені відсутністю замовників на існуючу продукцію, а отже, і ринків збуту готової продукції, а також зміною спеціалізації та асортименту виробництва багатьох машинобудівних підприємств.
Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування зосереджені нині переважно в областях з високим рівнем розвитку науково-дослідної та металургійної бази, з достатньою кількістю кваліфікованих кадрів. Так, найбільше підприємств машинобудування розташовано в Харківській, Дніпропетровській, Запорізькій, Львівській областях та в м. Києві: на них припадає понад 70 % виробництва продукції машинобудування. На дещо нижчих позиціях перебувають Одеська, Миколаївська області, де за останні роки обсяги виробництва галузей машинобудування скоротилися. Особливо низькою є частка машинобудування більшості західних областей України.
Виробництво металургійного, гірничошахтного, підйомно-транспортного й енергетичного устаткування, для яких характерні висока металомісткість, але низька трудомісткість і транспортабельність продукції, орієнтуються в розміщенні на сировинну базу і на споживача. Його центрами є Дніпро, Харків, Одеса, Кривий Ріг.
Транспортне і сільськогосподарське машинобудування, виробництво промислового та будівельного обладнання орієнтуються здебільшого на споживача готової продукції (за винятком тих виробів, які відзначаються абсолютною транспортабельністю). Так, промислові електровози випускають у м. Дніпро. У багатьох інших містах - Києві, Львові, Одесі, Запоріжжі працюють заводи з ремонту тепловозів. Залізничні вагони виробляють у Кременчуці, а в Маріуполі налагоджено виробництво металевих вагонів-цистерн (мал. 84).
Мал. 84. Продукція ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» (м. Кременчук, Полтавська обл.)
Підприємства із суднобудування і судноремонту є в Миколаєві, Херсоні, Одесі, Чорноморську та Маріуполі.
Найбільшими центрами сільськогосподарського машинобудування є Харків, Кропивницький, Дніпро та Херсон. Наприклад, «Херсонський машинобудівний завод» - це єдиний в Україні завод, що спеціалізується на виробництві складної сільськогосподарської техніки і має 125-річну історію. Тут випускають зернозбиральні комбайни «Славутич», які тривалий час були його візитною карткою. З 2012 року розпочато випуск зернозбиральних комбайнів «Скіф». Крім зернозбиральних комбайнів, підприємство також виробляє: жниварки для збирання зернових культур, кукурудзи та соняшнику, пристосування для збирання ріпаку та гірчиці, іншу техніку.
Важливими видами машинобудування, які в розміщенні орієнтуються на наявність висококваліфікованих трудових ресурсів і наукових баз, є автомобілебудування, авіаційне та космічне машинобудування, верстатобудування, виробництво приладів, точних машин, інструментів, побутових приладів, електронне машинобудування тощо. Частка цих виробництв в Україні поки що залишається незначною. Нині виробництво наукомісткої і трудомісткої галузей починає формуватися на новій економічній основі із залученням недержавного капіталу, імпортних комплектуючих, установлення кооперативних зв’язків із зарубіжними країнами.
Серед основних центрів автомобілебудування слід виділити Львів, Кременчук, Запоріжжя, Черкаси, Дніпро.
УКРАЇНСЬКІ БРЕНДИ
Історія «КрАЗу» (Кременчуцького автозаводу) - це тривалий і складний шлях до автозаводу світового рівня. Підприємство за весь період свого існування, починаючи з 1945 р., тричі змінювало характер виробництва. Але, незважаючи на часту реорганізацію, «КрАЗ» - одне з небагатьох підприємств в країні, якому вдалося увійти до десятки лідерів автомобілебудування.
Сьогодні «АвтоКрАЗ» - це лідер автомобільної промисловості України, що входить до десятки провідних світових лідерів з виробництва великовантажних автомобілів. Це єдиний виробник в Україні цивільних та військових вантажівок, що має замкнутий технологічний цикл виробництва. «АвтоКрАЗ» виробляє різні вантажні автомобілі, а також причепи та напівпричепи. Модельний ряд бренду «КрАЗ» налічує 33 базові моделі: автомобілі-самоскиди, сідельні тягачі, бортові автомобілі, лісовози тощо.
Крім цих центрів, ще в багатьох областях України розпочато розвиток автомобілебудування. Основною причиною цього є значний попит на продукцію галузі серед широких верств населення. Спеціалізацією нових підприємств галузі є випуск вітчизняних тролейбусів і збирання автомобілів іноземних марок.
Прикладом такої інтеграції є підприємство «Єврокар», що розташоване в Ужгородському районі Закарпатської області. Його було створено у 2001 році. Тут налагоджено повномасштабне виробництво автомобілів, яке включає такі основні виробничі процеси, як зварювання, фарбування і монтаж. Потужності виробництва розраховані на випуск 50 тисяч автомобілів на рік, а потенціал модернізації дає змогу збільшити їх до 100 тисяч одиниць на рік (мал. 85). Стратегічною метою проекту «Єврокар» є інтеграція України в європейську автомобільну промисловість. На сьогодні завод «Єврокар» випускає весь модельний ряд автомобілів марки SKODA.
Мал. 85. У складальному цеху «Єврокар»
Авіаційна промисловість набула розвитку в Києві і Харкові, де виробляють пасажирські та транспортні літаки. Головним підприємством галузі є «ДП АНТОНОВ» (раніше Київський авіаційний завод «АВІАНТ»), яке засновано ще 1920 року.
Космічна галузь розвинена у Дніпрі. Тут розміщується Державне підприємство «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод їм. О.М. Макарова» (ПІВДЕНМАШ). За понад сімдесятирічну історію підприємство отримало статус світового лідера в галузі ракетобудування і нині є базою ракетно-космічної промисловості України. Починаючи з 50-х років XX ст. тут було створено чотири покоління ракетних комплексів стратегічного призначення, близько 400 космічних апаратів 70 модифікацій, космічні ракети-носії: «Циклон», «Космос», «Зеніт».
«ПІВДЕНМАШ» бере участь у програмі «Антарес»/«Таурус-ІІ», а саме у виготовленні першої ступені ракети-носія «Таурус-ІІ» (мал. 86). Ця ракета-носій призначена для використання за урядовими програмами США та NASA і забезпечуватиме виведення в космос ракет середнього класу вантажопідйомності на комерційній основі.
Мал. 86. Ракета-носій "Таурус-ІІ” стартує зі східного узбережжя США (база Волапс, Вірджинія)
Приладо- й верстатобудування розмістилися в багатьох містах країни, зокрема Києві, Луцьку, Харкові, Житомирі, Львові, Сумах, Одесі. Засоби обчислювальної техніки виробляють у Києві, Одесі.
• Перспективи розвитку. Головне завдання сучасного українського машинобудування - виробляти якісну продукцію, яка б відповідала сучасним вимогам вітчизняного та світового ринків. Проте ці виробництва в Україні характеризуються переважанням металомістких галузей і недостатнім розвитком наукомістких. А саме останні визначають науково-технічний прогрес не тільки в машинобудуванні, але й в інших сферах господарства. У галузі спостерігається нераціональна матеріале- й енергоємність підприємств, що позначається на собівартості продукції. Недосконалою є і територіальна організація машинобудування. Підприємства галузі зазвичай сконцентровані у великих містах, а в малих і середніх містах їх майже немає.
Тому машинобудування України потребує суттєвих галузевих і територіальних змін.
Докорінна модернізація машинобудівних підприємств, їхнє технічне переоснащення з використанням сучасних технологій і значне підвищення за рахунок цього якості товарів сприятимуть досягненню продукції машинобудування світових стандартів та їхньої конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ІНТЕРАКТИВ
Користуючись додатковими джерелами інформації, створіть презентацію про підприємства машинобудування вашого регіону. Визначте чинники їхнього розміщення. Пригадайте, які ремонтні підприємства є у вашому населеному пункті або регіоні?
ГОЛОВНЕ
• Виробництво машин та устаткування - одна з важливих галузей в економіці України і своєрідний індикатор промислового й економічного рівня розвитку нашої держави.
• Основною продукцією галузі є виробництво електротехніки та приладів, устаткування для електростанцій і металургійних підприємств, транспортних засобів (автомобілі, вагони, літаки), обладнання для хімічних і нафтохімічних підприємств, харчової промисловості, для сільського господарства та військово-оборонна продукція.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 7
Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення.
Рекомендовані завдання і хід роботи, дивіться за QR-кодом.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
Коментарі (0)