Машинобудування в Україні
- 14-01-2022, 23:07
- 1 145
9 Клас , Географія 9 клас Довгань, Стадник 2022 (повторне видання)
§ 30. Машинобудування в Україні
Ви дізнаєтесь:
- про сучасний стан, перспективи та проблеми розвитку машинобудування в Україні
- про географію та види продукції машинобудування в Україні
Пригадайте:
- структуру машинобудування
- чинники розміщення основних виробництв машинобудування
Машинобудування є однією з провідних складових української економіки. Воно об’єднує понад 11 тис. підприємств із виробництва різноманітних машин та устаткування, приладів й апаратури тощо. Питома вага машинобудування у промисловому виробництві становить близько 17%. Більше половини виробленої продукції експортується.
Мал. 1. Розвиток машинобудування за регіонами України.*
1. Сучасний стан українського машинобудування.
Сучасне машинобудування в Україні представлене мережею машинобудівних підприємств, що займаються виробництвом гірничого обладнання, рухомого складу залізниць, сільськогосподарського обладнання, турбогвинтів, газових турбін, верстатів, авіадвигунів, приладів для легкої та харчової промисловості, комп’ютерів, електронної та оптичної продукції тощо. Підприємства машинобудування розташовані в більшості областей нашої країни (мал. 1).
Останніми десятиліттями обсяги випуску та експорту продукції українського машинобудування суттєво знизилися. У вас удома є побутові прилади, ви користуєтеся комп’ютерами, смартфонами, планшетами. У багатьох родинах є велосипеди, самокати, скутери, автівки тощо. Виробники цієї техніки, як правило, іноземні компанії. Чому так сталося? Справа в тому, що на світових ринках машинобудівельної продукції висока конкуренція. Зокрема вимоги європейських споживачів до характеристик машин та обладнання суттєво відрізняються від тих, що традиційно склалися в межах наявних економічних зв’язків із країнами колишнього Радянського Союзу. Тому зараз в Україні існує потреба в оновленні та модернізації підприємств машинобудування. То чи може Україна випускати конкурентоспроможну машинобудівну продукцію?
Проаналізуємо перспективи, які має наша країна для розвитку національного машинобудування.
* За даними Міністерства економічного розвитку.
По-перше, в Україні є значні запаси металевої сировини, які разом із розвиненою металургією можуть задовольнити великі виробничі потреби. Більшість машинобудівних підприємств розташовані в центрі та на сході України недалеко від бази постачання сировини, переважно сталі.
По-друге, в Україні наявна кваліфікована робоча сила, яка щороку поповнюється 10 тис. випускників машинобудівних факультетів українських університетів та коледжів.
По-третє, розвинена транспортна інфраструктура полегшує доступ до великих експортних ринків Європи, Азії та Близького Сходу.
Після стрімкого розвитку відкритої збройної агресії Росії на півдні та сході нашої держави різко постало питання обороноздатності України. Держава першочергово спрямувала кошти на закупівлю військової техніки, покращила їхнє фінансування, тим самим сприяючи розвитку як самих підприємств, так і соціальної інфраструктури населених пунктів, у яких вони розташовані. На сьогодні інноваційний розвиток машинобудівного комплексу України фахівці значною мірою пов’язують із національним оборонно-промисловим комплексом, який спроможний створювати та виробляти інтелектуальні й наукоємні види продукції.
«Укроборонпром» є одним із найбільших в Україні об’єднань, що налічує понад 130 підприємств, у яких працюють близько 80 тис. фахівців. Це майже дорівнює населенню такого міста, як Мукачево або Умань. До складу «Укроборонпрому» входить Державне підприємство «Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені Морозова». Саме на цьому підприємстві було створено наймасовіший танк Другої світової війни Т-34, а також найсучасніший танк України «Оплот».
2. Продукція загального машинобудування та основні центри.
Найбільші центри загального машинобудування в Україні орієнтовані на конструкційні матеріали (насамперед сталь), споживача та кваліфіковані трудові ресурси. Серед найважливіших підприємств: Новокраматорський машинобудівний завод (мал. 2), ПАТ «Турбоатом» (Харків), Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання, ПАТ «Дніпроважмаш» (Дніпро).
Харківське підприємство «Турбоатом» виробляє турбіни для електростанцій різного типу, а за обсягом поставок турбін для АЕС є одним зі світових лідерів. Турбінами, що виготовлені на цьому підприємстві, оснащені АЕС «Ловійса» у Фінляндії та «Пакш» в Угорщині (мал. 3).
На підприємстві «Турбоатом» використовується унікальне обладнання. Упродовж останніх років проводять його капітальний ремонт та встановлюють нове, більш сучасне. Зокрема, було впроваджено три потужні обробні центри чеського й німецького виробництва.
Обладнання для електростанцій також випускає завод «Електроважмаш» (Харків). Це генератори для ТЕС, АЕС та ГЕС.
Мал. 2. Найбільш відома продукція Новокраматорського машинобудівного заводу — прокатні стани, преси різного призначення, крокуючі екскаватори, шахтні підйомні машини, мостові крани, гірничодобувні комплекси.
Мал. 3. Харківське підприємство «Турбоатом», турбіни якого успішно працюють на електростанціях 45 країн світу. В Україні три діючі АЕС (Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська) також оснащені його турбінами.
Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання — найбільший у країні виробник обладнання для газової, нафтової та хімічної промисловості.
Верстатобудівна промисловість України спеціалізується на виробництві метало- й деревообробних верстатів, а також обладнання для переробки пластмас. За останні роки обсяги виробництва цих видів продукції суттєво знизилися. Це пов’язано зі зменшенням попиту й невідповідністю частини продукції сучасним світовим стандартам.
Найбільшими центрами виробництва сільськогосподарської техніки є міста Харків, Дніпро та Херсон.
3. Продукція транспортного машинобудування та основні центри в Україні.
Основним виробником легкових автомобілів залишається Запорізький автомобілебудівний завод. Це єдине в Україні підприємство з повним циклом виробництва легкових автомобілів, що включає штампування, зварювання, фарбування, обладнання кузова та складання автомобіля. Також на підприємстві налагоджено виробництво автобусів.
Низка підприємств транспортного машинобудування входять до складу автомобілебудівної корпорації «Богдан». У Черкасах вони виробляють легкові й вантажні автомобілі переважно закордонних зразків, автобуси й тролейбуси «Богдан» із використанням комплектуючих провідних японських компаній. Підприємства оснащені сучасним обладнанням і мають значні потужності, які на сьогодні задіяні не повністю. На Луцькому заводі випускають автобуси і тролейбуси «Богдан». За останні роки корпорація «Богдан» налагодила виробництво військової техніки, зокрема тактичних броньованих автомобілів «Барс» та багатоцільових вантажних автомобілів.
Мал. 4. Лісовоз КрАЗ-6233. КрАЗи проектувалися як автомобілі для важких умов експлуатації. Вони перевозять будівельні матеріали, руду, ліс, доставляють людей і негабаритні вантажі незалежно від наявності доріг, погодних та інших умов.
Мал. 5. Літак Ан-178 — військово-транспортний літак, створений із застосуванням найсучасніших світових авіаційних технологій, призначений для доставки особового складу, озброєння та легких військових машин, перевезення матеріальних цінностей, пошти та інших вантажів.
Сучасний завод європейського рівня з великовузлової збірки («викруткове виробництво») автомобілів «Шкода» побудовано на Закарпатті поблизу кордону з Угорщиною та Словаччиною (проект «Єврокар»).
Це дало поштовх для створення індустріального парку «Соломоново» як комплексу з розміщення підприємств, що виробляють деталі та комплектуючі для автомобілів.
Багаторічні традиції виробництва автобусів різного класу має підприємство «Львівський автомобільний завод» (ЛАЗ). Останнім часом тут випускалися переважно комфортабельні міські автобуси й тролейбуси.
На виробництві автобусів малого класу з використанням японських дизельних двигунів спеціалізується підприємство «Черкаський автобус» (Черкаси).
Із 2011 р. у Львові працює спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс» із проектування та виробництва сучасного міського електротранспорту — трамваїв, тролейбусів, а також багатофункціональних автомобілів. Це підприємство випустило перший в Україні повністю низькопідлоговий трамвай, який відповідає сучасним європейським стандартам.
Найбільший виробник вантажних автомобілів — «АвтоКрАЗ» (Кременчук, Полтавська обл.). Завод щороку випускає понад 1000 бортових вантажівок, самоскидів, тягачів високої прохідності, майже половина яких експортується до інших країн (мал. 4).
Мал. 6. Суднобудівний завод «Океан» у Миколаєві. Його потужності розраховані на будівництво та ремонт великих середньотоннажних і великотоннажних суден різного класу й призначення.
Україна належить до небагатьох країн світу, що мають необхідний потенціал для виробництва пасажирських і супервантажних транспортних літаків із дальністю польоту до 10 тис. км. Родоначальником потужних транспортних літаків був Ан-22, потім на повітряних трасах з’явилися Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія». Із 2016 р. на підприємстві розпочалося виробництво безпілотних апаратів. Зараз на Державному підприємстві «Антонов» розробляються нові літаки й модифікації раніше створених (мал. 5), здійснюється ремонт повітряних суден для української армії.
Із ДП «Антонов» співпрацює Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, що здійснює технічне обслуговування літаків, які експлуатуються в Казахстані, Єгипті, Туркменістані.
Розробкою, виробництвом, ремонтом та обслуговуванням двигунів для літаків і гелікоптерів займаються фахівці всесвітньовідомої компанії «Мотор Січ» (Запоріжжя). У 2018 р. підприємство презентувало перший український гелікоптер МСБ-2 «Надія».
Виробниче об’єднання «Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова» (Дніпро) є провідним підприємством із виробництва ракетно-космічної техніки. Саме тут створюються ракетоносії для запуску космічних апаратів та супутники, призначені для спостереження за поверхнею Землі й дослідження атмосфери.
Основу суднобудування в Україні становлять профільні підприємства, що мають великий досвід у виготовленні суден різного типу. Головними центрами виробництва є міста Миколаїв і Херсон. У Миколаєві найбільше значення мають суднобудівний завод «Океан» (мал. 6) і Миколаївський суднобудівний завод.
В Україні працюють заводи з виробництва рухомого складу для залізниць. Одним із найбільших є Крюківський вагонобудівний завод (Кременчук, Полтавська обл.). Тут виробляють 30 типів і моделей вантажних вагонів, пасажирські вагони (у тому числі підвищеної комфортності), вагони метрополітену, запасні частини. На підприємстві розроблено швидкісні міжрегіональні поїзди (мал. 7).
Мал. 7. На Крюківському вагонобудівному заводі створили швидкісний двосистемний електропоїзд ЕКр1 «Тарпан» (зараз курсують два поїзди). Для цього завод кооперується зі 180 підприємствами України, а також із зарубіжними партнерами, що й постачають вузли та комплектуючі. Електропоїзд може перевозити до 600 пасажирів.
Мал. 8. Продукція ПАТ «Запоріжтрансформатор» використовується на генеруючих (теплові, атомні й гідроелектростанції), магістральних і розподільних (підстанції енергосистем) підприємствах. Її постачають у більше ніж 75 країн світу.
Проектуванням і виготовленням вантажних вагонів різного типу займаються й фахівці «Дніпровагонмашу» (Кам’янське), «Азовмашу» (Маріуполь). Підприємство «НВК "Електровозобудування”» (Дніпро) спеціалізується на виробництві промислових електровозів для гірничодобувної та вугільної промисловості. У 1990-х рр. тут було розроблено й виготовлено перший український магістральний електровоз.
4. Продукція точного машинобудування та основні центри.
Україна виділяється виробництвом потужних трансформаторів, систем управління газоперекачувальними комплексами, аналізаторами газів. Найбільш значними за кількістю підприємств та обсягами випуску є Харківська, Запорізька, Київська, Дніпропетровська, Херсонська, Донецька та Львівська області. Провідним виробником силових трансформаторів загального призначення є «Запоріжтрансформатор» (мал. 8). Харківський електромеханічний завод спеціалізується на виготовленні обладнання для енергетичної, металургійної, добувної, хімічної та машинобудівної промисловості. Підприємство «Іскра» (Львів) виробляє лампи розжарювання, рефлекторні лампи, прожектори.
Тернопільський радіозавод «Оріон» — одне з провідних підприємств України з виробництва професійних засобів радіозв’язку. Спільно з львівською «Іскрою» воно налагодило виготовлення енергозберігаючих ламп.
Мал. 9. Поштова марка України, присвячена «Хартрону». 2004 р.
До складу радіоелектроніки в Україні входять не тільки підприємства, а й науково-дослідні інститути та конструкторські бюро. Вони спеціалізуються на розробці й упровадженні у виробництво систем управління, інтегральних мікросхем. Серед найвідоміших підприємств — «Хартрон» (Харків), «Квазар» (Київ), НВП «Сатурн» (Київ).
«Хартрон» — це холдинг, до складу якого входять керівна компанія, власне НВП «Хартрон» і ще десять підприємств. Основною продукцією є системи управління, які використовуються для виведення на навколоземну орбіту космічних апаратів і забезпечення їх успішного функціонування (мал. 9).
Центрами приладобудування є Харків, Київ, Львів, Суми. Підприємство «Селмі» (Суми) є виробником електронних мікроскопів. Єдиним підприємством України, яке має повністю закритий цикл виробництва оптичних приладів — від варіння спеціального скла до створення готової до використання продукції, — є Державне підприємство «Ізюмський приладобудівний завод», який виготовляє приціли, лазерні системи наведення, прилади спостереження та інше обладнання.
Головне
- Машинобудівна промисловість залишається одним із ключових рушіїв зростання української економіки.
- Найбільші центри загального машинобудування в Україні — Харків, Дніпро, Краматорськ.
- Найбільші центри транспортного машинобудування в Україні — Запоріжжя, Черкаси, Львів, Київ, Кременчук, Миколаїв.
- Центрами точного машинобудування в Україні є Харків, Київ, Львів, Суми, Запоріжжя.
Запитання для самоперевірки та колективного обговорення
1. Охарактеризуйте сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку машинобудування в Україні. 2. Охарактеризуйте географію загального машинобудування України. 3. Які види транспортного машинобудування набули розвитку в Україні? Чим пояснюється велике розмаїття продукції транспортного машинобудування в нашій країні? 4. Назвіть підприємства транспортного машинобудування, які виробляють продукцію, що експортується. 5. Наведіть приклади українських підприємств точного машинобудування. Поясніть чинники їх розміщення.
Поміркуйте
1. Десять-п’ятнадцять років тому кілька машинобудівних підприємств України налагодили виробництво міських пасажирських мікроавтобусів. Чому зараз їх виробництво скоротилося?
2. Чому в українському машинобудуванні поширилося «викруткове» виробництво, що ґрунтується на збиранні кінцевої продукції з імпортних деталей та вузлів?
Вправа для саморозвитку
Зберіть дані про виробників побутової техніки тривалого користування, які представлені на ринку України. Поясніть недостатню кількість української техніки.
Практична робота 7
Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення
- 1. Дізнайтеся, якими умовними знаками позначаються центри виробництва транспортних засобів.
- 2. З’ясуйте, де розташовані найбільші центри виробництва транспортних засобів, позначте їх на контурній карті відповідними умовними знаками та підпишіть.
- 3. Поясніть чинники розміщення найбільших центрів виробництва автомобілів, міського транспорту, суден, літаків.
Коментарі (0)