РОЗВИТОК МІСТ-МІЛЬЙОННИКІВ. Збільшення кількості міського населення призводить до поступового переходу міст з одних категорій людності в інші. Ріст кількості великих, дуже великих міст і міст-мільйонників, а також збільшення частки міського населення, що в них проживає, - характерні ознаки урбанізації. Особливо вражаючими є показники зростання у XX ст. міст-мільйонників. Першим таким містом у новій світовій історії стало Токіо, яке перетнуло позначку в мільйон мешканців у 1800 р. Пізніше до нього приєдналися Лондон, Пекін і Нью-Йорк. На початку XX ст. у світі було 10 міст-мільйонників, у середині століття - понад 80, нині їх, за різними оцінками, - від 350 до 500, у них проживає понад 1/5 населення землі. Найбільше таких міст у Китаї та Індії, збільшується їх кількість у багатьох країнах Азії, Латинської Америки й Африки. Натомість у європейських країнах і США кількість мільйонників більш-менш стабільна, а в Україні навіть суттєво зменшилася. Серед міст-мільйонників з’являється все більше міст-«гігантів», кількість населення яких перевищує 10 млн осіб. Якщо в середині XX ст. їх було 2 (Токіо і Нью-Йорк), то нині - близько двох десятків. Людність першої трійки міст-гігантів - Шанхаю, Карачі і Пекіна - перевищила 20 млн жителів (табл. 13). Великі міста зростають як угору, так і вшир. Висотні будинки творять цілі квартали, вони зосереджені насамперед у центральних ділових районах, де слугують штаб-квартирами й офісами великих компаній, банків тощо (мал. 201). Розростаються міста по території на сотні, а то й тисячі квадратних кілометрів. СУБУРБАНІЗАЦІЯ. У розвинутих країнах урбанізаційні процеси переходять на нові етапи розвитку. Одним з них є субурбанізація - пришвидшений розвиток приміських зон порівняно з власне містом. Високі ціни на нерухомість у містах, перенаселеність, екологічні й соціальні проблеми в них «виштовхують» населення з центральних міст у передмістя, де створюється нове житло здебільшого невисокої котеджної забудови. Місто ніби «розповзається» по території. У передмістях великих міст з’являються нові міста-супутники, зв’язані з центральним містом швидкісними транспортними шляхами. Вони частково перебирають від центральних міст їх функції - виробничі, ділові, освітні тощо. Разом з цим і людність більш привабливих для проживання передмість зростає швидше, ніж центральних міст....
|