Чому і як потрібно вивчати історію у школі?
- 18-11-2022, 18:02
- 449
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 1. Чому і як потрібно вивчати історію у школі?
Разом із Кліо розгляньте ілюстрацію. Назвіть речі, зображені на ній. Поміркуйте, чи можна за їхньою допомогою пізнавати історію у школі.
1. Пізнаємо минуле разом з Кліо
Прадавній переказ розповідає, що колись у далеких століттях Стародавньої Греції у верховного бога Зевса і богині пам’яті Мнемосіни народилося дев’ять дочок — дев’ять муз, котрі проживали на горі Парнас. Кожній із них доручили певне мистецтво, яке вона повинна була особливо пильнувати. Одну із них, що стала покровителькою історії, назвали Кліо. Своє ім’я вона отримала від старогрецького слова «Клеос», що означало велику пошану для людини, котра звеличується в поезії та оповідях. Кліо завжди серйозна, зосереджена, старша серед сестер-покровительок мистецтв і наук. На папірусному сувої вона веде детальний облік важливих подій у житті смертних людей і безсмертних богів. Тут потрібна обачність: не кожна подія допускається в історію. Кліо стала однією із шанованих муз у тогочасному світі. Її мармурові статуї із сувоєм, грифельною паличкою в руках збереглися до сьогодні. Іноді покровительку історії зображали ще із сонячним годинником, за яким вона стежила за плином часу. З плином часу уявлення про те, якою має бути муза історії, змінювалися. Ми пропонуємо вам познайомитися з Кліо — вашою ровесницею, — котра цікавиться минулим, розмірковує, творить, спостерігає і допоможе вам пізнавати захоплюючий і повчальний світ історії.
Як бачимо, життя навколо нас є цікавим і різноманітним. Людина завжди прагнула пізнати явища і події минулого, переслідуючи різну мету. Від часу появи перших людей на планеті Земля і до сьогодні ця риса стала однією із визначальних у їхньому житті. Поміркуємо і ми, чому необхідно «знати».
Ви вже ознайомилися з різними науками, які можуть пояснити те, що відбувалось і відбувається з нами й навколо нас. Вам, очевидно, відомі назви тих наук, котрі досліджують різноманітні природні явища: астрономія, біологія, фізика, географія. Є науки, які вивчають життя людей від давнини до сучасності. Одна з них — історія.
- 1. Як відносилася Кліо до своїх обов’язків згідно із давньогрецькими переказами?
- 2. Чи можна стверджувати, що віддавна людина прагнула пізнати події минулого?
- 3. Які науки, відомі вам, вивчають природу?
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що сестрами Кліо були: Мельпомена — муза трагедії, Талія — комедії, Евтерпа — поезії та лірики, Ерато — любовної та весільної поезії, Терпсихора — танцю, Полігімнія — гімнів, Уранія — астрономії?
Назвіть види мистецтв і наук, яким поклонялися стародавні греки.
2. Чому потрібно знати історію?
Люди звикли послуговуватися висновками вчених, виробляючи різні речі, борючись із хворобами, плануючи власне життя, керуючи державою, подорожуючи. Кожна наука відкриває вам свої горизонти, розширює ваш кругозір, робить вас знавцями.
Давайте поміркуємо, чому нас навчає історія. Найперше, знання історії дозволяє людині не повторювати помилок, звісно, якщо вона мислить і робить висновки з минулого. В молодших класах ви вже знайомилися з окремими історичними подіями. Про деякі з них дізналися вперше, про інші — вже знали. Вочевидь, вас зацікавило минуле людей, їхнє життя, дозвілля, побут, звичаї. Продовжуючи вивчати історію, ви поринете в захоплюючий світ ідей, фактів; познайомитеся з цікавими історичними постатями; довідаєтеся, хто такі вчені-історики, як вони працюють, якими є види історичних джерел і де вони можуть зберігатися. Вам, напевно, буде цікаво познайомитися з тим, як навчалися ваші ровесники в різні часи.
До того ж ви зможете долучитися до різноманітних творчих проектів, які запропонували вам зреалізувати автори підручника. Проте, щоб вміти вивчати і досліджувати минуле, вам необхідно ознайомитися із засобами (прийомами, діями), за допомогою яких ви зможете краще пізнати історію.
- 1. Чому потрібні наукові знання?
- 2. Про кого і про що можна дізнатися, вивчаючи історію?
- 3. За допомогою чого можна краще пізнати історію?
Барвограй ідей
Історик Полібій зауважив: «Якщо з історії вилучити те, що може нас навчити, то від неї залишиться нічого не варте і цілком непотрібне». На яку цінність у вивченні історії звернув увагу вчений? Чи траплялися у вашому житті прикрі випадки, які вас чомусь навчили, і які б ви не хотіли повторити?
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що в давнину освіту могли собі дозволити лише діти із заможних верств населення? Зазвичай вони навчалися вдома і вважали це за честь і велику розкіш. У часи пандемії ви, час від часу, вимушено перебували на дистанційній освіті. Чи влаштовувало вас таке навчання? Поділіться з іншими учнями класу і Кліо своїми міркуваннями.
З джерела народної мудрості
Прочитайте прислів’я. Чи готові ви взяти за правила навчання висловлені в них поради? «Добре того вчити, хто хоче все знати», «Де розумом не дійду, то у книжці знайду. Хто дає життя розуму, той не вмирає».
Відповідь побудуйте за такою схемою: «Вважаю, що...», «Міркую про...», «Пораджу...».
3. Засоби пізнання історії
Першим помічником у навчанні історії стане підручник. Уважно прочитайте його назву «Вступ до історії України та громадянської освіти». Щоб краще запам’ятати події, факти, іншу інформацію, що є в ньому, вам потрібно буде добре ознайомитися з вміщеним у кожному параграфі текстом і відповісти на три питання, які є наприкінці кожного із трьох пунктів параграфа.
Пізнати історичне минуле вам допоможуть історичні джерела. Кожна епоха в житті людей залишала по собі матеріальні чи писемні пам’ятки. Ви отримаєте інформацію про найвидатніші з тих артефактів, що створило людство. Спробуєте себе в ролі дослідника чи дослідниці, проаналізувавши і визначивши, про що йдеться в історичному джерелі, наскільки може бути достовірною подана його автором чи авторкою інформація.
Пересопницьке Євангеліє — пам’ятка староукраїнської мови та мистецтва XVI століття
Холмська Чудотворна ікона Божої Матері. Один із найдавніших богородичних образів у світі
Сторінка із «Букваря» Івана Федоровича — першого друкованого підручника на українських землях
Речові пам’ятки. Фрагменти монет київського князя Володимира Великого
Козацький човен
Вивчаючи життя людей у різний час, ви будете працювати з історичною картою. Уважно досліджуючи її, можна виявити зміни, пов’язані з окремими подіями, діяльністю людей, історичними пам’ятками. А також ви зможете здійснити реальну чи віртуальну мандрівку в просторі і часі. У нагоді вам стане контурна карта. Ви спробуєте себе також в ролі картографа, позначаючи на контурній карті вивчене вами. Є й інші засоби пізнання минувшини, які сприяють її дослідженню і розкриттю таємниць.
- 1. Як потрібно працювати з підручником?
- 2. Назвіть зображені матеріальні та писемні джерела.
- 3. Про що ви довідаєтеся, працюючи з історичною картою?
З джерела народної мудрості
Прочитайте прислів’я. Запишіть у зошит алгоритм навчання, висловлений у ньому.
«Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Говори не про те, що прочитав, а про те, що зрозумів».
Галявина творчості
Кліо вела детальний облік подій, відмічаючи все значне. Запишіть і ви у зошит цікаві історії з життя вашого п’ятого класу на початку навчального року в Новій українській школі. Поділіться своїми спостереженнями із ровесниками. Збережіть ці спогади для майбутнього.
Коментарі (0)