Войти
Закрыть

Історія світу та України на лінії часу

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022

 

§ 14. Історія світу та України на лінії часу

Разом з Кліо розгляньте картини. Опишіть їх за алгоритмом (назва картини, автор, що зображено, які почуття викликає). Подумайте й скажіть, з якими системами літочислення пов’язані представлені картини.

Нагородження олімпіоніків, художник Джеймс Баррі, XIX століття

Портрет папи Григорія XIII, художник Альберт Германій

Великий архітектор (створення світу), художник Вільям Блейк

Кааба (центр поліптиху Аллаху-Акбару), художник Вакиль Шайхетдинов

1. Періодизація історії світу

Світова історія або всесвітня історія вивчає історії кожного окремого народу. Її поділяють на великі відтинки часу — періоди або епохи. Вживаною в середовищі істориків є археологічна періодизація, яка ґрунтується на знаряддях праці та матеріалах, з яких вони виготовлені.

Попрацюйте в парах. Розгляньте уважно схему й на основі отриманої інформації сформулюйте визначення терміна всесвітня історія

Найбільш тривалим періодом в історії людства є кам’яна доба, під час якої знаряддя праці та зброю виготовляли з каменю, дерева та кісток. Кам’яний вік поділяють на три періоди: давній (палеоліт), середній (мезоліт), новий (неоліт). У давньому кам’яному віці основними заняттями людей були збиральництво й полювання. В середньому кам’яному віці люди навчилися рибалити й приручили перших тварин — собак. У палеоліті сформувалася людина сучасного типу, а в неоліті вона почала займатися землеробством, скотарством, ремеслами.

Мідь — перший метал, який почала використовувати людина. Наступив мідно-кам’яний вік (енеоліт). А першим штучним металом, який створила людина, була бронза — сплав олова й міді. В бронзову добу люди навчилися виготовляти бронзові знаряддя праці і зброю, з’явилося кочове скотарство, поливне землеробство, писемність. Починаючи з І тисячоліття до нашої ери, наступив залізний вік. Саме тоді основні знаряддя праці й зброю стали виготовляти із заліза. Цей період триває й нині, знаряддя праці й зброя удосконалилися.

  • 1. Як називають великі відтинки часу в історії?
  • 2. З яких періодів складається кам’яна доба?
  • 3. Назвіть метал, який люди стали використовувати першим.

Барвограй ідей

Прочитайте уважно пункт «Періодизація історії світу», розгляньте лінію часу та ілюстрації. Встановіть відповідність між історичними періодами та історичними пам’ятками, зображеними на ілюстраціях. Поясніть свій вибір.

2. Історія світу на лінії часу

Учені поділяють історичний час на періоди, тобто на великі проміжки історичного часу, що мають спільні ознаки. Їх називають історико-культурними епохами.

За первісної доби люди навчилися використовувати багатства природи і створили такі знаряддя праці: рубило, скребло, кам’яну сокиру, лук, стріли, також ткацький верстат і гончарний круг. Вони будували житла, приручили диких тварин й почали вирощувати рослини. За Античності в Європі виникають перші держави: Давня Греція і Стародавній Рим. Активно розвивалися освіта, література, мистецтво, наука. А в Середні віки в Європі утвердилася християнська релігія і сформувалися нові держави. Тоді будували замки й величні храми, засновували університети, рицарі воювали за своїх володарів.

Новий час розпочався з відкриття європейцями невідомих раніше земель і морських шляхів. З’явилися великі механізовані виробництва: мануфактури, а пізніше фабрики і заводи. Новітній час став часом великих трагедій (світових війн, революцій) та періодом винаходів (комп’ютерів, мобільних телефонів, побутових приладів).

  • 1. Розгляньте лінію часу й визначте, на які історико-культурні епохи поділена всесвітня історія.
  • 2. Чого навчилися люди в первісну добу, в епоху Античності та Середньовіччя?
  • 3. Чим для людства були особливі Новий та Новітній час?

Барвограй ідей

Робота в групах. Об’єднайтеся в п’ять груп: «Первісність», «Античність», «Середньовіччя», «Новий час», «Новітній час». Прочитайте другий пункт параграфа «Історія світу на лінії часу», роздивіться лінію часу та ілюстрації. Віднайдіть картинки, які стосуються періоду, який ви досліджуєте. Встановіть відповідність між ілюстраціями та їх назвами. Підготуйте розповідь на дві хвилини про досліджувану епоху за схемою: хронологічний період, особливості, заняття людей.

1. Римський колізей — найбільший амфітеатр Античності. 2. Електромобіль «Тесла». 3. Сучасний комп’ютер. 4. Собор Паризької Богоматері. 5. Зброярі. 6. Відкриття Америки. 7. Паперова мануфактура. 8. Мізинська стоянка. 9. Полювання на мамонта. 10. Кам’яна доба. 11. Кухонний комбайн. 12. Народні збори в Афінах. 13. Давньогрецькі Олімпійські ігри.

3. Історія України на лінії часу

З IX століття бере витоки наша держава Україна, яку називали в той час Русь. На Дніпровських пагорбах величаво стоїть місто Київ. Пам’ятає Київ час розквіту Русі, коли місто розбудовували: з’являлися нові храми, палаци, укріплення навколо міста. Спадкоємницею Русі стала Галицько-Волинська держава, заснована князем Романом Мстиславичем у 1199 році. За правління Данила Романовича Галицько-Волинська держава переживала період піднесення й стала Королівством Руським.

Упродовж XVI—XVIII століть тривав козацький період. З’явилися козаки — вільні озброєні люди. Які сформували новий стан — козацтво з виборними органами влади, власним судочинством і військовим мистецтвом. Під час Національно-визвольної війни українського народу середини XVII століття під проводом Богдана Хмельницького постала держава Військо Запорозьке.

Складними й трагічними для українського народу були XIX й XX століття. Втрата державності, розділення українських земель між Австрійською та Російською імперіями, боротьба за чужі інтереси в ході Першої світової війни, більшовицька окупація, горе Другої світової війни, Голодомор 1932-1933 років — все це лягло тягарем на плечі українського народу. Та вистояли українці, зберегли мову, традиції, пам’ять про героїчне минули. Тому відродилася 24 серпня 1991 року Українська держава й постала на карті незалежна Україна!

  • 1. Як називають перші періоди історії України?
  • 2. Назвіть хронологічні межі козацького періоду в історії України.
  • 3. Чому XIX та XX століття були важкими для українського народу?

Барвограй ідей

Уважно розгляньте ілюстрації. До якого періоду історії України вони відносяться? Вибір свій обґрунтуйте.

Собор Святої Софії, місто Київ, світлина

Князь Роман Мстиславович, художник Віктор Штець

Козацький гетьман Іван Підкова, художник Наталя Павлусенко

Майдан Незалежності, місто Київ, світлина

Галявина творчості

Накресліть у зошиті лінію часу. Прочитайте уважно матеріал параграфа. Позначте на лінії часу хронологічні межі історико-культурних епох. Із третього пункту параграфа «Історія України на лінії часу» випишіть дати й позначте їх на лінії часу. Визначте, в які історико-культурні епохи вони відбувалися.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду