Науки, які допомагають пізнавати історію
- 18-11-2022, 18:04
- 415
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 3. Науки, які допомагають пізнавати історію
Як ви думаєте, що зображено на ілюстрації? Висловте припущення, як це зображення пов’язане з темою уроку. Зобразіть своє побажання гарного дня своїм однокласникам й однокласницям у вигляді піктограми.
1. Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни
Минулого уроку ви познайомилися з новою наукою — історією. Особливістю історії є те, що вона досліджує минуле людства, події та явища, які пов’язані з діяльністю людини. Але погодьтеся: з будь-яким завданням самотужки впоратися дуже важко. Одна справа, коли працюєш над проектом самостійно, і зовсім інша — коли готуєте проєкт групою. Так само і в науковій сфері. Історія досліджує й вивчає минуле людства разом з допоміжними (спеціальними) історичними дисциплінами. Давайте познайомимося з ними поближче.
Життя людей у давнину вивчає археологія. Предметом дослідження археологів й археологинь є посуд, зброя, прикраси, житла, поховання та інші залишки людської діяльності. Палеографія досліджує, як і на чому люди писали в минулому, які засоби використовували для цього, чим оздоблювали рукописні й друковані книги. Топоніміка вивчає історію виникнення власних назв географічних об’єктів, зокрема міст, сіл, річок, озер, морів. Етнографія досліджує походження різних народів, напрямки розселення, особливості побуту та культури, їхню своєрідність.
Хронологія встановлює точні дати історичних подій, вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи та які календарі використовували. Існують навіть науки, які досліджують гроші й нагороди: нумізматика — монети, медалі, ордени, а боністика — паперові гроші. Особливості створення прапорів, значення їхніх кольорів та симолів вивчає вексилологія. Закономірності складання і використання гербів досліджує геральдика. Сфрагістика — допоміжна історична дисципліна, яка вивчає печатки, їх походження, час їхнього виготовлення, справжність.
- 1. Як називають науки, які допомагають історії досліджувати минуле?
- 2-3. Складіть у зошиті словничок нових понять і термінів: запишіть їх в алфавітному порядку і коротко поясніть їхнє значення.
Барвограй ідей
Попрацюйте в парах. Допоможіть Кліо з’ясувати, яка допоміжна (спеціальна) історична дисципліна вивчає зображені на ілюстраціях предмети і явища.
Позолочена срібна ваза із кургану Чортомлик, світлина
Пергамент із сургучевими печатками в бібліотеці князів Чарторийських у Кракові, світлина
100 карбованців 1918 року Української Народної Республіки, світлина
Пам’ятні та ювілейні монети України в капсулах, світлина
Державний Прапор України на Замковій площі в Луцьку, світлина
Племена Андаманських островів біля узбережжя Індії, світлина
2. Що таке метод? Метод спостереження. Усна історія
Коли ви навчаєтеся, то дізнаєтеся щось нове, тобто здобуваєте певні знання. Знання не з’явилися самі по собі. Вони є результатом діяльності науковців у різних сферах, зокрема й історичній. Щоб отримати нові знання, історики й історикині досліджують і пізнають факти, події, речі, явища. Під час дослідження вони використовують певні методи, які довели свою корисність й ефективність. Метод — це сукупність кроків, необхідних для дослідження певного явища у природі чи в суспільному житті. Будь-яке дослідження здійснюється за чітким планом, сценарієм.
Метод спостереження застосовують історики й історикині при вивченні народів, які в сучасному світі живуть відокремлено й не користуються благами цивілізації. Такі народи називають неконтактними. Нині у світі нараховують близько 100 неконтактних народів, виявлених з повітря чи під час етнографічних експедицій. Їхнє життя відтворює життя людей у далекому минулому. Дослідник чи дослідниця спостерігає за заняттями, спілкуванням, звичками народів, не здійснюючи втручання чи впливу. Результати почутого й побаченого записує на диктофон, відеокамеру, фотоапарат.
«Батько історії» Геродот свої оповіді про греко-перські війни створював на основі свідчень, які збереглися в пам’яті очевидців. Такий метод дослідження називають усною історією. Залучення усних свідчень людей, які бачили події на власні очі, а то й приймали в них участь, є доволі поширеним і зараз для написання історії. Інтерес до простої людини як творця історії зростає. Цікаво, що свідчення очевидців про одну й ту ж подію часто є різними. Це вказує на відмінне сприйняття події представниками різних вікових, соціальних, етнічних груп тощо.
- 1. Для чого науковці застосовують методи?
- 2. З якою метою історики застосовують метод спостереження?
- 3. Що таке «усна історія»?
Галявина творчості
Чи вмієте ви уважно вислухати співрозмовника чи співрозмовницю? Це вміння стане вам у нагоді, адже ваш клас має чудову можливість взяти участь у проекті «Революція гідності очима очевидців».
Ви можете реалізувати проект самостійно, об’єднатись у групи чи попрацювати в парах. Для реалізації проекту визначте, в кого братимете історичне інтерв’ю: у когось із рідних, друзів сім’ї чи сусідів. Зустріньтеся зі своїм співрозмовником / співрозмовницею заздалегідь, обговоріть тему розмови й запитання.
Подбайте про обладнання для запису. Це може бути будь-який пристрій, який записує звук чи відео: диктофон, телефон, ноутбук тощо.
Усім класом підготуйте запитання для опитування. Роздрукуйте чи випишіть їх на окремий аркуш.
Для здійснення запису оберіть кімнату, де вам не будуть заважати сторонні звуки.
На початку запису перевірте, чи натиснули кнопку запису. Назвіть дату, прізвище, ім’я співрозмовника / співрозмовниці та свої дані. Під час запису не перебивайте, дайте можливість висловити свою думку. Вкінці подякуйте за розмову та вимкніть кнопку запису.
Запишіть розмову на флешку чи диск. Це дасть змогу створити бібліотеку записів у класі чи в кабінеті історії. Представте результати своєї роботи у класі, на своїй сторінці в соціальній мережі чи на інтернет-сторінці школи. Висловте свою думку про важливість записаного, опишіть свої враження й емоції.
3. Загальнонаукові методи
Простий опис події чи явища ще не є наукою. Коли історик чи історикиня досліджує подію, то розмірковує, чому вона відбулася, як вона відбулася, до яких наслідків привела. Тоді в нагоді стануть методи, властиві різним наукам. Коли в результаті розкопок археолог чи археологиня знаходить давню річ, то намагається якомога більше дізнатися про свою знахідку. Зокрема, вивчає матеріал, з якого вона виготовлена, з’ясовує, ким і для чого використовувалася, визначає її приблизний вік. Інакше кажучи, науковці застосовують метод аналізу.
Порівняльний метод допомагає встановити спільні й відмінні риси між певними речами, подіями, явищами. До прикладу, порівняйте м’яч для волейболу і баскетболу. Обидва округлої форми, але в них різний колір, діаметр, вага, пружність, забарвлення. Тому й різне призначення. Порівняльним методом часто користуються в археології. Якщо раніше знайшли скіфський золотий гребінь і визначили, що він був створений 2500 років тому, то скіфській золотій пекторалі, ймовірно, стільки ж років.
Професія історика подібна до професії детектива. Він / вона підмічає низку фактів, складає їх докупи і розв’язує складне пошукове завдання. Такий метод дослідження називають методом індукції. Наприклад, «племена кіммерійців — кочівники, скіфи — кочівники, сармати — кочівники. Основним заняттям кочівників є скотарство. Отже, кіммерійці, скіфи, сармати займалися скотарством». Метод дедукції полягає в тому, що історик чи історикиня на основі загальної інформації будує висновки про конкретний предмет чи явище. Зокрема: «У добу кам’яного віку знаряддя праці й зброю первісні люди виготовляли з каменю чи кісток тварин, оскільки ще не знали металів. Мідь і залізо — метали. Отже, знаряддя праці і зброя із міді та заліза були виготовлені не в добу кам’яного віку, а пізніше».
- 1. Використовуючи метод аналізу, дослідіть ручку, якою ви пишете.
- 2. За допомогою порівняльного методу зіставте свою ручку та свій олівець. Що між ними спільного, а що їх відрізняє?
- 3. Попрацюйте в парах. Наведіть приклади використання індукції й дедукції в повсякденному житті.
Барвограй ідей
Розгляньте ілюстрації, де зображені знаряддя праці первісних людей.
1. Висловте припущення, з чого виготовляли знаряддя праці до відкриття металів.
2. Поміркуйте, з якою метою використовувалися ці знаряддя. Обговоріть результати своєї роботи з однокласниками й однокласницями.
3. Уявіть, що під час археологічних розкопок ви виявили унікальні речі — золотий гребінь і золоту пектораль. Порівняйте ці речі: знайдіть 3 спільні і 3 відмінні риси. Обговоріть їх у класі.
Золотий гребінь із кургану Солоха
Золота пектораль (нагрудна прикраса) із кургану Товста Могила
Коментарі (0)