Вивчаємо минуле за історичною картою (мапою)
- 18-11-2022, 18:23
- 529
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 15. Вивчаємо минуле за історичною картою (мапою)
Розгляньте карти та написи під ними. Допоможіть Кліо зрозуміти, які бувають карти.
Історична карта України
Історико-етнографічна карта України
Політична карта Європи
Адміністративна карта України
Економічна карта України
Синоптична карта України
1. Історична карта
Коли ми хочемо дізнатися про минуле, вивчити історію певного народу чи країни, то уявно вирушаємо в подорож історичними епохами. Для цього нам потрібно мати дороговкази: часові й просторові, тобто знати, куди по лінії часу ми відправляємося та яку територію будемо досліджувати. Рухатися часовим простором нам допоможе історична карта.
Історичні карти складаються на основі географічних. Їх завдання — за допомогою умовних позначень і знаків відобразити історичні події, явища, процеси. Отже, історична карта — це карта, яка відображає події, що відбувалися на певній території в різні періоди її історичного розвитку.
Та для того щоб розуміти історичну карту, потрібно добре вивчити умовні позначки, які розташовані в одному із її кутів, тобто легенду карти. Коли ми працюємо з історичною картою, маємо пам’ятати: за кольорами відрізняють одну територію; від іншої, штриховкою позначають події та явища, що пов’язані певною територією, стрілками позначають пересування військ і народів, місця битв — перехрещеною зброєю; кордони держав, інші межі позначають лініями різного малюнка, міста — кружечками, квадратиками або малюнками.
- 1. Що нам допомагає рухатися часовим простором?
- 2. Яке завдання історичної карти?
- 3. Поясніть, що таке «легенда карти».
Барвограй ідей
Разом із Кліо вчимося читати історичну карту, користуючись пам’яткою.
Пам’ятка
Як працювати з історичною картою
1. Прочитайте назву карти.
2. Ознайомтеся з кожним умовним позначенням легенди карти.
3. Знайдіть на карті умовні позначення, вказані в легенді; докладніше зупиніться на необхідних при вивченні конкретного питання.
4. Прослідкуйте за допомогою стрілок напрямки походів.
5. Визначте місця битв.
Військо Запорозьке в XVII — XVIII століттях
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що слова «карта» і «мапа» — синоніми? Відрізняються вони лише походженням: слово «карта» прийшло до нас із грецької мови, а «мапа» — з латинської й означають — «аркуш папірусу».
2. Навчальні історичні карти
Історична карта схематично відтворює події минулого на певній території. Коли учні вивчають будь-яку історичну подію, вони мають уявляти місце, де відбувається подія, напрями дій, відстань між об’єктами: містами, державами тощо, особливості місцевості, вплив географічного середовища на життя і діяльність людей.
Історичні карти є різні за розміром та обсягом відтвореної на них інформації. Для демонстрації всім учням класу великих територій, тривалих історичних періодів учитель використовує настінні карти. Запам’ятайте, що під час роботи з настінною картою слід стояти ліворуч і тримати указку в правій руці, супроводжувати показ словесним описом.
Постійним вашим помічником при вивченні тої чи іншої конкретної теми стане історичний атлас — зібрання історичних карт, скріплених в одну книгу. В атласі ви можете знайти ілюстрації та довідкову інформацію.
- 1. Яку інформацію можна отримати за допомогою історичної карти?
- 2. Як потрібно працювати з настінною картою?
- 3. Що таке історичний атлас?
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що першу збірку історичних карт склав фламандський картограф Абрахам Ортеліус у 1579 році, й називалася вона «Атлас географії античного світу»?
Барвограй ідей
Допоможіть Кліо дізнатися про події, що відбувалися на українських землях у XVІІ—XVІІІ століттях, за допомогою карти на сторінці 95 за планом:
- 1. Що зображено на карті?
- 2. Які використані позначки і для чого?
- 3. Які кольори використані на карті і для чого?
- 4. Які написи є на карті?
3. Вчимося працювати з контурними картами
Для чого ж потрібно вміти заповнювати контурну карту? Це дасть змогу вам краще зрозуміти й пізнати історію як науку; ви навчитеся теоретичні знання застосовувати на практиці, займатися пошуковою діяльністю й долучитеся до створення історичних карт; ви зможете виробити самостійність і розвинете свій естетичний смак.
Контурні карти є одним із видів навчальних історичних карт. На них нанесено тільки лише частину інформації: контури країн, основні об’єкти; іншу інформацію, відповідно до завдань, треба нанести самостійно.
Під час роботи з контурною картою ви долучаєтеся до роботи картографа — людини, що створює карти. Для того щоб зрозуміти, як правильно потрібно заповнювати контурну карту, слідуйте таким правилам: 1. Прочитайте назву карти та віднайдіть таку ж в атласі. 2. Прочитайте відповідний параграф підручника. 3. Прочитайте завдання до контурної карти. 4. Ознайомтеся з легендою карти. 5. Знайдіть на карті саме ті умовні позначки, які потрібно нанести на контурну карту при розгляді конкретного питання. 6. Заповнюйте контурну карту уважно; під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки. 7. Працюйте добре загостреними олівцями. 8. Робіть підписи грамотно, друкованими літерами. 9. Створіть легенду карти. На спеціально відведеному на контурній карті місці виписуйте умовні позначки та їхнє значення.
Галявина творчості
Створюємо контурну карту власноруч.
Візьміть аркуш тонкого білого паперу, прикладіть його до карти, розміщеної в параграфі, обведіть кордони, назви держав та географічних об’єктів. Або скористайтеся посиланням https://cutt.ly/bU6NViG і к’юаркодом і роздрукуйте контурну карту.
Виконайте такі завдання:
1. Позначте на контурній карті землі України за гетьманування Богдана Хмельницького та територію Речі Посполитої на середину XVII століття. 2. Позначте місця битв та дати важливих історичних подій. 3. Позначте походи військ Богдана Хмельницького та Івана Виговського.
Намалюйте умовні позначки, якими користуються, щоб показати:
- 1. Дві різні території або держави.
- 2. Перехід певного району від однієї держави до іншої.
- 3. Місця битв.
- 4. Пересування військ або народів.
- 5. Кордони держав, регіони областей, територій.
- 6. Міста.
Коментарі (0)