Войти
Закрыть

Інтернет як джерело пізнання

5 Клас

Як і більшість людей, ви щодня користуєтесь інтернетом, створюєте акаунти, залишаєте лайки чи коментарі під світлинами та повідомленнями друзів і знайомих. Усе це залишається в мережі й називається цифровим слідом. Інформацію, яку людина залишає про себе в мережі, називають цифровою ідентичністю. Якщо така інформація загальнодоступна, нею можуть скористатися інші люди. Словник Цифрова ідентичність — інформація про особу, яку можна отримати з її інтернет-діяльності. Робота в парі Розгляньте схему. Назвіть складові цифрової ідентичності. Чи помітили ви, що після кожного вашого запиту в мережі на екрані з’являється реклама, так чи інакше пов’язана з вашим пошуком? Це називають автоматичним цифровим слідом. Пошукова система прив’язує до вашого запиту комерційні пропозиції. Усі найпопулярніші додатки у вашому смартфоні визначають вашу геолокацію, тобто ваше місцезнаходження. Багато програм вимагають доступу до ваших контактів і фотографій....

Свобода висловлення своєї думки та відповідальність

5 Клас

Людина втілює в слова свої думки й почуття. Кожна людина має право на вільне висловлення власних думок. Можливість вільно висловлювати власні погляди цінували завжди, хоча люди, можливо, і не усвідомлювали важливості гарантованого на це права. • Пригадайте казку Г. К. Андерсена «Нове вбрання короля». Як ви вважаєте, чому саме дитина першою сказала королю правду, тоді як усі дорослі говорили те, що король хотів почути? Чи доречно говорити в цьому випадку про важливість права вільно висловлювати власну думку? Спочатку правом на вільне висловлення власних думок могли скористатися лише парламентарі. Оскільки перший парламент було створено в Англії, то й закріплення цього права вперше здійснили в цій країні. Із часом пріоритетним у світі стало поняття «гідність людини». Саме тому кожна людина має природне право на вільне висловлення своїх думок. Мовою джерел • Прочитайте уривки з документів. Дайте відповіді на запитання. — Про що йдеться в цих документах? — Охарактеризуйте коло осіб у кожному документі, на яких поширювалося право щодо вільних висловлювань. — Чому так важливо захищати право на свободу слова?...

Джерела у вивченні історії

5 Клас

Найдавніші періоди в історії людства приховують найбільше таємниць. Відтоді минуло багато часу, тому свідчень залишилося обмаль. З тих часів збереглися тільки фрагменти знарядь праці, залишки поселень, могильники тощо. Проте й такі пам’ятки сховані під товщею ґрунту. • Як ви вважаєте, чому пам’ятки людського існування опинилися в землі? Знаходять і вивчають речові пам’ятки археологи. Отже, науку, що досліджує історію людства на основі речових історичних джерел, називають археологією. Археологи розробили правила пошуку речових джерел. Спершу необхідно вивчити багато писемних джерел, щоб визначити ймовірне місце пошуку. У таких джерелах археологи шукають згадки про людські поселення та намагаються визначити їхнє місцезнаходження. Нині на допомогу науковцям приходять аерокосмічні знімки, що полегшує пошуки місць імовірної давньої господарської діяльності людини. Потім проводять археологічну розвідку на місцевості. І тільки після цього здійснюють пробний розкоп. Це вузька траншея, яка допомагає з’ясувати, чи приховує земля в цьому місці якісь таємниці. Якщо щось знаходять, то розпочинають широкомасштабні розкопки. Археологи працюють дуже обережно, щоб не пошкодити давніх пам’яток. Розкопки проводять квадрат за квадратом, дослідники працюють маленькими, мало не іграшковими, лопатками, щітками та пензликами. Якщо щось знаходять, то позначають це місце на картосхемі, фотографують знахідку. Потім знайдені речі відправляють до лабораторії, де встановлюють їхній вік і призначення....

Роль інформації в житті суспільства

5 Клас

Роль інформації в житті людини важко переоцінити. Завдяки інформації дитина навчається розмовляти, мислити, пізнає світ і розвивається. Як ви вже знаєте з курсу «Я досліджую світ», людина отримує інформацію за допомогою органів чуття. Словник Інформація — відомості про навколишній світ, процеси, які в ньому відбуваються, про події та ситуації. • Назвіть органи чуття. Яку інформацію про навколишній світ ми можемо отримати за їхньою допомогою? Щоб зрозуміти роль інформації в житті людини, насамперед потрібно з’ясувати, які дії можна виконувати з нею, тобто, які існують інформаційні процеси. Пошук і збирання інформації У сучасному світі інформація набуває виняткового значення. Нині люди дізнаються про останні новини не з ранкових газет, як було у XX ст. Інформація (як правдива, так і фейкова) миттєво поширюється в океані інтернету, зокрема в соцмережах. Тому, щоб знайти необхідну й достовірну інформацію, потрібно докласти певних зусиль....

Україна на історичних картах упродовж історії

5 Клас

Географічний центр України знаходиться поблизу с. Мар’янівки Черкаської області. Тут планують облаштувати туристичний комплекс «Географічний центр — серце України». Робота в парі Розгляньте карту, розміщену на форзаці 1. Знайдіть на ній столицю України та міста, у яких проживає понад 1 млн осіб. Згідно з офіційними даними, населення нашої держави становить понад 41,2 млн осіб без урахування тимчасово окупованих територій (АР Крим, м. Севастополя, частини Донбасу). Міського населення набагато більше за сільське — понад 32 млн осіб. Міські жителі переважають у східному та південно-східному регіонах, а сільські — у західному та центральних регіонах України. На суходолі Україна межує із сімома країнами: Молдовою, Румунією, Угорщиною, Словаччиною, Польщею, Білоруссю та Росією. На півдні Україну омивають води Чорного та Азовського морів. Найбільша річка України — Дніпро. Великими річками також є Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Загалом в Україні налічується майже 23 тис. річок....

Географічний та історичний простір. Як працювати з історичною картою

5 Клас

Людина не тільки частина природи, вона також перетворює природу для власного комфортного існування. Усе, що споживає людина в процесі життєдіяльності, вона бере з навколишнього середовища. Звісно, людина набагато більше залежала від природних умов, ніж сьогодні. З накопиченням досвіду людина змінювала себе та все довкола себе. На початковому етапі вона використовувала тільки дари природи. Житлом слугували печери чи гроти, харчами — усе їстівне, що можна було знайти. Вважають, що першим технічним «винаходом» людини був вогонь, завдяки якому вона могла зігрітись і приготувати їжу, зокрема м’ясо. Однак учені стверджують, що використання вогню для полювання призвело до бездумного винищення людиною половини великих тварин. Наступним кроком у перетворенні природних умов стало освоєння людиною землеробства й одомашнення тварин. Це допомогло їй перейти до осілого способу життя, але спричинило масове знищення лісів заради облаштування пасовищ і вирощування рослин. Завдяки використанню міді, бронзи й заліза людині вдалося покращити результати праці. Знаряддя праці з нових матеріалів полегшили освоєння природи та слугували зародженню торгівлі. Усі наступні технічні винаходи сприяли розширенню простору життєдіяльності людини....

Людина та людство в часі

5 Клас

Ваше життя сповнене буденних справ: ви поспішаєте до школи на навчання, відвідуєте секції та гуртки, бібліотеки й театри, зустрічаєтеся з друзями чи добрими знайомими, займаєтеся хатніми справами. Усе розплановано й потребує певного часу. Ви вже розмірковували над тим, що ж таке час, мріяли про подорож у часі. Питання часу завжди турбує людей, йому присвячено безліч досліджень і філософських праць. Люди поки що не навчилися керувати часом. Отже, єдине, що залишається, — удосконалити способи обліку часу, щоб якомога раціональніше його витрачати. Так з’явилися, зокрема, календарі. У сучасному календарі великий відрізок часу, що дорівнює року, поділено на коротші: місяці, тижні та дні. Словник Час — тривалість існування явищ і предметів, яка вимірюється століттями, роками, місяцями, годинами, хвилинами. • Пригадайте, на рухові яких небесних тіл ґрунтується календар та яка тривалість року в днях. Історія навколо нас. Перший годинник, винайдений людиною, — сонячний. Він визначав час за напрямком тіні. Однак таким годинником не можна було скористатися в похмурі дні. Давні ассирійці та єгиптяни використовували водяний годинник. Він мав форму циліндра, з якого витікала цівка води. В епоху Середньовіччя набули поширення піскові годинники, які складалися з двох скляних посудин, з’єднаних вузькою горловиною. Час визначали за допомогою піску, що пересипався з однієї посудини в іншу....

Роль сім’ї в суспільстві та житті людини

5 Клас

Напевно, більшість із вас зможе, не замислюючись, відповісти на запитання: «Що таке сім’я?» Зазвичай у таких випадках називають своїх найрідніших — батьків, братів і сестер, бабусь і дідусів, близьких людей, які дбають про вас, виявляють турботу й увагу. Слова сім’я та родина вказують на родинні взаємини між людьми. Хоча це поняття може позначати навіть одну людину, яка проживає самостійно. Родина — це близькі та важливі для вас люди, що пов’язані родинними стосунками. Сім’я — це не тільки батьківське піклування, а й родинне тепло, яке створюють рідні, довіра, дружба та любов. Робота в групі Прочитайте висловлення про сім’ю. Охарактеризуйте роль сім’ї в суспільстві. «Знаєте що зробити, щоб у світі був мир? Ідіть додому та любіть свою сім’ю!» (Мати Тереза, лауреатка Нобелівської премії миру). «Як же назвати, якщо не щастям, веселі очі дітей, що сяють здоров’ям? ...Рідний голос батьків, які радіють злетам і заспокоюють під час падіння? » (Ірина Мацко, письменниця). «У сімейному житті, зберігаючи свою гідність, треба вміти поступатися одне одному» (Василь Сухомлинський, педагог і письменник). Щоб жити серед людей, треба багато чого знати й уміти. Такі знання ви отримуєте насамперед у сім’ї, а також у дитячому садку, школі, позашкільних установах. Саме в сім’ї розпочинається процес підготовки людини до життя в суспільстві, адже сім’я складається з представників кількох поколінь. Завдяки цьому діти вчаться спілкуватися зі старшими та молодшими. Отже, сім’я — це зменшена модель суспільства. Творче завдання...

Самореалізація людини. Життєві цінності та пріоритети

5 Клас

Кожний/кожна з вас має від природи певні здібності, властивості й особливості організму. Природні нахили проявляються в умінні працювати та творити. Розпізнати здібності можна по тому, до якої діяльності дитина виявляє інтерес, потяг і схильність. Кожна людина має певні природні нахили до чого-небудь і здібності, які необхідно розвивати змалку. Саме розвиток природних нахилів забезпечує вашу індивідуальність. Водночас кожна людина має власну автономію щодо пошуків шляху свого розвитку. Найважливіше — визначитись із життєвими цінностями та пріоритетами, що допоможуть досягти успіхів у житті. • Прочитайте визначення понять (с. 20). Які з них вам уже відомі? Чи кожна людина може стати талановитою? Здібність — природний нахил до чого-небудь, властивість, що проявляється в умінні робити що-небудь корисне. Розвиватися — ставати розумово та духовно вищими, досягати успіху в певній справі. Талант — природний хист людини до певного виду діяльності, уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду. Вам, певно, доводилося чути про гармонійно розвинену особистість. Це особистість, яка перебуває в рівновазі з навколишнім світом, з людьми, із собою. Така людина вміє ладнати з іншими людьми, навколишній світ не викликає в неї роздратування. Вона радіє життю, намагається зробити своє життя та життя інших людей кращим і цікавішим. Вона сприймає себе такою, якою є насправді, усвідомлює свої переваги та недоліки, причому намагається звести власні недоліки до мінімуму. У розвиненої особистості є досягнення в різних галузях, однак певні здібності чи навички виокремлюють її з-поміж інших....

Я — людина. Ідентичність і самоідентичність

5 Клас

Кожна людина успадковує від батьків певні фізичні ознаки: зріст, статуру, колір волосся та очей тощо. Проте поступово вона набуває притаманних лише їй ознак і рис характеру. З волі рідних ви отримуєте ім’я та прізвище. Проживання в певному населеному пункті дає вам право називатися його мешканцями. Під час навчання, заняття в гуртках відповідно до ваших уподобань, у стосунках із родичами, друзями й товаришами ви формуєтеся як особистості. Результатом цього процесу є ідентичність, яка виявляється у визнанні власної унікальності та належності до певної спільноти. Процес цей триває впродовж усього життя людини. Пошук своєї ідентичності, на думку психологів, розпочинається тоді, коли дитина заявляє: «Я сама!», «Я сам!» Дорослішаючи, ви стаєте самими собою. Такі пошуки індентичності ґрунтуються на усталених у суспільстві нормах моралі. Мовою джерел • Ознайомтеся зі статтями Конвенції про права дитини та дайте відповіді на запитання. — Чому так важливо захистити право кожної людини на реєстрацію та право на ім’я і громадянство? — Знайдіть у документі тезу, яка підтверджує важливу роль сім’ї і розвитку кожної дитини. — Що таке індивідуальність кожної людини? Конвенція про права дитини (20 листопада 1989 року) Стаття 7. Дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім’я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їхнє піклування. Стаття 8. Держави-учасниці зобов’язуються поважати право дитини на збереження індивідуальності, включаючи громадянство, ім’я та сімейні зв’язки, як передбачається законом, не допускаючи протизаконного втручання....

Навігація