Войти
Закрыть

Культурні надбання Давнього Єгипту

6 Клас , Всесвітня історія. Історія України 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

§ 12. Культурні надбання Давнього Єгипту

Визначте, працюючи з текстом, якими культурними надбаннями давніх єгиптян користується сучасне людство.

1. РЕЛІГІЯ ТА МІФОЛОГІЯ

У давнину єгиптяни, як й інші народи, були безпорадні перед грізними й незрозумілими для них явищами природи. Вони наділяли тварин і рослини надприродними силами, вшановували багатьох звірів як божеств.

Поміркуймо!

  • 1. Спробуйте знайти пояснення, чому саме такі релігійні культи виникли в Давньому Єгипті.
  • 2. Як вони відображають зв'язок давніх єгиптян з навколишнім світом?

У багатьох місцевостях Давнього Єгипту священною твариною вважався крокодил. Ніхто в Єгипті не міг скривдити кішку — священну тварину богині Бастет. Єгиптяни й багатьох богів зображували з тілом людини та головою тварини або птаха.

Одним із головних богів вважався бог сонця Ра, що мандрував у небесному човні денним небосхилом.

По всьому Єгипту поширився культ Осіріса — бога природи, що вмирає та воскресає, і бога мертвих.

Єгиптяни вірили в життя після смерті. Загробний світ здавався їм таким самим Єгиптом, але ще більш родючим. Володарем і суддею потойбіччя вважався бог Осіріс. Він вершив суд у Великому Палаці Двох Істин. Давні єгиптяни вважали, що смерть настає тільки тому, що душа залишає тіло людини. Але душа може повернутися, і для цього потрібно зберегти тіло померлого.

У Давньому Єгипті фараона вважали живим богом. Єгиптяни вірили, що цар не вмирав, а лише покидав землю людей, сходив на свій обрій, сягав неба та зливався зі своїм творцем.

Хлопчик і кішка

Для вшановування фараонів будували гробниці, заупокійні храми, створювали їхні статуї.

Пізнавально й цікаво

Єгиптяни навчилися бальзамувати тіло померлого, робити з нього мумію. Спочатку з тіла видаляли нутрощі, розкладаючи їх у посудини — канопи. Саме ж тіло занурювали в міцний соляний розчин. Після того, як воно набирало солі, його висушували й усередину клали різні суміші мазей, трави. Потім мумію просмолювали й обмотували багатьма тонкими полотняними бинтами. Мумію фараона клали в саркофаг і поміщали в гробниці.

Поміркуймо!

Як релігійні уявлення могли впливати на поведінку давніх єгиптян?

Служителями богів були жерці. Вони, на думку вірян, зустрічалися з богами, передавали їм прохання людей, а боги через жерців пояснювали людям свою волю. Храми в особі жерців розпоряджалися величезними багатствами.

2. БУДІВНИЦТВО ПІРАМІД І МИСТЕЦТВО

Єгиптяни першими у світі створили монументальні споруди з каменю — піраміди та храми.

Найбільша з усіх єгипетських пірамід — піраміда Хеопса (2580-2560 роки до н. е.).

Поблизу пірамід можна побачити сфінкса — фігуру лежачого лева з людською головою. Надприродна міць фараона, уособлена у сфінксі, викликала страх. Тому араби називали цю фігуру «батьком жаху».

Одним зі славнозвісних храмів був храм у Карнаці. Перед храмом збереглася частина алеї з кам’яних сфінксів з тілом лева й головою барана (священної тварини бога Ра). Єгипетський архітектор спорудив найбільший колонний зал Стародавнього світу площею 5000 м2.

Будівництво пірамід

Найдавніша з пірамід — піраміда фараона Джосера (правив у 2780-2760 рр. до н. е.)

1. Які знання знадобилися єгиптянам для будівництва пірамід?

2. Дізнайтеся, які існують версії про те, хто збудував піраміди. Якій з них ви довіряєте більше? Чому?

Єгипетське мистецтво було тісно пов’язане з релігією. Скульптуру єгиптяни розуміли як місцеперебування двійника померлого. Тому статую померлого поміщали до гробниці.

Золота маска фараона Тутанхамона (Єгипетський національний музей у м. Каїрі)

Статуя фараона в Карнакському храмі

Поміркуйте, які знання та вміння потрібно було застосувати єгиптянам для виготовлення таких витворів мистецтва.

Бюст цариці Нефертіті (Єгипетський музей і зібрання папірусів, Німеччина)

1. Дізнайтеся, хто така Нефертіті. Чим вона уславилася?

2. Чи збігаються сучасні уявлення про красу жінки з образом Нефертіті?

Стіни храмів і гробниць були багато оздоблені рельєфами та розписами. На них зображували людей, які працюють у полях і садах, ремісників, що обслуговують свого господаря, слуг, що несуть дари померлому. Показано і збирання податків, і прийом послів, і воєнні сцени. Фараона й вельмож зображували більшими за інших людей.

3. ПИСЕМНІСТЬ ДАВНЬОГО ЄГИПТУ

Для організації господарства, регулярного збирання податків, а також для ведення наукових спостережень потрібна була писемність. Давньоєгипетська писемність — ієрогліфи — виросла з піктографічного письма.

Відеоекскурсія «Храмовий комплекс Абу-Симбел»

Картуші з іменами Птолемея та Клеопатри

Розеттський камінь — пам'ятка давньоєгипетської писемності (Британський музей)

Поміркуймо!

Пригадайте з матеріалу 5 класу або знайдіть інформацію, яке письмо називають піктографічним.

Поміркуйте, чому перші писемності були саме малюнковими.

Пізнавально й цікаво

Зазвичай текст писали чорною фарбою, але часто початок нового розділу, дати в ділових документах позначали червоною. Виділяти деякі фрази червоним кольором було необхідно тому, що єгиптяни на письмі не відокремлювали слова одне від одного. Звідси й походить вислів «почати з червоного рядка», що означає «писати з нового рядка».

На чому ж писали єгиптяни? Матеріалом для письма були камінь, глиняні черепки, дерево, шкіра. Широко застосовували папірус. Єгиптяни так називали очерет, а потім і матеріал для письма, що добували з цієї рослини («папір» — річковий, нільський). Це слово запозичили давні греки та римляни, а згодом так у деяких мовах почали називати папір.

Як була відкрита давньоєгипетська писемність

Приладдя писаря: пенал для пер і проста палітра з двома чашками для розбавляння фарб

1. Поміркуйте, яких рис від єгиптян потребувало виготовлення матеріалів для письма та саме письмо.

2. Чи легко було стати освіченою людиною в Давньому Єгипті?

Поміркуймо!

Як навчали дітей в Давньому Єгипті

«Набридло мені повторювати тобі наставляння. Завдам я тобі ста ударів...», — говорив учитель несумлінному учневі в Давньому Єгипті.

Пиши рукою своєю, читай вустами своїми, радься з тими, хто знає більше, ніж ти. Вправляйся в цій справі, і знайдеш ти її (корисною) після (настання) старості. Щасливий писець умілий у справі своїй, владика (навчання). Будь наполегливий у роботі щодня, і ти опануєш свою справу. Не проводь жодного дня в неробстві, інакше будуть бити тебе. Вуха юнака на спині його, і він почує, коли б'ють його. Будь наполегливий в одержанні порад! Не лінуйся! Пиши! Не піддавайся пересиченню письмом, віддай ти серце і слухай слова! Знайдеш ти їх корисними.

П. Монте. Єгипет Рамзесів

  • 1. Як ви розумієте вислів: «Вуха юнака на його спині»?
  • 2. Чим відрізнялося становище учнів у Давньому Єгипті від сучасного?
  • 3. Чому навчанню грамоти в школі приділяли таку велику увагу?
  • 4. Які можливості відкривало оволодіння грамотністю в Давньому Єгипті?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Яких тварин, природні явища обожнювали давні єгиптяни?
  • 2. Поясніть зміст понять: піраміда, храм, жерці, ієрогліфи, піктографія, папірус.
  • 3. Яку роль у житті єгипетського суспільства відіграла писемність?

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чи можна назвати храми й піраміди історичним джерелом? Чому? Яку інформацію про життя Давнього Єгипту вони нам повідомляють?
  • 2. Поміркуйте над значенням наведених слів. Чим вони можуть бути корисними сучасній людині?

Повчання Птахотепа

Вченістю даремно не хизуйся!

Не вважай, що ти один всезнавець! Не тільки в мудрих —

у недосвідчених поради шукай. Мистецтво не знає межі.

Хіба може художник досягти вершин майстерності?

Як коштовність, сховано під сподом розумне слово.

Знаходиш його між тим у рабинь, що мелють зерно.

III. Мислю творчо

  • Започаткуйте укладання ілюстрованої шкали часу або хронологічної таблиці «Давні цивілізації Африки та Азії».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду