Войти
Закрыть

Соціалізація. Людські спільноти в минулому та сучасності. Правила, яких необхідно дотримуватися в різних спільнотах

5 Клас

Щоб стати повноправним членом суспільства, кожна людина має оволодіти певною системою знань, норм і цінностей, тобто набути соціального досвіду. Цей процес називають соціалізацією особистості. Словник Соціалізація особистості — процес залучення індивіда в суспільство шляхом збагачення його досвідом попередніх поколінь (знання, цінності, моральні норми, традиції тощо), який допомагає йому нормально функціонувати в суспільстві. Кожна людина протягом життя засвоює моделі поведінки, які існують у суспільстві. Тобто людина є своєрідним «продуктом» суспільства. Проте водночас вона своїми щоденними діями долучається до формування суспільства, пропонуючи щось нове або відтворюючи вже існуюче. Отже, кожна людина є одночасно як «продуктом» суспільства, так і його «творцем». Із раннього віку людина усвідомлює свою стать, згодом — належність до того чи іншого міста, країни, материка, планети, певної школи, університету, організації тощо. Як ви вже знаєте, процес віднесення себе до певної групи людей за тими чи іншими ознаками є ідентифікацією, результатом якої є ідентичність. Можна мати не одну, а багато ідентичностей. Чим більше людина має ідентичностей і чим більше вони усвідомлені, тим більш вона є соціально зрілою та соціально адаптованою....

Особистий і громадський простір

5 Клас

Особистим простором називають невелику область, яка оточує ваше тіло та нібито є його продовженням. Ця зона має умовні межі. Ви можете виміряти ваш особистий простір, якщо розставите руки або витягнете їх перед собою. Простір між тілом і рукою є вашим особистим простором. Словник Особистий простір — умовна область навколо людини, яку вона вважає своєю та захищає від зовнішнього вторгнення. У кожного з вас час від часу виникає бажання побути наодинці та відчути себе господарем своїх думок і свого часу. До поняття особистого простору людини належать: почуття, тіло, емоції, думки, дії. Також є окремі речі особистого матеріального простору — зубна щітка, улюблена чашка, білизна, іграшки, речі пов’язані з хобі, власна кімната тощо. Чим ширше межі особистого матеріального простору, тим більш захищеною від зовнішнього світу почувається людина. Наприклад, у чужій квартирі людина від напруження швидко втомлюється, а у своїй домівці їй комфортно. Крім того, до особистого простору відносять місця, де людина може побути на самоті й набратися сил....

Людина як особистість і особа

5 Клас

У момент народження дитина ще не є особистістю. Вона формується завдяки соціальному середовищу, вихованню та навчанню: поєднанню впливів сім’ї, однолітків, школи та загалом суспільства. Завдяки ним людина пристосовується до зовнішнього оточення, бере участь у суспільному житті. Також велика роль у цьому процесі належить активності самої людини. Людська особистість розвивається лише в діяльності. Проте на своєму шляху особистість нерідко відчуває суперечність між своїми прагненнями та можливостями. Уміння розв’язувати це є важливою властивістю особистості. Це рушійна сила її розвитку. Фізична складова особистості — це тіло або тілесна організація людини. До них також відносять одяг, хатнє начиння і все те, що зроблено її руками. Соціальна складова особистості формується в процесі спілкування людей. Вона становить систему соціальних ролей людини (батько/матір, син/дочка, керівник/підлеглий тощо) у різних групах, частиною яких вона є. Усі форми самоствердження в професійній, суспільній діяльності, дружбі, коханні, суперництві формують соціальну структуру особистості....

Узагальнення за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: людина, природа, історія, суспільство, навколишнє середовище, діяльність людини, культура, мораль, моральні цінності, забобони. 2. Робота в малих групах. Дидактична гра «Чотири зупинки». Формуються чотири зупинки під назвами: «Людина», «Суспільство», «Історія», «Культура». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тематику, відповівши на запитання у формі бліцопитування. 3. Дидактична гра «Так чи ні?». Дайте короткі відповіді на запитання. 1) У різних людей однакові відбитки пальців. Так чи ні? 2) Деякі люди є особливими і неповторними. Так чи ні? 3) Неповторність полягає лише в зовнішності. Так чи ні? 4) Ми відрізняємося одне від одного бажаннями, діями, творчістю, мріями. Так чи ні? 5) Кожна людина не має нічого спільного з іншими людьми. Так чи ні? 6) На цілій планеті немає двох однакових людей. Так чи ні? 7) Кожна людина у світі неповторна. Так чи ні?...

Практичне заняття за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації. Завдання для підготовки до заняття 1. Підготувати мінідослідження за темою «Чим я залежу від природи й суспільства». 2. Скласти розповідь із презентацією за темою «Як діяльність людини впливає на навколишнє середовище в сучасній Україні (на прикладі свого населеного пункту)». Пригадайте 1. Хто така людина? Що таке природа, суспільство? 2. Що більше впливає на життя людини — її біологічна чи соціальна складова? 3. Назвіть прояви глобального потепління, які ви помічаєте. ХІД РОБОТИ...

Культура як цінність

5 Клас

Відтоді слово «культура» почали вживати для позначення всього того, що створено людиною для її блага. Можна стверджувати, що культура, поряд із природою, є ще одним світом, у якому живе людина. Оскільки людина завжди прагнула покращити й полегшити своє життя, вона робила і продовжує робити нові винаходи та відкриття. Так, від палиці-копачки, кам’яного рубила, наскельних малюнків людина дійшла до книг, творів мистецтва, верстатів, машин, космічних ракет, комп’ютерів тощо. Словник Цінність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини (суспільства), заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого живе. Усе те, що полегшує працю, прикрашає і робить комфортним побут, спілкування, люди вважають цінностями. Кожна людина, суспільство загалом мають систему цінностей — сукупність думок про значення в їхньому житті речей та явищ, які існують у природі й суспільстві. Таким чином, культурна сфера життя й діяльності людини є створенням цінностей як матеріальних, так і нематеріальних. • Чим цінності культури відрізняються від цінностей природи? Культура поєднує в собі матеріальне та духовне. Матеріальна культура охоплює світ речей і їх створення. Це все, що має практичне значення й застосовується людиною. Духовна культура включає знання, науку, ідеї, релігію, вірування, твори літератури, образотворчого мистецтва, музики тощо....

Минуле людини й суспільства. Що таке історія

5 Клас

Для чого вивчати історію? Це запитання ставить собі, мабуть, кожна людина. Відповідь на нього здається простою та очевидною — вивчаючи минуле, ми будуємо своє майбутнє, керуючись багатим досвідом поколінь, які жили до нас. Проте чи це дійсно так? Можна сказати: я ж не знаю минулого, і нічого зі мною не сталося й не станеться. У той самий час усі ми хочемо, щоб у майбутньому супроводжували тільки успіх і щастя. Однак нас завжди оточує сьогодення, коли треба приймати рішення, які вплинуть на майбутнє. Проте сьогодення походить з минулого. Таким чином, усі ми походимо з минулого, воно є частиною нашого життя. Із минулого випливають сьогодення та майбутнє. Минуле — це наше життя і наша історія. Словник Історія — наука, що вивчає минуле людства та закономірності його розвитку. У дитинстві або й пізніше може статися подія, яка унеможливить нормальне життя в сьогоденні та майбутньому. І людина живе з вантажем минулого, яке часто несуть і її близькі. Часто ми не готові прийняти себе такими, якими були раніше, не здатні усвідомити, що і все добре теж прийшло з нашого минулого. Хоча нам не під силу змінити минуле, але ми можемо змінити його наслідки. Кожен із нас має навчитися осмислювати досвід минулого та прогнозувати майбутнє, щоб приймати правильні рішення вже сьогодні....

Людина і суспільство. Групи (спільноти) у людському суспільстві

5 Клас

Людина — істота соціальна й живе серед людей. Об’єднання людей заради здійснення разом певної діяльності або досягнення мети називається суспільством або спільнотою. Спільноти, у яких конкретна людина є активним учасником, називають малими групами. Мала група налічує двох або більше учасників та учасниць, які об’єднуються спільними інтересами, спілкуються між собою, усвідомлюють свою належність до цієї групи та вважаються її членами з погляду інших. Групами можна назвати сім’ю, шкільний клас, членів спортивної секції або гуртка за інтересами, спільноти в соціальній мережі тощо. Як правило, вони поділяють спільні погляди. Члени груп не обов’язково мають перебувати поряд, вони можуть навіть ніколи не бачити одне одного. Проте вони активно спілкуються заради спільної мети. Здебільшого людина з’являється на світ у малій групі, і більша частина її подальшого життя проходить у ній. Водночас існують і великі групи, або ще їх називають соціальними. Їх виділяють за певними ознаками — стать, вік, дохід, національність, місце проживання, освіта, професія, влада тощо. Вони є численними та розсіяні на значній площі....

Людина і природа

5 Клас

Із природного середовища людина бере кисень для дихання, воду та продукти харчування, використовує величезний обсяг природних ресурсів для того, щоб облаштувати своє життя: від будівництва житла до виготовлення дитячих іграшок. Людина давно навчилася пристосовуватися до природних умов. Навіть зараз раціон харчування людей значною мірою залежить від того, які рослини і тварини поширені в певному регіоні та їх найкраще тут вирощувати. Упродовж тисячоліть людство знаходило різні шляхи пристосування до навколишнього середовища. Так, жителі степів віддавали перевагу розведенню овець, корів, коней. Це змушувало їхніх господарів постійно переселятися на нові території у пошуках кращих пасовищ. Так у цих краях люди перейшли до кочового способу життя. У лісостеповій зоні, де були гарні ґрунти, люди обробляли землю та вели осілий спосіб життя. Донедавна в Ісландії та деяких інших північних країнах, де майже не ростуть дерева, люди зводили свої помешкання з каменю, а дахи вкривали дерном. А деякі народу крайньої півночі взагалі будують помешкання з брил спресованого снігу або льоду....

Людина. Унікальність і неповторність кожної людини

5 Клас

Світ, який нас оточує, наповнений великою кількістю живих істот: рослини, звірі, птахи, риби, комахи тощо. Серед усього живого на Землі можна впевнено виділити людину. Її відмінності від інших істот є очевидними. Що ж робить нас особливими? На це питання людство намагається знайти відповідь чи не стільки, скільки воно існує. Спробуємо визначити, чим саме ми відрізняємося від інших живих істот. Відомо, що людина — біологічна істота. Частка «біо» в перекладі з грецької мови означає «життя». «Біологічне» — отже, живе. Людина, як і всі живі істоти, народжується, живе та вмирає. Вона потребує води, їжі та сну, має інстинкти. З іншого боку, повноцінно розвинути закладене природою людина може лише в середовищі собі подібних. Із покоління в покоління люди передають одне одному знання про навколишній світ, діляться досвідом спілкування та співжиття. Це вказує на іншу складову характеристики людини — соціальну істоту. Слово «соціум» перекладається з латинської мови як «спільнота», «суспільство». Отже, можна визначити, що людина — це біосоціальна істота....

Навігація