Войти
Закрыть

Скіфи на території України. Практична робота № 3 (частина 2)

6 Клас

Позначте на контурній карті Велику Скіфію, згадувані в матеріалах параграфа скіфські царські кургани, похід Дарія І на скіфів. Позначте та підпишіть найбільші поселення землеробських племен Скіфії, грецькі міста-держави в Північному Причорномор'ї. Пізнавально й цікаво Геродот про природу Скіфії В усій цій країні, яку я описав, зима така сувора, що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка. Одна з рік Скіфії — це Істр. Далі за нею йде Тірас... Третя ріка — це Гіпаній... Четверта ріка — це Борисфен... Серед інших рік Борисфен найбільш корисний людям, бо навколо нього найкращі й найпоживніші пасовища для худоби, і дуже багато в ньому риби, приємної на смак, і вода в ньому дуже чиста, порівняно до інших із каламутною водою, і ниви навколо нього чудові, а там, де не засіяно, виростає висока трава. А в його гирлі відкладається багато солі. І великі риби в ньому без колючих кісток, що їх називають антакаями. Для харчування ця ріка дає ще і багато чого іншого, гідного всякої уваги....

Кіммерійці на території України. Практична робота № 3 (частина 1)

6 Клас

На межі II й І тис. до н. е. люди опанували новий матеріал для виготовлення знарядь праці та зброї — залізо. Спочатку люди використовували метеоритне залізо, яке називали «небесним каменем». Значного поширення залізні вироби набули після опанування способу виплавки заліза з руди. Довгий час залізні вироби застосовували разом із бронзовими. Відкриття сучасних археологів засвідчують, що на землях України перехід до залізного віку розпочався у XII ст. до н. е. У цей час посушливий клімат призвів до неврожаїв, у степовій частині українських теренів стало неможливо займатися землеробством. Саме в цей час зі сходу на південь нашої країни прийшли народи, які вели відмінний від землеробів спосіб життя — кіммерійці, а згодом — скіфи. Культурі їх були притаманні табунне скотарство, високий рівень обробки бронзи й заліза [залізо на теренах України вони почали використовувати першими]... Зброя та кінське спорядження, а нерідко й забиті коні, були звичним атрибутом курганних поховань кіммерійців. Центральної влади у кіммерійських племен, скоріше за все, не було, на чолі окремих племен стояли вожді, а об'єднувалися ці племена під час масштабних воєнних походів... Постійних жител вони не мали, жили у тимчасових таборах і зимівниках. Мистецтво їхнє було переважно прагматичним: складним лінійним орнаментом прикрашалися руків'я мечів, вуздечки, посуд....

Велика грецька колонізація. Античні міста-держави в Північному Причорномор’ї

6 Клас

У VIII ст. до н. е. греки вирушили на пошуки нових земель. Населення Греції невпинно зростало, тому для всіх бракувало землі, на якій можна було б заробити собі на прожиток. До того землі демосу часто захоплювала аристократія, що також призводило до обезземелювання селянства. Деяка частина греків була змушена покинути рідні краї назавжди через поразку в політичній боротьбі. Водночас бурхливий розвиток ремесла й торгівлі потребував пошуків нових країн, де можна було продавати свою продукцію, якої ставало дедалі більше. Першу колонію на землях сучасної України вихідці з Мілету заснували на острові Березань біля Бузького лиману. Згодом були засновані й інші міста, які стали важливими осередками давньогрецької цивілізації в Північному Причорномор’ї: Тіра, Ольвія, Херсонес, Феодосія, Пантікапей. Ольвію (з грец. — щаслива) вихідці з Мілету заснували в VII ст. до н. е. (647-646 рр. до н. е.) на правому березі Бузького лиману. Жителі міста (їх називали ольвіополітами) займалися сільським господарством та гончарним і металообробним ремеслами. Основну роль у торгівлі з Ольвією відігравало м. Афіни....

Як навчали та виховували дітей в Афінах і Спарті

6 Клас

Головним завданням виховання юного спартанця була підготовка відважного воїна. Спартанська влада втручалася в особисте життя громадян і керувала вихованням юнацтва. Сім’я повинна була давати державі міцних, здорових дітей, які стали б надійною опорою рабовласницької Спарти. У сім років хлопчиків забирали в батьків та об’єднували в невеликі загони. Тут їх виховували всіх разом, привчаючи до суворої дисципліни. Про витривалість спартанських дітей ходили легенди. Якось спартанський хлопчик украв лисеня і сховав його під плащем. Звірятко почало дряпати й кусати хлопчика, який, стоячи в шерензі, боявся навіть поворухнутися. Тільки коли лисеня прогризло йому живіт, хлопчик упав мертвим. Дітей привчали висловлювати свої думки коротко й влучно, кількома простими словами — лаконічно. Наприклад, спартанка, проводжаючи сина на війну, вручала йому щит із такими словами: «З ним або на ньому!». Це означало, що вона бажала йому перемоги, а якщо — загибель, то тільки героїчна (воїна, що загинув на полі бою, несли до місця поховання на щиті). Вислів «Зі щитом або на щиті» став крилатим....

Життя у стародавній Спарті

6 Клас

У XI ст. до н. є. одну з областей південної Греції — Лаконіку — захопили племена дорійців. Володіючи більш досконалою залізною зброєю, вони змогли підкорити місцеве ахейське населення, а також сусідню область Мессенію. У межах захоплених областей дорійці утворили державу Спарту, або Лакедемон. Діємо: практичні завдання Покажіть на карті (с. 131 або в атласі) та позначте на контурній карті територію Спартанської держави та м. Спарту. Спартанці (називали себе спартіатами) займали панівне становище в завойованих районах. Уся захоплена земля стала їхньою власністю. Значна частина місцевого населення була поневолена й перетворена на ілотів (рабів). Жителі малородючих земель передгір’я увійшли до складу Лакедемонської держави на правах періеків (ті, що живуть навколо). Вони були вільними, але не мали громадянських прав. Господарство Лакедемону було менш розвиненим, ніж в Аттиці. Головним заняттям було землеробство. Самі спартіати не працювали — всю роботу виконували ілоти. Закони Спарти всіляко обмежували контакти з іншими народами. Заборонялося ввезення іноземних товарів, існувала лише внутрішня торгівля. Пізнавально й цікаво Гроші в Спарті виготовляли із заліза, тому вони були важкими. Їх не носили в гаманці, а зберігали в спеціальних кімнатах. Для придбання товару на базарі потрібно було везти цілий віз таких залізних грошей....

Афіни — батьківщина демократії

6 Клас

Наприкінці гомерівської епохи в Давній Греції почали виникати невеликі міста-держави (поліси) — укріплені поселення, жителі яких спільно захищали свої загальні інтереси та прилеглі до міста земельні ділянки. Згодом з-поміж інших міст-полісів виокремилося місто Афіни. Довкола нього об’єдналися менші міста Аттики — однієї з областей Середньої Греції. Діємо: практичні завдання Уявіть себе істориками — дослідіть запропоновані джерела (с. 103) та з’ясуйте: 1. Звідки походить назва міста Афіни? 2. Знайдіть Афіни на карті Давньої Греції (с. 95). Як ви вважаєте, чому розташування міста можна вважати вигідним? 3. Якими були головні заняття жителів Афін? 4. Яке із зображень символізує багатство Афін? 5. Які природні умови сприяли господарській діяльності жителів полісу та які труднощі їм доводилося долати? Пізнавально й цікаво Археологам відомо, що історія Афін розпочалася в XV ст. до н. е. Засновником міста вважається міфічний цар Кекроп — син Геї-Землі. У цей час якраз сперечалися між собою бог моря Посейдон і донька наймогутнішого бога Зевса — Афіна. Для вирішення конфлікту божественних персон Зевс покликав Кекропа. Вирішили, що покровителем Аттики буде той чи та, хто подарує людям найцінніший подарунок. Посейдон ударив тризубцем у скелю — і з'явилося джерело. Але найбільше Кекропа вразив дарунок Афіни — на місці, де богиня вдарила по землі списом, виросло дерево маслини. Кекроп вирішив, що саме плоди маслини та землеробство принесуть Аттиці багатство, і вирішив спір на користь Афіни. Натомість ображений Посейдон «начаклував» Аттиці брак води. Так Афіну обрали покровителькою області, а Кекроп на честь богині заснував святилище, і місто дістало свою назву — Афіни....

Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера «Іліада» та «Одіссея»

6 Клас

Назва «Іліада» походить від назви міста Іліон — так греки називали Трою. З усієї Троянської війни, що тривала 10 років з 1240 р. до н.е., Гомер оспівав усього 41 день на десятому році облоги Трої. Участь у війні брало багато і грецьких, і троянських героїв. Найвідомішими були на боці греків — Ахіллес, а на боці троянців — син Пріама Гектор. Гомер оспівував Троянську війну не тому, що вона була справедливою, а тому, що в битві розкривався героїзм і стійкість людей. Війна не принесла успіху жодній зі сторін, а перетворилася на трагедію — найкращі воїни загинули. На відміну від «Іліади», «Одіссея» походить з казки, а не ґрунтується на реальних історичних подіях. Поема описує мандрівки царя Ітаки Одіссея після захоплення Трої. Він пережив чимало складних випробувань, перш ніж зміг повернутися на батьківщину....

Зародження цивілізації в Давній Греції

6 Клас

Природні умови Греції сприяли розвиткові господарства. Долини гір мали придатні умови для вирощування плодових дерев, винограду, маслин. Греція багата на корисні копалини: мармур, залізні руди, мідь, срібло, глину для виготовлення посуду. Здавна землі Греції населяли пеласги. Згодом, починаючи з III тис. до н. е., сюди переселилися спочатку ахейці, а потім дорійці — в ХІ—Х ст. до н. е. 2. МІНОЙСЬКАЦИВІЛІЗАЦІЯ На південний схід від Балканського півострова лежить великий і родючий острів Крит. Протягом 3000-1000 рр. до н. е. тут розвивалася Мінойська цивілізація, яку в 90-х роках XIX ст. почав досліджувати англійський археолог Артур Еванс. Учений вів розкопки в столиці володаря Криту Міноса — палаці у м. Кноссі. Безліч помешкань, заплутаних вузьких коридорів і сходів здавалися давнім грекам величезною пасткою, з якої немає виходу. Цей палац називали Лабіринтом (від «лабріс» — подвійна сокира, зображення якої часто траплялося на Криті)....

Порівняння умов виникнення та розвитку стародавніх цивілізацій. Практична робота № 2

6 Клас

Протягом кількох уроків ми з вами здійснювали мандрівку захопливим світом стародавніх цивілізацій. Під час подорожі ви, напевно, помітили: хоч вони й унікальні, однак деякими рисами схожі між собою. Спробуйте себе в ролі дослідників і з’ясуйте, чим стародавні цивілізації схожі та чим відрізняються. Справжні дослідники працюють за планом, тому пропонуємо вам діяти так: об’єднайтеся в дослідницькі групи; оберіть для дослідження й порівняння дві стародавні цивілізації: Давній Єгипет і Персія, міста-держави Шумеру та Китай, Фінікія та Індія, Ізраїльсько-Юдейське царство й Давня Індія (можете утворити пари країн самостійно, але так, щоб групи досліджували різні цивілізації); результати дослідження записуйте в накреслену в зошиті таблицю, відповідаючи на запитання в першій колонці; завершивши роботу, поміркуйте, що спільного й чим відрізнялися стародавні цивілізації, які ви досліджували....

Навігація