Войти
Закрыть

Узагальнення до розділу V «Становлення України як незалежної держави»

11 Клас

Основною суперечністю новітнього українського державного будівництва була ситуація, коли найчисельнішим суб’єктом державотворення стала колишня номенклатура, яка ставилася до державного суверенітету прагматично, як до засобу захисту групових інтересів. На жаль, українське суспільство було недостатньо сконсолідованим і свідомим, щоб цьому протистояти. Не знайшлося й власного харизматичного лідера. Тому побудова держави й реформування господарства розпочалися за домінування «червоних господарників» при ідеалізації більшістю громадян радянської доби, спробах Росії інспірувати в Криму сепаритистський рух, вдало нейтралізований Українською державою. Ухвалення Конституції України, приватизація та інші ринкові реформи другої половини 1990-х років зупинили процес економічної кризи, а на початку XXI ст. забезпечили певне економічне зростання. Водночас ринкові перетворення відбулися на користь олігархічних угруповань, що з’явилися. Нехтування олігархами суспільними потребами зумовило посилення авторитету лівих партій. Тому перемогу над кандидатом від комуністів на президентських виборах 1999 р. Л. Кучма отримав лише завдяки формуванню команди реформаторів на чолі з прем’єром В. Ющенком....

Практичне заняття 5. Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики й відповіді

11 Клас

Дослідники визначають два шляхи інтеграції України в європейський та світовий економічний простір. Перший — входження до складу чинних міжнародних (глобальних) організацій. Другий — налагодження двосторонніх відносин з окремими державами, сусідніми регіонами. Серед географічних напрямів економічної інтеграції природно виокремлюють азіатський, американський, африканський, східно-європейський, західноєвропейський вектори. Українців не мають лякати значні відмінності із західним світом, від якого нас по-насильницьки відокремила Російська імперія понад 300 років тому (відлік ведемо від поразки під Полтавою). Як засвідчує історичний досвід, інтеграційні процеси швидше відбуваються між країнами не лише через їхню якомога більшу подібність. Для зближення потрібні і якісні відмінності. Саме вони сприяють взаємному доповненню. Подібні не потребують продукції одна одної. Рішення про направлення підрозділів Збройних сил України до інших держав приймає Президент України з одночасним поданням до Верховної Ради України законопроекту про схвалення такого рішення (...). Рішення Президента України про направлення підрозділів Збройних сил України до інших держав підлягає схваленню Верховною Радою України відповідно до пункту 23 статті 85 Конституції України...». Уривок з Декларації про доповнення Хартії про особливе партнерство між Організацією Північноатлантичного договору та Україною, підписаної 9 липня 1997 р. (21 серпня 2009 р.) «Організація Північноатлантичного договору (НАТО) та Україна, що іменуються надалі НАТО та Україна (...) — нагадуючи, що взаємовигідні відносини між НАТО та Україною за минулі дванадцять років особливого партнерства зробили та робитимуть у майбутньому свій внесок у забезпечення регіональної та євроатлантичної безпеки; (...) Вносять до Хартії про особливе партнерство доповнення, відповідно до яких Комісія НАТО-Україна відіграватиме провідну роль у (...):...

Українські суспільство та держава у 2005-2013 рр.

11 Клас

Після перемоги Помаранчевої революції переважна частина суспільства певний час жила в передчутті сприятливих глибоких перетворень. Здавалося, що швидке й безкровне повалення корумпованої влади гарантує не менш швидкий розвиток демократії, очищення влади, утвердження вільного ринку, прорив в економіці, зміни в соціальній політиці тощо. Цим настроям сприяло й зростання авторитету України в Європі та світі. Перші візити В. Ющенка до Європи та США стали тріумфом самоповаги українців, які побачили, з яким захопленням сприймає світ нового лідера України та його гучні заяви. Проте В. Ющенко, маючи протягом першого року президентства широкі повноваження для здійснення радикальних перетворень, ними не скористався. Тим часом Кабінет Міністрів, очолений Ю. Тимошенко, поступово наповнював бюджет, зменшував суму державного боргу, створював рівні умови для бізнесу, підвищував рівень доходів громадян. На жаль, перші успіхи були знівельовані внутрішніми конфліктами «помаранчевої» команди, які й призвели до відставки на початку вересня 2005 р. уряду Ю. Тимошенко. Водночас В. Ющенку для проведення реформ не вистачало також пропрезидентської більшості у Верховній Раді. Зате існувала потужна опозиція, що відстоювала інтереси олігархів. Тому для підтримки нового прем’єра Ю. Єханурова президенту довелося заручитися підтримкою парламентської опозиції В. Януковича....

Помаранчева революція

11 Клас

Політичне життя будь-якого успішного європейського суспільства розвивається навколо змагання двох вирішальних сил: громадянського суспільства й держави. Держава захищає національні, загальносуспільні інтереси, а громадянське суспільство — інтереси окремої людини, родини, самоврядної громади, не дозволяючи чиновництву зловживати владою. У 1991 р. українці відновили державу, а громадянське суспільство вони мали збудувати самі. Тобто мусили створити суспільство незалежних громадян, які не тільки усвідомлюють свої права й обов’язки, а й здатні боротися за них, стати творцями політики власної держави, її відповідальними громадянами. Разом зі свідомими й активними особистостями на таку поведінку здатна верства дрібних і середніх власників — т. зв. середній клас, — питома частка яких у демократичних країнах становить 60-80 %. Міцне громадянське суспільство ніколи не збудують наймані працівники, залежні від державного чиновництва та підприємців. В Україні під тиском економічної політики олігархів середній клас — соціально-економічна основа громадянського суспільства — щойно зародившись, почав занепадати. Нерозвинутість середнього класу частково компенсувалася громадянською позицією найкращої частини інтелігенції, селянства та робітництва, студентської молоді, національно-патріотичних сил, громадських організацій та ін....

Україна на міжнародній арені

11 Клас

У червні 1994 р. ЄС підписав з Україною Угоду про партнерство та співпрацю. 1995 р. ЄС надав Україні статус країни з перехідною економікою. Це дало змогу більшості українських товарів безмитно або з мінімальним митом потрапляти на європейський ринок. Показово, що від української сторони ЄС не вимагав подібних поступок для своїх товарів. Завдяки підписаним угодам до кінця 1990-х років ЄС став одним з найбільших партнерів України. Частка експорту до ЄС сягнула третини від загального експорту України. Євроінтеграція (від латин. євро + integratio — поповнення, відновлення) — історичний процес відновлення давньої єдності України з європейською сім’єю народів у цивілізаційному, економічному та політичному сенсах. Серед українців постійно збільшувалася частина тих громадян, які підтримували ідеї вступу України до Євросоюзу. Проте низький рівень економічного та соціального розвитку країни не давав можливості вести мову про негайне входження України до ЄС, оскільки це означало б руйнування української економіки. Історичний факт На межі двох тисячоліть Україна надто неефективно використовувала свій економічний потенціал, посідаючи 4-е місце за забезпеченням сільгоспугіддями, 5-е місце — за трудовими ресурсами, 4-е — за науковим потенціалом. Так, порівняно з Францією Україна використовувала сільгоспугіддя в 11, трудові ресурси в 15, а науковий потенціал у 20 разів менше. Незалежність дала можливість Україні спілкуватися й співпрацювати зі світом безпосередньо. У 1992 р. Україна розпочала переговори про входження до Світової організації торгівлі, що відкривало для господарства широкі можливості....

Соціальні, демографічні й етносоціальні процеси в українському суспільстві

11 Клас

Після здобуття незалежності українське суспільство постало перед історичним вибором: яким шляхом і на якій соціально-економічній основі рухатися в майбутнє — демократичним шляхом, користуючись підтримкою народу, чи олігархічним, опираючись на вчорашню компартійно-радянську номенклатуру та перших нуворишів. З огляду на соціальну належність Л. Кравчука й Л. Кучми напрям розвитку України був визначений. Перші президенти розуміли, що компартійно-радянська номенклатура не має якихось особливих патріотичних почуттів до України. Це проявлялося навіть у використанні словосполучення «ця Україна», що свідчило про повне внутрішнє відчуження від нібито рідної української держави. Тому на усвідомленому й інтуїтивному рівнях представників партії влади «прив’язували» до держави економічно. Усі найважливіші реформи в Україні, насамперед приватизація, були відверто націлені на створення прошарку великих власників. Влада відверто ігнорувала шлях розвитку через формування громадянського суспільства. У другій половині 1990-х років сформувався новий економічно провідний соціальний прошарок — олігархія. Протягом президентства Л. Кучми заявили про себе ряд фінансово-промислових груп, що сформувалися за регіональною ознакою. Найпотужніші були в Києві, Дніпропетровську, Харкові та Донецьку. Кожна контролювала й контролює велетенські виробничі ресурси....

Формування ринкової економіки

11 Клас

На початку незалежності ніхто не очікував особливих економічних труднощів. Адже в спадок від СРСР Україна отримала, здавалося б, могутнє індустріальне й аграрне виробництво. Проте розрив економічних зв’язків і втрата ринків збуту, стрімке скорочення попиту на продукцію ВПК зумовили кризу економіки. Кризові процеси вийшли з-під контролю уряду у зв’язку зі зростанням цін на енергоносії. Протягом 1992 р. вартість газу в Україні зросла в 100 разів, а нафти — у 300 разів. Це призвело до різкого зростання собівартості продукції й скорочення обсягів виробництва. Унаслідок цього уряд В. Фокіна в січні 1992 р. був змушений лібералізувати, тобто припинити контроль за цінами, і вони відразу «стрибнули» угору. Щоб якось стабілізувати ситуацію, уряд задіяв верстат для друкування грошей. Розпочалась інфляція, і хоча номінальні (названі) зарплати зростали, реальні доходи абсолютної більшості людей знижувалися. Тим часом абсолютно далекі від національних інтересів промислово-аграрні угруповання «червоних директорів» і голів колгоспів зосередилися на експлуатації державної та кооперативної власності заради особистого збагачення. Засівши в парламенті, ці угруповання видавали одне одному з державного бюджету дешеві кредити й дотації....

Державотворчі процеси в Україні

11 Клас

Проголошення державної незалежності стало початком історичного процесу державотворення — переходу українського суспільства до принципово нових засад організації культурно-національного, політичного та соціально-економічного життя. Водночас треба пам'ятати, що Україна не лише будувала, а й відроджувала свою державність, яка своїми коренями сягає сивої давнини. На початку 1990-х років основна суперечність державотворення полягала в тому, що в ролі державотворців виступили здебільшого вчорашні комуністи. Вони проголосували за незалежність не тому, що пройнялись ідеями відродження держави як захисника етнокультурної самобутності та національних інтересів українців. Державотворцями комуністи стали мимоволі, заради самозбереження та звільнення від контролю єльцинського Кремля, але не заради втілення в життя віковічних ідеалів українського національно-визвольного руху. Під тиском обурених демократичних мас з приводу причетності КПУ до спроби державного перевороту в СРСР, 30 серпня 1991 р. Президія Верховної Ради України на чолі з Л. Кравчуком ухвалила указ про заборону КПУ, а група депутатів-комуністів оголосила про саморозпуск. Проте це не означало, що вчорашня компартійно-радянська номенклатура пішла в небуття. Вона стала з того дня формально безпартійною й ... залишилася на своїх посадах....

Узагальнення до розділу IV «Відновлення незалежності України»

11 Клас

Загроза поразки в боротьбі із Заходом спонукала М. Горбачова шукати вихід зі стану стагнації. Політика «прискорення» , «перебудови» і «гласності» не дала бажаного результату. Водночас комуністичному режиму довелося ліквідовувати наслідки Чорнобильської катастрофи, викликаних нею посилення небезпечних соціально-економічних диспропорцій та швидкої політизації суспільних настроїв. Нестача ресурсів спонукала горбачовське керівництво розпочати в 1987 р. економічне реформування шляхом надання підприємствам самостійності, при одночасному збереженні деяких важелів командно-адміністративного управління. Уникаючи соціального вибуху, уряд задіяв інфляційні чинники. Це ж призвело до некерованості економіки. В. Щербицький на чолі КПУ вперто стримував перетворення в УРСР, проте перебудовна демократизація привела до створення багатьох неформальних громадських організацій, перших політичних партій, Народного Руху України, який став головною опозиційною силою КПУ. Національно-патріотичні сили почали поступово відвойовувати в тоталітарного режиму публічний простір, позначаючи його національними символами....

Практичне заняття 4. Злочини комуністичного режиму. Уроки для України сьогодні

11 Клас

21-24 лютого 1918 р. Крим. Член Севастопольської ради більшовик Рябоконь: «Усю буржуазію треба розстріляти. Зараз ми перебуваємо при владі, тому вбиваємо. Яка це революція, коли не різати буржуазію!» «О другій годині ночі у в’язницю ввірвалася перша банда матросів... їх [ув’язнених] розстріляли впритул і вже мертвих били прикладами й каменями по голові. У забитих зняли верхній одяг, черевики, каблучки, забрали гаманці». 19 лютого 1919 р. в Україні запроваджено продрозкладку. До 1 червня планувалося реквізувати 50 млн пудів хліба, а до осені — 140 млн. Сталін, пам’ятаючи, що напередодні світової війни Україна експортувала 500 млн пудів, наполягав, що «при певному напруженні із селян можна було б "витрясти” і 600 млн пудів хліба». Лютий 1920 р. З телеграми Леніна членам Революційної військової ради: «Нам дуже потрібна нафта, обдумайте маніфест до населення, що ми поріжемо всіх, якщо спалять нафту та нафтові промисли, і, навпаки, даруємо життя всім, якщо Майкоп та особливо Грозний передадуть у цілості»....

Навігація