Войти
Закрыть

Самореалізація людини. Життєві цінності та пріоритети

5 Клас

Кожний/кожна з вас має від природи певні здібності, властивості й особливості організму. Природні нахили проявляються в умінні працювати та творити. Розпізнати здібності можна по тому, до якої діяльності дитина виявляє інтерес, потяг і схильність. Кожна людина має певні природні нахили до чого-небудь і здібності, які необхідно розвивати змалку. Саме розвиток природних нахилів забезпечує вашу індивідуальність. Водночас кожна людина має власну автономію щодо пошуків шляху свого розвитку. Найважливіше — визначитись із життєвими цінностями та пріоритетами, що допоможуть досягти успіхів у житті. • Прочитайте визначення понять (с. 20). Які з них вам уже відомі? Чи кожна людина може стати талановитою? Здібність — природний нахил до чого-небудь, властивість, що проявляється в умінні робити що-небудь корисне. Розвиватися — ставати розумово та духовно вищими, досягати успіху в певній справі. Талант — природний хист людини до певного виду діяльності, уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду. Вам, певно, доводилося чути про гармонійно розвинену особистість. Це особистість, яка перебуває в рівновазі з навколишнім світом, з людьми, із собою. Така людина вміє ладнати з іншими людьми, навколишній світ не викликає в неї роздратування. Вона радіє життю, намагається зробити своє життя та життя інших людей кращим і цікавішим. Вона сприймає себе такою, якою є насправді, усвідомлює свої переваги та недоліки, причому намагається звести власні недоліки до мінімуму. У розвиненої особистості є досягнення в різних галузях, однак певні здібності чи навички виокремлюють її з-поміж інших....

Я — людина. Ідентичність і самоідентичність

5 Клас

Кожна людина успадковує від батьків певні фізичні ознаки: зріст, статуру, колір волосся та очей тощо. Проте поступово вона набуває притаманних лише їй ознак і рис характеру. З волі рідних ви отримуєте ім’я та прізвище. Проживання в певному населеному пункті дає вам право називатися його мешканцями. Під час навчання, заняття в гуртках відповідно до ваших уподобань, у стосунках із родичами, друзями й товаришами ви формуєтеся як особистості. Результатом цього процесу є ідентичність, яка виявляється у визнанні власної унікальності та належності до певної спільноти. Процес цей триває впродовж усього життя людини. Пошук своєї ідентичності, на думку психологів, розпочинається тоді, коли дитина заявляє: «Я сама!», «Я сам!» Дорослішаючи, ви стаєте самими собою. Такі пошуки індентичності ґрунтуються на усталених у суспільстві нормах моралі. Мовою джерел • Ознайомтеся зі статтями Конвенції про права дитини та дайте відповіді на запитання. — Чому так важливо захистити право кожної людини на реєстрацію та право на ім’я і громадянство? — Знайдіть у документі тезу, яка підтверджує важливу роль сім’ї і розвитку кожної дитини. — Що таке індивідуальність кожної людини? Конвенція про права дитини (20 листопада 1989 року) Стаття 7. Дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім’я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їхнє піклування. Стаття 8. Держави-учасниці зобов’язуються поважати право дитини на збереження індивідуальності, включаючи громадянство, ім’я та сімейні зв’язки, як передбачається законом, не допускаючи протизаконного втручання....

Людина, суспільство й історія

5 Клас

Людина — частина живої природи. Природа наділила її певними ознаками, як і будь-який біологічний вид. Біологічно обумовлена й тривалість періодів нашого життя (дитинство, юність, зрілість, старість). Проте людина — істота соціальна, адже людина й суспільство нерозривні. Робота в групі Розгляньте схему та назвіть компоненти, що відрізняють людину від інших істот. Доповніть поданий перелік і поділіться своїми міркуваннями з однокласниками/однокласницями. Яскравими проявами суспільного в людині можна назвати мислення та свідомість. Людина часто діє всупереч інстинктам, дотримується усталених упродовж століть норм моралі. У процесі розвитку людської спільноти сформувалася мова як засіб спілкування, мислення та передавання інформації. • Як ви вважаєте, чи можна опанувати мову поза суспільною групою? Наведіть приклади з відомих вам казок. Люди здатні змінювати навколишній світ, аби зробити своє існування комфортним і приємним. Усі речі, що нас оточують і забезпечують життя та розвиток, також створені людиною. Тільки людина здатна реалізувати задумане, незважаючи на різноманітні перешкоди. Так само, як не існує двох однакових листків, сніжинок чи піщинок, не буває двох однакових людей. Адже навіть у близнюків формуються різні смаки й уподобання, вони мають різні здібності, інтереси та мрії. Саме в процесі праці над собою людина стає неповторною особистістю....

Узагальнення теми 5 «Історія України та її дослідники»

5 Клас

Залюднення території України почалося майже мільйон років тому. Перші люди за зовнішністю, розумовим розвитком і способом життя відрізнялися від сучасних. Згодом територію України заселили сучасні люди. Вони перейшли від мисливства та збиральництва як основних занять до землеробства та скотарства. Найвідомішою землеробською культурою була трипільська. Разом з трипільцями існувала середньостогівська культура скотарів. Згодом тут поселились кімерійці, скіфи, сармати. На морському узбережжі свої міста заснували грецькі поселенці. На початку нашої ери з’явилися перші писемні згадки про слов’ян, які поступово заселили значні території Східної Європи. Основні джерела дослідження давньої історії України — археологічні. Зачинателем археології України є Вікентій Хвойка. У часи середньовіччя на території У країни існувала одна з найбільших держав Європи Русь-Україна. Вона мала високий рівень розвитку культури та господарства. Про це відомо з писемних пам’яток, зокрема з «Повісті минулих літ», й археологічних досліджень. У XII—XIII ст. Русь-Україна розпалася на окремі князівства. Саме тому вона не змогла протистояти монголам і потрапила у залежність від них на сотню років. На заході Русі у середині XIII ст. утворилося Королівство Русь, яке продовжило традиції Русі-України. Через його ослаблення руські землі опинилися в середині XIV ст. у складі сусідніх держав: Великого Литовського князівства, Польського та Угорського королівств, Молдовського князівства. У Північному Причорномор’ї кримські татари вибороли незалежність від монголів і створили Кримське ханство....

Україна — незалежна європейська держава

5 Клас

Організація життя простих людей і господарювання в Радянському Союзі була вкрай поганою. У країні не вистачало необхідних товарів, їхня якість була низькою. Влада ігнорувала конституційні права людей. Стан довкілля загрожував їхньому здоров’ю. Особливо стривожила країну аварія на Чорнобильській атомній електростанції. Невдоволення людей життям посилювалося. Країну потрібно було реформувати, передусім надати людям свободу слова, господарювання, виборів влади. Це суперечило устоям, на яких трималася влада в колишньому СРСР, тому реформи відбувалися повільно. У серпні 1991 р. кілька високопосадовців СРСР вирішили взагалі зупинити і скасувати демократичні реформи. Саме тоді перед українським народом постало питання: він буде господарем у своїй країні чи й далі житиме за вказівками з Москви? Народ обрав свободу. 24 серпня 1991 року Верховна Рада прийняла Акт проголошення незалежності України. «Робота із джерелом» З Акта проголошення незалежності України Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв’язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року, продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами, здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави — УКРАЇНИ....

Новітня історія України

5 Клас

У 1914 р. розпочалася Перша світова війна. У неї були втягнуті 38 країн, які мали намір розширити свої території за рахунок інших. Бойові дії відбувалися в Європі, Африці та Азії. Російська та Австро-Угорська імперії воювали одна проти одної, тому українці, які служили в імперських арміях, змушені були вбивати один одного. Страждало й мирне населення, адже бойові дії точилися на території Західної України. Війна завжди несе лихо людям, навіть якщо вони не воюють. Рівень життя в ті роки дуже погіршився. Людське невдоволення спричинило повалення імператорів і розпад імперій. «Поміркуйте» Чому Перша світова війна для українців була братовбивчою? Багато українців зрозуміли, що, не маючи власної держави, вони мусять воювати і гинути за інтереси чужих держав. У 1917 р. у Києві було утворено представницький орган українських сил — Українську Центральну Раду (УЦР), метою якої було відновлення української державності. До неї входили представники всіх народів України. Її головою було обрано Михайла Грушевського. У листопаді 1917 р. УЦР проголосила створення Української Народної Республіки (УНР)....

Знайомимося з Новою історією України

5 Клас

У 1569 р. Польське королівство і Велике князівство Литовське об’єдналися в одну державу — Річ Посполиту (в перекладі з польської — Республіка). Ця держава проіснувала до 1795 р. До її складу входила значна частина території сучасної України. На той час Річ Посполита була найбільшою країною Європи. Її багатомільйонне населення було різноманітним за національним складом і релігійністю. Влада в Речі Посполитій належала шляхті. Так називали привілейований стан, що ніс військову службу, мав право володіти землею, ухвалювати закони та обирати короля. Українська шляхта була рівноправною із шляхтою інших народів. Більшість населення становили селяни. За право користування землею шляхти селяни мусили сплачувати гроші, віддавати продукти або відпрацьовувати. Вони не мали права вільного пересування. Це спричинювало їх незадоволення, втечі в малозаселені степові землі та повстання. Міські жителі займалися переважно ремеслом і торгівлею. Вони домагалися прав самостійно керувати містами. У XVI ст. у Речі Посполитій могли вільно сповідувати свої релігії католики, православні, протестанти, юдеї та мусульмани. І все-таки католики мали більші можливості. Це було однією з передумов об’єднання в 1596 р. на Берестейському соборі значної кількості православних вірян з католиками в Руську (Українську) греко-католицьку церкву. Вона визнавала зверхність Папи Римського, католицьке віровчення, але зберігала православні обряди. Багато православних не визнали цього об’єднання і домоглися збереження Київської православної митрополії....

Середньовічна історія України

5 Клас

Змішування слов’ян, сарматів та інших народів під час Великого переселення зумовило формування кількох слов’янських племінних союзів. Їхньою метою було протистояння кочовикам, які прибували зі сходу. У IX ст. поляни, древляни та сіверяни об’єдналися в єдину державу Русь зі столицею в Києві. У наступне століття до них доєдналися інші слов’янські та неслов’янські народи. Русь-Україна як держава існувала в IX—XIII ст. З історичних джерел відомо, що на чолі русів, як називали слов’янські племена, стояли князі. Їхня влада спиралася на професійних вояків, землевласників, яких звали боярами. Населення переважно займалося землеробством. Міста, в яких розвивалися ремесла і торгівля, були огороджені дерев’яними стінами. Руські князі чинили опір нападам кочовиків й організовували походи проти них, а також на інші народи. Визнанням сили та відваги була участь у походах на Візантійську імперію. Серед русів у IX—X ст. переважали язичники — прихильники багатобожжя. У 988 р. Русь прийняла християнство, і воно стало державною релігією. У цьому заслуга київського князя Володимира Святославовича (Великого), визнаного хрестителем Русі. Його син Ярослав запровадив писані закони, викладені в збірнику «Руська правда»....

Давня історія України

5 Клас

Величезні льодовики, що періодично насувалися з півночі, сягали середньої течії Дніпра. Вони перетворювали територію України на холодні степи. Виживали там мамонти, шерстисті носороги, вівцебики, північні олені, бізони. На них полювали вовки. З відступом льодовика територію вкривали ліси, з півдня туди підходили дикі коні, сайгаки, ведмеді, леви та інші тварини. Приблизно у IX тис. до н. е. льодовик відступив остаточно і клімат став схожий на сучасний. «Обговоріть» 1. На яких тварин полювали давні люди? Яких тварин вони мусили остерігатися? 2. Які небезпеки підстерігали давніх людей? 3. Розглянь карту на с. 191 та її легенду. Чому на території Чернігівщини та Київщини знайдено порівняно мало стоянок первісних людей? Спочатку люди жили невеликими групами — родами. З часом роди об’єднувалися в племена. У племенах більшого значення набували родинні зв’язки людей. Постійних місць поселень не було, племена мігрували в пошуках їжі. Їх господарювання було привласнювальним. Вони використовували і постійно вдосконалювали знаряддя праці з дерева, каменю, кісток і жил тварин. Житлом їм були печери або споруди із жердин, кісток і шкір тварин. Навчившись поводитися з вогнем, вони отримали змогу зігріватися та готувати їжу. У цей час люди приручили першу тварину — собаку....

Узагальнення теми 4 «Мій край та його історія»

5 Клас

Вивчаючи тему 4, ви усвідомили, що історія кожної сім’ї та родини, кожного міста, села і територіальної громади є частиною історії українського народу і нашої держави — України. Яскраві її сторінки — діяльність історичних осіб і видатних людей рідного краю. Становлення людини, пізнання нею світу і себе розпочинається в сім’ї. Тут вона отримує турботу і підтримку, вчиться спілкуватися і почувається захищеною. Щирі стосунки, взаємна довіра, спільна праця і наповнені особливою теплотою сімейні свята, дозвілля в колі рідних людей роблять сім’ю міцною і щасливою. Важливі ознаки сучасної сім’ї — рівноправні стосунки, справедливий розподіл домашніх обов’язків, взаємодопомога, турбота про благополуччя кожного. Рівність прав у сім’ї та їх захист гарантують закони України. Права дитини захищають Сімейний кодекс України і Конвенція про права дітей. Первісні люди спочатку брали все необхідне для свого життя у природи — збирали плоди, корінці, мед, молюсків, комах, потім уже полювали, рибалили. Оскільки вони нічого не вирощували, не виробляли, спосіб їхнього господарювання був привласнювальним. З часом вони навчилися вирощувати рослини і приручили тварин. Їхнє господарство стало відтворювальним. Згодом зайнялися ремеслами — вручну виробляли знаряддя праці, інші вироби. Таке виробництво називають кустарним. Із часом люди почали замість ручної праці використовувати машини, створювати фабрики та заводи. Так розпочалося промислове виробництво, яке прискорило розвиток торгівлі. Завдяки цьому сформувалося ринкове господарство....

Навігація