Войти
Закрыть

Історичні діячі та діячки

5 Клас

Тобі вже відомо, що історія досліджує розвиток людства з найдавніших часів до сьогодення. У полі її зору передусім побут, діяльність людей і народів, а також важливі для людства події. У тих подіях деякі діячі та діячки по-особливому проявляють себе. Їх називають історичними особами. «Варто запам’ятати» Історична особа — видатний діяч/діячка, які відчутно вплинули на перебіг історичних подій. Своєю діяльністю вони змінювали думки і поведінку великої кількості людей, розвиток народів і держав. Їхнім розумом, волею і вчинками захоплюються. Їхні заслуги пам’ятають, висловлювання — цитують. Їм ставлять пам’ятники. «Обговоріть» 1. Наведи приклади історичних осіб. 2. Пригадай зміст понять «подія», «явище», «процес», «причини», «наслідки». Людей, чия діяльність зумовила важливі перетворення в історії народів, держав і людства, називають видатними особами. Переважно вони уславили себе в політиці, військовій справі, науці, мистецтві. Їхні життя і діяльність є взірцями для наступних поколінь. Дослідження біографій (опис життя людини) історичних осіб — одне із завдань історії....

Мій відпочинок

5 Клас

Щоб забезпечити своє життя, людині доводиться багато працювати. Для відновлення сил вона мусить відпочивати. А ще має інтереси, захоплення, потреби у спілкуванні з родичами, друзями. Час, упродовж якого людина займається своїми справами, називають дозвіллям. «Варто запам’ятати» Дозвілля — час, вільний від обов'язкових занять. Час дозвілля людина організовує на власний розсуд. Споживання їжі та сон не є дозвіллям, оскільки вони фізично необхідні для людини. Донедавна дозвілля було привілеєм заможних людей. Вони мали вільний час і можливості займатися полюванням, спортом, читанням, колекціонуванням, оздоровленням, переглядом вистав, мандрами. У більшості людей такі можливості з’явилися завдяки підвищенню оплати праці та скороченню робочого часу. Тепер люди можуть самостійно організувати власне дозвілля або придбати необхідні послуги у підприємств. У кожної людини свої уподобання. У вільний час хтось займається спортом, хтось малює картини або пише вірші, полюбляє майструвати чи в’язати. Заняття, яке особливо захоплює людину, стає її хобі — улюбленою справою, яка приносить задоволення, розвиває вміння і є відпочинком. Щоб устигати гарно відпочити, потрібно навчитися правильно розподіляти свій час....

Мій населений пункт

5 Клас

Первісні люди жили в тимчасових поселеннях — стоянках, оскільки кочували вслід за тваринами, на яких полювали чи яких випасали. Їхні житла були нескладні — з гілок дерев, кісток і шкур тварин, згодом — тканин. Із часом люди навчилися обробляти землю, що потребувало жити неподалік від неї. Так виник осілий спосіб життя. Місце осілості, тобто постійного проживання людей, отримало назву «село». «Варто запам’ятати» Село — населений пункт, жителі якого займаються переважно обробітком землі. У давньослов’янській мові так називали поле, землю, населене місце, двори, будівлі. Село утворювали двори селян з хатою, спорудами для худоби, садом і городом. Народи степу та лісостепу, що займалися кочовим скотарством, жили в кочовищах — тимчасових стоянках (кош, кіш). На територіях кочовищ були житла кочовиків і споруди для худоби. У XIX ст. зникли останні кочовища на українських землях — у кримських татар. Мешканці сіл і кочовищ мали спільні потреби: облаштування доріг, мостів, колодязів, взаємна допомога тощо. Ці проблеми розв’язували спільно — громадою. Усі рішення приймали на зборах....

Заняття людей

5 Клас

Первісні люди жили з того, що їм давала природа. Вони збирали плоди дерев, полювали та рибалили. Таке господарювання було привласнювальним. Щоб отримати кращі результати, вони виготовляли знаряддя праці: палиці-копачки, дрюки, гарпуни, сокири, скребла (оброблені камені) тощо. У процесі господарської взаємодії вони спілкувалися і в такий спосіб розподіляли між собою обов’язки. Відтоді вони дедалі менше присвоювали й дедалі більше вирощували необхідні для себе рослини і тварин. «Обговоріть» 1. Які галузі сільського господарства розвиваються у твоїй місцевості? 2. Як ти вважаєш, чи впливають на їх розвиток географічне розташування регіону, ґрунти, природні умови та клімат? Для сільського господарства люди винаходили та вдосконалювали знаряддя праці. Вони намагалися якомога краще обробляти ґрунт, збирати та зберігати врожай. Їм необхідно було постійно дбати про захист тварин від хижаків і негоди, про забезпечення їх кормами....

Побут людей

5 Клас

Основою сучасної сім’ї є рівноправні стосунки. Рівноправність у сім’ї та захист прав кожного з подружжя гарантує законодавство України. За власною волею подружжя може укладати письмові або усні угоди про правила співжиття та розподіл обов’язків. Інші дорослі, що живуть у сім’ї, мають рівні права з подружжям. Натуральне господарство зародилося в первісні часи, коли сім’ї здобували їжу, виготовляли одяг і будували житло лише для себе. До появи міст і розвинутої торгівлі всі люди займалися натуральним господарством. «Обговоріть» 1. Поясни, чому приготування їжі, прибирання, прання, вирощування продуктів на власній ділянці є елементами натурального господарства. 2. Чи стикався/стикалася ти з натуральним господарством? Що це було: ферма, приватне подвір’я, щось інше? Що тебе вразило? Засоби, які сім’я може використати в домашньому господарстві, називають ресурсами. Деякі з них із часом втрачають свою придатність і виходять з ладу. Такими є матеріальні ресурси — інструменти, знаряддя, техніка. Їх потрібно бережно використовувати. Інші ресурси можуть залишатися незмінними, наприклад — бажання працювати або розвиватися, вміння, навички, досвід. Їх називають нематеріальними ресурсами. Важливо також розвивати й раціонально використовувати фінансові ресурси....

Мій рід

5 Клас

Сім’ю зазвичай утворюють чоловік і жінка, які перебувають у шлюбі, їхні діти й інші особи, між якими є родинні зв’язки. У сім’ї людина знаходить розуміння, підтримку, турботу й захист. Спільні справи і свята, співпереживання та взаємопідтримка роблять сім’ю міцною. «Обговоріть» 1. Яких видів діяльності потребує господарство сім’ї? 2. Для чого в сім’ї розподіляють обов’язки? Які обов’язки є в тебе? 3. Розглянь ілюстрацію на с. 142 та визнач, які бувають види сімей. Можливо, на малюнку не зображено всіх видів сімей? Родина — це велика група людей, які поєднані родинними зв'язками. Людей, поєднаних родинними зв’язками, називають родичами. Спорідненість є найхарактернішою ознакою родини та родичів. Найближча спорідненість — біологічна. Саме вона є основою роду. «Варто запам’ятати» Рід - група людей, що походять від одного предка. Предка, від якого походить рід, називають його засновником чи засновницею. ЦІКАВО ЗНАТИ Це відбулося в Давній Греції. Нащадок давнього роду Гармодія дорікнув військовому командирові Іфікратові в безрідності. Іфікрат відповів: «Мій рід на мені починається, твій на тобі закінчується»....

Узагальнення теми 3 «Час і простір»

5 Клас

У процесі історичних досліджень важливо встановити, коли відбулася подія, як довго тривав історичний процес. Історична хронологія є важливою дисципліною, що допомагає встановити тривалість подій, явищ і процесів. Із цією метою ви можете скористатися такими одиницями часу, як десятиліття, століття, тисячоліття. Для обліку дат застосовують математичні операції та вміння. Упорядкований облік забезпечує розміщення дат на лінії часу, вправне орієнтування в історичних календарях і літочисленнях. В історії людства важливо розрізняти періоди його розвитку. Розвиток людини теж охоплює конкретні періоди. У них є спільне — те, що властиве всім людям, й індивідуальне — те, що залежить від фізіологічних і соціальних особливостей конкретної людини, а також те, як вона розпоряджається своїм часом. Історія людства складається з періодів, кожен із них має назву, характерні особливості та обмежений рамками часу. На перших порах учені самостійно визначали історичні періоди. Пізніше було розроблено єдину періодизацію історії. Відповідно до неї історія України охоплює первісні часи, стародавній світ, середньовіччя, новий час, новітній час. Усі ми живемо у природному та суспільному середовищах. Природне середовище називають ще довкіллям. Середовище завжди впливає на життя людей. Сучасні гаджети дають змогу визначити місце перебування і навіть установити, чим займається конкретна людина. Упродовж історії в різних місцевостях відбувалося багато подій. Для їх фіксування створюють історичні карти (мапи). На них за допомогою умовних позначок (легенд) ми позначаємо історичні процеси, події та явища. Створенню власних карт, поглибленню знань допомагають контурні карти, які кожен може заповнювати самостійно....

Карта як джерело інформації

5 Клас

Упродовж кількох тисячоліть на території України відбувалося багато історичних подій, процесів та явищ. Їхню багатогранність зобразити на одній карті неможливо. Саме тому дотепер створено сотні карт, кожна з яких відображає конкретний епізод історії, подію, процес чи явище. Залежно від тематики історичні карти об’єднують у збірки карт — історичні атласи. В атласах можуть бути зібрані карти, які висвітлюють бойові дії за конкретний період або розвиток територій. Для учнів і учениць створюють історичні атласи, які допомагають їм опановувати навчальний предмет. Перші карти із зображенням території України було створено в XIV ст. Однією з них була карта із середньовічного універсального Каталанського атласу світу 1375 р. Територія України формувалася впродовж тисячоліть. Останні зміни відбулися в 1954 р. У 1991 р. було проголошено незалежність України в межах цих кордонів. Це затверджено в Конституції України, в статті 2 якої зафіксовано: «Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною». Кордони України визнані іншими державами....

Історичні карти

5 Клас

На людину та її поведінку впливають різноманітні чинники. Одним із них є природне середовище. Його ще називають «довкілля». Люди, пристосовуючись до нього, забезпечують найважливіші свої потреби. Скажімо, в місцевостях із холодним кліматом гостра потреба в теплі. Люди будують там утеплені житла та виготовляють теплий одяг. У посушливих районах найважливіші доступ і наявність води. У місцевостях із сильними зливами будують житла з надійними дахами. Від наявності будівельних матеріалів залежать форма, розміри та міцність житла. «Обговоріть» 1. Розглянь зображення на с. 122. Опиши, як природне середовище вплинуло на конструкції будинків. 2. Які ти знаєш оригінальні будинки інших регіонів нашої планети? Природне середовище впливає і на господарювання людини. У сприятливих для землеробства місцевостях люди осідали для постійного проживання. Там, де це було неможливо, вони займалися скотарством і мандрували з тваринами в пошуках нових пасовиськ. У місцях, багатих на корисні копалини, вони розвивали ремесла, а згодом — промисловість. На перетині шляхів будували торговельні та адміністративні центри. І тільки з розвитком науки й техніки людина знижувала рівень своєї залежності від природи....

Періодизація історії

5 Клас

До речі, теперішній етап твого життя дуже сприятливий для навчання і розвитку самостійності. Важливе значення має в цьому віці думка ровесників/ровесниць. А демонстрування вмінь, які цінують у суспільстві, допомагають самоутверджуватися серед однолітків і дорослих. ЦІКАВО ЗНАТИ У давні часи вважали, що дорослий вік настає раніше. Дітей одягали як дорослих, і з дитинства вони працювали на рівні зі старшими. На картинах їх зображували як «зменшені» дорослі постаті. Періодизація життя людини можлива за різними критеріями. Для тих, наприклад, хто часто змінює місце проживання, можна запропонувати періодизацію за їхніми адресами. «Поміркуйте» Запропонуй власні критерії періодизації життя людини. «Обговоріть» 1. Розглянь картину Бернардіно Ліцинія «Портрет Арріго Ліцинія та його сім’ї». У чому проявляється дорослість зображення дітей? Чому до дітей ставилися в Середньовіччі як до дорослих? Події, явища та процеси є важливими сторінками історії. На підставі назв найвизначніших із них називають проміжки часу, впродовж яких вони відбувалися. Так було запроваджено періодизацію історії. «Варто запам’ятати» Періодизація історії — поділ історії на періоди. Погляд на історію як на послідовність її етапів допомагає краще зрозуміти події, факти й усвідомити закономірності історичного розвитку. Період історії обов’язково повинен мати: часові межі, які можуть бути точними або приблизними; характеристику (перелік особливостей); назву, що зазвичай відображає його найважливішу особливість. «Поміркуйте» Чому часові межі історичного періоду бувають приблизними? Критерії періодизації можуть бути різними. Найчастіше ними є календарні межі: десятиліття, століття, тисячоліття, ера тощо. Поширені також періодизації на основі зміни форм господарювання, типів держав, правителів, суспільних відносин тощо. Можна встановити періоди історії на основі розвитку, наприклад, засобів зв’язку, пересування....

Навігація