Войти
Закрыть

Етнографічні джерела інформації

5 Клас

Розселені на території України племена, їх походження і побут першим описав давньогрецький історик Геродот. Після нього грецькі та римські вчені уточнювали дані про народи, що жили на півдні України, та записували інформацію про події, які там відбувалися. Важливим джерелом інформації про походження, розселення, культурно-побутові особливості наших предків є літопис «Повість минулих літ». Багато відомостей про народи, що населяли Україну, зберігають малюнки, ілюстрації до книжок, скульптури тощо. Усі вони є етнографічними джерелами інформації та основою етнографічного знання. Цей термін походить від грецьких слів «етнос» (народ) і «графо» (пишу). «Варто запам’ятати» Етнографічне джерело інформації — пам'ятки, які зберігають відомості про побут, культуру, звичаї народу. Етнографічні джерела можуть бути усними, писемними, фотографічними, образотворчими, речовими, авдіовізуальними тощо. Основними методами етнографічних досліджень є аналіз джерел, а також безпосереднє спостереження і опис звичаїв, побуту, культури народу. «Обговоріть»...

Авдіовізуальні джерела інформації

5 Клас

Найбільше інформації людина отримує з візуальних (лат. visualis — зоровий) джерел, які сприймає очима. Візуальні джерела інформації супроводжують людину від початку її існування — навколишній світ, знаряддя праці, споруди, зброя, малюнки на стінах тощо. Одні з них створені природою, інші — людьми. Авдіовізуальне джерело інформації — матеріальний носій, що містить зображувальну та звукову інформацію, яку відтворюють за допомогою спеціального обладнання. Авдіовізуальну інформацію зберігають спеціальні плівки, цифрові носії (комп’ютери, компакт-диски, флешки). Авдіовізуальні джерела виконують також роль медіа — інформаційних посередників (лат. medium — посередник), завдяки яким інформація стає доступною для людей. Крім них, систему медіа утворюють преса, радіо, телебачення, книжкова продукція, а також «нові медіа», які ґрунтуються на цифрових технологіях, — інформаційні портали, блоги, соціальні мережі, різноманітні (фото, відео, радіо) сервіси, комп’ютерні ігри тощо. Будь-яке повідомлення, поширене за допомогою медіа (телевізійну програму, твір у форматі книжки, плакат, пісню, кінофільм, статтю, інтернет-сторінку та ін.), називають медіаконтентом, а якщо воно є тільки в текстовому форматі — медіа-текстом....

Речові джерела інформації

5 Клас

Уявіть, що ви стоїте посеред рівнини, помережаної деревами і кущами. Разом з іншими мисливцями крадетеся слідом за стадом мамонтів. Одного з них сподіваєтеся вполювати на вечерю. Міцно стискаєте легкий спис із гострим кам’яним наконечником. Ви наближаєтеся... Кидаєте спис... Та промахуєтеся. Мамонт, якого ви так хотіли вполювати, наступає на зброю, і та тріскає в нього під ногою. Більше цей спис вам не знадобиться. Тоді ви хапаєте ще один і біжите за твариною знову, а на землі залишається зброя, що схибила, — їй судилося стати посланням у далеке майбутнє. Через тисячі років після того, як мамонт наступив на ваш спис, люди знайдуть його кам’яний наконечник і дізнаються, що ви тут побували. Речові джерела поділяють на засоби (знаряддя) праці та результати праці (вироби). Розрізняють також види речових джерел за часом і місцем походження, формою та змістом (опис), матеріалом, з якого вони виготовлені (дерево, камінь, кістка, метал, пластик тощо). Знаряддя та вироби можна групувати і за їхнім призначенням: для побуту, праці, торгівлі, війни, науки, культури, релігійних обрядів....

Писемні джерела

5 Клас

Ти вже знаєш, що спершу люди створювали, зберігали і передавали інформацію усно. Навіть літературні твори існували в усній формі. А для усного джерела потрібен оповідач. Якщо він зникає, то з ним зникають його знання. У ті часи своєрідними бібліотекою й архівом інформації була людська пам’ять. Пізніше для збереження і передавання інформації люди навчилися використовувати знаки. У давнину спершу ними були малюнки чи подряпини на дереві, кістці, камені, глині. Із цього розпочалося винайдення писемного джерела. «Варто запам’ятати» Писемне джерело — предмет, на якому записано інформацію. Таке джерело називають історичним документом. На підставі зовнішнього вигляду писемного джерела і матеріалу, на якому воно зафіксоване, історики визначають, хто, коли і де його створив. Матеріали, на яких у ранні часи фіксували зображення і тексти, були ненадійними та незручними. Однак глиняні таблички були крихкі та важкі, кора дерев не підходила для великих повідомлень, очерет для папірусу ріс не скрізь, а шкіра молодих тварин, з якої виготовляли пергамент, була дорога. Через це людина постійно їх змінювала. Дешевшим, легшим і зручнішим був папір, який винайшли майже 2 тисячі років тому в Давньому Китаї. ЦІКАВО ЗНАТИ Цей напис на висушених глиняних табличках вважають найдавнішим писемним документом. Його не розшифровано — ймовірно, він стосується господарства....

Усна історія

5 Клас

У часи, коли люди ще не мали письма, телебачення та інтернету, розповідь свідка була основним джерелом інформації. Саме тому всюди радо зустрічали мандрівників, купців і розпитували про те, що вони бачили. Відомо, що «батько історії» Геродот греко-перські війни досліджував на основі бесід із очевидцями. Усне свідчення як джерело інформації має цінність і тепер. Його ще називають усною історією. «Варто запам’ятати» Усна історія — інформація про людей, сім'ї, повсякденне життя і пов'язані з ними події. Інформацію отримують від людей, які були в гущі подій або спостерігали за ними і чиї спогади варті того, аби їх зберігати для майбутніх поколінь. Усна історія може поєднувати різні погляди, більшість із яких неможливо знайти в писемних джерелах. Розповідь людини про себе також є усною історією. Дослідники усних історій звернули увагу на те, що спогади людей про одну й ту саму подію і ставлення до неї могли бути різними. Це зумовлено залежністю сприйняття події від уявлення про світ, інтересів та ідентичності людини. Скажімо, поразка футбольної команди для одних людей буде драмою, а для інших — святом. Збережена в людській пам’яті історія може відрізнятися від офіційної, яку описано в підручниках....

Джерела інформації

5 Клас

Джерелами інформації можуть бути співрозмовники, різні предмети (книга, комп’ютер, телевізор тощо). У процесі взаємодії ця інформація доходить до інших людей. Головне, щоб джерело інформації допомогло людині задовольнити її інформаційні потреби. Інформаційні джерела бувають первинні (першоджерела), вторинні й третинні. Учені, які досліджують історичні події, працюють із джерелами, створеними в ті часи, коли вони відбувалися. Такими джерелами можуть бути предмети, писемні документи, легенди тощо. У дослідженні недавньої історії важливі спогади свідків. Джерела, які ніхто не змінював, називають першоджерелами. Вторинні джерела містять інформацію, створену на основі узагальнення первинних джерел. Вони описують, коментують, аналізують першоджерело, надають висновки про нього та події. Такими джерелами є наукові статті й книги. «Поміркуйте» Чому біографія людини є вторинним джерелом? Третинні джерела узагальнюють відому інформацію з конкретної теми на основі результатів наукових досліджень із залученням узагальнень багатьох дослідників. Прикладом третинних джерел інформації є підручники, енциклопедії, словники, путівники....

Узагальнення теми 1 «Що таке суспільство та історія»

5 Клас

Вітаємо, ти опанував/опанувала перший розділ «Вступу до історії України та громадянської освіти». Ми з’ясували, що кожна людина має різноманітні життєві потреби. Для задоволення особистих і суспільних потреб важливо спиратися на пам’ять про минуле країни, народу та засади громадянської освіти. Людині важливо розуміти свої потреби. Серед них є фізіологічні — потреби в повітрі, воді, їжі, безпечному довкіллі. Є потреби, зумовлені життям у суспільстві, — мати сім’ю, друзів, колектив співробітників, розвиватися. Кожна людина має також особливі потреби, не схожі на потреби інших людей. Особливі індивідуальні потреби роблять її унікальною, а спільні вселяють їй відчуття належності до конкретних спільнот, суспільства загалом. Спільноти і суспільства також різноманітні. Для узгодження інтересів, способів задоволення своїх потреб люди створили правила співжиття. Ці правила виражені в законах. У їхній основі — права людини, що ґрунтуються на повазі до людської гідності та рівності всіх. Права людини, зокрема і дитини, різноманітні, вони стосуються різних сфер життя. Правила співжиття діють у демократичних, вільних суспільствах. Демократичні держави забезпечують дотримання цих правил....

Поняття

5 Клас

Будь-яка оповідь складається зі слів. Слова, передаючи емоції і думки, формують фрази та речення. Усе, що людина знає про світ, вона виражає подумки або письмово за допомогою понять. «Варто запам’ятати» Поняття — називання об'єкта через розкриття його істотних ознак. Істотними є такі ознаки, без знання яких неможливо сформувати думку про об’єкт (предмет, явище чи процес). Саме на основі істотних ознак розкривають зміст поняття, тобто здійснюють його визначення. Для цього необхідно детально дослідити об’єкт, якого воно стосується. Відоме вам поняття «країна» має багато визначень. Ось кілька з них, узяті з різних джерел: Країна — територія, що становить єдність із погляду історії, природних умов, населення тощо (Словник української мови). Країна — територія, яка має певні кордони, державний суверенітет (Юридична енциклопедія). Країна — територія з визначеними кордонами й населенням, що являє собою єдине ціле з погляду історії, культури, нації та в політико-географічному відношенні може бути незалежною або залежною (Вікіпедія). «Обговоріть» 1. Чим різняться подані визначення? Укажи ці відмінності. 2. Яке визначення, на твою думку, найповніше? Чому ти так вважаєш? 3. Які ще ознаки можна зарахувати до поняття «країна»?...

Як дослідити історичний факт

5 Клас

Подія обов’язково має назву, яка акцентує її унікальність, неповторність. Наприклад, історична подія «Проголошення незалежності України» вказує на те, що проголошення незалежності відбулося саме в Україні. Подію обов’язково характеризує вказівка на час і місце (проголошення незалежності України відбулося в Києві 24 серпня 1991 року). Розглядаючи події, важливо звертати увагу на учасників (Акт проголошення незалежності України ухвалили депутати Верховної Ради). Варто пам’ятати, що історична подія є фактом і містить інші факти. Наприклад, фактом є те, що авторами Акта проголошення незалежності України були депутати Левко Лук’яненко, Сергій Головатий, Михайло Горинь та В’ячеслав Чорновіл. Прикладом явища є святкування твого дня народження. При цьому кожне окреме свято є і неповторним фактом, і подією. Інший приклад — вибори Президента України. Це явище складається з конкретних виборів, що відбуваються раз на п’ять років і є подіями. Як і подія, явище має назву, його характеризують час і місце. Оскільки воно є сукупністю подій, то інколи буває тривалим у часі та може охоплювати значну територію. Проте події можуть бути не однорідними, а свідчити про поступові зміни. Природне явище — сукупність процесів перетворення у природі, що зумовлені загальними причинами. «Варто запам’ятати» Послідовну, закономірну зміну подій та станів називають процесом. Прикладами процесу є твоє дорослішання, формування колективу твого класу. Усі важливі досягнення народів і держав є результатами історичного процесу.
...

Що досліджує історія

5 Клас

З давніх-давен людські спільноти різняться побутом, мовою, ритуалами та звичаями, вірою тощо. Ще на початку своєї історії люди, беручи за основу очевидні відмінності, поділялися на «ми» і «вони», «свої» і «чужі», а світ розглядали як «близький» і «далекий». Усе це відповідало тогочасним умовам життя, яке відбувалося в межах конкретної спільноти — роду, племені, поза якими для людини був «чужий світ». Спільноти між собою торгували, обмінювалися досвідом. Між ними бували конфлікти і війни за багатство, землю, вплив. Тоді ще ніхто не думав про рівність людей і єдність людства. Історія людства складається з історій окремих людей, спільнот і суспільств. Різноманітність суспільств і держав, що існували в минулому, зумовила багатоманітність досвіду, традицій, історичних пам’яток. На території України в різні часи існувало понад десять державних об’єднань. З часом якісь зникали, а на їхньому місці поставали інші. І завжди вони залишали для нащадків те, що створили своєю працею і розумом. Наступні покоління все це зберігали і примножували. Чимало з тодішніх надбань втрачено або ще не знайдено і не досліджено. Спадок різних спільнот формує багатоманітну і водночас єдину нашу історію....

Навігація