Войти
Закрыть

Усна історія

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022

 

§ 10. Усна історія

Чому діти ставлять багато запитань дорослим?

1. Свідок подій

Найкращий спосіб дізнатися про суть події — особисто її спостерігати. Однак ми не можемо побувати скрізь, де хотілося б. А перебуваючи на місці події, не вдається побачити все. Саме тому для з’ясування важливих деталей доводиться розпитувати якомога більше свідків — людей, які були очевидцями подій і готові підтвердити або спростувати пов’язану з ними інформацію.

Кадр з мультфільма «Історія іграшок-2». Режисер Джон Лассетер 1999 р.

«Поміркуйте»

Визнач відмінність між свідком та учасником подій.

У часи, коли люди ще не мали письма, телебачення та інтернету, розповідь свідка була основним джерелом інформації. Саме тому всюди радо зустрічали мандрівників, купців і розпитували про те, що вони бачили.

Відомо, що «батько історії» Геродот греко-перські війни досліджував на основі бесід із очевидцями. Усне свідчення як джерело інформації має цінність і тепер. Його ще називають усною історією.

«Варто запам’ятати»

Усна історія — інформація про людей, сім'ї, повсякденне життя і пов'язані з ними події.

Інформацію отримують від людей, які були в гущі подій або спостерігали за ними і чиї спогади варті того, аби їх зберігати для майбутніх поколінь. Усна історія може поєднувати різні погляди, більшість із яких неможливо знайти в писемних джерелах. Розповідь людини про себе також є усною історією.

Дослідники усних історій звернули увагу на те, що спогади людей про одну й ту саму подію і ставлення до неї могли бути різними. Це зумовлено залежністю сприйняття події від уявлення про світ, інтересів та ідентичності людини. Скажімо, поразка футбольної команди для одних людей буде драмою, а для інших — святом. Збережена в людській пам’яті історія може відрізнятися від офіційної, яку описано в підручниках.

«Обговоріть»

1. У чому суть суперечки дітей на фото? Як їм дійти згоди?

2. Чому одні й ті самі усні історії різних людей різняться: у зв’язку із знанням різних фактів чи внаслідок різного до них ставлення?

3. Чому свідок може казати неправду? Як визначити, де у свідченнях неправда?

Наявність свідків важлива для дослідження подій та встановлення фактів.

«Робота із джерелом»

Історія — це свідок, який свідчить про те, що час минає (Марк Туллій Цицерон).

Слухаючи свідка, ви стаєте свідком (Елі Візель).

Пісні часто пишуть люди, які є свідками історії (Джордж Незеркат).

Ні в що не можна вірити, крім того, що хтось бачив або знає від очевидця (Томас Джефферсон).

«Поміркуйте»

Прокоментуй зміст крилатих висловів.

2. Інтерв'ю

Дані усної історії отримують завдяки інтерв’ю.

«Варто запам’ятати»

Інтерв'ю — бесіда, що побудована за планом із обов'язковою фіксацією відповідей.

Людину, яка ставить запитання, називають інтерв’юером/ інтерв’юеркою, а яка відповідає на них — респондентом/респонденткою або інтерв’юйованим/інтерв’юйованою.

Інтерв’ю є одним із важливих джерел інформації. Крім розмови віч-на-віч, для його проведення активно застосовують дистанційні форми: телефонне та онлайн-інтерв’ю.

Як спосіб отримання інформації інтерв’ю має багато переваг, оскільки дає змогу:

  • познайомитися з очевидцями події і переконатися, що в них може бути власне її розуміння;
  • побачити й відчути їхнє ставлення до того, що вони розповідають;
  • на підставі аналізу інформації, отриманої від різних людей, розвивати в собі критичне мислення;
  • знаходити підстави для подальших досліджень події чи правдивості історії про неї.

Для історика важливо правильно опрацювати отриманий під час інтерв’ю матеріал, передусім порівняти його з іншими джерелами інформації.

«Поміркуйте»

1. Розглянь ілюстрацію. Чому дослідниця вказує пальцем на текст?

2 . Який діалог міг виникнути між особами, зображеними на малюнку?

3. Уяви, що ця ілюстрація супроводжує публікацію на сайті новин. Запропонуй до неї заголовок.

Інтерв’ю є й можливістю усвідомити, що про минуле люди дізнаються з чиїхось розповідей, а всі джерела інформації мають свого автора.

3. Як брати інтерв'ю

Створення інтерв’ю відбувається в кілька етапів, а його проведення має відповідати певним правилам.

Спочатку визначають цілі інтерв’ю, наприклад дізнаються про роль події в житті її учасника. Потім опрацьовують доступні джерела: фотографії, текстові матеріали. Далі формулюють запитання та готують зустріч.

На зустрічі обов’язково треба зафіксувати дані про особу (ідентифікація), яка дає інтерв’ю. Це важливо, оскільки від того, ким є особа, залежатимуть її судження.

«Обговоріть»

1. Які запитання ти поставив би/поставила б респондентці/респондентові?

2. Чому не можна розголошувати персональні дані?

Уся розмова має бути записана на диктофон. Інтерв’юер/інтерв’юерка має заохочувати й підтримувати розповідь респондента/респондентки, не перебиваючи його/її.

ЦІКАВО ЗНАТИ

Так було. Перший застосований на практиці мікрофон сконструйовано в 1876 р. — це був вугільний мікрофон Томаса Едісона. Примітивні мікрофони, названі трансмітерами, конструювали і раніше.

Після інтерв’ю необхідно відредагувати текст і надати його для ознайомлення оповідачеві/оповідачці. Він/вона має право уточнити, виправити або прибрати конкретні положення. І лише після його дозволу текст можна оприлюднювати.

Важливий елемент усної історії — спілкування з родичами на конкретну тему. Досвід такого інтерв’ю допоможе у створенні усних історій з незнайомими людьми.

«Обговоріть»

1. Поясни важливість дотримання правил інтерв’ю.

2. Чому оповідач/оповідачка має надати дозвіл на оприлюднення свого інтерв’ю?

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

РОЗУМІЮ

1. У чому важливість свідка подій?

2. Чому для дослідження методом усної історії потрібно мати перелік запитань?

3. У чому полягає зміст кожного етапу інтерв’ю?

РОБЛЮ

1. Склади перелік запитань до родичів/знайомих про їхнє навчання у школі.

2. Проведи інтерв’ю з родичами/знайомими щодо важливої події, яка відбулася в їхньому житті.

ДУМАЮ

1. Чому під час інтерв’ю важливо дотримуватися етики поведінки?

2. Як негативні емоції можуть вплинути на зміст інтерв’ю? Як зупинити негативні емоції?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду