Речові джерела інформації
- 18-11-2022, 20:04
- 615
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022
§ 12. Речові джерела інформації
Як завдяки дослідженню речей можна охарактеризувати їх власника чи власницю?
1. Речове джерело інформації
Світ речей різноманітний і багатий, їхня кількість незліченна. Усі речі, якими люди користувалися або користуються, є джерелами інформації.
«Варто запам’ятати»
Речове джерело інформації — предмет, що зберігає дані про минуле і відображає діяльність людей.
Такі речі називають також пам’ятками матеріальної культури.
Кам’яний наконечник списа (США, 9000-7000 тис. до н.е.)
«Робота із джерелом»
Уявіть, що ви стоїте посеред рівнини, помережаної деревами і кущами. Разом з іншими мисливцями крадетеся слідом за стадом мамонтів. Одного з них сподіваєтеся вполювати на вечерю. Міцно стискаєте легкий спис із гострим кам’яним наконечником. Ви наближаєтеся... Кидаєте спис... Та промахуєтеся. Мамонт, якого ви так хотіли вполювати, наступає на зброю, і та тріскає в нього під ногою. Більше цей спис вам не знадобиться. Тоді ви хапаєте ще один і біжите за твариною знову, а на землі залишається зброя, що схибила, — їй судилося стати посланням у далеке майбутнє. Через тисячі років після того, як мамонт наступив на ваш спис, люди знайдуть його кам’яний наконечник і дізнаються, що ви тут побували.
Ніл Макґреґор «Історія світу в 100 предметах»
«Обговоріть»
1. Яку інформацію можна отримати, роздивляючись знайдений наконечник списа?
2. Які поняття в поданому тексті тобі не відомі? Знайди в інтернеті їхнє значення.
Речові джерела поділяють на засоби (знаряддя) праці та результати праці (вироби). Розрізняють також види речових джерел за часом і місцем походження, формою та змістом (опис), матеріалом, з якого вони виготовлені (дерево, камінь, кістка, метал, пластик тощо). Знаряддя та вироби можна групувати і за їхнім призначенням: для побуту, праці, торгівлі, війни, науки, культури, релігійних обрядів.
«Поміркуйте»
На основі поділу речових джерел на види опиши цей підручник як речове джерело.
Історики виокремили кілька груп історичних джерел, для дослідження яких було сформовано допоміжні галузі історичної науки.
ЦІКАВО ЗНАТИ
«Поміркуйте»
1. Поміркуй, яку інформацію може містити кожен вид історичних джерел.
2. Зістав допоміжні історичні дисципліни з видами історичних джерел, які вони досліджують.
3. Чому допоміжні історичні дисципліни мають такі складні для розуміння назви?
2. Археологія
Люди можуть зберігати речі, передавати їх у спадок, викидати як непотріб і навіть губити. Загублені речі потрапляють у ґрунт. Унаслідок дії бактерій багато з них розкладається. Деякі речі або їх частини залежно від матеріалу та місця розташування можуть зберегтися. Їх пошуком займається археологія. Місця для археологічних розкопок визначають на основі писемних джерел, випадкових знахідок, аналізу місцевості.
Археологи досліджують залишки поселень, предмети, насіння та кістки тварин. На основі отриманої інформації роблять висновки про життєдіяльність людини.
«Обговоріть»
1. Чому речові джерела, знайдені археологами, називають викопними пам’ятками?
2. Опиши процес роботи археолога на малюнку «Археологічні розкопки».
Археологічні розкопки
3. Які висновки про життя людей можуть зробити археологи на основі вивчення кісток і шкур тварин, насіння рослин?
«Обговоріть»
1. Які висновки про життя людей можна зробити, дослідивши наведені археологічні пам’ятки?
2. Що із цих винаходів людина використовує дотепер?
Глиняні фігурки (трипільська культура IV ст. до н. е.)
Глиняна фігурка (трипільська культура IV ст. до н. е.)
Кам’яні знаряддя (трипільська культура IV ст. до н. е.)
3. Історія речей
Кожна річ, як і людина, має свою історію. Історій більшості речей ми не знаємо. З деякими пов’язано багато пригодницьких перипетій.
«Робота із джерелом»
У 1253 р. Галицько-Волинський князь Данило Романович був коронований Папою Римським. Королівську корону зберігали у столицях Галицько-Волинської держави, доки в 1340 р. її не вивіз польський король Казимир Великий до своїх володінь. Що було далі з короною, невідомо.
Приблизно 200 років тому стверджували, що корону переробили на митру (головний убір) Перемишльських греко-католицьких митрополитів. У 1915 р. під час Першої світової війни її вивезли до столиці Росії, але після тривалих перемовин у 1926 р. повернули до Перемишля. Священники зуміли зберегти її в роки Другої світової війни. А от після війни польські спецслужби знайшли і розграбували схованку із церковними цінностями. Відтоді про митру немає жодних згадок.
«Обговоріть»
1. Які елементи митри дали підстави висунути версію, що вона зроблена з королівської корони?
2. Чому, не маючи митри, неможливо чітко визначити її походження?
Історію має кожен предмет, а всі разом вони утворюють спільну (родову) історію. На підставі знайдених фактів можуть бути написані історії тарілок, капелюхів, стільців, автомобілів, мобільних телефонів тощо.
ЦІКАВО ЗНАТИ
Сучасна ручка для письма також має історію. Потреба в ній з’явилася, коли люди винайшли папірус і пергамент. Єгиптяни використовували загострену очеретяну паличку з роздвоєним кінцем. Порожниста паличка була заповнена необхідною для письма рідиною. Ручку стискали, щоб чорнило витікало.
Паличка для письма (Римський Єгипет, 30 р. до н. е. — 364 р. н. е.)
Через кілька століть в Іспанії почали застосовувати пір’я лебедів, індиків і гусей. Кінчик пера загострювали ножем і занурювали в чорнило, яке заповнювало його порожнину.
Гусяче перо (Європа, VII—XIX ст.)
У 1822 р. перо було замінено, коли Джон Мітчелл з Бірмінгема почав виготовляти металеві пера на дерев’яному перотримачі. Принцип їхньої дії був таким, як і пташиного пера, але вони були дешевшими та міцнішими. У 1884 р. Льюїс-Едсон Вотерман спроектував авторучку з безпечним резервуаром для чорнила, і вже не треба було постійно занурювати перо в чорнильницю.
Металеве перо (XIX — перша половина XX ст.)
У 1943 р. брати-угорці Біро, які проживали в Аргентині, започаткували виробництво ручок нових конструкцій, використавши чорнило, яке швидко висихало на папері, і металеву кульку, що оберталася на кінчику пера.
Кулькова ручка (Аргентина, 1945 р.)
З появою новітніх технологій для письма замість ручок і паперу почали використовувати смартфони, планшети та ноутбуки. Однак їх визнано одним із найважливіших винаходів в історії людства.
«Обговоріть»
1. Порівняй засоби для письма. Що є в них спільного?
2. Які обставини спонукали людей переходити від одного засобу письма до іншого?
3. Які засоби письма, крім ручок, ти знаєш? Чи їхні історії належать до історії ручок?
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ
РОЗУМІЮ
1. Де історики знаходять речові історичні джерела?
2. Як археологи здійснюють свої дослідження?
3. Як історія речей сприяє розумінню історії людей?
РОБЛЮ
1. Добери п’ять статей з інтернету до теми «Археологічні розкопки».
2. Зроби мінідоповідь із презентацією про історію будь-якої речі, що належить твоїй родині. Чому ця річ важлива для вас?
3. Класифікуй п’ять предметів у своєму портфелі.
ДУМАЮ
1. Чи можна за зображеннями, вміщеними в цьому параграфі, уявити побут людей трипільської культури?
2. Чому археологічні розкопки дозволено здійснювати тільки професійним археологам?
3. У чому полягає цінність для людини знання історії речей?
Коментарі (0)