Войти
Закрыть

Практична робота № 2. «Основні стоянки й пам’ятки первісних людей на території України»

6 Клас

Археологічна культура — таким поняттям історики й археологи називають згуртування племен, які ще не знали державності, але були поєднані господарчими та культурними зв'язками. На території певної археологічної культури під час розкопок знаходять речові пам'ятки, схожі одна на одну способом виготовлення та оформленням. Археологічна культура має визначену територію та час існування. Знахідки азово-дніпровської археологічної культури, яка досліджена сьогодні, свідчать, що мешканці над порогами Дніпра здобували собі їжу за допомогою не тільки скотарства, а й мисливства та рибальства. Найвідоміше серед поховань — Маріупольський могильник. У ньому археологи знайшли дерев'яні надмогильні споруди у вигляді осель, численні прикраси з кісток, каменю, навіть міді. Скотарі середньостогівсько-хвалинської культури (середина V - середина IV тис. до н. е.) пробували одомашнювати коней, опановували їзду верхи, чи не найперші освоїли відгінне скотарство. Відганяючи худобу влітку вниз по Дніпру, вони потрапляли в місця, де можна рибалити, полювати, жити зі збиральництва. Під час розкопок у Середньому Стозі та в інших місцевостях (понад 100 поселень, могильників) виявлено поховання в ґрунтових могилах або кам'яних скринях, зі скорченими кістяками, посипаними чорною вохрою, й зі знаряддями праці, посудом і прикрасами з міді; статуетки людей, тварин тощо....

Духовна культура та вірування людей

6 Клас

Під час розкопок у Франції археологи звернули увагу на уламок бичачого ребра, на якому помітили подряпини, що правили за позначки. Так давні люди вели лічбу. Що саме намагалися рахувати наші предки, ми вже ніколи не дізнаємося, але, без сумніву, ця знахідка свідчить про те, що первісні люди вміли здійснювати обрахунки, тобто вони володіли основами математичних знань. Є відомості й про те, що первісні люди знали та вміли використовувати лікувальні властивості деяких рослин, — це був початок медичних знань. Люди спостерігали також за тваринним світом і явищами природи, набуваючи знань про навколишнє середовище, були добре ознайомлені й із властивостями металів і фарб. Звичайно, нагромадження знань відбулося не одразу. Минули десятки тисяч років, перш ніж люди стали придивлятися до зоряного неба, що сприяло розвитку астрономічних знань. Уміли вони орієнтуватися за Місяцем, Сонцем і зорями, створювали найпростіші календарі....

Розвиток господарства. Неолітична революція

6 Клас

Десять тисяч років тому на планеті значно потеплішало, закінчився льодовиковий період. Наставали часи неоліту. Людина навчилася виготовляти зручніші та міцніші знаряддя праці. Жінки під час збиральництва помічали, що зерна, які впали в м'який ґрунт, дають паростки. Це наштовхнуло людей на думку спробувати вирощувати біля оселі їстівні рослини. Задля цього почали попередньо розпушувати ґрунт палицями-копачками. Із часом створили мотику. Так утворився перший вид землеробства — мотичне. НЕОЛІТ — новий кам'яний вік, період переходу від рибальства й мисливства до хліборобства та скотарства (приблизно VI—IV тисячоліття до н. е.). ПАТРІАРХАТ (від давньогрец. слів pater — батько і arche — влада) — організація роду, у якій провідна роль належить чоловікам. Згодом землеробство поширилося в місцевості з не таким сприятливим кліматом — на північ. Там люди мусили для засівання розчищати землі від лісів. Для цього дерева вирубували, корчували пеньки, а потім усю деревину підпалювали. Попіл, що лишався, мотиками заорювали в ґрунт. Земля ставала родючішою. Так утворився ще один вид землеробства — підсічно-вогневий. Завдяки праці землеробів люди отримували зерно, боби, фрукти, овочі, олію, хліб. Почали одомашнювати тварин, м'ясо яких споживали, коли не вистачало здобичі, — виникло домашнє скотарство. Воно дало змогу отримати жири, молоко, сир, сметану, вовну. Тварин використовували ще як тяглову силу, щоб зорати поле, перевезти вантажі, їздити верхи....

Господарство первісних людей

6 Клас

Перші знаряддя праці були дуже примітивними. Ручними рубилами первісні люди перерубували стовбури дерев. Будуючи собі житла, вони розщеплювали кістки вбитих тварин. Палицею-копачкою розкопували землю, шукаючи їстівні ягоди та коріння, або збивали плоди з дерев. Головними заняттями первісних людей були збиральництво та полювання. У такий спосіб люди брали від природи в готовому вигляді те, що було їм потрібно. Вони робили це спільно, допомагаючи одне одному, що робило їх значно сильнішими від тварин. Поступово змінювався зовнішній вигляд первісних людей. Зменшувались їхні щелепи, ікла перетворювалися на зуби, зникла паща. Вони вже не були схожими на тварин, бо завдяки пошукам нових прийомів праці збільшувався обсяг мозку. Розвивався і мозок, стаючи складнішим, що робило людей розумнішими. Саме праця сприяла розвиткові мозку, створенню сучасної людини. Знаряддя праці вміє виготовляти лише людина. Так само, як і використовувати їх для своїх потреб....

Становлення людства

6 Клас

Учені досліджують імовірні місця розселення кроманьйонців. Вважають, що з Африки, через територію Близького Сходу, вони просувалися на південний та північний схід і через Аляску 30 тис. років тому потрапили на Американський континент, а на півдні дісталися до Австралії. Крім того, кроманьйонці розселилися по всій Європі. Шляхи, якими перші люди дісталися до теренів сучасної України, остаточно не з'ясовані. Дослідники вважають, що наші предки просувалися зі Східної Африки, де була їхня прабатьківщина, через Західну Азію, Балкани й українське Закарпаття в Центральну Європу. Найдавнішою в Україні є стоянка первісних людей (це були ще пітекантропи), яку знайшли біля селища Королево на Закарпатті в 1974 р. — їй близько 1 млн років (див. картосхему «Поселення перших людей і археологічні культури на теренах України» на с. 35). Первісні люди жили на березі річки (сучасна Тиса), займалися полюванням і збиральництвом. Очевидно, вони вже знали й використовували вогонь, уміли добре обробляти камінь, дерево, кістку та шкіру. У Королеві зібрано з різних шарів понад 60 тис. кам'яних знарядь праці, що їх датують від 1 млн до 30 тис. років до н. е. Найдавніші знахідки відкопали на глибині 10-12 м. Це — наконечники списів, шкребла, ножі з місцевої гірської породи темно-сірого, бурого, майже чорного кольору. Виявилося, що на місці сучасного селища Королево протягом сотень тисяч років було поселення-майстерня з виготовлення кам'яних знарядь праці та зброї....

Виникнення людини

6 Клас

Усе навколо вас насичене життям: розмовами людей, щебетанням птахів, «дзвоном» комах. Життя вирує повсюди: у воді, на землі, у повітрі. Як виникло й розвивалося життя? Можливо, ви вважаєте, що це не важливо? Але людина тим і відрізняється від тварини, що мислить, прагне пізнати те, що приховане чи то в глибині століть, чи то в безмежжі Всесвіту. Відтоді, коли утворилося суспільство, завжди поставали запитання, на які люди й досі не знайшли однозначної відповіді. Звідки ми з'явилися? Чому ми саме такі? Було створено чимало теорій і гіпотез щодо походження людини, але основними серед них вважають такі: а) творіння людини з волі Бога; б) еволюційне походження людини; в) позаземне походження життя на планеті. Теорії Божого творіння світу й людини дотримується релігія. Згідно з нею, світ і людей створив Бог. Але кожна релігія — християнство, іслам, буддизм, синтоїзм тощо — по-своєму викладає цю гіпотезу. Отож послідовники кожної з релігій мають власний погляд на явище та час створення світу. ЕВОЛЮЦІЯ (від латин. evolutio — розгортання, розвиток) — поступовий, дуже повільний розвиток живих організмів від найпростіших форм до сучасного вигляду з кожним новим поколінням. Теорію еволюційного походження людини запропонував англійський учений Чарлз Дарвін. Він у середині ХІХ ст. в книзі «Походження видів» проголосив, що люди й усе живе на планеті сформувалися в результаті поступового, дуже повільного розвитку живих організмів від найпростіших форм до сучасного вигляду. Цей процес називають еволюцією....

Повторення вивченого в 5 класі. Особливості Стародавнього світу

6 Клас

Історію людства вивчає наука, яка називається всесвітня історія. Учені поділяють її на великі періоди: історію Стародавнього світу, історію Середніх віків, Нову історію та Новітню історію. Кожен із цих періодів вивчає окрема галузь історичної науки. Ви ознайомитеся з ними в старших класах. Пізнавати нове завжди цікаво, а поринути в історію — найцікавіше заняття. Ця наука захопить вас подіями минулого, розповість про вражаючі пригоди наших предків, навчить краще розуміти сьогоднішній світ. Знання й розуміння історії робить людей освіченими й мудрими. За стародавніх часів історика називали «передавачем часу», тобто вважали людиною, яка наближає минуле до сьогодення, робить його зрозумілішим для нащадків. Кожен історик має відповісти на такі запитання: Що відбувалося? Де і коли? Щоб знайти на всі ці запитання відповіді, історики всебічно досліджують події минулого. Науковці розміщують ці події в історичному просторі, тобто дізнаються, де саме сталося те, що цікавить у минулому. У цій справі стають у пригоді історичні карти. Вони допомагають зануритися в історичний простір. Щоби стати гарним істориком, фахівцем зі своєї справи, потрібно добре вивчити історичний простір. Інакше, опинившись у минулому, ми не зрозуміємо того, що відбувається навколо, і можемо потрапити в небезпеку. Одночасно треба встановити, наскільки давно відбувалися події минулого. Це називається: визначитися в історичному часі....

Всесвітня історія. Історія України 6 клас Голованов 2019

6 Клас

Ви ніколи не мріяли про подорож у минуле? Винайти машину часу й поринути на ній у сиву давнину? Обіцяю, це буде захоплива пригода. Торік, у 5 класі, ви гортали сторінки історії нашої країни, яка є складовою минулого всього людства. А нині ми вирушаємо в ті часи, коли на планеті з'явилися перші істоти, утворилося людське суспільство (сукупність людей, об'єднаних прагненням вижити), утворилися перші держави. Усі ці події відбувалися протягом мільйонів років. Їх вивчає особлива наука — історія Стародавнього світу, що є першою складовою всесвітньої історії. Отже, цей підручник буде вашим компасом для далекої подорожі, але ним необхідно вміти користуватися. Щоб не збитися з правильного шляху, на уроці потрібно прочитати параграф, що має певну назву. Зміст параграфа поділено на окремі частини, які, своєю чергою, мають номер і назву, — кожна з них буде сходинкою в давнину. В оповіді про події минулого виділені імена історичних осіб, назви місць подій і дати, а також деякі нові, незнайомі для вас слова — терміни. Пояснення нових понять подано на берегах сторінки. Висновки виділено курсивом. Таким самим шрифтом позначено слова або речення, що мають особливе значення. Пам'ятайте, що всі завдання, які потребують для розв'язання записів (кросворди, ребуси, стрічка часу тощо) потрібно виконувати в робочому зошиті. Прочитавши параграф, спробуйте відповісти на запитання та виконати завдання, подані наприкінці тексту. Якщо це виявиться складно, значить, ви були неуважні під час нашої подорожі. Просто слід прочитати параграф іще раз. Особливу увагу зверніть на дати, без них ви не зрозумієте, у якому часі перебуваєте, і не зможете відшукати в минулому цікаві події та потрібних вам людей....

Узагальнення з курсу. Внесок цивілізацій Стародавнього світу в історію людства. Значення давньої історії України як складової світової історії

6 Клас

Історія Стародавнього світу пов’язана й з історією слов’янських народів, України та інших країн. Між Україною та іншими цивілізаціями завжди існував тісний зв’язок. У Греції, Римі та інших державах знали про слов’ян. Саме з Візантії — спадкоємиці Римської держави, прийшли на Русь християнська віра, кирилиця (письмо), якою ми сьогодні користуємося, та багато культурних традицій, що сприяли формуванню в Східній Європі, Україні Православної християнської цивілізації. Змінювався спосіб життя й побут людей, у них з’явилося більше часу для творчості. Стародавній світ дав людству унікальні витвори архітектури, живопису, поезії. Історія багато чого навчила людей. У людства зародилися нові ідеї про устрій нашого світу, про закони природи й про те, яким має бути щасливе суспільство....

Навігація