“Є жінки в росіян селеньях” – Некрасов Микола
(По добутках Н. А. Некрасова)
У багатьох добутках Н. А. Некрасова головними діючими особами є російські жінки. З вичерпною повнотою і ясністю, в образах і картинах, що вражають своєю правдивістю й силою, відобразив Некрасов думи й почуття, працю й боротьбу, щоденні страждання й рідкі радості росіянці жінки
Постійна увага поета до російських жінок відбилося навіть у назвах некрасовских віршів: “Росіяни жінки”, “Орина, мати солдатська”, “Кому на Русі жити добре”.
Немає жодної сторони селянського життя, що була б обійдена поетом. Всім серцем і свідомістю він переживав селянське горе. Особливо сильно хвилювала його доля пригнобленої селянки:
Ти вся – втілений переляк,
Ти вся – вікова знемога! –
Говорив Некрасов, звертаючись до селянки. У вірші “У селі” зображена баба – селянка, що втратила єдиного сина – годувальника. Вона змушена на старість іти по мирі. Та ж тема – горі матері – селянки – розкрита у вірші “Орина, мати солдатська”. В основі вірша – не вигадка, а минуле. Орина розповідає про “сум свою велику”: єдиний її син, замучений солдатчиною, повернувся додому й умер:
Дев’ять днів хворів Иванушка,
На десятий день преставився…
Богатирського додавання,
Здоровенний був детинушка.
У добутках поета виникає зігрітий авторською любов’ю образ жінки – селянки, чистої серцем, світлої розумом, сильної духом. Саме така Дар’я, героїня поеми “Мороз, Червоний ніс”, за духом – сестра некрасовских декабристок.
Колись у молодості вона:
Красотою дивувала, була й
Спритна, і сильна,
Але їй, як і всякій жінці – селянці, випала на частку таке життя, “трудней якої навряд чи знайти”. Поет не міг равнодушно бачити, як страждає роздавлена рабством і непосильною працею безправна російська жінка, вона говорить, звертаючись до селянки:
Той серця в груди не носив,
Хто зліз над тобою не лив
Багато віршів Некрасов присвятив життя російської сільської жінки
Доля селянки описана в багатьох окремих епізодах поеми “Кому на Русі жити добре”, і цілком присвячена їй вся друга частина. На прикладі долі Матрены Тимофіївни, героїні другої частини поеми, поетом показана типова біографія російської селянки. Радісної було її життя тільки в раннім дитинстві й те тому, що їй “щастя в дівках випало”: у неї була “гарна, непитуща родина”, – говорить Матрена. Але навіть у цій турботливій, ласкавій родині їй довелося почати трудитися “по п’ятому годку”.
Важка праця, однак, не зломив її:
И добра робітниця
И співати – танцювати мисливиця
Я змолоду була… –
Говорить про себе Матрена.
Відповідно до народного подання про жіночу красу Некрасов любовно малює портрет жінки – трудівниці:
Матрена Тимофіївна
Ставна жінка,
Широка й щільна,
Років тридцяти осъми,
Гарна, волосся із проседью,
Ока більші, строгі,
Вії найбагатші,
Сувора й смаглява
Щастя на її частку випало мало. Вийшовши заміж, вона “потрапила з дівочій холи в пекло”. Знущання чоловікової рідні, смерть улюбленої дитини, побої, вічна каторжна праця, постійний нестаток – от як зложилася її життя. “У мені, – говорить Матрена Тимофіївна, – немає кісточки неламаної. Ні жилочки нетягненої”.
Багатостраждальній жінці – селянці немає щастя на Русі – до такого висновку приводить Некрасов читача. Сама Матрена говорить: “Не справа – між бабами щасливу шукати”.
Але болісних, повна позбавлень і страждань життя не зломило характеру селянки, не перетворила її в безсловесну покірну рабиню. У ній зріє протест, вона живе “із гнівом на серце”. Цей святий гнів – застава прийдешнього щастя російської жінки, у душі якої таяться скарби добра, любові, вірності, розуму й шляхетності
У своїх поемах і віршах Некрасов показував чудові характери російських жінок. Зіставляв їхню долю з майбутнім життям, зображував важку працю селянок на панщині. У його поезії знайшла своє відбиття ціла епоха суспільного розвитку. Некрасов з’явився поетичним вождем покоління 60 – 70 – х років XIX століття. Поет зблизив поезію з народом, вніс у літературу нові теми й образи. Його добутку, залишаються актуальними й у наш час