Основні теми й ідеї лірики Ганни Ахматовій – Ахматова Ганна
Які асоціації приходять на розум при згадуванні ім’я Ганни Андріївни Ахматовій? Любов, жагуча й трагичная, самовіддана відданість Батьківщині, материнське горе. Без сумніву, центральною темою творчості Ганни Ахматовій є Любов. Перші її вірші, винесені на суд широкої публіки, були представлені в журналі «Аполлон» в 1911 році, за рік до виходу збірника «Вечір», і відразу одержали широкий відгук у читачів і схвалення відомих поетів того часу
У пухнатій муфті руки холоділи
Мені стало страшно, стало якось смутно.
ПРО, як повернути вас, швидкі тижні
Його любові, повітряної й хвилинної…
Ахматова немов знає всі таємниці людських відносин. Іноді в її голосі чутні ноти безвихідності й жалю про те, що немає нічого чуттєво^ – вічного:
Є в близькості людей заповітна риса,
Її не перейти закоханості й пристрасті, –
Нехай у моторошній тиші зливаються вуста
И серце рветься від любові па частини…
Прагнучі до неї божевільні, а її
ЩоДосягли – уражені тоскою…
Тепер ти зрозумів, отчого моє
Не б’ється серце під твоєю рукою.
Лірична героїня Ахматової улюблена й відкинута, когось підносить на вівтар, а когось без жалю залишає. Любов до Батьківщини займає особливе місце у творчості А. А. Ахматовій. Уже повзрослевшая разом з поетом лірична героїня, усвідомлюючи происходящее навколо, весь жах і неминучість Апокаліпсиса, робить цілком усвідомлений вибір:
Мені голос був. Він кликав утешно,
Він говорив: Іди сюди,
Залиш свій край глухої й грішний,
Залиш Росію назавжди.
Я кров від рук твоїх відмию,
Із серця вийму чорний сором,
Я новим ім’ям покрою
Біль поразок і образ
Але равнодушно й спокійно
Руками я замкнула слух,
Щоб цією мовою невартої
Не опоганився скорботний дух
Ахматова залишається зі своїм народом. Разом з тим засуджує емігрантів – подібний учинок рівносильний дезертирству, підлому й легкодухому зрадництву:
Не з тими я, хто кинув землю
На розтерзання ворогам
И Батьківщина, до якої звертається у віршах Ахматова, це не тільки збірний образ всієї Росії. Батьківщина – це й Царське Село, і Павловск, і Петербург, і місця у Тверской губернії – Слепнево й Бєжецьк:
Там білі церкви й дзвінкий, світний лід,
Там милого сина цвітуть волошкові очі
Над містом древнім алмазні російські ночі
И серп піднебесний желтее, чим липовий мед…
У роки нещадних сталінських репресій, коли доля нанесла Ахматової два найтяжких удари – розстріл чоловіка Миколи Гумилева й арешт єдиного сина, – вона створює свій шедевр – «Реквієм». Присвята всім жертвам кривавого терору, обвинувачення й викриття влади, оповідання про страждання безневинних людей – усе знайшло відбиття в цьому добутку:
Зірки смерті стояли над нами,
И безвинна корчилася Русь
Під кривавими чоботями
И під шипами чорних «марусь»…
Подібні рядки – це був фактично смертний вирок самої собі. А Ахматова повинна була жити. Вона вже тоді почувала, що належить своїй країні, своєму народу більше, ніж однієї собі. Вона передбачала, що на частку її співвітчизників випаде ще більш тяжке й страшне випробування. І саме вона, Ахматова, повинна була у важку мінуту підтримувати патріотичний дух народу
И от це трапилося. Війна… Вона застала Ахматову в Ленінграді, де в липні 1941 року народився вірш, рятівним ковтком свіжого повітря облетілу всю країну:
И та, що сьогодні прощається з милим, –
Нехай біль свою в силу вона переплавиться
Ми дітям клянемося, клянемося могилам,
Що нас скоритися ніхто не змусить
Перемога для Ахматової, як і для всіх героїв – патріотів, стала сенсом життя. Вона переживала загальнонародну трагедію як свою особисту. Для неї відстояти свою землю, свою Батьківщину значило зберегти культуру й рідну мову, рідну мову. Мова, на якому вона думала, говорила, писала. Мова, що розуміли й почували у всіх куточках Росії
Доля не помилувала Ахматову й після перемоги над фашизмом. Її виключили із Союзу радянських письменників, позбавили навіть продовольчих карток. Ім’я Ахматової надовго було викреслено з літератури. Однак у серцях людей творчість великого поета Ганни Ахматовій завжди знаходило живий відгук