Роль любовної драми Чацкого в основному конфлікті комедії Олександра Грибоєдова «Горі від розуму» – Грибоєдов Олександр
«Горі від розуму» – це єдине широко відомий добуток А. С. Грибоєдова. Ця комедія була написана в першій чверті дев’ятнадцятого століття. У своїй комедії Грибоєдов зумів відбити картину суспільства, сильно нуждавшегося у відновленні, у ламанні старого способу життя, мислення. Коротше кажучи, суспільству були необхідні такі революційні особистості, як Чацкий. Він з’явився в мир фамусовского суспільства, як свіжий струмінь, що ввірвався в застояне повітря Москви. Олександр Андрійович ніс із собою нові погляди на життя, на існуючі порядки. Але світське суспільство Москви, що звикло жити, не міняючи нічого, відкинуло Чацкого, оголосивши його божевільним
Дуже важливе місце для розкриття сюжету й основного конфлікту в комедії займає любов, любовна інтрига. Я постараюся показати всю важливість любовної драми Чацкого для дії комедії. Ми знаємо, що до від’їзду Чацкого з будинку Фамусова Софія любила Чацкого. Це почуття почалося з дитячої дружби (адже Чацкий був вихованцем у будинку Фамусова), потім дружба перетворилася в прихильність, що так і не переросла в справжню любов
Чацкий, що є в комедії носієм нових революційних ідей, залишає на цілих три роки Софію, що у той час була ще дівчинкою, і їде мандрувати. Цілих три роки відсутній Чацкий. Але за ці три роки відбуваються істотні зміни в душі Софії, міняється її відношення Кчацкому.
Згадаємо, що в романі «Війна й мир» князь Андрій залишає Наташу Ростову всього лише на рік. Але й цей один рік не змогла витримати Наташа, сутність якої полягала в потребі любити не коли – небудь потім, у майбутньому, а цю мінуту. Психологія дівчин у такому віці така, що їм потрібна любов, пещення, увага, замилування. Розлуку ж вони можуть не перенести. Якщо любов не досить сильна, то вітер розлуки задуває любов. Але якщо почуття досить зміцніло, то розлука тільки збільшує страждання
У цьому випадку любов Софії й Чацкого не зуміла вирости, зміцніти, тому що вони були ще молоді. Розлука погубила любов Софії, але не змогла погубити любов Чацкого. Звідси й любовна драма, нерозуміння одного героя іншим
Олександр Андреич Чацкий надійшов занадто необачно, залишивши свою любов у Москві. Адже Софія дуже молода й наївна, її душу була як би губкою, що жадібно усмоктує все новим і невідоме, однаковою мірою й поганим і гарне, словом, усе, що неї оточувало. А оточувало Софію фамусовское суспільство, його мораль і підвалини
Повернувшись у Москву. Чацкий поспішає до улюбленого в надії, що Софія як і раніше любить його. Але він прикро помиляється: холодний прийом Софії вибиває ґрунт у нього з – під ніг. Сумніву у вірності Софії закрадаються в його душу. І весь час, що залишився, Олександр Андреич Чацкий намагається з’ясувати, кого ж все – таки любить Софія, хто його суперник. Але намагаючись з’ясувати це, головний герой комедії вступає в конфлікт із усім фамусовским суспільством: самим його вихователем Фамусовым, коханим Софії, Молчалиным, з полковником Скалозубом і іншими світськими людьми Москви
Таким чином, любовна драма допомагає ввести читача в русло комедії. Дійсно, не просто ж так починає Чацкий критикувати звичаї й вдачі будинку, родину, де він виріс. Його ціль зовсім не полягає в тому, щоб зірвати «маски вдавання, лицемірства, неуцтва, дурості з мешканців фамусовского миру. Він все це робить як би по шляху, у припадку роздратування й ревнощів
Зрештою він переконується остаточно (а до сцени пояснення Молчалина й Лізи він всі ніяк не може повірити в те, що Софія зволіла його Молчалину) у зраді Софії, що вона стала зовсім інший, що немає надії на повернення юнацького почуття. Він переконується також і в тім, що Софія – плоть від плоті свого батька, що вона живе за законами ненависного йому фамусовского суспільства
Незважаючи на всю відсталість, фамусовское суспільство дуже сильно. Воно зуміло перетягнути на свою сторону Софію, представницю нового покоління. Грибоєдов використовував любовну драму ще й для того, щоб показати, що такі люди, як Олександр Андреич Чацкий, – ще рідкість, що основна маса ще живе по старих законах
Отже, любовна драма в комедії не існує сама по собі, а допомагає розкрити основний конфлікт добутку: соціально – політичний. Любовна драма в комедії «Горі від розуму» з’явилася, безперечно, каталізатором основного конфлікту