«Моїм віршам настане своя черга» – Цветаева Марина
Рішенням ЮНЕСКО 1992 рік був названий роком Марини Цветаевой, 100 – летие від дня народження якої відзначалося тоді. І це, дійсно, була не формальність календарної дати, а справедливе (але, як завжди! – посмертне) визнання життєвого й творчого подвигу великого Поета
У Цветаевой вражає все: і вірші, і доля. Безсумнівно, у російської поезії вона – найтрагічніша з ліричних поетес. Емігрувала в 1922 році слідом за коханим чоловіком, Сергієм Яковичем Эфроном, у Прагу, вона не друкувалася там, тому що була для еміграції занадто росіянці, і не друкувалася на батьківщині, у Росії, тому що була емігранткою. Вона втратила батьківщину двічі, виїхавши в 1922 році й повернувшись в 1939, коли в неї репресували чоловіка, заарештували дочка, коли вона не знала, що з нею буде завтра, коли в неї не могло бути ні роботи, ні постійного місця проживання. І в результаті – самогубство 31 серпня 1941 року:
ПРО, чорна гора,
ЩоЗатьмарила – все світло!
Пора – пора – пора
Творцеві повернути квиток…
…Не треба мені ні дір
Вушних, ні віщих очей
На твій божевільний мир
Відповідь один – відмова. Але можна навіть ще нічого не знати про долю Цветаевой, а прочитати тільки трохи її віршів, і тебе вже охоплює почуття, начебто ти стоїш на краї безодні. Сімнадцятилітня Марина жагуче говорить про свої бажання пізнати мир, випробувати все:
Усього хочу: з душею цигана
Іти під пісні на розбій,
За всіх страждати під звук органа
И амазонкою мчатися в бій…
И раптом зненацька, на найвищій ноті обриває:
Люблю й хрест, і шовк, і каски,
Моя душа митей слід…
Ти дав мені дитинство – краще казки
И дай мені смерть – у сімнадцять років!
Взагалі, граничний максималізм, вимогливість до себе й іншим, ненасытимая спрага почуття, пізнання, руху вперед, вихрова гра страстей – самі яскраві риси ліричної героїні Цветаевой. У неї, скоріше, чоловічий характер, і, може бути, саме тому так сильно подіяли на мене вірші Цветаевой про любов: неповторним з’єднанням жіночого болю (тому що щасливих фіналів у її віршах майже немає) і нежіночої стійкості перед особою суперника, хто б їм не був – чоловік, жінка, що не піддається римі слово або сама Доля
У кого ще може так говорити залишена улюбленим жінка:
Усе відаю – не переч!
Знову видюча – вужі не коханка!
Де відступає Любов,
Там підступає Смерть – Садівниця
Віддаючись повністю кипінню страстей, не в них, проте, знаходить опору лірична героїня Цветаевой у найбільше, важкі для неї життєві моменти. Коли здається, що біль непереборний, що все – у який уже раз! – зруйновано й спалено вщент, на допомогу приходять сокровеннейшие, що відроджують почуття. Це – почуття Слова, свого» Богом даного, поетичного призначення, і почуття Батьківщини. От чим був для Цветаевой письмовий стіл – місця щоденного добровільного ув’язнення, оспіваний нею тюремник «нормального життя»:
Стовп столпника, вуст затвор –
Ти був мені престол, простір –
Тим був мені, що морю юрб
Єврейських – палаючий стовп!
Поезія й життя для Цветаевой не просто синоніми. Більш того, «жити» значило буквально – «писати». В 1927 році, розповідаючи сестрі про тяжкий емігрантський побут, Цветаева писала: «…тягнуся з кошиком, знаючи, що ранок – загублено: зараз буду чистити, варити, і коли всі нагодовані, усе прибрано – я лежу, от так, вся порожня, ні однієї’ рядка! А ранком так рвуся до стола – і це день у день!». Написані нею вірші – одкровення душі поета – були так само необхідні для життя, як кров. Так вони й були кров’ю душі:
Розкрила жили: неостановимо,
Невідновно хльостає життя
Підставляйте миски й тарілки!
Усяка тарілка буде дрібної,
Миска – плоскої
Через край – і мимо –
У землю чорну, харчувати очерет
Неповоротно, неостановимо,
Невідновно хльостає стих
Може бути, у пориві крайнього розпачу написала вона один з найтрагічніших своїх віршів «Туга за батьківщиною». Вона відмовляється від усього, їй немає місця ніде; навіть Слово, рідна мова, завжди колишнім порятунком, уже не можуть допомогти. Усякий будинок виявляється чужим, а храм – порожнім. Здається, у світі немає нічого, що могло б протистояти спустошеності. І раптом усе міняється:
Всяк будинок мені далекий, всяк храм мені порожній
И все – дорівнює, і все – єдин.о
Але якщо по дорозі – кущ
Встає, особливо – горобина…
Почуття своєї землі, виходить, залишилося незважаючи ні на що, і простий горобиновий кущ, двійник цветаевской душі, повертає зміст, причащає до миру. Самітність уже не безмежно, просто душу Поета поза часом і причетна не тільки до миру, але й до нескінченності, Вселеної
Цветаеву складно читати, її вірші жадають від читача великої щиросердечної роботи. Але мені здається, що це й добре: це не дає нам заспокоюватися в теплому затишку, повертає особою до напруги, пристрасті, болю. До питання Овечности.