Тема Петербурга у творчості Ахматовій – Ахматова Ганна
Петербург займає особливе місце у творчості Ганни Андріївни Ахматовій. Себе вона завжди називала петербурженкой, і є якась таємнича відповідність між її поезією й духом Петербурга. Дитинство і юність її пройшли в Царському Селі, де витає дух Пушкіна, де природа й архітектура казково прекрасні й загадкові, це місто, про яке вона писала: «ПРО, чарівне місто загадок, я сумна, тебе полюбивши». Образ Пушкіна встає перед читачем у всіх віршах Ахматової, пов’язаних з Петербургом і Царським Селом:
Смаглявий отрок бродив по алеях,
В озерних сумував берегів,
И сторіччя ми плекаємо
Ледве чутний шелест кроків
Голки сосон гулко й колко
Устеляють низькі пні…
Тут лежала його треуголка
И розпатланий тім Хлопці
Для Ахматової Пушкін – не збіглий у минуле побратим по перу, а сучасник, що тільки що пройшов по дорозі, залишив розкриту книгу, накреслив щось тростиною на піску, вона постійно звертається до нього, до його духу, до його поезії, який пронизаний весь Петербург і Царське Село. У вірші «Царскосельская статуя» вона описує «Дівчину із глечиком», що Пушкін присвятив вірш «Урну з водою упустивши, об стрімчак її діва розбила…». Ахматова не тільки любується цією статуєю, вона ревнує її до Пушкіна:
Я почувала неясний страх
Перед цією дівчиною оспіваної
Грали на її плечах
Промені світла, що бідніє
И як могла я їй простити
Захват твоєї хвали закоханій…
Дивися, їй весело сумувати,
Такий ошатно оголеної
Пушкін – це символ Петербурга, вічно молодий, закоханий, живий, дух якого незримо є присутнім на вулицях і площах великого міста
Ще один символ Петербурга, нерозривно пов’язаний з ним, із трагічними подіями в історії міста, – Олександр Блок:
Він правий – знову ліхтар, аптека,
Нева, безмовність, граніт…
Як пам’ятник початку століття,
Там ця людина коштує –
Коли він Пушкінському Будинку,
Прощаючись, помахав рукою
И прийняв смертну знемогу
Як незаслужений спокій
Ім’я Пушкіна є присутнім і тут, у віршах про Блок, тому що ці два генії зв’язані один з одним і Спетербургом.
Петербург Ахматової з’являється перед нами у всій своїй величній красі: галереї й арки, канали й мости, собори й пам’ятник Петру, чавунні огорожі, чорна вода Неви – усе знайшло своє відбиття в карбованих рядках Ахматової, що продовжила традицію Пушкіна, що стала його спадкоємицею:
Знову Исакий в облаченье
З литого срібла
Холоне в грізному нетерпенье
Кінь Великого Петра
Вітер задушливий і суворий
Із чорних труб змітає гар…
Ах! Своєю столицею нової
Незадоволений государ
Петербург Ахматової теж наповнений протиріччями, як і Петербург Пушкіна: він прекрасний, але холодний, трагичен, у такому місті можлива лише нерозділена любов:
ПРО, це був прохолодний день
У чудесному місті Петровом!
Лежав захід багаттям багряним,
И повільно густіла тінь
Нехай він не хоче око моїх,
Пророчих і незмінних
Все життя ловити він буде вірш,
Молитву губ моїх гордовитих
Любов до Петербурга Ахматова виражає у всіх віршах, присвячених йому:
Тому ми любимо строгий,
Багатоводне, темне місто…
Я к трояндам хочу, у той єдиний сад,
Де краща у світі коштує з огорож,
Де статуї пам’ятають мене молодий,
А я їх під невскою пам’ятаю водою
А я один на світі місто знаю
И навпомацки його в сні знайду
Це місто створене для натхнення, для поезії:
Але ні на що не проміняємо пишний
Гранітне місто слави й лиха,
Широких рік сяючі льоди,
Безсонячні, похмурі сади
И голос Музи ледве чутний
Ахматова не відокремлює себе від інших петербуржців, які розділили з улюбленим містом всі нещастя й негоди, що випали на його частку. Після революції, коли частина інтелігенції покинула країну, Ахматова залишається в рідному місті, незважаючи на те, що це загрожує їй загибеллю:
Ніхто нам не хотів допомогти
За те, що ми залишилися будинку,
За те, що, місто свій люблячи,
А не крилату волю,
Ми зберегли для себе
Його палаци, вогонь і воду
Інша наближається пора,
Уж вітер смерті серце студить,
Але нам священний град Петра
Мимовільним пам’ятником буде
Ленінградська блокада не могла не знайти відбиття у творчості поета, тому що сама Ахматова була свідком і учасницею військових подій, поки не була евакуйована в Ташкент. Цикл віршів «Вітер війни» показує мужність і стійкість жителів і захисників Ленінграда, трагізм що відбувається, біль за загиблих:
Птаха смерті в зеніті коштують
Хто йде виручати Ленінград?
Не шумите навколо – він дихає,
Він живий ще, він все чує:
Як на вологому балтійському дні
Сини його стогнуть у сні,
Як з надр його крики: «Хліба!» –
До сьомого доходять неба…
Але безжалісна ця твердінь
И дивиться із всіх вікон – смерть
Самі гіркі й зворушливі слова присвячені дітям блокадного Ленінграда:
Щілини в саду вириті,
Не горять вогні
Пітерські сироти,
Детоньки мої!
Під землею не дихається,
Біль свердлить скроня,
Крізь бомбування чується
Дитячий голосок
Після зняття блокади Ахматова пише не радісні, переможні вірші, а голосіння:
Ленінградське лихо
Руками не розведу,
Слізьми не змию,
У землю не зариюся
За версту я обійду
Ленінградське лихо
Я не поглядом, не натяком,
Я не словом, не докором,
Я земним уклоном
У поле зеленому
Пом’яну
Але не тільки це випробування розділила з улюбленим містом Ахматова. Знайшло відбиття в її творчості й страшний час репресій. Вона повною чашею випила це горе, тому що її син був арештований, перебував у таборі тільки за те, що його батьком був Микола Гумилев, чудовий поет, розстріляний більшовиками в 1921 році. У поемі «Реквієм» Ленінград з’являється страшним, лиховісним містом, що несе смерть:
Це було, коли посміхався
Тільки мертвий, спокою радий,
И непотрібним привеском бовтався
Біля в’язниць своїх Ленінград
В останній частині поеми Ахматова пише про пам’ятник, що, може бути, їй колись поставлять у Петербурзі. Знову йде переклик з Пушкіним, з його «Пам’ятником». Але вона просить поставити пам’ятник біля в’язниці, де вона стільки вистраждала:
И нехай з потемнілих і бронзових вік,
Як сльози, струменіє підталий сніг,
И голуб тюремний нехай гулит удалині,
И тихо йдуть по Неві кораблі
Ахматова гідна того, щоб їй поставили пам’ятник у місті, що вона так любила: Петербургові вона присвятила свої кращі рядки, з ним розділила всі лиха й негоди, вона стала так само невіддільна від його ім’я, як Пушкін і Блок. Вона вправі зайняти місце поруч із цими великими поетами
*** (Я не принижуся перед тобою)»