Монотонний плин життя
Твір по оповіданню А. П. Чехова «Дама із собачкою». Я помітив, що дуже часто у оповіданнях і п’єсах Чехова люди існують зі своєю неприкаяністю і щиросердечним надламом у собі. Навколо них – світ, що складається з таких же закупорених людей. Адже що відбувається в оповіданні А. П. Чехова «Дама із собачкою»? А відбувається поступове розкріпачення людини, звільнення від самотності, знаходження щирого сенсу життя. З банальної історії – курортного роману – починається теперішня, тендітна і велика любов. Головний герой оповідання Гуров начебто б усім повинен бути задоволений: у нього є і сім’я, і робота, та і сам здоровий і благополучний. Але все це не життя, а жалюгідна подоба, блякле відбиття щирого життя в кривому дзеркалі повсякденності. І от зустрічаються на курорті дві людини, життя яких однаково нудне і безглузде. Їхня перша розмова – теж про нудьгу.
Їхні сім’ї тільки за назвою можуть вважатися сім’ями: Ганна Сергіївна вийшла заміж із цікавості, чоловіка свого нехтує, називаючи лакеєм. Гуров не кохає свою дружину, вважає її церемонною й недалекою, давно їй зраджує. Виникле кохання перетворює їх обох: воно відкриває перед ними іншій вимір, змушує жити на повну силу, а не механічно. Закоханий Гуров починає усвідомлювати таємничу красу навколишнього світу. Коли вони сиділи на ослоні, «підійшла якась людина – мабуть, сторож, – подивився на них і пішов. Ця подробиця здалася такою таємничою і теж гарною». А як контрастує опис ялтинського пейзажу з описом розміряного і монотонного життя у Москві! Гуров, повернувшись у Москву, думав, що забуде про Ганну Сергіївну, як забував про інших жінок. Але тоді душа спала, а тепер вона прокинулася. І ця душа, наповнена живлющим почуттям, не може миритися з неподобством, що існує навколо.
Гуров виявляє раптом, що зовсім самотній, що не з ким йому поділитися своїми переживаннями, що з людьми можна говорити тільки про «осетрину з душком». І тоді його охоплює розпач: «Що за безглузді ночі, які нецікаві дні!». Гурова мучить думка про недосконалість світу, про недосконалість самої людини, подумки він вертається до подій у Ялті, йому здається, що там він був краще, чистіше… Все найясніше в житті пов’язане з любов’ю. Чомусь, мріючи про нове життя, люди представляють його іншим, ярким. Вони зв’язують настання щастя з рятуванням від усього того, до чого так звикли. Може бути, тому деякі люди не розуміють творчості Чехова, вважаючи кохання у його добутках неістинним, звичайним. Але Чехов найвищою мірою правдивий – суєта буде завжди навколо нас. Інша справа – як ми до кохання будемо ставитися і чим ми самі будемо наповнені. Чого тільки не витворяє кохання! Для Гурова «ця маленька жінка, нічим не чудова, з вульгарною лорнеткою в руках…» стала єдиною метою життя, найдорожчою людиною. Як це несхоже на нього, який вважав жінок «нижчою расою»! Чехов спеціально трохи знижує образ героїні, він не ідеалізує, не робить із неї богині – це сама звичайна жінка. Тому що кохання – це не та абстрактна мрячна хмара, що змушує гірко і нестримно зітхати. Це реальне почуття до реальної людини. І саме таке кохання облагороджує людину, стає метою життя. Наприкінці оповідання майбутнє героїв неясно. Гуров і Ганна Сергіївна сподіваються, що незабаром «почнеться нове, прекрасне життя». Але вони розуміють також, що «до кінця ще далеко і що сам складне і важке тільки ще починається». І все ж таке краще, кохаючи, не бути впевненим у завтрашньому дні, чим зовсім точно знати, що буде завтра, післязавтра, через тиждень, через два, але без кохання…
Чехов ставиться до таких майстрів художнього слова, чиї добутки сприймаються дуже легко. Чехов «нормальний» у гарному змісті цього слова. У його добутках немає ні граничного розжарення почуттів, ні катастрофічного розпачу, ні болю, що поглинає все. Його герої зустрічаються, розмовляють, ходять, займаються дрібницями, страждають… Але ці страждання заховані усередині, таяться за розмовами про градусники і про погоду… У цьому, можливо, сама більша трагічність чеховських героїв – вони самотні і нікому не потрібні. Але що ще гірше – вони не можуть вирватися з монотонного потоку життя. Це люди без майбутнього.