ОБРАЗ ДИТИНСТВА В ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКА («Мені тринадцятий минало»)
ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ
Варіант 1
1. Життєві негаразди малого Тараса.
2. Самотність юного генія.
3. Таке різне дитинство.
Варіант 2
1. Автобіографізм творчості Т. Шевченка.
2. Образ дитинства у поезії митця.
3. Страждання, що роблять душу мудрішою.
ЕПІГРАФИ ДО ТВОРУ
Шевченкові твори сяють мов ясні зорі.
Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
Тарасові слова — то правда жива.
Суєтно ради суєти,
О, скільки їх, на римі висячи,
В житті петляючи по-лисячи,
У вічність хтіли увійти.
А він, Кобзар, з простої звичності
Будив глибиннії ключі.
Й простяг робочу руку Вічності,
Життям народу живучи.
І. Муратов
Іти у сніг і вітер, в дощ і хугу,
Бо, може, це нам вічний заповіт,
Оці мандрівки дальні і безкраї,
І, може, іншого шляху немає,
Щоб з хаосу душі створити світ.
Ю. Клен
ЦИТАТИ З ТЕКСТУ
«Мені тринадцятий минало
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було? »
«Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє —
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала
Та й почула, що я плачу,
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала...»
«Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє... Лани, гаї, сади!
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води».
ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
Пейзажем (франц. paysage, від pays — країна, місцевість) називається образ природного оточення персонажів та їхніх дій, опис картин природи в художньому творі, який має певне значення в його загальній змістовній організації. Найважливіша функція пейзажу полягає в тому, що він виступає у творі як додатковий опосередкований засіб характеристики окреслюваних у ньому героїв, персонажів.
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
Ідея художнього твору — емоційно-інтелектуальна, пафосна спрямованість художнього твору, яка приблизно може бути охарактеризована як провідна думка, ядро задуму автора.
«Народ знає Тараса, любить Тараса, співає його пісні, пересилає їх з уст в уста оповіді про нього, як про живого сучасника і учасника нашої дійсності» (Максим Рильський).
«Він був сином мужика — і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури» (Іван Франко).
«Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю» (Остап Вишня).
«Твори Шевченка переживуть віки і вічно будитимуть у серцях людей благородні, великі почуття» (Костянтин Станіславський).
«Шевченко — це голос душі українського народу, його крик, сльози, стогін і разом з тим поклик гніву» (Браніслав Нушич).
ПРИКЛАД ТВОРУ
«„Кобзар” — так називається книга, що є головною книгою всього поетового життя. Страшно подумати, що яка-небудь випадковість могла б позбавити народ наш, позбавити Україну цієї заповітної книги, яка для багатьох поколінь стала мудрою наставницею, вчила і вчить усіх нас совісті й добру, вірності синівському обов’язку. Поезія „Кобзаря” позначилася на духовному формуванні й моральному обличчі всього народу, вона багато в чому визначила рівень його соціальної й національної самосвідомості», — так писав про Т. Г. Шевченка О. Гончар.
Твори поета передають найтонші переживання людської душі, особливо коли йдеться про відчуття родини, материнські й синівські почуття. У вірші «Мені тринадцятий минало» відтворені й радість від переживання природи навколо, й біль дитячої самотності, уся гамма почуттів підлітка, яким пригадував себе Тарас.
Вірш і починається, наче спогад:
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Світ навколо — суцільний рай, зігрітий теплим привітним сонцем, та немає в цьому раю місця для самотнього хлопця, бо де б він не був, ніколи не повернеться до нього матір, ніколи не пожаліє й не підтримає його батько. Усе в цьому раю чуже для нього, та й сам світ зовсім чужий:
Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози...
У цьому сирітському світі й «село почорніло», і «небо голубеє... помарніло», ніби й перестав існувати навколо цей прекрасний світ. Та варто тільки хоч одній живій душі заговорити до сироти, виявити йому увагу, як усе оживає, «неначе все на світі стало // Моє... лани, гаї, сади!».
Справді, для кожної людини найголовніше у світі — це любов і увага, які роблять нас щасливими, сильними й упевненими в собі. Саме це є нашим «земним раєм», тим раєм, якого позбавлений через лиху долю бідний сирота з твору Т. Г. Шевченка.