Любов і природа в лірику Фета – Фет Панас
Центральні теми поезії Ф. И. Тютчева – любов і природа
Тютчев – поет піднесеної любові, він розкриває її як почуття, що несе людині й радість, і страждання, «і блаженство, і безнадійність». З особливою драматичністю тема любові й страсті розкривається в циклі віршів, присвячених Е. А. Денисьевой («ПРО, як убийственно ми любимо…», «Я очі знав, – про, ці очі!..», «Остання любов», «Є й у моєму страждальницькому застої…» і ін.).
Вірша даного циклу драматичні. Часто вони являють собою схований діалог двох співрозмовників, причому один з них є присутнім як би мовчачи:
ПРО, не тривож мене укорой справедливої!
Повір, з нас із двох завидней частина твоя;
Ти любиш искренно й полум’яно, а я –
Я на тебе дивлюся з досадою ревнивої…
У цілому ці вірші перейняті болісною тугою, розпачем, спогадами про колишнє щастя:
ПРО, як убийственно ми любимо,
Як у буйній сліпоті страстей
Ми те всього вірніше губимо,
Що серцю нашому милею!
У творчості Тютчева переважає розуміння любові як символу людського існування взагалі. Це « блаженно – фатальне» почуття, що жадає від людини повної віддачі щиросердечних сил
Природа з’являється в лірику Тютчева в боротьбі протиборчих сил, у безперервній зміні дня й ночі. Тютчев зображує природу як якесь одушевлене ціле:
Обвіяний вещею дрімотою
Напівроздягнений ліс сумує…
Тютчева особливо залучали перехідні, проміжні моменти життя природи. Часто в його віршах ми знаходимо паралелі життя природи й життя людської душі. «Про що ти виєш, ветр нічний?..», «Тіні сизі змістилися».
Є щось загальне в зображенні любові й природи в поезії Тютчева. Любов у Тютчева схожа на мир природи своєю височиною, відчуженістю від побуту. Часто ці теми переплітаються. Так, наприклад, ніч є для поета часом любовного одкровення, коли розкривається глибина почуттів. Любов стає особливо духовною:
У юрбі людей, у нескромному шумі дня
Часом мій погляд, движенья, почуття, мови
Твоєї не сміють радуватися зустрічі –
Душу моя! Про не вини мене!..
Дивися, як удень туманисто – біло
Ледве світиться в небі місяць светозарный,
Наступить ніч – і в чисте скло
Увіллє єлей, запашний і бурштиновий!
Критик писав: «Тютчев піднімає любовну лірику на ту ж висоту узагальнення, на яку була піднята його лірика природи».