Олександр Олесь (1878—1944)
- 31-12-2022, 15:56
- 237
8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)
З української літератури XX — початку XXI століття
Олександр Олесь
(1878—1944)
Олександр Олесь (справжнє ім’я та прізвище Олександр Іванович Кандиба) — прозаїк і поет, народився 5 грудня 1878 року в містечку Білопілля на Сумщині. Батьківський рід походив із чумаків, материн — із кріпаків. Коли Олександру було одинадцять років, загинув батько. Мати Олександра Василівна згадувала, що вона «залишилась одна з трьома дітьми і трьома карбованцями в кишені».
Ця проста жінка навчила свого Сашка в чотири роки читати, згодом прищепила любов до поезії Тараса Шевченка, до «Кобзаря», якого він іще малим знав майже напам’ять. Серед краси природи, серед працьовитих і співучих земляків минало його дитинство.
Початкову освіту Олександр здобув у сільській школі, потім вступив до хліборобської школи, згодом закінчив Харківський ветеринарний інститут.
1907 року вийшла перша збірка поезій Олександра Олеся «З журбою радість обнялась». Книжка привернула увагу літературних критиків і викликала захоплення у читачів.
У різний час вийшло в світ більш як два десятки поетичних збірок Олександра Олеся. Писав він і п’єси, легенди, казки й вірші для дітей. На вірші Олеся українські композитори Микола Лисенко, Ярослав Степовий, Анатолій Кос-Анатольський, Кирило Стеценко написали музику, і ці поезії стали народними піснями.
Помер Олександр Олесь 22 липня 1944 року в Празі. Там його й поховали. 2017 року прах Олександра Олеся перепоховали в Києві на Лук’янівському кладовищі.
- 1. Розкажи про дитинство Олександра Олеся.
- 2. Хто прищепив Олександрові Олесю любов до поезії Тараса Шевченка?
- 3. Які твори писав Олександр Олесь для дітей?
* * *
Як довго ждали ми своєї волі слова,
і ось воно співа, бринить.
Бринить, співає наша мова,
чарує, тішить і п’янить.
Як довго ждали ми... Уклін чолом народу,
що рідну мову нам зберіг,
зберіг в таку страшну негоду,
коли він сам стоять не міг...
- 1. Читай вірш виразно.
- 2. Визнач основну думку вірша.
- 3. Пригадай історію України. Чому українці довго ждали волі слова — волі рідної мови?
- 4. Якими словами описує поет мову? Знайди про це в тексті вірша й зачитай.
- 5. За що поет дякує народу?
- 6. Вивчи вірш напам’ять.
* * *
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче, і миліш,
і дорожче в час недолі?!
Рідна мова! Рідна мова!
Що в єдине нас злива, —
перші матері слова,
перша пісня колискова,
як розлучимось з тобою,
як забудем голос твій,
і в вітчизні дорогій
говоритимем чужою?!
Краще нам німими стати,
легше гори нам нести,
ніж тебе розіп’ясти,
наша мово, наша мати!
Ні! В кім думка прагне слова,
хто в майбутнім хоче жить,
той всім серцем закричить:
«В рідній школі рідна мова!»
І спасе того в недолі
наша мрія золота,
наше гасло і мета:
рідна мова в рідній школі!
- 1. Читай вірш урочисто, піднесено.
- 2. Визнач основну думку вірша.
- 3. Який рядок вірша виражає його основну думку?
- 4. Поясни значення рідної мови для людини, для тебе особисто.
* * *
(Уривок)
Коли б я знав, що розлучусь з тобою,
о краю мій, о земленько свята,
що я, отруєний журбою,
в світах блукатиму літа;
коли б я знав про муки люті,
про сміх і глум на чужині,
що в мене будуть руки скуті
і в мури замкнені пісні.
- 1. Про що жалкує поет?
- 2. Як поет називає рідну землю?
- 3. Що пережив поет на чужині? Знайди про це у вірші й зачитай.
ДЛЯ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
Айстри
Опівночі айстри в саду розцвіли...
Умились росою, вінки одягли,
і стали рожевого ранку чекать,
і в райдугу барвів життя убирать...
І марили айстри в розкішнім півсні
про трави шовкові, про сонячні дні, —
і в мріях ввижалась їм казка ясна,
де квіти не в’януть, де вічна весна...
Так марили айстри в саду восени,
так марили айстри і ждали весни...
А ранок стрічав їх холодним дощем,
і плакав десь вітер в саду за кущем...
І вгледіли айстри, що вколо — тюрма...
І вгледіли айстри, що жити дарма, —
схилились і вмерли... І тут, як на сміх,
засяяло сонце над трупами їх!..
- 1. Читай вірш уголос, дотримуючись інтонації.
- 2. Уважно читай вірш мовчки.
- 3. Про що мріяли айстри? Чому їхні мрії не здійснилися?
- 4. Розглянь малюнок. Склади усний опис: «Айстра — чудова осіння квітка».
- 5. У класі прослухайте запис пісні на слова вірша.
- 6. Які почуття викликає у тебе пісня?
Коментарі (0)