Художня література як одна із форм духовної діяльності людини. Художній образ
- 9-01-2023, 23:41
- 257
8 Клас , Українська література 8 клас Авраменко (поглиблене вивчення філології) 2021
Художня література як одна із форм духовної діяльності людини. Художній образ
І. Соколов. Дівчата ворожать у ніч на Івана Купала. 1860 р.
В. Ван Гог. Зоряна ніч. 1889 р.
1. Розгляньте репродукції картин І. Соколова та В. Ван Гога й виконайте завдання.
- А. На якій картині нічний пейзаж більш реалістичний? Чому ви так думаєте?
- Б. До якої із цих картин легше дібрати звукові ефекти та які саме?
2. Прочитайте текст і створіть у зошиті таблицю «Різновиди художніх образів».
Здавалося б, звичайні слова — зорі, груші, тиша, ночі, куполи, передчуття, осінь, але коли їх митець майстерним пером поєднує в речення, вони звучать по-іншому — емоційно, зворушливо, тобто по-художньому. Прочитайте поданий текст (с. 8), яскраво домальовуючи картини, що виникають в уяві, і ви в цьому переконаєтеся...
Коли за селом стихає гул комбайна, коли в тиші ночей на землю починають падати зорі та груші, коли з небесного купола з’їде Великий Віз, мене щемно огортає передчуття осені. А ще як побачу в пишних кронах жовтий листок, а ще як підпалить хтось картоплиння! Дим перемішується з пахощами яблук і нагадує мені, що це минає серпень, що сонце заходить далеко не там, де заходило в червні. І, дивлячись на край свіжої ріллі, бачу кінець літа. А я наче й не набувся в його теплі, не нажився в його розкоші! Та зелені клени вже моряться золотими. І здається, що не комори наповнюються врожаєм, а сама душа збагачується життєвим ужинком.
О цій порі, коли копають картоплі, я щоразу й дедалі глибше впадаю в якусь велику й терпко-піднесену покору. Під її могутнім впливом безмовно дозволяю деревам скидати листя, відпускаю у вирій журавлів і благословляю діток у школу. Бо повітря дедалі дужче пахне вереснем, а вересень пахне сторінками нових підручників. На шкільному подвір’ї враз здійметься гамір, і почнеться новий навчальний рік. Так заведено здавна, і це неодмінно, як осінь.
У цій мініатюрі є чимало якихось незвичайних поетичних слів (терпко-піднесений, щемно, покора, благословляти), проте вся вона дуже поетична. Її могла написати лише людина з багатим духовним світом і тонким відчуттям слова. Це — Василь Думанський, письменник із с. Серединки, що на Вінниччині. Сталося так, що з раннього дитинства він був прикутим до ліжка: здавалося, вибору не було, адже долю не зміниш... Але, приречений на нерухомість, Василь зробив свій вибір, єдино можливий та правильний, — він вибрав Слово.
Ще раз уважно прочитайте заголовок цього підрозділу: у ньому є важливі слова — духовна діяльність людини. Саме духовна діяльність В. Думанського й інших письменників створила літературні шедеври, якими ми сьогодні захоплюємося.
У чому ж секрет притягальної сили довершених художніх творів, зокрема й мініатюри В. Думанського «Коли копають картоплі»? Секретів багато, але головний — це наявність у творі різноманітних образів.
Що таке образ? Образ — це конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу та має естетичне значення. Художній образ — це не копія дійсності, що має місце, наприклад, у газетних репортажах або у творах документального характеру. Віддзеркалений у художньому образі предмет дійсності постає в мистецтві не як конкретний — він слугує засобом утілення загального. Мистецтвознавець О. Андреев так пояснює це на прикладі живопису: «Візьмімо картину П. Брейгеля Старшого "Сліпі”: на ній зображені люди, які повільно бредуть ланцюжком, тримаючись за плече товариша, який іде попереду. Передній із них, спіткнувшись, падає та тягне за собою наступного. Глядач бачить: ще одна мить — і весь ланцюжок чекає та ж сама доля. Живописець зобразив тут, здавалося б, конкретну, одиничну, побутову сцену. Проте це лише найелементарніший рівень прочитання змісту картини. Глибше проникнення в її зміст дає змогу витлумачити брейгелівських сліпих як певний узагальнений символ — образ людства, яке не знає і не бачить, куди воно йде».
П. Брейгель Старший. Сліпі. 1568 р.
Теорія літератури
Художній образ. Художній твір
Художній образ — це узагальнена та разом із тим конкретна картина людського життя чи навколишнього світу, що створена творчою уявою митця.
Художній твір — розповідь про певну життєву подію (вигадану або реальну), що ведеться від особи автора й має за мету здійснити на читача естетичне враження. Художній твір відіграє розважальну роль. Своєю естетичністю він відрізняється від творів наукового й публіцистичного стилів. Художній твір буває різних жанрів: оповідання, новела, повість, роман, ліричний вірш, поема, драма та ін.
Художні образи мають такі різновиди: словесний, слуховий, зоровий, нюховий, образ-символ, образ-персонаж та ін. Скажімо, у мініатюрі В. Думанського наявні слухові образи (стихає гул комбайна, у тиші ночей, падають груші), зорові (жовтий листок, зелені клени) і нюхові (дим, пахощі яблук).
Образами-символами можна вважати вересень (пахне вереснем, сторінками нових підручників), який символізує початок осені й навчального року в школах; зібрану картоплю — збір урожаю; відліт журавлів, що означає закінчення теплої пори року.
Захар і Максим Беркути, Мирослава, Бурунда-бегадир є образами-персонажами (повість І. Франка «Захар Беркут»). Словесними образами вважають тропи: епітети (терпко-піднесена покора, пишні крони), метафори (дерева скидають листя, душа збагачується) та ін.
Той самий художній образ люди сприймають по-різному: для одних — дим від підпаленого картоплиння їдкий і неприємний, а для інших він ароматний, пов’язаний із цікавими подіями, тому й викликає лише позитивні емоції. Скільки людей — стільки й думок. Тим-то світ і прекрасний! Отже, художній образ може бути багатозначним.
По-справжньому читати та сприймати поезію або прозу, уміти насолоджуватися художніми образами, тонко відчувати красу слова допоможе вміння аналізувати літературні твори. Тут стане в пригоді такий вид роботи, як заповнення літературного паспорта. Його зразок ви знайдете на другому форзаці цього підручника.
Сприйняття художніх образів літературного твору дає естетичну насолоду читачеві, виховує смак. Зважаючи на це, художні твори виконують різні функції, з-поміж яких найголовнішими є такі:
- естетична — твір дає інтелектуально-емоційне задоволення, збуджуючи уяву читача й спонукаючи його до співпереживання тому, про що йдеться у творі;
- виховна — художні твори виховують естетичний смак, за допомогою якого людина сприймає світ і може відрізнити потворне від красивого, типове від незвичайного, зле від доброго;
- пізнавальна — читаючи літературні твори, людина пізнає себе та світ, який її оточує, збагачується народними звичаями та традиціями, знаннями з історії, людської психології, різних видів мистецтва.
Твори Т. Шевченка й Лесі Українки, М. Коцюбинського та Н. Бічуї, фольклорні твори, з якими ви ознайомитеся на сторінках цього підручника, збагатять вас досвідом попередніх поколінь, підкажуть, як зорієнтуватися в складних життєвих ситуаціях, принесуть естетичну насолоду.
3. Прочитайте поезію та виконайте завдання.
Блискоче ніч перлиною Растреллі1.
З гори збігає Боричів узвіз2.
І солов’ї, пташині менестрелі,
всю ніч доводять яблуні до сліз.
Цвіте весна садами молодими,
шумлять вітри, як гості з іменин.
В таке цвітіння, князю Володимире3,
тобі не сумно бути кам’яним?
Л. Костенко
Андріївська церква вночі. Фото
- А. Знайдіть і випишіть художні образи, визначте вид кожного з них.
- Б. Знайдіть приклади гіперболи, метафори, епітета й порівняння.
1 Перлина Растреллі — тут мається на увазі Андріївська церква (м. Київ), споруджена за проектом архітектора В. Растреллі.
2 Боричів узвіз — вулиця в Києві.
3 Ідеться про пам’ятник князеві Володимиру в Києві.
Менестрель — у середньовічних Франції та Англії — мандрівний поет-музикант.
1. Прочитайте уривок із вірша.
Коли копають картоплю —
стелиться дим над землею,
листя летить воскувате,
ніби метеликів рій,
пахне грибами й медом,
вогкістю пахне тією,
що, опріч назви «осінь»,
немає імені їй.
М. Рильський
Лише нюховим є образ
- А меду
- Б диму
- В грибів
- Г вогкості
2. Словесний образ-епітет вжито в рядку
- А другому
- Б третьому
- В четвертому
- Г п’ятому
3. У мініатюрі В. Думанського «Коли копають картоплі» НЕМАЄ образу
- А диму
- Б осені
- В картоплі
- Г метеликів
4. Що таке художній образ? Які ви знаєте різновиди художніх образів?
5. Згадайте раніше прочитаний художній твір, у якому яскраво виражена виховна функція. Прокоментуйте її.
6. Наведіть приклад пізнавальної функції одного з раніше прочитаних творів.
7. Згадайте раніше вивчений напам’ять вірш, від якого ви отримали естетичне задоволення. Прочитайте кілька рядків із нього.
8. Як ви розумієте слова із заголовка підрозділу — духовна діяльність людини?
9. Знайдіть на другому форзаці підручника зразок літературного паспорта. Поміркуйте, чому заповнення (чи незаповнення) окремих пунктів залежить від того, до якого літературного роду — лірики, епосу чи драми — належить художній твір.
10. Опишіть художній образ, що подано на обкладинці цього підручника (усно).
11. Уважно розгляньте репродукцію картини «Дуб» І. Левітана та фото (с. 4). Який образ вам більше сподобався? Запишіть його в зошит, наділивши епітетами.
12. Заповніть у зошиті літературний паспорт вірша В. Симоненка «Лебеді материнства», який ви вивчали в 7 класі.
Згадайте, які художні образи є в «Пісні про рушник» А. Малишка. Запишіть по одному-два приклади в зошит.
- Нюховий образ — ... .
- Зоровий образ — ... .
- Слуховий образ — ... .
- Образ-символ — ... .
Коментарі (0)