Культура Давньої Греції
- 27-04-2022, 01:08
- 523
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
Пригадайте значення понять, за допомогою яких можна розповісти про розвиток культури суспільства.
1. ЯКИЙ ВНЕСОК ГРЕКІВ У ПІЗНАННЯ СВІТУ
Діємо: практичні завдання
Працюючи з текстом підручника, виконайте завдання:
Давня Греція започаткувала багато традицій розвитку суспільства, зразки яких наслідувала європейська спільнота в пізніші часи. Одним з таких зразків була високорозвинена антична культура.
Поміркуймо!
Грецькі вчені будували свої теорії на всебічному дослідженні світу, багато мандрували, вивчали природу, намагалися пояснити походження світу.
Найосвіченішою людиною свого часу був Піфагор. Початком усього сущого є число — вважав учений.
Піфагор Самоський (580-500 рр. до н. е.) — автор славнозвісної теореми Піфагора
Уся природа живе й змінюється, тільки число залишається вічним. Тому число й править світом.
Гіппократ (бл. 460-370 рр. до н. е.) — «батько медицини». Стверджував, що під час лікування хвороби треба йти за природою, і тільки за умови, якщо сама природа не дає зцілення, вдаватися до рішучіших методів.
Геродот з Галікарнаса (485-425 рр. до н. е.) — «батько історії»
Пригадайте, які історії людства ми дізналися в Геродота раніше.
Велика роль давніх греків у розвитку філософії. Філософія (в перекладі означає «любов до мудрості») виникла в Елладі. Філософи — це мислителі, що спостерігали, міркували й пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства. Найвідомішими філософами, що жили в Афінах, були Сократ, Платон й Аристотель.
Платон відкрив в Афінах школу під назвою Академія, де безкоштовно навчали філософії.
Серед учнів Платона найвизначнішим філософом був Аристотель.
Він став вихователем спадкоємця македонського престолу — Александра Великого. Згодом заснував у гаї, закладеному на честь Аполлона Лікейського, нову школу, названу Лікеєм (від цього походить слово «ліцей»).
Сократ (471-399 рр. до н. е.) — головним завданням філософії вважав збагачення знань
Аристотель (384-322 рр. до н. е.)
Платон (427-347 рр. до н. е.)
Діємо: практичні завдання
Демосфен (384-322 рр. до н. е.) — найвизначніший давньогрецький оратор
Ісократ (436-338 рр. до н. е.) — засновник ораторського мистецтва
2. ЛІТЕРАТУРА І ТЕАТР — ШКОЛА ДЛЯ ДОРОСЛИХ
Історія грецької літератури розпочинається з творчості Гомера й Гесіода. Поети з острова Лесбос Алкей і Сапфо у своїх віршах оспівували кохання, природу та друзів.
Поміркуймо!
Прочитайте байку Езопа «Вовк та ягня» та визначте, яку проблему хотів порушити автор твору. Чи існують подібні проблеми в наш час?
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
— Минулого року ти зневажило мого батька.
— Мене тоді й на світі не було, — відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
— Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
Поміркуймо!
Ознайомтеся з історією становлення грецького театру та висловте припущення, чому греки театр називали школою для дорослих.
Есхіл (525-456 рр. до н. е.) — найвідоміший автор трагедій
Аристофан (450-388 рр. до н. е.) — найвідоміший автор комедій
Театральні маски
Виникнення грецького театру пов’язане з народними святами на честь бога вина Діоніса. Брати участь у виставах могли тільки чоловіки. Для виступів актори вдягали великі, яскраво розфарбовані маски з різними рисами обличчя й широко розкритим ротом. Автори вистав порушували важливі для суспільства теми патріотизму та героїзму, уваги до людини та її морального обличчя, філософські питання сенсу життя тощо.
3. КЛАСИЧНЕ ГРЕЦЬКЕ МИСТЕЦТВО
В умовах активної участі численних жителів полісів у суспільному житті греки надавали великого значення архітектурі громадських будівель — храмів, гімнасіїв, толоса (місце зібрання посадових осіб).
У тісному зв’язку з архітектурою розвивалася скульптура. Статуями прикрашали храми, житла людей, увічнювали пам’ять відомих діячів.
Афінський Парфенон у розрізі
1. Опишіть класичний давньогрецький храм.
2. Поміркуйте, які знання згодилися грекам для будівництва храму.
3. Майстри яких ремесел були залучені до створення храму?
Ніка Самофракійська — мармурова скульптура богині перемоги Ніки (знайдена на о. Самотракі в 1863 р., експонується в Луврі, Париж)
1. У чому, на вашу думку, полягає мистецька довершеність скульптур?
2. Які знання про життя давніх греків доносять до нас витвори мистецтва?
3. Які знання й уміння знадобилися авторам для створення цих скульптур?
Живопис Давньої Греції представлений розписами ваз. Давні письменники повідомляють, що першим відомим грецьким живописцем в Афінах був Полігнот з острова Тасос.
Пам'ятка чорнофігурного вазопису, поширеного між VII і V ст. до н.е.
Пам'ятка червонофігурного вазопису, поширеного між VI і ІІІ ст. до н.е.
1. Визначте особливості чорнофігурного і червонофігурного вазопису.
2. Пригадайте з вивченого, яку інформацію про життя давніх греків «розповідають» античні вази.
Давньогрецька культурна спадщина була зразком естетичної досконалості для багатьох митців майбутнього. Натхнення з античної спадщини черпали мислителі та митці пізніших культурних епох — Відродження, класицизму. Для істориків — це неабиякі історичні джерела, що дають змогу краще пізнати життя античної цивілізації.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)