Об’єднайтеся в пари. Пригадайте (повторіть в підручнику відповідні розділи) структуру державного устрою країн, де склалася абсолютна монархія (на прикладі Франції); парламентська (Англія після «Славної революції»); політика освіченого абсолютизму (Австрія за Марії Терезії та Йосифа ІІ) та США. У зошитах зробіть відповідні схеми (всього 4), обговоріть їх із сусідом, а потім проведіть у класі дискусію про переваги та недоліки кожного з них. Зверніть увагу на особливості кожної країни. Варіант 2. Повсякденне життя в країнах Західної Європи у XVIII ст. Прочитайте текст цього параграфа, розгляньте ілюстрації, дайте відповіді на запитання, а потім влаштуйте ділову гру. Виберіть журі (приблизно 3 особи), об’єднайтеся у три групи. Уявіть, що перша група опинилася в лондонській, друга - у віденській, третя - у паризькій кав’ярні початку XVIII ст. Як відвідувач розкажіть про її оформлення та меню, «пийте чай, каву», «читайте газети», ведіть розмови на теми, які цікавили жителів зазначених міст: про освіту й виховання дітей, про медицину, транспорт, покупки, подарунки тощо. Журі має записати цікаві знахідки та помилки кожної з груп і разом з учителем оцінює роботу всіх учнів. Ідеї Просвітництва досить швидко проникли в тогочасне суспільство. Під їхнім знаком відбувалися зміни в освіті і традиціях сімейного виховання. Помітно потеплішали стосунки всередині сім’ї, у тому числі й ставлення до дітей. Батьки почали приділяти більше уваги вихованню дітей і розвитку їхніх розумових здібностей. Дбаючи про добробут своїх нащадків, вони прагнули дати дітям гарну освіту. Розширення мережі шкіл, у тому числі й для бідних, сприяло зростанню числа освічених людей. Дівчатка здебільшого вчилися грамоти та ведення хатнього господарства у своїх матерів, але чимало з них уже відвідували школи. У заможних сім’ях досить звичним було запрошення для доньок домашніх учителів. Дедалі голосніше лунали голоси тих, хто намагався переконати батьків і вчителів у шкідливості тілесних покарань. Дж. Локк стверджував: «З дітей, яких часто б’ють, рідко виходять хороші люди»....
|