Войти
Закрыть

Введение: на пороге Нового времени 8 класс Дьячков, Литовченко

8 Клас

В Средние века мир изменился до неузнаваемости. В Европе, Азии и Африке возникли непохожие друг на друга цивилизации. В Европе постепенно утвердилась христианская цивилизация. На Востоке развивались могущественные и самобытные цивилизации Китая и Индии. Самой молодой и активной оказалась арабо-мусульманская цивилизация, влияние которой распространилось на земли Северной Африки, Ближнего Востока, Средней и Юго-Восточной Азии. Средневековое тысячелетие существенно изменило государственное устройство европейских стран. В жизни многих государств Западной Европы важную роль играли сословно-представительные собрания (парламенты, Генеральные штаты, сеймы, кортесы и другие). Они ограничивали всевластие королей и императоров. Средние века стали временем рождения таких современных европейских государств, как Франция, Англия, Испания, Россия, Турция и другие. Средневековье — важный период истории, создавший необходимые условия для дальнейшего развития цивилизаций Запада и Востока. 2. Что такое Новое время? В конце XV в. в истории человечества началась эпоха, получившая название Новое время. Почему же Новое время,— спросите вы,— если от современности его отделяет целых 500 лет? Эту эпоху так назвали сами европейцы еще в XVI в., когда стало очевидным, что в мире происходят колоссальные изменения. Поэтому они поделили всю историю Европы на Античность, Средневековье и Новое время. Позднее эту периодизацию европейцы распространили на весь «остальной» мир....

Всемирная история 8 класс Дьячков, Литовченко

8 Клас

Сложный но несомненно очень интересный средневековый исторический период в жизни человечества поможет лучше понять и изучить учебник по всемирной истории для 8 класса Дьячков, который вы видите перед собой. Основной чертой, характеризующей эти сутки являются сложные процессы в государственном и жизни общества. Также в эту пору происходило дальнейшее развитие цивилизации в целом, кроме того, на свет появилось много ярких исторических личностей, которые внесли значительный вклад в историю.
...

Основні терміни та поняття 8 клас Д’ячков, Литовченко

8 Клас

Абсолютизм (абсолютна монархія) — необмежена влада монарха в державі. Бароко (італ. — примхливий) — напрямок у європейському мистецтві XVI— XVIII ст., призначений звеличувати багатство й владу абсолютних монархів. Відродження, або Ренесанс (франц. — відродження) — етап у розвитку культури країн Європи, що характеризується зростанням інтересу до античних творів мистецтва та поширенням ідей гуманізму. Високе Відродження — один із періодів Відродження, важливий етап у культурному й ідеологічному розвитку країн Західної та Центральної Європи, який охоплював 1500—1530 рр. Великі географічні відкриття — географічні відкриття європейських мандрівників від другої половини XV до середини XVII ст., що привели до виникнення колоніальних імперій та значних зрушень у розвитку світової економіки, торгівлі та культури. Великі Моголи — мусульманська імперія (1526—1754 рр.), що виникла в результаті завоювання Північної Індії правителями — нащадками Чингізхана й Тимура. У XVI — першій половині XVII ст. Великі Моголи були одними з наймогутніших правителів світу. Гуманізм (від латин. humanus — людський) — напрямок суспільної думки епохи Відродження. Гуманісти цікавилися саме людиною та вважали за найвищу цінність людське життя....

Ранній Новий час в історії людства

8 Клас

Завдяки Великим географічним відкриттям у світі майже не залишилося земель, невідомих людству. Були встановлені зв’язки між більшістю цивілізацій Європи, Азії, Африки та Америки. Проте саме в Новий час стає зрозумілим, що країни Європи випереджають інші держави за економічним розвитком та військовою міццю, тому європейці почали не тільки торгувати з іншими країнами Америки, Африки та Азії, але й захоплювати їхні землі. Уже в XVI ст. виникають перші колоніальні імперії — Іспанська та Португальська. Згодом колонії почали захоплювати інші країни Західної Європи — Англія, Франція, Нідерланди. За рахунок захоплення Сибіру значно зросли володіння Росії, яка перетворилася на найбільшу за площею державу світу. Правителі європейських держав дивилися на весь інший світ, як на власну «законну» здобич та джерело прибутку. Молода держава Сполучених Штатів Америки, яка виникла в боротьбі з Англією, намагалася зберегти незалежність та демократичний устрій. Крім того, багато зусиль докладалося на освоєння безмежного простору земель, які в доколумбові часи належали індіанцям. Рабство й ставлення до чорношкірих рабів розкололи американське суспільство навпіл. Здавалося, що громадянська війна була неминучою. На відміну від Європи, великі держави Сходу не брали участі в завоюванні світу. Розвиток цих країн гальмувало панування традиційних економічних відносин, релігійні забобони та необмежена влада монархів. Навіть Османська імперія, яка ще в XVII ст. становила загрозу для європейських столиць, наприкінці наступного століття вже не могла змагатися з європейськими імперіями й почала втрачати свої володіння....

«Серединна імперія» та «Країна, де сходить сонце» у XVI—XVIII ст.

8 Клас

Тисячолітні традиції китайської цивілізації мали значний вплив на розвиток Китайської держави в XV—XVII ст. Головне місце в державній системі Китаю посідав імператор. Вважалося, що його влада має божественне походження і саме йому передана в управління «Серединна імперія». При сходженні на престол Син Неба брав нове тронне ім’я, яке означало девіз його правління: «Істинна Доброчесність», «Спокій, Гідний Захоплення». Імператор мав необмежену владу, був джерелом закону, «батьком» для всіх своїх підданих. Імператорський двір налічував десятки тисяч людей. Основою Китайської держави були чиновники, яких налічувалося більше мільйона. Управляти величезною імперією, що простяглася по всій Східній Азії, було нелегко. Уряд виробляв загальну політику виконання імператорської волі. Китай був поділений на провінції, області, повіти. Усіх чиновників призначали зі столиці. Вони стежили за виконанням законів, підтримували порядок і здійснювали правосуддя. Велику роль відігравав суд. Тут розглядали справу, вислухували позивача й відповідача, опитували свідків. Жінки могли давати свідчення тільки під тортурами. Суд ухвалював вирок. Зазвичай карали ударами ціпком (легким або важким), каторжними роботами або стратою. Імператор міг помилувати або змінити покарання. «Небо високо, імператор далеко» Для переважної більшості китайців імператор перебував так само далеко, як і небеса. У повсякденному житті звичайний китаєць залежав від старости громади й начальника повіту. Староста головою відповідав за своєчасну сплату податків і виконання всіх трудових повинностей. Від нього залежав розподіл податків усередині сільської та міської громади....

Перське царство Сефевидів та Імперія Великих Моголів в Індії

8 Клас

Перське царство династії Сефевидів та величезна Імперія Великих Моголів в Індії відігравали провідну роль у всьому мусульманському світі та серед інших країн Азії. Чому ж період могутності швидко змінився занепадом і залежністю від інших країн? Варто пригадати! 1. Коли мусульмани поділилися на шиїтів та сунітів? 2. Що таке варни й касти? 3. Коли виникла держава Делійський султанат? 4. Хто й коли відкрив східний морський шлях в Індію (§ 2)? Піднесення Персії та її занепад. Після розвалу держави непереможного Тимура серед дрібних князівств Середнього Сходу настав час міжусобиць. У 1502 р. молодий і талановитий шах Ісмаїл із династії Сефевидів об’єднав під своєю владою великі території Ірану та Азербайджану. Молода держава стала головним супротивником Османської імперії, яка прагнула розширити межі своїх володінь до Індії (рис. 1). Жорстокі війни між турками-сунітами й персами-шиїтами не виявили переможця, але значно послабили ці азіатські держави. Нове посилення Сефевидської Персії відбувалося за часів правління Аббаса I (1587—1629), що увійшов в історію Ірану під почесним ім’ям Мірза (Великий). Він зміцнив свою одноосібну владу й люто розправився із внутрішніми ворогами. Мірза переозброїв армію за європейським зразком. Її головною силою стала артилерія й піхотинці, озброєні мушкетами й навчені англійськими інструкторами. Аббас Мірза сприяв розвитку іригаційного землеробства, торгівлі й ремесла. Успіхи в економіці дали змогу персам активно боротися з Османською Туреччиною за панування в Передній Азії, їм навіть вдалося на деякий час захопити Багдад....

Особливості державного устрою США. Практичне заняття

8 Клас

Після перемоги у війні з Англією Сполучені Штати зіткнулися з труднощами у внутрішній політиці. Ще в 1777 р. Континентальний конгрес прийняв «Статті Конфедерації». Згідно зі «Статтями...» колонії, які стали називати штатами, зберігали майже повну самостійність. Центральну владу представляв однопалатний представницький орган — Конгрес, що не мав можливості впливати на окремі штати. Кожний штат міг запроваджувати власні податки, випускати гроші й створювати свою армію. Поки йшла війна, штати діяли узгоджено, але після укладення миру кожна колонія стала відстоювати власні інтереси. Виникли конфлікти між сусідніми штатами, єдність США опинилася під загрозою. Запитання для обговорення. До яких наслідків, на вашу думку, могло привести збереження в США «Статей Конфедерації»? У розпаді США не були зацікавлені ні фермери й буржуазія Півночі, ні плантатори Півдня. Тому в 1787 р. у Філадельфії були скликані збори, які мали прийняти нову конституцію США. В умовах найсуворішої секретності делегати за чотири місяці розробили проект конституції. Штати ратифікували (затвердили) конституцію, яка діє в США до сьогодні....

Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність

8 Клас

Англія пізно розпочала колоніальні загарбання, і багата на срібло Південна Америка була для неї недоступною. Тому англійські колонії засновувалися на менш привабливих територіях Північної Америки. Перше постійне поселення — Джеймстаун у Віргінії — англійці створили в 1607 р. Незабаром англійські біженці-пуритани заснували власне поселення — Плімут. Поступово на східному узбережжі Північної Америки виникло 13 англійських колоній. Ціна колонізації Землі, на яких засновувалися колонії, належали племенам американських індіанців, але білі переселенці спочатку шляхом обману купували в них частину землі, а потім захоплювали решту. Колоністи нещадно розправлялися з будь-яким опором індіанців. Племена зіштовхували між собою, знищували в ході каральних експедицій. За 100 років колонізації більша частина індіанського населення східного узбережжя Північної Америки була перебита, залишки витіснені на Захід. Між колоніями існували певні відмінності. Південні й центральні колонії створювалися під контролем держави, і в них великий вплив мали королівські чиновники та англійська аристократія. Королі щедро роздавали землі своїм наближеним, деякі знатні вельможі отримували в управління цілі колонії. Земля в них, особливо на півдні, була дуже родюча, а погодні умови сприяли вирощуванню рису, тютюну й бавовни. У колоніях виникли великі землеробські господарства — плантації. Майже весь свій врожай плантатори продавали в Англію як сировину для англійських мануфактур....

Російська держава за часів правління Катерини II

8 Клас

Після смерті Петра I почалася боротьба за владу між його наближеними. Вирішальну роль у цій боротьбі відіграла гвардія, розквартирована в Санкт-Петербурзі. Гвардійські полки набиралися із дворян і були єдиною організованою й збройною силою в столиці, тому престол міг посісти тільки той, кого підтримувала гвардія. Від 1725 до 1762 р. в Російській імперії відбулося п’ять палацових переворотів, але сутність державного ладу не змінилася. Гвардія пильно стежила за тим, щоб монархи не порушували інтереси дворянства. Деяка стабілізація становища в країні відбулася під час правління дочки Петра І Єлизавети (1741—1761). Було проведено низку реформ, проте вони не дозволяли подолати незавершеність перебудови Російської імперії. Зусиллями видатного вченого М. Ломоносова було відкрито Московський університет. Промисловість розвивалася дуже повільно, праця кріпаків у сільському господарстві була малоефективною. Державна скарбниця порожніла. У зовнішній політиці була відсутня послідовність, військові успіхи часто не використовувалися в інтересах імперії. У 1762 р. гвардійці Ізмайловського полку, яким командував гетьман України Кирило Розумовський, заарештували імператора Петра III (1761—1762), який незабаром помер. Новою імператрицею гвардія проголосила його дружину Катерину II (1762—1796) (рис. 1, 2). Німкеня на російському троні Ім'я Катерини II при народженні — Софія Фредеріка Августа Ангальт-Цербстська. Походила майбутня імператриця зі збіднілого німецького князівського роду й нове ім'я отримала після шлюбу зі спадкоємцем російського престолу Петром і переходу в православ'я. Спочатку доля була неприхильна до Катерини. Петро не любив дружину і байдуже ставився до неї, сина Павла відібрала для виховання імператриця Єлизавета Петрівна. Однак розумна й владна Катерина не дозволила себе зламати. Вона готувалася до управління імперією: вивчала російську мову, докладно знайомилася з життям у Росії, оточила себе розумними й рішучими фаворитами. Саме оточення Катерини підготувало змову проти Петра III. Так, за допомогою гвардії німкеня посіла російський трон....

«Освічений абсолютизм». Володіння австрійських Габсбургів. Королівство Пруссія

8 Клас

Ідеї Просвітництва були популярними не тільки серед вчених і просто мислячих людей Європи. Багато європейських монархів ще замолоду зазнали впливу поглядів Вольтера і Монтеск’є та, прийшовши до влади, прагнули перебудови своєї країни. Вони розуміли, що існуючі порядки вже не забезпечують розвиток держави, і були готові провести реформи в дусі Просвітництва. До змін монархів підштовхувало й зростаюче невдоволення буржуазії, постійні селянські заворушення. Правителям не хотілося повторити долю короля Карла I Стюарта, страченого за рішенням парламенту. Багато ідей просвітителів видавалися монархам вдалим засобом для поліпшення ситуації в державі. «Освічені монархи» у XVIII ст. правили у Франції, Іспанії, Пруссії, Австрії, Росії, італійських державах і німецьких князівствах. Вони відкрито проголошували своєю метою реформи в дусі ідей просвітителів. «Освічені правителі» листувалися з відомими мислителями, зустрічалися із вченими й філософами (рис. 1). У багатьох державах був послаблений вплив католицької церкви, заборонена діяльність Ордену єзуїтів. Запроваджувалася загальна початкова освіта, відкривалися університети, академії наук, музеї та бібліотеки. «Освічені правителі» опікувалися розвитком торгівлі й мануфактурного виробництва, зменшували селянські повинності, а Йосип II Габсбург узагалі скасував в Австрії особисту залежність селян. Були реформовані судова система й система оподаткування, змінювався і впорядковувався державний устрій....

Навігація