Войти
Закрыть

Узагальнення і тематичний контроль. Первісні спільноти. Археологічні культури

6 Клас

Прочитайте текст і визначте, чи йдеться у ньому про археологічну культуру. Відповідь аргументуйте. «Свідчення проживання представників цієї спільноти знаходять у степовому Подніпров’ї, Приазов’ї та Нижньому Подонні. Учені досліджують поселення: Олександрійське, Дереївське, близько десяти ґрунтових та курганних могильників (Олександрійський, Чаплинський та ін.). Під час розкопок виявлено велику кількість крем’яних, кам’яних, кістяних знарядь. Глиняний посуд — ліпний, гостро- і округлодонний, прикрашений гребінцевим штампом і відбитками шнура. Серед крем’яних виробів виявлено наконечники стріл, списів і дротиків підтрикутної форми, ножі на довгих пластинах. Основними заняттями було скотарство (конярство), різні промисли. У поховальному обряді домінує трупопокладення на спині з підігнутими ногами»....

Трипільська археологічна культура. Чи все відомо про трипільців?

6 Клас

Археологічна культура — група подібних за ознаками археологічних пам’яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу. Поширення відтворювального господарства на українських землях археологи пов’язують із носіями трипільської культури. Назва «трипільська культура» умовна і походить від назви с. Трипілля, що на Київщині. Саме тут у 1896 р. український археолог В. Хвойка віднайшов залишки поселень давніх хліборобів. Трипільці прийшли на землі сучасної України з Нижнього Подунав’я й оселилися на просторах лісостепу України від Дністра до Дніпра, аж до нинішньої Волині та Степового Причорномор’я. Трипільська культура розвивалася на наших землях від IV тис. до н. е. до середини III тис. до н. е. Трипільці займалися перелоговим землеробством (розорювали ділянки землі і засівали їх, доки не вичерпувалася родючість). Поміркуйте, чому трипільці мусили розробляти нові й нові ділянки землі. Вирощували ячмінь, просо, пшеницю, бобові культури. Землю обробляли дерев’яною мотикою з кам’яним або кістяним наконечником, а згодом — ралом. Племена трипільців розводили велику рогату худобу, кіз, овець, свиней. Майстерно виготовляли глиняний посуд, а потім розмальовували складними візерунками чорною, брунатною, червоною, рідше білою фарбами. Спершу поселення трипільців були невеликими, у них мешкало по 50-60 осіб. Згодом вони почали будувати великі селища — протоміста, у яких мешкало до 10 тисяч осіб. Археологи стверджують, що протомісто Майданецъке на Черкащині мало площу 300-400 га і складалося майже з двох тисяч жител....

Основні стоянки і пам’ятки первісних людей на території сучасної України. Яким було життя у найдавніші часи

6 Клас

Дослідники стверджують, що давні люди вперше з’явилися на території сучасної України близько 1 мільйона років тому. Найдавнішою пам’яткою, яка це засвідчує, є стоянка поблизу с. Королево на Закарпатті. Там було знайдено знаряддя праці первісної людини з каменю. На жаль, археологам поки що не поталанило знайти кісток найдавніших мешканців України. Стоянка первісних людей — поселення людей періодів палеоліту, неоліту і бронзи. Імовірно, першими людьми на землях сучасної України були пітекантропи. Знаряддя праці вони виготовляли з каменів, оббиваючи їх до потрібної форми. Найпоширенішим було рубило. Крім кам’яних, виготовляли й дерев’яні знаряддя, наприклад списи. Пітекантропи не будували жител, а постійно пересувалися у пошуках їжі. Вони споживали рослини, полювали на оленів, антилоп, коней і навіть слонів. Використовували вогонь, хоча й не вміли добувати його. Сліди діяльності пітекантропів виявлено неподалік с. Рокосове на Закарпатті, с. Лука-Врублевецька на Дністрі та с. Амвросіївка на Донбасі, у передгір’ї Криму....

Поява первісних людей. Як жили наші найдавніші предки

6 Клас

Людина як біологічний вид виникла і розвивалася у той період, коли кліматичні умови були схожими на сучасні субтропічні. Природа забезпечувала сприятливі умови для життя: їжу знаходити було не важко, не виникало потреби в одязі й постійному житлі. Але коли природні умови почали змінюватися, людина мусила до них пристосовуватися. Дослідники вважають, що близько 3,5 мільйона років тому в північній півкулі відбулося значне похолодання, і частину її території вкрив льодовик. Тоді ж зменшилася кількість опадів, ліси в Африці поступилися місцем степам, і людиноподібна мавпа мала пристосовуватися до життя на відкритій місцевості, тому почала підніматися на дві кінцівки — так вона краще бачила і ворогів, і здобич. Під час останнього льодовикового періоду крига вкрила території сучасних Англії, Скандинавії, Голландії, більшої частини Німеччини й України (зокрема, уздовж Дніпра льодовик простягався аж до території сучасного однойменного міста). Їстівних рослин ставало все менше, а типовими представниками тваринного світу були мамонти. Поміркуйте, яким чином давні люди полювали на мамонтів....

Теорії походження людини. Яку інформацію нам надають археологи

6 Клас

Візьміть аркуш паперу і сформуйте з нього предмет, схожий на об'єкт на малюнку 6. Поміркуйте, що можна було б ним робити. Обговоріть свої версії з однокласниками. Рубило — одне з перших знарядь праці давньої людини. Це великий, завдовжки 10-20 см, і масивний предмет овальної або списоподібної форми з гострим робочим кінцем із виступом на верхньому широкому кінці, у який людина впиралася долонею під час роботи. Використовували також відщепи — безформні скалки кременю. З часом ручне рубило піддавали складнішому обробленню — його лезо стало прямим і гострим. Це універсальне знаряддя праці раннього палеоліту використовували для рубання дерева, розколювання кісток, копання землі, як зброю на полюванні. Розгляньте світлини. Поміркуйте, про що можуть дізнатися археологи, коли працюють на зображених об'єктах....

Вступ 6 клас Дудар, Гук 2019

6 Клас

Знайдіть у вступному слові авторів інформацію про те, що вивчає курс історії у 6 класі і які завдання виконує історична наука, досліджуючи найдавніше минуле людства. Обговоріть свої міркування з однокласниками. Давні люди з’явилися на нашій планеті мільйони років тому. Дослідники стверджують, що на землі сучасної України вони прийшли приблизно 1 мільйон років тому. Історичний час триває набагато довше, ніж період, протягом якого людство зберігає інформацію про свій розвиток. Для зручності вивчення минулого, простіших пояснень і зрозумілішого відтворення подій учені поділяють минуле на певні частини — періоди, ери, століття. Пригадайте, яка подія стала відправною точкою у літочисленні християн. Накресліть у зошиті лінію часу і позначте її на ній. Окрім релігійного, існує ще кілька підходів до впорядкування історичної інформації відносно часу. Періодизація в історії відіграє особливо важливу роль, оскільки кожен часовий відрізок (період, етап, епоха, ера тощо) має певні особливості. Критерії для такого поділу можуть бути різними: фізично-календарного характеру (роки, десятиліття, століття, тисячоліття); важливі зміни у господарюванні (як-от поява землеробства), суспільному устрої (утворення держави), мисленні, ідеології, способах комунікації; екологічні катаклізми....

Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019

6 Клас

Цей підручник допоможе вам у захопливій формі вивчати історію давнього світу. Ви дізнаєтеся багато нового про розвиток людства протягом найтривалішого періоду. У прадавні часи сформувалися основи сучасної цивілізації, людство перейшло від первісності до надважливих наукових відкриттів. І хоча відтоді минуло кілька тисяч років, ми продовжуємо користуватися надбаннями тогочасної математики, фізики, філософії, історії та культури. То був період таємниць, величезна кількість із яких не розкрита вченими й дотепер. Тож ми з вами станемо дослідниками цього захопливого часу. За допомогою підручника ви вивчатимете розвиток світового суспільства інтегровано, охоплюючи історію давніх цивілізацій Азії, Африки та Європи, зокрема тих, що побутували на землях сучасної України. Синхронізувавши матеріал, ви зможете зрозуміти особливості життя людини на українських землях у часи, приміром, єгипетської або римської цивілізації. А ваші власні дослідження дозволять вивчити зв’язок історичної спадщини України і світу загалом....

Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян. Практичне заняття 11

6 Клас

Археологічні знахідки переконують, що слов’яни від самого початку своєї історії виступали як окремі, хоч і споріднені, більші чи менші групи - об’єднання родів - племена, союзи племен. Племена очолювали обрані громадою вожді. Саме за вождями закріплювалася верховна влада. До їхніх повноважень належали перерозподіл надлишку продукції, організація оборони під час воєн, спорядження військових дружин тощо. Особливу роль у житті слов’ян відігравали ради, на яких ухвалювали найважливіші рішення. Згадує про такі ради візантійський історик 6 ст. Прокопій Кесарійський: «Ці племена, склавини й анти, не підлягають одній людині, - з давніх-давен живуть у демократії, тому про все, що для них корисне чи шкідливе, вони обмірковують спільно. І майже в усьому іншому обидва варварські народи здавна живуть однаково». Коли з’являлася потреба боронитися від сильного ворога, слов’янські племена об’єднувалися у великі військові союзи. Прикладом такого союзу може бути антське об’єднання. Утворення великих союзів племен свідчить про такий рівень суспільних відносин, що передує державі. Отже, давні слов’яни в 5-7 ст. наблизилися до створення держави. На переддержавний рівень суспільства в давніх слов’ян указує й те, як вони облаштовували свої поселення. Менші з поселень скупчувалися навколо більших - своєрідних племінних центрів. Останні були й ремісничими осередками. Згодом такі великі поселення перетворювалися на укріплені городища. Залишки великого слов’янського міжплемінного центру археологи знайшли, приміром, на Волині - це Зимненське городище....

Початок Великого переселення народів та падіння Західної Римської імперії

6 Клас

Ви вже знаєте, що в 3-4 ст. Римську імперію випробовували на міцність германські племена: готи, франки, лангобарди, бургунди, свеви та вандали. Поки імперія була сильною, вона не лише забезпечувала спокій у Європі, а й стримувала зростання сили одних народів, переселяла інші, сварила різні варварські племена між собою. Проте, ослабнувши, Рим утратив контроль над ситуацію ззовні. Кордони імперії більше не були «стіною» між варварами та римлянами, тож колись завойовані землі ставали легкою здобиччю для варварів. Варварські племена, які оселилися на території Західної Римської імперії, створювали свої власні держави. Їх називають варварськими королівствами. Перше королівство створили вестготи: у 418 р. в Південно-Західній Галлії зі столицею в Тулузі (пізніше влада вестготського правителя поширилася і на терени Піренейського півострова). Згодом на теренах Римської імперії виникли королівства вандалів - у Північній Африці, англів і саксів - у Британії, бургундів і франків - у Галлії....

Культура Давнього Риму. Практичне заняття 10

6 Клас

Про розвиток давньоримського живопису свідчать настінні розписи та мозаїки, знайдені після розкопок Помпеїв та Геркуланума. Часто в центрі стіни розміщували великі картини на міфологічні та історичні сюжети. Траплялися й сцени побуту, портрети, фантастичні й реальні пейзажі. Унікальним зразком римських настінних розписів є відомі вам фрески з вілли Містерій у Помпеях із зображенням на повний зріст учасників релігійного дійства на с. 196 підручника. Чим відрізнялося мистецтво портрета в Давній Греції та Римі? Як, на вашу думку, римські митці досягли ефекту відтворення в скульптурному зображенні внутрішнього світу портретованого? (Поділіться міркуванням на прикладі розглядуваних пам’яток). Працюймо самостійно. Завдання 1. Роздивіться портрети та прочитайте уривки з твору Светонія «Життя дванадцяти цезарів». Доберіть до кожного скульптурного портрета уривок, який стосується зображеного історичного діяча. Зробіть висновок про особливості римського скульптурного портрета. Портрету Октавіана Августа відповідає уривок №_ , тому що... Портрету Нерона відповідає уривок №_ , оскільки... Портрету Веспасіана відповідає уривок №_ , бо... Особливостями скульптурного портрета в Давньому Римі було те, що римські митці......

Навігація