Войти
Закрыть

Різноманітність птахів

7 Клас , Біологія 7 клас Остапченко Шабанов, Кравченко

 

§ 27. Різноманітність птахів

• 1. Систематичні й екологічні групи птахів. Нині виокремлюють майже 40 рядів птахів, дані про деякі з них наведено в таблиці 27.1. Те, що ми бачимо, дивлячись на птаха, насамперед відображає особливості його способу життя, а не зовнішні ознаки, що є характерними для певної систематичної групи. Серед різних рядів є дуже схожі види, а окремі ряди об’єднують зовнішньо неподібних птахів. Це є наслідком того, що подібні за способом життя види, навіть коли вони не є родичами, мало чим різняться. Наведемо приклад (рис. 27.1). Стерв’ятник належить до ряду Яструбоподібні. Урубу належить до окремого ряду, що споріднений з рядом Лелекоподібні! Що ж зробило птахів, які належать до різних груп, такими подібними? Однаковий спосіб життя! Ці птахи кружляють над рівнинами й горами, вишукуючи загиблих тварин. Знайшовши таку тварину, вони розривають її шкіру сильними кігтями та дзьобом. Гола шкіра на голові допомагає їм не бруднитися об поживу. Зовнішній вигляд цих птахів визначається тим, що це — падальники.

Зазвичай виокремлюють ширші групи птахів, що ведуть подібний спосіб життя, — екологічні групи. Розглянемо їх.

Рис. 27.1. Згори вниз: стерв’ятник (Африка, Азія); урубу (Америка)

Лебідь належить до водних птахів. Його пір’я майже не намокає у воді, перетинки між пальцями перетворюють його ноги на весла. Лелека має ознаки навколоводних птахів. На його довгих ногах зручно ходити вологим ґрунтом, а довгим дзьобом — хапати здобич у воді та серед рослинності. Дрохва — представник степових птахів. Вона важко літає, але чудово бігає. Малий строкатий дятел належить до численної групи лісових птахів, які пристосовані до життя на деревах, здатні спритно маневрувати в польоті. Міська ластівка є птахом відкритих просторів, який пристосований до живлення в польоті. Зрештою, орлан і пугач є представниками денних і нічних хижаків.

• 2. Нелітаючі птахи. Хоча птахів сформував політ, серед них є й нелітаючі групи.

Прикладами таких тварин є страус і пінгвін. За будовою цих птахів можна зрозуміти, що їхні предки вміли літати, але з часом вони втратили цю здатність.

Таблиця 27.1

Представники класу Птахи

Чим предкам страусів і пінгвінів заважала здатність літати? Тим, що перешкоджала їм удосконалюватися в біганні та плаванні. Страус такий великий, що не зміг би літати. Але він швидко бігає й може відігнати більшість хижаків сильними ударами ніг.

Обтічне тіло пінгвіна якнайкраще пристосоване до плавання. Свої крила він використовує для «польоту» у воді (рис. 27.2). Здатність літати пінгвіни втратили, проте ніхто не вміє ловити рибу й кальмарів у холодній воді краще, ніж вони!

Рис. 27.2. Плавання пінгвінів нагадує «політ» у воді

Рис. 27.3. Живлення фламінго

• 3. Різноманітність дзьобів. Пристосування до певного способу життя можна побачити й на окремих органах птахів. Чи не найвиразнішою частиною їхнього тіла є дзьоб.

Унаслідок пристосування до зменшення ваги у птахів зникли зуби на щелепах, а замість них розвинувся легкий і міцний роговий чохол — дзьоб. Більшість чотириногих при живленні допомагає собі передніми кінцівками, а в птахів крила мають інше призначення. Тому пташиний дзьоб відіграє дуже важливу роль під час живлення (рис. 27.3), а в особливостях його будови яскраво виявляються пристосування до добування їжі, що є характерною для кожного виду.

Розгляньте рисунок 27.4. Навіть якщо ви не знаєте назв птахів, то за формою дзьоба зможете припустити, чим вони живляться.

Чапля (1) стрімким кидком хапає свою здобич у воді. Бекас (2) дістає дощових черв’яків і личинок комах із пухкого ґрунту. Ара (3) розгризає плоди з твердими оболонками. Дятел (4) видовбує комах із гнилої деревини. Колібрі (5) ссе нектар із видовжених квіток. Фламінго (6) фільтрує мул, вибираючи з нього ракоподібних. Дубоніс (7) розчавлює тверді насінини. Серпокрилець (8) хапає комах у повітрі. Косар (9) вишукує дрібних тварин із мулу. Пелікан (10) ловить рибу з поверхні, зачерпуючи її просто з водою. Їхні дзьоби — найкращі інструменти для виконання цих функцій!

Рис. 27.4. Дзьоби різних птахів

Різноманітність птахів можна описувати систематично (за їх належністю до певних груп) та екологічно (за особливостями способу життя). Зовнішній вигляд і будова окремих частин тіла птахів тісно пов’язані з характерним для них способом життя.

Екологічні групи; водні, навколоводні, степові, лісові птахи; птахи відкритих просторів; денні й нічні хижаки; дзьоб.

  • 1. До яких функцій пристосовані ноги птахів, що зображені на рисунку 27.5?
  • 2. На рисунку 27.4 (с. 109) не показано форму дзьоба денних хижаків, таких як сокіл (рис. 27.6). Поясніть, чому його дзьоб має саме таку форму.
  • 3. Порівняйте свійських птахів курку й качку. Чим вони різняться й чому?
  • 4*. Які птахи найбільше потерпають від вирубування старих дерев?

• 4. Птах — герб України. За однією з версій, малий герб нашої країни — тризуб — є стилізованим зображенням сокола сапсана (рис. 27.6) під час нападу на здобич. Тризуб був гербом київського князя Володимира. У зображеннях гербів їх автори намагалися передати силу, швидкість, сміливість того, кому цей герб належав. Узагалі наші предки полюбляли хижих птахів, приручали їх для соколиного полювання. Полювання з прирученим птахом (соколом, орлом або яструбом, який здобував дичину для хазяїна) здавна було найулюбленішою розвагою знаті. Нині сокіл сапсан, як вид, що зникає, занесений до Червоної книги України. У минулому його нищили як «шкідливого» птаха, тепер його відновлюють заради соколиних полювань.

Новою формою вивчення й охорони хижих птахів стало застосування веб-камер, які цілодобово передають в Інтернет зображення пташиного гнізда, де можна побачити кладку яєць, пташенят і їхніх батьків. Завдяки цьому можна вивчати птахів і спостерігати за тим, щоб вони перебували у безпеці.

Знайдіть адреси таких камер у Всесвітній мережі та дізнайтеся, що відбувається у пташиних гніздах!

Рис. 27.5.

Рис. 27.6. Сокіл сапсан, який полює на здобич


скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Біологія 7 клас Остапченко Шабанов, Кравченко", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду