Войти
Закрыть

Практикум

8 Клас , Біологія 8 клас Задорожний, Рудич (поглиблене вивчення біології, нова програма)

 

Практикум

Вступ

Лабораторне дослідження. Ознайомлення з препаратами тканин людини

  • 1. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати різних типів тканин.
  • 2. Зверніть увагу на особливості будови кожного з типів тканин, кількість міжклітинної речовини, форму та розташування клітин.
  • 3. Замалюйте в зошиті, що побачили під мікроскопом, зробіть відповідні позначення.
  • 4. Сформулюйте висновок, де вкажіть, як будова тканин пов’язана з виконуваними функціями.

Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

Дослідницький практикум. Самоспостереження за співвідношенням маси й росту тіла

  • 1. Виміряйте свій зріст і масу тіла та запишіть їх у зошит.
  • 2. Визначте свій індекс маси тіла й запишіть у зошит.
  • 3. Сформулюйте висновки, де поясніть, яке значення для людини має знання показників маси тіла й зросту.

Тема 2. Обмін речовин та травлення

Лабораторні дослідження будови зуба (за муляжами, моделями)

  • 1. Розгляньте муляжі або моделі зубів людини. Визначте особливості зовнішньої та внутрішньої будови всіх типів зубів: різців, ікол, малих та великих кутніх зубів.
  • 2. Намалюйте в зошиті схему будови кожного типу зубів і позначте на ній основні складові зуба.
  • 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції кожного типу зубів.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть, як будова зубів пов’язана з функціями, які вони виконують.

Дослідницький практикум. Дія ферментів слини на крохмаль

  • 1. Візьміть два клаптики білої накрохмаленої тканини. Змочіть ватну паличку своєю слиною та на одному з клаптиків зробіть якусь позначку або щось напишіть.
  • 2. Опустіть обидва клаптики в розчин йоду.
  • 3. Що спостерігаєте? Порівняйте результати.
  • 4. Сформулюйте висновки.

Тема 4. Транспорт речовин

Лабораторне дослідження частоти серцевих скорочень

  • 1. Знайдіть у себе на тілі ділянку, де артерії розташовані близько до поверхні шкіри (найкраще підійдуть променева, скронева й сонна артерії).
  • 2. Притисніть до цього місця один або декілька пальців та відчуйте пульс. Утримуйте пальці протягом 30 секунд та порахуйте кількість ударів, які ви відчуваєте.
  • 3. Визначте частоту свого пульсу (кількість ударів за хвилину).
  • 4. На основі отриманих даних зробіть висновок, якою є частота ваших серцевих скорочень на момент проведення роботи.

Лабораторна робота 1. Мікроскопічна будова крові людини

  • 1. Розгляньте під мікроскопом препарат клітин крові людини за малого та великого збільшення. Зверніть увагу на кількість та форму еритроцитів.
  • 2. Розгляньте під мікроскопом препарат клітин крові жаби за різного збільшення та зверніть увагу на будову еритроцитів.
  • 3. Намалюйте в зошиті будову еритроцитів людини й жаби та порівняйте їх між собою.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть характерні відмінності еритроцитів крові жаби й людини.

Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

  • 1. Визначте частоту ваших серцевих скорочень, підрахувавши пульс уранці, удень і ввечері. Результати записуйте в таблицю.
  • 2. Вимірюйте частоту серцевих скорочень щодня в один і той самий час протягом тижня.
  • 3. На основі отриманих даних зробіть висновок, як змінюється частота ваших серцевих скорочень протягом доби й тижня.

Тема 5. Виділення. Терморегуляція

Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями

  • 1. Розгляньте під мікроскопом мікропрепарат шкіри людини (або малюнок будови шкіри людини).
  • 2. Знайдіть і роздивіться основні шари й структури, які є в шкірі. Намалюйте в зошиті схему будови шкіри.
  • 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції шкіри та її основних структур.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких зазначте, як будова шкіри пов’язана з її функціями.

Тема 6. Опора та рух

Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин

  • 1. Розгляньте під мікроскопом препарати кісткової, хрящової та м’язової тканин. Зверніть увагу на особливості будови: форму клітин, їхнє розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини.
  • 2. Намалюйте в зошиті схему будови кожного з типів тканин і вкажіть на ній основні складові структури.
  • 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції кожного типу тканин.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть зв’язки особливостей будови тканин з їх функціями.

Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному й динамічному навантаженні

  • 1. Використовуючи гантелі (або інший предмет відомої сталої маси), визначте середній час стомлення м’язів вашої руки під час динамічного навантаження (підняття й опускання гантелі).
  • 2. Повторіть дослідження за статичного навантаження (утримання гантелі на витягнутій руці без рухів).
  • 3. Сформулюйте висновок, де вкажіть, як статичне й динамічне навантаження впливають на розвиток утоми.

Лабораторне дослідження впливу ритму й навантаження на розвиток утоми

  • 1. Використовуючи гантелі (або інший предмет відомої сталої маси), визначте середній час стомлення м’язів вашої руки за різних ритмів рухів.
  • 2. Візьміть гантелі різної маси. Піднімайте й опускайте гантелі, доки не настане втома. Визначте середній час стомлення м’язів вашої руки за різного навантаження.
  • 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть, як ритм і навантаження впливають на розвиток утоми.

Практична робота 1. Визначення розташування й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів

  • 1. Розгляньте надані вам моделі або малюнки окремих кісток, суглобів та м’язів. Зверніть увагу на особливості будови.
  • 2. Визначте місце розташування кожного з об’єктів в організмі. Назву об’єкта та його місце розташування запишіть у таблицю.
  • 3. Визначте функцію кожного з об’єктів в організмі людини та доповніть таблицю.
  • 4. Сформулюйте висновки щодо наявності в організмі людини кісток, суглобів та м’язів, які відрізняються за будовою й функціями.

Дослідницький практикум. Визначення особистої постави

  • 1. Розгляньте малюнки людей із різною поставою.
  • 2. Використовуючи ознаки правильної постави, визначте, на яких із запропонованих малюнків зображено людей із викривленнями хребта.
  • 3. Уважно розгляньте власну поставу. Визначте, чи є у вас характерні ознаки неправильної постави.
  • 4. Сформулюйте висновки, схарактеризуйте стан своєї постави.

Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система

Лабораторні дослідження будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами)

  • 1. Розгляньте препарати, муляжі та моделі спинного мозку, ознайомтесь із його будовою. Намалюйте в зошиті схему будови спинного мозку та позначте його основні складові.
  • 2. Розгляньте препарати, муляжі та моделі головного мозку, ознайомтесь із його будовою. Намалюйте в зошиті схему будови головного мозку та позначте його основні складові.
  • 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть, із яких відділів складається мозок людини, як розподіляються біла й сіра речовини в головному й спинному мозку, яке біологічне значення звивистої будови кори великих півкуль.

Практична робота 2. Складання схеми рефлекторної дуги

  • 1. На малюнку або у відеофрагменті розгляньте будову рефлекторної дуги. Визначте її основні елементи.
  • 2. Замалюйте схему рефлекторної дуги в зошиті та позначте на ній основні структури, а також напрямок руху нервових імпульсів.
  • 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть значення наявності рефлекторних дуг в організмі людини.

Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи

Лабораторне дослідження акомодаційної здатності ока

  • 1. Почергово сфокусуйте погляд на об’єктах, які розташовані близько та далеко від ока.
  • 2. Зазначте вигляд об’єктів у момент, коли зір фокусується на об’єкті, який розташований на іншій відстані.
  • 3. Сформулюйте висновок, у якому вкажіть значення акомодації ока для життєдіяльності людини.

Лабораторне дослідження наявності сліпої плями на сітківці ока

  • 1. Прикрийте ліве око рукою або аркушем цупкого паперу.
  • 2. Помістіть аркуш паперу з хрестиком та кількома колами на відстані 15 см від ока.
  • 3. Повторіть дослідження з правим оком.
  • 4. Сформулюйте висновки щодо наявності сліпої плями на сітківці ока.

Лабораторне дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри

  • 1. Помістіть долоню в посудину з теплою водою. Зазначте, чи відчуваєте ви тепло.
  • 2. Повторіть дослід через 40-60 с. Зазначте, чи змінилося ваше відчуття тепла.
  • 3. Помістіть долоню в посудину з холодною водою. Зазначте, чи відчуваєте ви холод.
  • 4. Повторіть дослід через 40-60 с. Зазначте, чи змінилося ваше відчуття холоду.
  • 5. Поясніть результати дослідів. Запишіть свої спостереження в зошит.
  • 6. Сформулюйте висновки про значення температурної адаптації рецепторів шкіри для людини.

Практична робота 3. Вимірювання порогу слухової чутливості

  • 1. Попрацюйте в парі та, використовуючи джерело тихого звуку, визначте відстань, на якій ваше праве вухо перестає чути цей звук. Дослід повторіть тричі.
  • 2. Тричі повторіть те саме для лівого вуха.
  • 3. Обчисліть середнє значення порогу чутливості для кожного вуха й запишіть у зошит.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть значення слухової чутливості для життєдіяльності людини.

Тема 9. Вища нервова діяльність

Лабораторне дослідження реакції зіниць на світло

  • 1. Розгляньте зіниці напарника (напарниці) в положенні, коли він (вона) стоїть спиною до вікна. Визначте видимий розмір зіниць.
  • 2. Розгляньте зіниці напарника (напарниці) в положенні, коли він (вона) стоїть обличчям до вікна. Визначте видимий розмір зіниць.
  • 3. Порівняйте видимий розмір зіниць. Запишіть у зошиті, у якому випадку розмір зіниць більший.
  • 4. Сформулюйте висновки про вплив освітлення на розмір зіниці.

Практична робота 4. Дослідження різних видів пам’яті

  • 1. Використовуючи картку з набором цифр та літер, визначте обсяг своєї механічної пам’яті та запишіть його в зошит.
  • 2. Використовуючи картку з набором слів, які можуть бути пов’язані між собою за певними ознаками, визначте обсяг своєї логічної пам’яті та запишіть його в зошит.
  • 3. Сформулюйте висновки.

І. Дослідження механічної пам’яті

  • 1. Розгляньте картку із записаним на ній рядком цифр і літер упродовж 30 с.
  • 2. Закрийте картку й запишіть цифри в зошит.
  • 3. Визначте обсяг і точність вашої механічної пам’яті. Обсяг дорівнює кількості правильно відтворених одиниць запам’ятовування, а точність — кількості одиниць запам’ятовування, які було відтворено в правильному порядку.

ІІ. Дослідження логічної пам’яті

  • 1. Розгляньте картку із записаними на ній словами, які можуть бути пов’язані між собою за певними ознаками, упродовж 30 с.
  • 2. Закрийте картку й запишіть слова, які ви запам’ятали, у зошит.
  • 3. Визначте обсяг і точність вашої логічної пам’яті. Обсяг дорівнює кількості правильно відтворених одиниць запам’ятовування, а точність — кількості одиниць запам’ятовування, які було відтворено в правильному порядку.
  • 4. Сформулюйте висновки.

Практична робота 5. Визначення властивостей уваги

  • 1. Об’єднайтеся в пари. Запропонуйте один одному подивитися на один із натюрмортів фламандських художників упродовж 3-4 с. Завдання — назвати якомога більше деталей. Скільки деталей ви назвали? Порівняйте результати та оцініть обсяг своєї уваги.
  • 2. Прочитайте один одному якийсь уривок тексту. Поставте запитання про імена героїв та інші деталі. Скільки правильних відповідей ви отримали? Порівняйте результати та оцініть швидкість переключення своєї уваги.
  • 3. Поставте один одному додаткові запитання щодо першого натюрморту. Визначте стійкість своєї уваги.
  • 4. Сформулюйте висновки. (Для самостійної роботи можна скористатися готовими тестовими завданнями для визначення обсягу, швидкості переключення та стійкості уваги.)

Дослідницький практикум. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності

  • 1. Виконайте тест Г. Айзенка для визначення типу темпераменту.
  • 2. Опрацюйте результати.
  • 3. Визначте свій тип темпераменту.
  • 4. Сформулюйте висновки.

Тема 11. Розмноження та індивідуальний розвиток людини

Лабораторна робота 3. Будова статевих клітин

  • 1. Розгляньте на препараті під мікроскопом або на малюнках статеві клітини людини.
  • 2. Визначте особливості їхньої будови.
  • 3. Замалюйте в зошиті будову чоловічих і жіночих статевих клітин та позначте основні структури цих клітин.
  • 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть, як будова статевих клітин пов’язана з їхньою функцією.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Біологія 8 клас Задорожний, Рудич (поглиблене вивчення біології, нова програма)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація