Практикум
- 17-11-2021, 11:37
- 775
8 Клас , Біологія 8 клас Задорожний, Рудич (поглиблене вивчення біології, нова програма)
Практикум
Вступ
Лабораторне дослідження. Ознайомлення з препаратами тканин людини
- 1. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати різних типів тканин.
- 2. Зверніть увагу на особливості будови кожного з типів тканин, кількість міжклітинної речовини, форму та розташування клітин.
- 3. Замалюйте в зошиті, що побачили під мікроскопом, зробіть відповідні позначення.
- 4. Сформулюйте висновок, де вкажіть, як будова тканин пов’язана з виконуваними функціями.
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини
Дослідницький практикум. Самоспостереження за співвідношенням маси й росту тіла
- 1. Виміряйте свій зріст і масу тіла та запишіть їх у зошит.
- 2. Визначте свій індекс маси тіла й запишіть у зошит.
- 3. Сформулюйте висновки, де поясніть, яке значення для людини має знання показників маси тіла й зросту.
Тема 2. Обмін речовин та травлення
Лабораторні дослідження будови зуба (за муляжами, моделями)
- 1. Розгляньте муляжі або моделі зубів людини. Визначте особливості зовнішньої та внутрішньої будови всіх типів зубів: різців, ікол, малих та великих кутніх зубів.
- 2. Намалюйте в зошиті схему будови кожного типу зубів і позначте на ній основні складові зуба.
- 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції кожного типу зубів.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть, як будова зубів пов’язана з функціями, які вони виконують.
Дослідницький практикум. Дія ферментів слини на крохмаль
- 1. Візьміть два клаптики білої накрохмаленої тканини. Змочіть ватну паличку своєю слиною та на одному з клаптиків зробіть якусь позначку або щось напишіть.
- 2. Опустіть обидва клаптики в розчин йоду.
- 3. Що спостерігаєте? Порівняйте результати.
- 4. Сформулюйте висновки.
Тема 4. Транспорт речовин
Лабораторне дослідження частоти серцевих скорочень
- 1. Знайдіть у себе на тілі ділянку, де артерії розташовані близько до поверхні шкіри (найкраще підійдуть променева, скронева й сонна артерії).
- 2. Притисніть до цього місця один або декілька пальців та відчуйте пульс. Утримуйте пальці протягом 30 секунд та порахуйте кількість ударів, які ви відчуваєте.
- 3. Визначте частоту свого пульсу (кількість ударів за хвилину).
- 4. На основі отриманих даних зробіть висновок, якою є частота ваших серцевих скорочень на момент проведення роботи.
Лабораторна робота 1. Мікроскопічна будова крові людини
- 1. Розгляньте під мікроскопом препарат клітин крові людини за малого та великого збільшення. Зверніть увагу на кількість та форму еритроцитів.
- 2. Розгляньте під мікроскопом препарат клітин крові жаби за різного збільшення та зверніть увагу на будову еритроцитів.
- 3. Намалюйте в зошиті будову еритроцитів людини й жаби та порівняйте їх між собою.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть характерні відмінності еритроцитів крові жаби й людини.
Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
- 1. Визначте частоту ваших серцевих скорочень, підрахувавши пульс уранці, удень і ввечері. Результати записуйте в таблицю.
- 2. Вимірюйте частоту серцевих скорочень щодня в один і той самий час протягом тижня.
- 3. На основі отриманих даних зробіть висновок, як змінюється частота ваших серцевих скорочень протягом доби й тижня.
Тема 5. Виділення. Терморегуляція
Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями
- 1. Розгляньте під мікроскопом мікропрепарат шкіри людини (або малюнок будови шкіри людини).
- 2. Знайдіть і роздивіться основні шари й структури, які є в шкірі. Намалюйте в зошиті схему будови шкіри.
- 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції шкіри та її основних структур.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких зазначте, як будова шкіри пов’язана з її функціями.
Тема 6. Опора та рух
Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин
- 1. Розгляньте під мікроскопом препарати кісткової, хрящової та м’язової тканин. Зверніть увагу на особливості будови: форму клітин, їхнє розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини.
- 2. Намалюйте в зошиті схему будови кожного з типів тканин і вкажіть на ній основні складові структури.
- 3. За підручником і додатковими матеріалами визначте функції кожного типу тканин.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть зв’язки особливостей будови тканин з їх функціями.
Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному й динамічному навантаженні
- 1. Використовуючи гантелі (або інший предмет відомої сталої маси), визначте середній час стомлення м’язів вашої руки під час динамічного навантаження (підняття й опускання гантелі).
- 2. Повторіть дослідження за статичного навантаження (утримання гантелі на витягнутій руці без рухів).
- 3. Сформулюйте висновок, де вкажіть, як статичне й динамічне навантаження впливають на розвиток утоми.
Лабораторне дослідження впливу ритму й навантаження на розвиток утоми
- 1. Використовуючи гантелі (або інший предмет відомої сталої маси), визначте середній час стомлення м’язів вашої руки за різних ритмів рухів.
- 2. Візьміть гантелі різної маси. Піднімайте й опускайте гантелі, доки не настане втома. Визначте середній час стомлення м’язів вашої руки за різного навантаження.
- 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть, як ритм і навантаження впливають на розвиток утоми.
Практична робота 1. Визначення розташування й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів
- 1. Розгляньте надані вам моделі або малюнки окремих кісток, суглобів та м’язів. Зверніть увагу на особливості будови.
- 2. Визначте місце розташування кожного з об’єктів в організмі. Назву об’єкта та його місце розташування запишіть у таблицю.
- 3. Визначте функцію кожного з об’єктів в організмі людини та доповніть таблицю.
- 4. Сформулюйте висновки щодо наявності в організмі людини кісток, суглобів та м’язів, які відрізняються за будовою й функціями.
Дослідницький практикум. Визначення особистої постави
- 1. Розгляньте малюнки людей із різною поставою.
- 2. Використовуючи ознаки правильної постави, визначте, на яких із запропонованих малюнків зображено людей із викривленнями хребта.
- 3. Уважно розгляньте власну поставу. Визначте, чи є у вас характерні ознаки неправильної постави.
- 4. Сформулюйте висновки, схарактеризуйте стан своєї постави.
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система
Лабораторні дослідження будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами)
- 1. Розгляньте препарати, муляжі та моделі спинного мозку, ознайомтесь із його будовою. Намалюйте в зошиті схему будови спинного мозку та позначте його основні складові.
- 2. Розгляньте препарати, муляжі та моделі головного мозку, ознайомтесь із його будовою. Намалюйте в зошиті схему будови головного мозку та позначте його основні складові.
- 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть, із яких відділів складається мозок людини, як розподіляються біла й сіра речовини в головному й спинному мозку, яке біологічне значення звивистої будови кори великих півкуль.
Практична робота 2. Складання схеми рефлекторної дуги
- 1. На малюнку або у відеофрагменті розгляньте будову рефлекторної дуги. Визначте її основні елементи.
- 2. Замалюйте схему рефлекторної дуги в зошиті та позначте на ній основні структури, а також напрямок руху нервових імпульсів.
- 3. Сформулюйте висновки, де вкажіть значення наявності рефлекторних дуг в організмі людини.
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи
Лабораторне дослідження акомодаційної здатності ока
- 1. Почергово сфокусуйте погляд на об’єктах, які розташовані близько та далеко від ока.
- 2. Зазначте вигляд об’єктів у момент, коли зір фокусується на об’єкті, який розташований на іншій відстані.
- 3. Сформулюйте висновок, у якому вкажіть значення акомодації ока для життєдіяльності людини.
Лабораторне дослідження наявності сліпої плями на сітківці ока
- 1. Прикрийте ліве око рукою або аркушем цупкого паперу.
- 2. Помістіть аркуш паперу з хрестиком та кількома колами на відстані 15 см від ока.
- 3. Повторіть дослідження з правим оком.
- 4. Сформулюйте висновки щодо наявності сліпої плями на сітківці ока.
Лабораторне дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри
- 1. Помістіть долоню в посудину з теплою водою. Зазначте, чи відчуваєте ви тепло.
- 2. Повторіть дослід через 40-60 с. Зазначте, чи змінилося ваше відчуття тепла.
- 3. Помістіть долоню в посудину з холодною водою. Зазначте, чи відчуваєте ви холод.
- 4. Повторіть дослід через 40-60 с. Зазначте, чи змінилося ваше відчуття холоду.
- 5. Поясніть результати дослідів. Запишіть свої спостереження в зошит.
- 6. Сформулюйте висновки про значення температурної адаптації рецепторів шкіри для людини.
Практична робота 3. Вимірювання порогу слухової чутливості
- 1. Попрацюйте в парі та, використовуючи джерело тихого звуку, визначте відстань, на якій ваше праве вухо перестає чути цей звук. Дослід повторіть тричі.
- 2. Тричі повторіть те саме для лівого вуха.
- 3. Обчисліть середнє значення порогу чутливості для кожного вуха й запишіть у зошит.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть значення слухової чутливості для життєдіяльності людини.
Тема 9. Вища нервова діяльність
Лабораторне дослідження реакції зіниць на світло
- 1. Розгляньте зіниці напарника (напарниці) в положенні, коли він (вона) стоїть спиною до вікна. Визначте видимий розмір зіниць.
- 2. Розгляньте зіниці напарника (напарниці) в положенні, коли він (вона) стоїть обличчям до вікна. Визначте видимий розмір зіниць.
- 3. Порівняйте видимий розмір зіниць. Запишіть у зошиті, у якому випадку розмір зіниць більший.
- 4. Сформулюйте висновки про вплив освітлення на розмір зіниці.
Практична робота 4. Дослідження різних видів пам’яті
- 1. Використовуючи картку з набором цифр та літер, визначте обсяг своєї механічної пам’яті та запишіть його в зошит.
- 2. Використовуючи картку з набором слів, які можуть бути пов’язані між собою за певними ознаками, визначте обсяг своєї логічної пам’яті та запишіть його в зошит.
- 3. Сформулюйте висновки.
І. Дослідження механічної пам’яті
- 1. Розгляньте картку із записаним на ній рядком цифр і літер упродовж 30 с.
- 2. Закрийте картку й запишіть цифри в зошит.
- 3. Визначте обсяг і точність вашої механічної пам’яті. Обсяг дорівнює кількості правильно відтворених одиниць запам’ятовування, а точність — кількості одиниць запам’ятовування, які було відтворено в правильному порядку.
ІІ. Дослідження логічної пам’яті
- 1. Розгляньте картку із записаними на ній словами, які можуть бути пов’язані між собою за певними ознаками, упродовж 30 с.
- 2. Закрийте картку й запишіть слова, які ви запам’ятали, у зошит.
- 3. Визначте обсяг і точність вашої логічної пам’яті. Обсяг дорівнює кількості правильно відтворених одиниць запам’ятовування, а точність — кількості одиниць запам’ятовування, які було відтворено в правильному порядку.
- 4. Сформулюйте висновки.
Практична робота 5. Визначення властивостей уваги
- 1. Об’єднайтеся в пари. Запропонуйте один одному подивитися на один із натюрмортів фламандських художників упродовж 3-4 с. Завдання — назвати якомога більше деталей. Скільки деталей ви назвали? Порівняйте результати та оцініть обсяг своєї уваги.
- 2. Прочитайте один одному якийсь уривок тексту. Поставте запитання про імена героїв та інші деталі. Скільки правильних відповідей ви отримали? Порівняйте результати та оцініть швидкість переключення своєї уваги.
- 3. Поставте один одному додаткові запитання щодо першого натюрморту. Визначте стійкість своєї уваги.
- 4. Сформулюйте висновки. (Для самостійної роботи можна скористатися готовими тестовими завданнями для визначення обсягу, швидкості переключення та стійкості уваги.)
Дослідницький практикум. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності
- 1. Виконайте тест Г. Айзенка для визначення типу темпераменту.
- 2. Опрацюйте результати.
- 3. Визначте свій тип темпераменту.
- 4. Сформулюйте висновки.
Тема 11. Розмноження та індивідуальний розвиток людини
Лабораторна робота 3. Будова статевих клітин
- 1. Розгляньте на препараті під мікроскопом або на малюнках статеві клітини людини.
- 2. Визначте особливості їхньої будови.
- 3. Замалюйте в зошиті будову чоловічих і жіночих статевих клітин та позначте основні структури цих клітин.
- 4. Сформулюйте висновки, у яких укажіть, як будова статевих клітин пов’язана з їхньою функцією.
Коментарі (0)