Будова та функції жіночої статевої системи. Статеве дозрівання організмів
- 18-11-2021, 22:10
- 768
8 Клас , Біологія 8 клас Костильов, Яценко
Урок 62. Будова та функції жіночої статевої системи. Статеве дозрівання організмів
Пригадайте, як ви виглядали в дитячому садку. Окрім ваги та зросту, у вас були зовсім інші пропорції тіла. Волосся росло тільки на голові, у хлопчиків та дівчаток одного зросту плечі були майже однакової ширини, а голоси у всіх були тонкими. Але під час періоду так званого статевого дозрівання все почало змінюватися. Дізнаймося, які механізми керують цими процесами та яке біологічне значення вони мають.
Ключові слова: яєчники, яйцеклітина, піхва, матка, первинні та вторинні статеві ознаки.
Будова та функції жіночої статевої системи. Жіноча статева система, як і чоловіча, виконує генеративну функцію — утворення статевих клітин (яйцеклітин) та ендокринну — виділення статевих гормонів (мал. 131). Але особливістю жіночої статевої системи є ще одна функція, вона забезпечує внутрішньоутробний розвиток плода.
До складу системи входять статеві залози — яєчники, статеві шляхи, завдяки яким відбувається рух та злиття статевих клітин та молочні залози.
Мал. 131. Схема будови органів жіночої статевої системи: 1 - яєчник; 2 - маткова труба; 3 - матка; 4 - піхва; 5 - малі соромітні губи; 6 - великі соромітні губи; 7 - клітор; 8 - сечовий міхур
Яєчники — це парні статеві залози, у яких утворюються яйцеклітини виробляються естрогени і прогестерон. До жіночих статевих органів належать малі та великі соромітні губи, які захищають внутрішні структури, клітор, що є органом чуття. Піхва — нижня частина репродуктивного шляху, виконує функцію родового каналу. Матка має грушоподібну форму і здатна розтягуватися. Вона призначена для виношування плода. Саме тут він знаходиться впродовж усього внутрішньоутробного розвитку, де має захист та забезпечується всіма поживними речовинами. Маткові труби забезпечують проходження яйцеклітин від яєчників до порожнини матки, а також зустріч зі сперматозоїдами та запліднення.
Молочні залози є видозміненими потовими залозами (мал. 132). Вони призначені для продукування молока, яким вигодовується маля. На верхівці молочної залози розташований сосок, що має велику кількість епітеліальних зроговілих пігментованих клітин. Тут знаходиться багато чутливих рецепторів, що пов’язані з рефлекторним виділенням молока.
Мал. 132. Схема будови молочної залози: 1 - жирова тканина; 2 - частки молочної залози; 3 - молочні протоки; 4 - сосок
На відміну від сперматозоїдів, яйцеклітини є великими нерухомими статевими клітинами. У них знаходиться великий запас поживних речовин, необхідних для розвитку зародка (мал. 133).
Якщо в чоловіків процес утворення і виділення сперматозоїдів є неперервним, починається з настанням статевої зрілості, і триває впродовж усього життя, то в жінок — це циклічний процес, що повторюється приблизно кожні 28 днів. Утворення яйцеклітин починається до народження дівчинки і завершується дозрівання кожної яйцеклітини тільки після її запліднення. Плід жіночої статі безпосередньо перед народженням має близько 2 млн незрілих яйцеклітин, але лише 450 з них розвиватимуться протягом життя, і зрозуміло, що не всі будуть запліднені. Цей процес пов’язаний зі змінами у будові та функціях усієї репродуктивної системи. Він називається менструальним циклом. Його поділяють на чотири стадії, які регулюються гормонами яєчників, утворення яких контролюється гормонами гіпофіза.
Мал. 133. Будова яйцеклітини: 1 - ядро; 2 - запас жовтку; 3 - захисні оболонки
Під дією гормонів передньої частки гіпофіза у дівчаток у віці 10-12 років яєчники починають утворювати жіночі статеві гормони, що впливають на формування вторинних статевих ознак.
Мал. 134. Схема овогенезу: 1 - фаза розмноження; 2 - фаза росту; 3 - перший поділ фази дозрівання; 4 - другий поділ фази дозрівання
У яєчниках майбутні яйцеклітини розвиваються в особливих міхурцях — фолікулах. Яйцеклітина, що дозріла у фолікулі, розриває його оболонку і виходить у черевну порожнину. Цей процес називається овуляцією. Тут яйцеклітина підхоплюється бахромою маткових (фаллопієвих) труб, і по них спрямовується до порожнини матки. На місці фолікула, що лопнув, утворюється жовте тіло. Це своєрідна тимчасова залоза внутрішньої секреції, яка продукує гормон прогестерон. Під дією цього гормона відбувається затримка росту інших фолікулів, підготовка слизової оболонки матки до прийняття заплідненої яйцеклітини. Якщо запліднення не відбулося, то через 5-6 днів незапліднена яйцеклітина і сперматозоїди, що могли бути у трубах, знищуються, а жовте тіло через 10-14 днів руйнується. Припиняється виділення гормона прогестерону, слизова оболонка матки потовщується і відмирає. Потім разом з новоутвореними судинами вона відшаровується, викликаючи кровотечу — менструацію. Після її закінчення слизова оболонка відновлюється, а цикл починається спочатку. Дозрівання яйцеклітин відбувається почергово в кожному яєчнику.
Якщо у фаллопієвих трубах відбулося запліднення, то з утвореної зиготи починає формуватися зародок, який через 8 днів після овуляції занурюється в стінку матки. Починає синтезуватися гормон, що запобігає знищенню жовтого тіла і стимулює його до виділення більшої кількості прогестерону, який викликає посилений ріст епітелію матки. Відторгнення слизового епітелію не відбувається і чергова менструація не настає (мал. 135).
Мал. 135. Схема менструального циклу: з 1-ї по 5-ту добу триває менструація, з 6-8-ї по 10-11-ту триває дозрівання яйцеклітини, на 12-16-ту добу відбувається овуляція, на 17-28-му - відбувається припинення виділення прогестерону, відмирання слизової оболонки матки
Статеве дозрівання організмів. Різниця між організмами двох статей полягає у прояві первинних та вторинних статевих ознак. Первинні ознаки виникають під час внутрішньоутробного розвитку і зберігаються впродовж усього життя. Вторинні статеві ознаки виникають під час періоду статевого дозрівання. Порівняйте особливості статевого дозрівання у хлопчиків та дівчаток.
Таблиця 7
Статеве дозрівання хлопчиків та дівчаток
- 1. Схарактеризуйте будову жіночої статевої системи.
- 2. Які особливості менструального циклу?
- 3. Порівняйте особливості статевого дозрівання хлопчиків та дівчаток.
- 4. Порівняйте процеси сперматогенезу та овогенезу.
Коментарі (0)