Войти
Закрыть

Будова травної системи

8 Клас

Травну систему можна умовно зобразити у вигляді трубки (каналу), що проходить через увесь організм. Тут відбуваються процеси травлення. Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на простіші, які можуть усмоктуватися й засвоюватися організмом. Травна система складається з відділів (ділянок) і травних залоз (мал. 7.1). У відділах травної системи послідовно відбуваються різні процеси перетворення їжі. Травлення відбувається за участі ферментів і речовин, які виробляють травні залози. Головна функція травної системи — забезпечення організму поживними речовинами. Вона реалізується за допомогою процесів: механічних (жування, ковтання, просування їжі); секреторних (виділення слини, ферментів); усмоктувальних (поглинання речовин, які утворилися у процесі травлення); видільних (виведення з організму продуктів обміну речовин)....

Узагальнення знань за темою «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини»

8 Клас

1. Сьогодні на календарі 20 жовтня. Дарина хоче придбати в крамниці йогурт, виготовлений 6 жовтня. На упаковці зазначено, що термін придатності цього продукту — 14 днів. Як ви вважаєте, чи варто Дарині купувати йогурт? Чим корисний цей молочний продукт для організму людини? Які поживні речовини він містить? Які чинники слід ураховувати під час придбання харчових продуктів? 2. Людина з масою тіла 60 кг за годину прогулянки в парку витратить близько 200 кілокалорій. Якщо цей час займатися балетними вправами, витратиться аж 700 кілокалорій. А витрати енергії за годину роботи на комп’ютері становлять лише 100 кілокалорій. Чому витрати енергії за однаковий час в однієї людини є різними? Як слід харчуватися людям, які виконують різну за енерговитратами роботу? 3. Поясніть, чому важливо контролювати масу тіла і які наслідки можуть бути, якщо людина не стежить за зміною маси свого тіла. 4. Складіть своє тестове завдання щодо поживних компонентів їжі. Запишіть запитання та доберіть до нього чотири варіанти відповідей, серед яких лише один має бути правильним. 5. Латинською assimilo означає «уподібнення, злиття, засвоєння». Як це узгоджується з біологічним поняттям «асиміляція»? 6. Знайдіть, від якого слова походить біологічний термін «метаболізм» і чи правильно його «взяли за основу» науковці? 7. Відомо, що досвідчені мандрівники обов’язково беруть у дорогу шоколад. Із чим це пов’язано? Чим його можна замінити у спекотну пору року? Уявіть, що ви збираєтеся в подорож у гори. Які харчові продукти покладете в наплічник? Обґрунтуйте свій вибір. 8. Прочитайте слова та запишіть переклад. Які вітаміни можна отримати, споживаючи ці продукти? Назвіть інші компоненти їжі, що містяться в цих продуктах, та поясніть їх значення для людини....

Проблеми порушення обміну речовин

8 Клас

Якщо людина не дотримується раціонального харчування й споживає надто багато їжі, то наслідком цього може бути надмірна вага чи ожиріння. Зазвичай це стається у випадку споживання висококалорійної їжі в поєднанні з недостатньою фізичною активністю. Наслідки надмірної ваги: серцево-судинні захворювання, діабет, порушення опорно-рухової системи, деякі онкологічні захворювання, зменшення тривалості життя. Оцінити стан здоров’я людини за індексом маси тіла може лише лікар, оскільки слід ураховувати вік, стать, особливості індивідуального розвитку та інші показники. Проблеми недостатнього харчування Недостатнє харчування може бути пов’язане як із малою кількістю їжі, так і з харчуванням продуктами, у яких немає важливих компонентів (білків, жирів, вітамінів тощо). Це стає причиною порушень обміну речовин, наслідком чого є хронічні захворювання. Тривала відсутність їжі — голод — може спричинити смерть. За міжнародними стандартами голод виникає, якщо людина споживає менше 1,8 тисяч кілокалорій на добу. Нестача та надлишок вітамінів Нестачу певного вітаміну в організмі називають гіповітамінозом, а повну його відсутність — авітамінозом. Це не завжди пов’язано з недостатнім харчуванням, а переважно з відсутністю тих продуктів, що містять певний вітамін. Наслідком нестачі вітамінів спочатку є загальне нездужання, а потім виникають небезпечні захворювання. Надмірне надходження вітамінів в організм — гіпервітаміноз — також є небезпечним. До гіпервітамінозу може призвести надмірне вживання вітамінних препаратів. Метаболічні розлади Розлади метаболізму трапляються у випадку, якщо з якихось причин в організмі виникають порушення перебігу тих чи інших біохімічних реакцій. Часто це є наслідком зниженням (відсутності) активності ферменту, який каталізує певну реакцію. Метаболічні розлади є причиною таких захворювань, як цукровий діабет, подагра, ожиріння тощо....

Їжа та її компоненти

8 Клас

Основні групи речовин, що беруть участь в обміні речовин в організмі людини, — це білки, жири, вуглеводи, вода, мінеральні речовини та вітаміни. Вони містяться в харчових продуктах у різних кількостях. Як нестача, так і надлишок будь-якого компонента може завдати шкоди здоров’ю. Саме тому їжа має бути різноманітною, щоб задовольнити всі потреби організму. Білки Білки є «будівельним матеріалом» організму, вони містяться у складі тканин внутрішнього середовища, скелета, зв’язок, шкіри, волосся та інших структур. Також важливими функціями білків є рухова, транспортна, захисна тощо. Вуглеводи Вуглеводи беруть участь у створенні запасу речовин, необхідних для організму. Вони є важливим джерелом енергії, яку клітина може дуже швидко отримати зі своїх запасів. Близько 80 % вуглеводів із нашої їжі становить крохмаль (міститься в зернових, бобових, картоплі, моркві, бананах тощо). Важливими вуглеводами для обміну речовин є глюкоза й фруктоза (містяться у фруктах, меді, у меншій кількості в овочах). Жири Жири беруть участь у формуванні клітинної оболонки й внутрішньоклітинних мембран, виконують функції захисних речовин. Також жири забезпечують запас речовин, необхідних організму. Вода й мінеральні речовини Майже всі процеси обміну речовин в організмі людини відбуваються за участі води. Вода формує внутрішнє середовище клітин, створює умови для перебігу біохімічних реакцій. Потреба у воді для дорослої людини становить у середньому 2,5-3 л на добу. Частину води ми споживаємо з їжею, а близько 300 мл води утворюється під час біохімічних процесів у самому організмі. Мінеральні речовини є незамінними компонентами харчування, оскільки вони не синтезуються в організмі людини. Вони формують основу скелета (сполуки Кальцію), беруть участь у функціонуванні клітин і тканин (йони Натрію й Калію), необхідні для діяльності головного мозку, а також для роботи м’язів (сполуки Фосфору). Отже, раціон людини має містити достатню кількість потрібних мінеральних речовин....

Обмін речовин та раціональне харчування

8 Клас

Тіло людини побудоване з різноманітних речовин, значна частина яких є органічними. Але, як і будь-який тваринний організм, наш організм не здатен самостійно утворювати органічні речовини з неорганічних. Тому для функціонування свого тіла людина має отримувати необхідні речовини з їжі. Організму також потрібна енергія для здійснення біохімічних реакцій. Обмін речовин В організмі людини відбувається велика кількість хімічних реакцій, у ході яких утворюються й розкладаються різні речовини. Усі ці процеси називають обміном речовин, або метаболізмом. Обмін речовин — сукупність змін, що відбуваються з речовинами від їх надходження в організм до утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму. Процеси обміну речовин можна поділити на дві великі групи: синтез складних сполук із простіших (асиміляція, або анаболізм), під час якого організм витрачає енергію; розклад складних речовин на простіші (дисиміляція, або катаболізм), під час якого організм накопичує енергію....

Узагальнення знань за темою «Вступ»

8 Клас

1. Виберіть одну із систем органів людини та порівняйте її з такою самою системою інших тварин (риб, рептилій або ссавців). Поясніть, із чим можуть бути пов’язані відмінності в будові цих систем. 2. Наведіть приклади того, як знання про власний організм можуть убезпечити нас від хвороб чи допомогти їх лікувати. 3. Поясніть, чому наявність кількох механізмів регуляції — нервової й гуморальної — є для людини кращим варіантом, ніж коли існує лише одна з них. Адже підтримувати роботу двох систем для організму енергетично не вигідно. 4. Наведіть 10 доказів того, що людина належить до тваринних організмів. Наведіть 10 відмінностей людини від інших ссавців. 5. Порівняйте дві складні системи: біологічну (людину) та технічну (комп’ютер). Чи є між ними щось спільне? 6. Прочитайте приказки та прислів’я про здоров’я. Оберіть один вираз та в есе поміркуйте про його значення. Іржа залізо їсть, а людину — хвороба. Хворому й мед гіркий. У ворожки лікуватися — без здоров’я зостатися. Весела думка — половина здоров’я. Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив. Під час роботи можете скористатися шаблонами методу «ПРЕС» («Я вважаю, що...» —> «Тому що...» —> «Наприклад,..» —> «Отже,..». 7. Давньогрецький письменник, історик і філософ-мораліст Плутарх писав: «Хто сподівається на те, що зможе забезпечити собі здоров’я, лінуючись при цьому, той чинить так само безглуздо, як і людина, яка прагне мовчанням удосконалити свій голос»....

Органи та фізіологічні системи

8 Клас

Орган — це частина тіла, що характеризується певною формою й будовою та виконує одну або декілька притаманних йому функцій. Органи зазвичай складаються з декількох типів тканин, але певний тип переважає й визначає основну функцію органа. Фізіологічна система — це сукупність органів, які спільно забезпечують перебіг найважливіших життєвих процесів: травлення, дихання, транспорту речовин, виділення тощо. Травна система Складається з органів: ротової порожнини, зубів, глотки, стравоходу, шлунка, підшлункової залози, кишечника та допоміжних органів — печінки й жовчного міхура. Основні функції: перетворення їжі та усмоктування поживних речовин; виведення неперетравлених залишків їжі. Дихальна система Складається з органів: носової порожнини, гортані, трахеї, бронхів, легень. Основні функції: насичення крові киснем, який потрібен для вироблення енергії; виведення газоподібних продуктів обміну речовин. Сама дихальна система кисень до клітин не транспортує, це робить кров. Кровоносна система Складається з органів: серця, артерій, вен, капілярів. Основна функція: транспортування речовин усередині організму (кисню, вуглекислого газу, мінеральних та органічних речовин). Опорно-рухова система Складається з кісток, м’язів, хрящів, сухожилків та зв’язок. Основні функції: забезпечення рухів тіла; захист внутрішніх органів від механічних ушкоджень; утворення опори для внутрішніх органів та забезпечення їхнього фіксованого положення в організмі....

Клітини й тканини організму людини

8 Клас

Ви вже знаєте, що живі організми мають клітинну будову. Тіло людини складається з великої кількості клітин. Ці клітини не однакові: вони спеціалізовані й мають особливості будови. Це пов’язане з тим, що різні типи клітин виконують в організмі свої функції. Сукупність клітин організму, які мають спільне походження та функції, об’єднуються в тканини. В організмі людини існує багато типів клітин, які входять до складу тієї чи іншої тканини. Наприклад, лейкоцити — клітини крові, гепатоцити — клітини печінки, остеоцити — клітини кісткової тканини тощо. У складі тканини є також міжклітинна речовина. Різні типи тканин містять різну кількість міжклітинної речовини. У тварин (зокрема, й людини) виділяють чотири типи тканин: епітеліальну, м’язову, нервову й тканини внутрішнього середовища (раніше вони мали назву «сполучна тканина»). Епітеліальна тканина Епітеліальна тканина складається зі щільно сполучених клітин і містить дуже мало міжклітинної речовини. Існує декілька різновидів епітеліальної тканини. За кількістю шарів клітин розрізняють епітелій одношаровий і багатошаровий, за формою клітин — кубічний, плаский тощо. Деякі клітини епітелію мають війки — вони утворюють війчастий (миготливий) епітелій. За функціями розрізняють покривний і залозистий епітелій. Нервова тканина Основою нервової тканини є спеціалізовані клітини — нейрони. Вони настільки пристосовані до виконання функцій, що навіть не можуть самостійно забезпечити свою життєдіяльність. Для цього у складі нервової тканини є спеціальні клітини, які називають гліальними, а їхню сукупність — нейроглією....

Організм людини та його вивчення

8 Клас

Людина є представником ссавців, тому ми маємо характерні ознаки цієї групи тварин — чотирикамерне серце, живородіння, вигодовування дітей молоком тощо. Утім є відмінності, які, власне, і роблять нас окремим біологічним видом. Характерні особливості людини: прямоходіння; будова передніх кінцівок, яка дозволяє здійснювати різноманітні операції; відсутність густого волосяного покриву на більшості поверхні тіла; великий розмір головного мозку; тривалий дитячий період життя; складна соціальна поведінка; мовлення й абстрактне мислення. Ці відмінності сформувалися як адаптації до умов середовища впродовж мільйонів років у процесі еволюції. Так, руки людини набули характерної будови для руху по гілках, за які наші предки хапалися долонями. Потім форма цих кінцівок удосконалювалася під час виготовлення знарядь праці. Біосоціальна природа людини У процесі еволюції видозмінювалася не лише анатомія людини. У боротьбі за існування головною перевагою стало формування соціальних стосунків. Мовлення й трудова діяльність, а згодом письмо й мистецтво докорінно відрізнили наших предків від інших видів тварин. Саме тому людину розглядають як біосоціальну істоту, у якої біологічна й соціальна складові є невід’ємними частинами....

Узагальнення курсу

9 Клас

Клітинний рівень. Клітина є структурною і функціональною одиницею всіх живих організмів, а також одиницею їхнього розвитку. На цьому рівні поєднуються процеси перетворення речовин та енергії, а також процеси передачі й реалізації спадкової інформації. Організмовий рівень. Елементарною одиницею цього рівня є особина. Тканини, органи й системи органів існують не самі по собі. Виникаючи й формуючись у процесі онтогенезу, вони спеціалізуються на виконанні певних функцій, що спільно забезпечують існування організму як єдиного цілого. У такий спосіб онтогенетичний рівень забезпечує існування особини в процесі індивідуального розвитку, тобто від моменту зародження до припинення існування. Популяційно-видовий рівень. Об’єднання особин у популяції, а популяцій - у види приводить до появи нових властивостей, відмінних від властивостей попередніх рівнів організації. Популяції і види як надорганізмові утворення можуть існувати упродовж тривалого часу, а також здатні до самостійного історичного розвитку. На цьому структурному рівні організації живої матерії безпосередньо починається процес еволюції органічного світу. Екосистемний рівень. Популяції різних видів завжди співіснують у певному середовищі, яке містить як біотичні, так і абіотичні компоненти. Таке поєднання організмів різних видів і різної складності організації з чинниками середовища їх існування являє собою біогеоценоз (екосистему), яка є ареною еволюційних перетворень. Біосферний рівень. Екосистеми, поєднуючись, утворюють біосферу - систему, яка охоплює всі явища життя на Землі. На цьому рівні відбувається біологічний колообіг речовин і перетворення енергії, пов’язані із життєдіяльністю всіх організмів....

Навігація