Вторинний і третинний сектори економіки країн Азії
- 1-01-2022, 22:11
- 732
10 Клас , Географія 10 клас Пестушко, Уварова, Довгань (рівень стандарту)
§ 22. ВТОРИННИЙ І ТРЕТИННИЙ СЕКТОРИ ЕКОНОМІКИ КРАЇН АЗІЇ
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
Виробництва, які налічує переробна промисловість.
Що таке невиробнича сфера?
• Вторинний сектор економіки. До цього сектору належать ті види господарської діяльності, які використовують паливо, сировину і напівфабрикати, що створені в первинному секторі, для вироблення готових товарів. Це переробна промисловість і будівництво.
У промисловому виробництві світу на Азію припадає приблизно 35 %. Найважливішими видами економічної діяльності є: нафтогазова, вугільна, чорна металургія, алюмінієва промисловість, енергетика, автомобілебудування, електроніка й електротехніка, хімічна (виробництво добрив, волокон, пластмаси) і текстильна промисловість.
За масштабом і рівнем індустріального виробництва виділяються три країни: Китай, Японія та Індія. Господарські комплекси цих країн представлені всіма виробництвами вторинного сектору.
Меншими обсягами, але із сучасною індустріальною структурою характеризуються промислові комплекси Ізраїлю і нових індустріальних країн «першої хвилі» (Республіка Корея, Сінгапур, Тайвань). За рівнем розвитку промисловості до них наближаються нові індустріальні країни «другої хвилі» - Таїланд, Малайзія, Індонезія, Філіппіни і В’єтнам.
Особлива структура промисловості, з різким переважанням галузей паливно-енергетичного комплексу, характерна для нафтодобувних країн: Саудівська Аравія, Кувейт, Катар, Іран, ОАЕ та ін.
Нині в переробній промисловості Азія має провідні позиції у світі з виплавки сталі. Великі металургійні комбінати створені в Китаї, Індії, Японії і Туреччині. Кольорова металургія представлена виплавкою олова (Китай, Малайзія, Таїланд), міді (Китай, Японія, Індонезія, Філіппіни), алюмінію (Китай, Індія, Японія), свинцю і цинку (Китай, Японія).
Головними виробниками автомобілів є Китай, Японія, Республіка Корея та Індія (мал. 40).
Азія посідає провідні місця з випуску суден (Республіка Корея, Японія, Китай), роботів (Японія, Китай), побутової електроніки і комп’ютерних комплектуючих (Китай, Японія, Республіка Корея, Тайвань), інформаційних технологій і програмного забезпечення (Індія, Японія, Китай), виробництва бавовняних тканин, одягу і взуття (Китай).
У хімічному комплексі виділяються виробництво мінеральних добрив (насамперед азотних), побутової хімії і фармацевтики, полімерних матеріалів (Китай, Японія, Індія, нафтовидобувні країни регіону).
У регіоні виділяють також країни з розвиненою гірничодобувною або легкою промисловістю: Монголія, В’єтнам, Шрі-Ланка, Афганістан, Бангладеш.
Мал. 40. Корейська автомобільна виставка
Найменш розвинені країни, в яких сучасна промисловість практично відсутня, - це Лаос, Камбоджа, Непал, Бутан, Ємен.
• Основні промислові осередки і регіони. У сучасних умовах висока концентрація виробництва часто пов’язана з агломераціями і розвинутою інфраструктурою. Такі регіони мають достатню кількість висококваліфікованих кадрів, найсучаснішу виробничу і соціальну інфраструктуру, можливості комплексної переробки відходів виробництва.
У розвинутих країнах такими центрами є технологічні парки (технопарки). У них для виробництва новітньої наукоємної продукції налагоджують тісні зв’язки з університетськими і науково-дослідними центрами. Типовим прикладом подібних парків є «Цукуба» в Японії.
Помітна також орієнтація виробництва на дешеву робочу силу, особливо невисокої кваліфікації. Як наслідок, у країни, що розвиваються, перенесені окремі підприємства легкої промисловості, а також деякі екологічно небезпечні нафтопереробні підприємства і підприємства кольорової металургії, машинобудування розвинутих країн.
Прикладом найбільших промислових районів Азії є Тихоокеанський у Японії, Північно-Східний у Китаї, «Індійський Рур» в Індії.
Тихоокеанський пояс Японії простягається неширокою (до 65 км) смугою приморських низовин острова Хонсю та інших. Тут зосереджені головні промислові райони Токіо, Осаки, Нагої, Кітакюсю, більшість ТЕС і АЕС, металургійних, нафтопереробних і хімічних комбінатів, машинобудівних заводів. У його межах розташовані й головні райони інтенсивного сільського господарства, транспортні магістралі і найважливіші порти країни.
Північно-Східний район Китаю утворюють дев’ять приморських провінцій і автономних районів Китаю, а також три міста центрального підпорядкування - Пекін, Шанхай і Тяньцзінь. Це найрозвиненіша частина країни з потужною важкою і легкою промисловістю, з інтенсивним сільським господарством, із густою транспортною мережею. Завдяки морським портам регіон тісно включений до міжнародних зв’язків (мал. 41).
«Індійський Рур» - так називають головну вугільно-металургійну базу країни, що розміщена на сході Індії. Саме тут почали інтенсивну розробку родовищ вугілля, залізної і марганцевої руд. Згодом вони стали основою формування Колкатсько-Дамодарського промислового поясу.
• Третинний сектор економіки набув великого значення в наш час. Це «сфера надання послуг» - транспорт, зв’язок, торгівля і туризм, охорона здоров’я, наукова і фінансова діяльність, комп’ютерне програмування тощо. Суспільство, у якому переважає третинний сектор економіки, є постіндустріальним.
Мал. 41. Порт Шанхая
Мал. 42. Лідери за кількістю патентних заявок у світі, 2016 рік
Джерело: Всесвітня організація інтелектуальної власності (WIPO)
У розвинених країнах Азії частка третинного сектору в економіці становить від 60 до 80 %. За обсягом виробництва у сфері послуг Японія поступається тільки США. Токіо є третім за значенням фінансовим центром світу після Лондона і Нью-Йорка. Останніми десятиліттями потужними фінансовими центрами стали Шанхай, Сінгапур, Сянган. Спеціальні економічні зони з пільговим оподаткуванням діяльності (офшорні зони) створені в ОАЕ, Малайзії, Сінгапурі, на Кіпрі і Бахрейні.
Велике значення для економіки регіону має туризм. На країни Азії припадає близько 20 % відвідувань іноземних туристів. Найбільше туристи відвідують країни Східної і Південно-Східної Азії, особливо Китай (понад 60 млн туристів за рік).
На 2017 р. Азія лідирує за кількістю інноваційних компаній. До сфери інновацій належать інформаційні технології, фармацевтика і виробництво напівпровідників і електронних компонентів. Зі 100 найбільших інноваційних компаній світу 46 міститься в цьому регіоні. Серед них 39 компаній із Японії, 4 - з Республіки Корея, 2 - з Тайваню (Китай). Уперше до списку потрапила компанія з континентального Китаю - Huawei.
Із 10 країн-лідерів за кількістю патентних заявок (винаходів) три країни містяться в Азії (мал. 42).
• Найважливіші міжнародні транспортні коридори й вузли. Переважна частина всіх транспортних засобів і шляхів сполучення зосереджена в економічно розвинутих країнах (Японія, Республіка Корея, Китай, Сінгапур тощо). Транспортна система цих держав має складну структуру і представлена всіма видами транспорту. Наприклад, Японія, маючи порівняно невелику територію, є одним із лідерів за протяжністю транспортних шляхів.
Розвиткові країни мають гірше розвинену транспортну систему. Їх транспорт перебуває на стадії формування, тому сучасні види транспорту (залізниці, трубопровідний транспорт) розвинуті слабо або й узагалі відсутні. У багатьох випадках транспортні шляхи з’єднують регіони видобування мінеральних ресурсів і найбільші морські порти.
Особлива транспортна система склалася в нафтовидобувних країнах Західної Азії, тут основну функцію за внутрішнім вантажообігом виконує трубопровідний транспорт, а за пасажирообігом - автомобільний.
У найменш розвинутих країнах велике значення у внутрішніх перевезеннях мають ґрунтові, автомобільні й річкові шляхи. Протяжність і густота залізничних ліній невелика. А деякі країни (Афганістан, Лаос, Бруней, Оман) залізниць узагалі не мають.
Мал. 43. Транспортна розв’язка в м. Чунцін
Найважливіше значення в перевезеннях вантажів має морський транспорт. Саме він виконує вирішальну функцію в налагодженні економічних зв’язків країн Азії з іншими регіонами світу. З 13 найбільших за вантажообігом морських портів світу 12 розміщені в Азії. Найбільшими морськими портами регіону є Сінгапур, Нінбо-Чжоушань, Шанхай, Сянган, Пусан, Нагоя, Осака, Токіо, Гаосюн, Мумбаї, Китай, Сінгапур і Кіпр.
У внутрішніх перевезеннях провідне значення має залізничний транспорт (Китай посідає 4-те місце у світі за протяжністю залізниць, Індія - 3-тє місце). Японія і Китай вирізняються високошвидкісними залізницями, а також грандіозними транспортними спорудами (тунель Сейкан між островами Хонсю і Хоккайдо - 54 км, міст Акасі-Кайку на трасі між Хонсю і Сікоку - 3,9 км). У Китаї побудували найбільшу транспортну розв’язку у світі. У місті Чунцін запустили 5-рівневу розв’язку, яка є однією з найбільших і найскладніших, оскільки не тільки багатоповерхова, а ще і складається з двадцяти естакад, які розходяться у 8-ми різних напрямках (мал. 43).
Особливістю сучасної транспортної системи провідних країн Азії є бурхливий розвиток повітряного транспорту. Великі аеропорти-хаби створено в містах Пекін, Токіо, Сянган, Джакарта, Дубай, Бангкок, Сінгапур, Гуанчжоу, Шанхай, Стамбул.
З розвитком контейнерної системи перевезень вантажів (близько 40 % світових вантажів) швидко утворюються трансконтинентальні контейнерні транспортні коридори. Вони передбачають поєднання морського транспорту із залізничним і автомобільним. Найбільше поширені «коридори» на маршрутах Японія, Китай - східне узбережжя США. Найбільшими контейнерними портами світу є: Сянган, Сінгапур, Гаосюн (Китай), Кобе (Японія), Пусан (Республіка Корея), Келанг (Малайзія) та інші.
ГОЛОВНЕ
У промисловому виробництві світу на Азію припадає приблизно 35 %. Найважливішими виробництвами є нафтогазова, вугільна, енергетика, чорна металургія, алюмінієва промисловість, автомобілебудування, електроніка й електротехніка, хімічна, текстильна.
За масштабами і рівнем індустріального виробництва провідними є Китай, Японія, Індія.
Найбільшими промисловими районами Азії є Тихоокеанський у Японії, Північно-Східний у Китаї, «Індійський Рур» в Індії.
На 2017 р. Азія стала лідером за кількістю інноваційних компаній.
Транспортна система Азії розвинена досить нерівномірно. Більшість транспортних засобів і шляхів сполучення зосереджена в економічно розвинутих країнах.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
1. Назвіть основні промислові регіони Азії.
2. Чому в провідних країнах Азії інтенсивно розвиваються наукоємні виробництва?
3. Доведіть, що на сході Азії формується потужний економічний регіон світу.
4. Наведіть приклади важливих транспортних вузлів у Азії.
5. Розробіть маршрут перебування в одній із країн Азії з бізнесовою чи туристичною метою.
Коментарі (0)