Войти
Закрыть

Характеристики тіла, їх вимірювання

5 Клас

Природні й рукотворні тіла. Ви вже знаєте, що розрізняють природу живу й неживу. Користуючись мал. 8, назвіть тіла живої й неживої природи. Крім природних тіл, існують ще й рукотворні, або штучні, створені людиною. Так, удень кімнату освітлює природне тіло Сонце, а ввечері ми користуємося рукотворними тілами — настільною лампою чи люстрою. Моря і річки — природні тіла, а басейн і ставок — штучні. Характеристики тіл. Тіла різняться формою, розмірами, масою, об’ємом. Ці характеристики дають змогу розрізняти тіла. Так, неможливо сплутати шкільний підручник і куряче яйце. Підручник — тіло правильної форми. Можна виміряти його довжину, ширину і висоту. Виміряти розміри курячого яйця складніше, тому що це тіло неправильної форми. Описуючи гори, ми зазначаємо, що ці тіла неживої природи мають великі розміри, чого не скажеш про колосок пшениці. Немає потреби зважувати кавун і вишню, щоб безпомилково сказати, що кавун значно важчий. Маса — це ще одна характеристика тіл. Охарактеризувати тіла можна й за об’ємом. Відро має значно більший об’єм, ніж чашка. Об’єм тіла прямокутної форми визначають, перемноживши значення його довжини, ширини та висоти. Щоб виміряти об’єм тіла неправильної форми, треба занурити його у воду. Об’єм тіла дорівнюватиме об’єму витісненої тілом води....

Внесок видатних учених-натуралістів у вивчення природи

5 Клас

Кого називають натуралістами. Учені — це люди, які цілеспрямовано вивчають явища навколишнього світу. Тих, які досліджують явища природи, називають натуралістами. У минулому, вивчаючи здебільшого рослини і тварин, натуралісти шукали відповіді на запитання про їх будову, життєдіяльність, походження, різноманітність, взаємодію між собою тощо. Учені-натуралісти не лише спостерігають та описують природу, а й проводять експерименти. Один із таких експериментів провів у XVIII ст. англійський натураліст Джозеф Прістлі. У результаті цього експерименту було встановлено, що рослини виділяють кисень — «газ життя». Не всі погляди натуралістів залишаються донині правильними. Частина з них застаріла. Але це не применшує внеску вчених-натуралістів минулого для формування сучасних природничих наук. Своїми працями вони започаткували цілеспрямоване дослідження тіл живої і неживої природи, яке привело до розвитку фізики, біології, хімії, географії, астрономії. Неабияку увагу вчені-натуралісти минулих століть приділяли дослідженню організму людини. Всесвітньо відомий лікар Парацельс (1493-1541 рр.) теж був натуралістом. Він відстоював думку про те, що жива і нежива природа має однаковий склад. Це давало йому змогу успішно добирати речовини для лікування хворих. Здобутки лікаря і натураліста Парацельса відкрили широкі горизонти для розвитку медицини. З тих пір минуло багато часу. Нині в аптеці є багато ліків, створених завдяки дослідженням учених....

Обладнання для вивчення природи

5 Клас

Вивчення параграфа допоможе вам: • ознайомитися з прикладами лабораторного обладнання, вимірювальних і збільшувальних приладів; • з’ясувати призначення окремих видів обладнання у вивченні природознавства. Щоб здійснювати спостереження і вимірювання, проводити експерименти, дослідники природи використовують спеціальні прилади і пристрої. їх називають обладнанням. Розрізняють три групи обладнання: вимірювальні та збільшувальні прилади і лабораторне обладнання. Вимірювальні прилади. У дослідженнях природи часто вимірюють лінійні розміри тіл чи відстані між ними, масу або об’єм, температуру або час. Для цього використовують різноманітні вимірювальні прилади (мал. 3). Щоб точно визначити розміри тіла або відстань між тілами, використовують різноманітні лінійки, метри, рулетки. Лінійкою можна виміряти тіла невеликих розмірів чи невеликі відстані між ними, тоді як рулеткою зручно вимірювати відстані в кілька метрів. Для вимірювання важливо знати ціну поділки приладу. Ціна поділки — це значення найменшої поділки шкали. Ціна поділки лінійок, якими ви користуєтесь, — 1 мм. Температуру вимірюють за допомогою термометрів. Крім шкали, термометр має запаяну скляну трубку, частково наповнену підфарбованою рідиною (вуличний термометр) або ртуттю (термометр для вимірювання температури тіла людини). Чим вища температура, тим вище піднімається рідина у трубці вуличного термометра. Зверніть увагу, що у вуличного термометра від позначки нуль угору і вниз відходять дві однакові шкали. Це дає змогу вимірювати температуру і в холод (позначки нижче нуля), і теплої пори (позначки вище нуля). Розгляньте шкалу вуличного термометра на мал. 4. Яку температуру повітря на ній зафіксовано?...

Методи вивчення природи

5 Клас

Спостереження. Дізнатися, що відбувається з тілами природи у звичних для них умовах, людині допомагають органи чуття — зір, слух, дотик, нюх. Пізнання природи за їхньою допомогою називається спостереженням. Незважаючи на винайдення різноманітних приладів та інструментів, спостереження не втратило свого значення і в сучасному природознавстві. У початковій школі ви вели щоденник погоди: у певний час спостерігали за хмарністю неба й опадами, визначали напрямок вітру, температуру повітря. Таке регулярне спостереження за явищами природи та їх опис є прикладом використання спостереження як методу пізнання природи. Розглянемо окремі приклади спостережень, які здійснюють учені. Географи зосереджують увагу не тільки на мінливості погодних умов, а й на змінах, що відбуваються на земній поверхні. Астрономи спостерігають за небесними тілами. Біологи досліджують тіла живої природи. Фізиків цікавить виникнення й поширення світла та звуку. Хіміки спостерігають за взаємодією речовин. Експеримент. Часто дослідникам природи результатів спостережень виявляється недостатньо. Тоді вони використовують інші методи вивчення природи, зокрема експеримент....

Джерела знань про природу

5 Клас

Різноманітність джерел інформації. Наполеглива праця вчених по дослідженню природи має неабиякі успіхи. Кожний учений використовує здобутки своїх попередників. Дізнатися про них йому допомагають різноманітні довідкові видання: енциклопедії, словники, довідники, атласи географічних карт, визначники рослин і тварин, інтернет-ресурси тощо. Справжньою скарбницею тіл живої і неживої природи є природничі музеї. Нині за потреби будь-хто, у тому числі ви та ваші однокласники, може ознайомитися з досягненнями природничих наук. Для цього потрібно звернутися до науково-популярної літератури природознавчого змісту. Це допоможе вам виробити вміння працювати з різними джерелами інформації. Як працювати з енциклопедіями та словниками. Перш ніж здійснювати пошук інформації для виконання навчального завдання, необхідно ознайомитися із загальним змістом видання. Потрібно з’ясувати, які воно містить розділи чи теми, у якій послідовності розташовано матеріал, де шукати інформацію, що вас зацікавила. Роботу варто супроводжувати записами головного в зошиті чи на окремих аркушах. Слід записати все, про що необхідно буде розповідати (чи демонструвати), презентуючи своє повідомлення. Між сторінками довідкового видання можна залишати паперові чи з іншого матеріалу закладки, але в жодному разі не слід робити ніяких поміток, навіть олівцем....

Значення природничо-наукових знань для людини. Науки, що вивчають природу

5 Клас

Природа навколо нас. Людина завдячує природі за необхідні для її життя кисень і воду, їжу, матеріали для виготовлення одягу, машин і механізмів, будівництва помешкань та багато чого іншого. Краса природи викликає замилування в кожного з нас, надихає письменників і художників на твори мистецтва. Тіла природи стали персонажами казок, про них складено прислів’я. Природничі науки. Значення природничо-наукових знань. Упродовж тисячоліть людина вивчає природу. Природничо-наукові знання дуже важливі для людини. Завдяки досягненням природничих наук ми сьогодні можемо стежити за чистотою повітря і води, отримувати матеріали для виготовлення одягу, машин і механізмів, користуватися побутовою технікою, комп’ютерами й мобільними телефонами. Природа дуже різноманітна, тому її досліджує не одна, а кілька наук. Наука — це інтелектуальна діяльність людини, завдяки якій вона пізнає світ, отримує нові знання. Науки, що вивчають природу, називають природничими науками, а сукупність знань про природу — природознавством. Природничими науками є фізика, біологія, хімія, географія, астрономія, екологія. Люди, професії яких пов’язані з цими науками, — фізики, біологи, хіміки, географи, астрономи, екологи....

Заповедники, заказники, национальные парки

5 Клас

Государство оберегает участки суши и водного пространства, природа которых имеет особую природоохранную, научную, эстетичную и другую ценность. Это её природно-заповедный фонд. Он охраняется законом. К нему принадлежат: природные и биосферные заповедники, национальные природные парки, заказники. Все они используются в природоохранных, научно-исследовательских, оздоровительных, просветительно-воспитательных целях. В Украине имеется 20 заповедников, 303 заказника, 17 национальных природных парков. Ознакомимся с некоторыми из них поближе. Узнайте, какие природоохранные территории есть в вашей области. Заповедники Украины. Их создают с целью сохранения в природном состоянии определённых видов организмов и для проведения научных исследований. Основными задачами природных заповедников являются сохранение типичных или уникальных на их территории живых организмов и объектов неживой природы, проведение научных исследований и наблюдений за состоянием окружающей природной среды, распространение экологических знаний. Среди 20 заповедников Украины наибольшими по территории и масштабам научных исследований являются «Аскания-Нова», Черноморский, Дунайский, Карпатский, Крымский....

Охрана природы. Красная книга

5 Клас

Как вы узнали из предыдущих параграфов, потребительское отношение к природе наносит большой вред и природе, и человеку. Чтобы сберечь природу, необходимо каждому ответственно относиться к её сохранению. Охрана природы. Границы государства охраняют от врагов, дом или квартиру — от воров. А от кого защищать природу? Оказывается, природу человек должен защищать от самого себя. А точнее, от отрицательных последствий своей деятельности. Охрану природы осуществляют разными способами. Государственные законы запрещают совершать действия, отрицательно влияющие на природу. Учёные и врачи разрабатывают нормы допустимого содержания вредных веществ в воде, продуктах питания. Сотрудники санитарно-эпидемиологических станций следят за соблюдением установленных норм, контролируют содержание в воздухе и воде различных веществ. Неравнодушные к охране природы люди выходят на субботники и воскресники, проводят акции. Они убирают территорию, высаживают растения, заготавливают корм для диких животных и птиц, чтобы зимой их подкармливать. С целью охраны природы созданы разные виды природоохранных территорий — заповедники, заказники, национальные парки....

Навігація