Войти
Закрыть

Водні маси, їх властивості, закономірності переміщення океанічних течій

7 Клас , Географія 7 клас Масляк, Капіруліна

 

§ 10. Водні маси, їх властивості, закономірності переміщення океанічних течій

  • 1. Що таке гідросфера Землі?
  • 2. На які частини поділяється Світовий океан?

Водні маси, їх властивості, географічне поширення. У морській воді містяться розчинені мінеральні речовини: натрій і хлор (основні інгредієнти харчової солі), магній, сірка, усі звичайні метали. З неметалічних компонентів найбільш важливими є кальцій і кремній, які беруть участь у будові скелетів і раковин морських тварин. Завдяки тому, що вода в океані постійно перемішується хвилями і течіями, її склад майже однаковий в усіх океанах.

Щільність води в океані змінюється з глибиною через тиск її шарів, а також залежно від температури і солоності. У найбільш глибоких частинах океану води, зазвичай, солоніші і холодніші.

Морська вода має низьку в’язкість і високе поверхневе натягнення та чинить відносно слабкий опір руху корабля. Переважно синє її забарвлення пов’язане з розсіюванням сонячних променів, зваженими у воді, дрібними частками. Вона не дуже прозора для світла в порівнянні з повітрям, але прозоріша, ніж більшість інших речовин. Зафіксовано проникнення сонячних променів в океані до глибини 700 м.

Океан ніколи не залишається в спокої, природні процеси викликають рухи океанічних вод. Звичайні хвилі викликає вітер, що дме з різною швидкістю над поверхнею океану. Посилення вітру збільшує хвилі. Висота їх гребеня у відкритому морі досягає 30 м, а відстань між гребенями — 300 м.

Катастрофічні хвилі виникають у результаті підводних землетрусів, під час сильних штормів і ураганів, при обвалах і зсувах берегів (мал. 20).

Цунамі поширюються у відкритому океані зі швидкістю 700-800 км/год. При наближенні до берега хвиля цунамі гальмується, збільшується її висота. Найбільше страждають від цунамі райони поблизу сейсмічно активних зон: Аляска, Японія, Чилі. Цунамі виникають і при вибухових виверженнях вулканів, обваленні стінок кратерів.

Мал. 20. Хвилі в океані

Штормові хвилі, породжені тропічними циклонами, неодноразово обрушувалися на узбережжя Бенгальської затоки. Завдяки вдосконаленій системі раннього сповіщення тепер є можливість заздалегідь попереджати населення прибережних міст про урагани, що наближаються.

Пригадайте причини існування припливів та відпливів у океані.

Впродовж кожних 24 год. 52 хв. відбуваються два приливи і два відпливи, внаслідок чого рівень води піднімається на висоту 15 м і більше. Приливами обумовлені сильні течії в прибережній зоні. Тому для безпечної навігації моряки користуються спеціальними таблицями течій. У протоках, що сполучають Японське море з відкритим океаном, припливно-відпливні течії досягають швидкості 20 км/год, а в протоці Сеймур, біля берегів о. Ванкувер в Канаді, зареєстровано швидкість близько 30 км/год.

Обертання Землі примушує великі океанічні течії рухатися за годинниковою в Північній і проти годинникової стрілки в Південній півкулі. З деякими течіями пов’язані найбагатіші риболовецькі угіддя, наприклад, в районі Лабрадорської течії біля східних берегів Північної Америки і Перуанської течії біля берегів Перу і Чилі.

У морській воді, яка постійно перемішується хвилями і течіями, містяться розчинені мінеральні речовини. Щільність води міняється з глибиною та залежить від температури і солоності. Природні процеси викликають рухи океанічних вод.

ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ

  • 1. Які речовини розчинені в морській воді? Яке значення вони мають для життя в океані?
  • 2. Схарактеризуйте властивості океанічних вод.
  • 3. Як рухаються океанічні течії в Північній та Південній півкулі? Які причини зумовили ці рухи?

МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ - ВЕЛИКІ ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ

  • Перші згадки в літературі про земні глобуси належать до IIIII ст. до н. е. (глобус Архімеда, Кратеса з Пергами тощо). Найдавніший глобус, що дійшов до нашого часу, виготовив у 1492 р. німецький географ і мандрівник Мартін Бехайм (1459-1507) (зберігається в Нюрнберзі, Німеччина).
  • Ера динозаврів почалася 230 мільйонів років тому, коли сучасні материки складали єдине ціле. Клімат був спекотним і сухим, і тому великі ділянки суші нагадували пустелю. На вологих низовинах, в долинах річок і узбережжями океанів росли папороті і хвощі, а в лісах — деревоподібні папороті, хвойні і гінкгові дерева. Разом з комахами і жабами в заліснених ділянках суші мешкали численні ящури: рослиноїдні, літаючі, схожі на ящірок, крокодилів і ссавців.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ БЕСІДИ

  • 1. Поясніть причини руху літосферних плит.
  • 2. Поясніть, в якому напрямку дмуть пасати і чому.
  • 3. Назвіть основні кліматичні пояси та покажіть їх на карті. Схарактеризуйте особливості клімату кожного з них.
  • 4. Як змінюється клімат та природа в горах?
  • 5. Назвіть природні зони в напрямку від екватора до Північного полюса.

ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

За допомогою карт атласу заповніть в зошиті наступну таблицю.

ПРАЦЮЄМО В ГРУПІ

Практична робота 1

Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу.

Завдання:

1. Заповніть таблицю:

2. Зробіть висновок щодо зв’язків між тектонічними структурами і формами рельєфу на конкретних прикладах.

3. Якого походження корисні копалини переважають в молодих та старих горах і на рівнинах?

ПРОВОДИМО НАУКОВО-ТВОРЧИЙ ПОШУК

Дослідження на тему: «Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки».

Завдання. Внаслідок взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу відбувається перерозподіл тепла, вологи і речовини, а також порушення широтної зональності в розподілі природних компонентів і природних зон.

Поясніть, як відбувається цей перерозподіл. Заповніть таблицю.

ВИКОРИСТОВУЄМО ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ

Підготуйте повідомлення на тему: «Позитивний і негативний вплив людини на навколишнє природне середовище».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 7 клас Масляк, Капіруліна", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду