Машинобудування світу, регіонів, країн
- 12-01-2022, 19:24
- 485
9 Клас , Географія 9 клас Гілецький
§ 30. Машинобудування світу, регіонів, країн
СПРОБУЙТЕ ВІДПОВІСТИ
1. Які виділяють основні напрямки машинобудування?
2. Які ви знаєте найвідоміші марки легкових автомобілів? У яких країнах їх виробляють?
3. Які ви знаєте найвідоміші моделі комп'ютерів? У яких країнах їх виготовляють?
1. Машинобудування світу
Машинобудування посідає перше місце серед усіх основних напрямків промислового виробництва світу як за вартістю продукції (понад 35 %), так і за кількістю зайнятих (майже 100 млн осіб).
В останні роки випереджальними темпами розвивається електроніка, для загального машинобудування характерне помірне зростання, а частка транспортного машинобудування поступово знижується. У транспортному машинобудуванні особливою високотехнологічністю виділяється авіаційна промисловість. Вона виробляє літальні апарати для цивільних і військових цілей: літаки, ґвинтокрили, космічні апарати й кораблі, ракети, а також їхні складові частини — деталі, вузли, агрегати. Ця промисловість виникла як авіаційна на початку XX ст. В епоху НТР вона була інтегрована з новітньою ракетно-космічною промисловістю. Ця високотехнологічна складова транспортного машинобудування постійно вимагає нових науково-технічних розробок і великих капіталовкладень.
ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...
Перший у світі автомобіль був проданий у 1903 р. на заводі Г. Форда (США). У 1950 р. частка США у світовому виробництві автомобілів становила близько 80 %, тоді як усіх країн Західної Європи — лише 14 %. Однак уже до середини 1950-х рр. ситуація почала стрімко змінюватися. У 1970 р. на частку США вже припадало трохи більше 30 % світового виробництва, а зараз — менше ніж 20 %.
Мал. 1. У складальному цеху літакобудівного заводу «Боїнг» (США).
В електротехнічній промисловості збільшується виробництво енергетичного устаткування. Особливо швидко розвивається електронна індустрія. Значну частку в ній посідає військова та промислова електроніка.
2. Взаємозв'язок між рівнем економічного розвитку регіону, країни та рівнем розвитку машинобудування
У розвинених країнах на продукцію машинобудування припадає 32—38 % вартості промислового виробництва, у середньорозвинених — 20—25 %. У країнах, що розвиваються, значення машинобудування набагато менше. У деяких із них машинобудування або зовсім відсутнє, або представлене невеликими підприємствами. Тобто існує досить тісний взаємозв’язок між рівнем економічного розвитку країни та питомою вагою і структурою її машинобудування.
У розвинених країнах у складі загального машинобудування переважає виробництво устаткування, верстатобудування. Випуск сільськогосподарських машин і нескладного обладнання переміщується в епоху НТР у країни, що розвиваються. У структурі транспортного машинобудування відбувається інтенсивне зростання автомобілебудування, тоді як випуск суден, засобів залізничного транспорту скорочується.
Сучасні складальні підприємства побутової електроніки орієнтуються на дешеву робочу силу, а тому розміщені значною мірою в країнах нової індустріалізації. Найбільш високорозвинені країни згортають випуск побутової електроніки, а також виробів низької і середньої складності, перетворившись на її найбільших імпортерів із нових індустріальних та середньорозвинених країн. У свою чергу, деякі з них також почали відмовлятися від трудомістких видів продукції та переносити нескладні виробництва в ще менш розвинені країни.
У світі виділяються чотири головні машинобудівні регіони:
1) Північна Америка (30 % виробленої продукції — комп’ютери, літаки, ракетно-космічна техніка, озброєння);
2) регіон Західної, Центральної та Східної Європи (близько 30 % виробленої продукції — автомобілі, побутова техніка, устаткування);
3) регіон, що охоплює країни Східної й Південно-Східної Азії (близько 30 % продукції — судна, автомобілі, побутова електроніка);
4) Росія, країни Закавказзя та Середньої Азії (військова й сільськогосподарська техніка, металомісткі верстати та енергетичне устаткування).
ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...
Керівництво більшості компаній — виробників ноутбуків базується на Тайвані, заводи й фабрики зі збирання ноутбуків переважно розташовані в материковій частині Китаю, причому тенденція до переносу виробництва туди останнім часом тільки підсилюється. Щонайменше 82,6 % усіх мобільних комп'ютерів у світі виробляється в китайському Шанхаї.
Мал. 2. Штаб-квартира корпорації «Тойота моторз».
3. Найбільші країни — виробники літаків, легкових автомобілів, морських суден, верстатів, комп'ютерів, робототехніки
Зараз продукцію авіаракетно-космічної промисловості виробляють більше 80 фірм у понад 20 країнах світу. Найбільші фірми розміщені в США, вони контролюють майже половину світового ринку авіаційної техніки. Третину світової авіаракетної продукції виробляє європейське об’єднання «Ейрбас» (Франція, Велика Британія, Німеччина, Іспанія).
У секторі виробництва готових літаків цивільної авіації передусім виділяються «Боїнг» (США) та «Ейрбас» (мал. 1). Авіалайнерів (магістральних пасажирських літаків) у світі за рік випускають понад тисячу. Серед найбільших виробників авіадвигунів — американські фірми «Дженерал електрик», «Пратт енд Увітні», «Юнайтед Текнолоджиз», а також «Роллс-Ройс» (Велика Британія), «Снекма» (Франція).
Світовий випуск автомобілів виріс із 10 млн у 1950 р. до майже 90 млн шт. у 2014 р. Із них майже 68 млн піт. припадало на легкові автомобілі, а решта — на вантажні та інші спеціальні автомобілі, автобуси. На перше місце за виробництвом автомобілів у 1980-ті рр. вийшла Японія (у 1980 р. — 13,5 млн шт.), яка була лідером до 2009 р. За підсумками 2009 р. найбільшим виробником автомобілів у світі вперше став Китай, який у 2014 р. виробив 23,7 млн шт. автомобілів. Це майже вдвічі більше, ніж у США (11,7 млн шт. у 2014 р.), які за обсягами випуску вийшли на друге місце. Наступні місця за обсягами виробництва автомобілів у цьому році посіли Японія, Німеччина, Республіка Корея, Індія, Мексика, Бразилія, Іспанія, Канада. Серед найбільших підприємців-виробників — японська «Тойота» (мал. 2), американська «Дженерал моторз» та німецька «Фольксваген». У країнах середнього рівня розвитку та нової індустріалізації значну роль у розвитку автомобільної промисловості відіграє збирання автомобілів провідних марок із привізних деталей та вузлів.
Суднобудування швидко розвивалося в 1960-х — першій половині 1970-х рр. в епоху «дешевої нафти», коли зростав попит на супертанкери. Зараз виробництво морських суден було згорнуте в ряді країн Західної та Центральної Європи. Відбулося переміщення суднобудування в країни Східної Азії. Три держави цього регіону зосередили 94 % світового виробництва суден — Республіка Корея (41 %), Японія (29 %) і Китай (24 %). Решта (6 %) припадає на деякі розвинені країни (Італію, Німеччину, Нідерланди) та країни, що розвиваються.
Лідерами з верстатобудування в останні роки є Китай, Японія, Німеччина, а також Італія, Південна Корея, США, Тайвань, Швейцарія, Іспанія, Франція. У сучасному машинобудуванні впроваджуються гнучкі автоматизовані виробництва, основними компонентами яких є верстати з числовим програмним управлінням. У виробництві устаткування для цих систем головна роль належить Японії та США. Значно слабші позиції країн ЄС, які в недалекому минулому були основними постачальниками виробничого устаткування для машинобудівних підприємств світу.
Головними виробниками побутової електроніки поряд із Японією стали Китай (понад 80 млн шт. телевізорів щорічно — перше місце у світі, 45 % світового виробництва), Південна Корея, Тайвань, Туреччина, Малайзія. Найбільшими виробниками персональних комп’ютерів є американські фірми «Г’юлет Пакард», «Делл», тайванські «Ацер» та «Асус» (мал. 3), китайська «Леново».
ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...
Серед 49 країн — виробників автомобільної техніки лідером за кількістю виготовлених автомобілів на одну особу є Бельгія. На кожну тисячу жителів цієї країни місцеві конвеєри випускають 90 автомобілів на рік. Наступні місця посідають Японія — 67, Словаччина — 63, Німеччина — 62 автомобілі на 1000 жителів.
Мал. 3. Корпуси тайванської фірми «Асус».
Мал. 4. Промислові роботи на машинобудівному підприємстві.
Роботами називають автоматичні пристрої, які призначені для виконання виробничих та інших операцій, що зазвичай виконувалися безпосередньо людиною. У більшості випадків сучасні роботи промислового призначення — це своєрідні «руки», тобто маніпулятори, які закріплені на основі й призначені для виконання одноманітної роботи (мал. 4). До роботів також належать мобільні пристрої, які працюють у небезпечних для людини середовищах (на значних глибинах, у космосі, у приміщеннях із високими температурами, отруйними газами тощо) і керовані дистанційно. Промислові роботи в останні десятиліття майже повністю замінили людську працю в різноманітних сферах діяльності, особливо в технологічних процесах, де потрібні надвисока точність, швидкість та одноманітність, повторюваність операцій. Найбільшими виробниками робототехніки на сьогодні є Південна Корея, Японія, Німеччина, Італія, Швеція.
ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...
Машини, шасі (ходова частина) яких виконано у вигляді людиноподібного тіла, називають роботами-гуманоїдами. Людиноподібні роботи мають тулуб, голову, дві руки й дві ноги; хоча деякі види людиноподібних роботів можуть моделювати тільки частину тіла, наприклад від голови до пояса.
У вересні 2005 р. у вільний продаж уперше надійшли перші людиноподібні роботи «Вакамару» виробництва фірми «Міцубісі».
ЗАКРІПЛЮЄМО ЗНАННЯ
1. Назвіть загальні особливості розвитку сучасного світового машинобудування. 2. Які відмінності існують у структурі машинобудування країн різних типів і чому? 3. Які чотири головні машинобудівні регіони виділяються у світі? Як і чому відрізняється їхня спеціалізація? 4. Охарактеризуйте сучасне світове літакобудування. 5. Якими є особливості розвитку й просторової організації сучасного автомобіле- та суднобудування? 6. Які країни на сьогодні є лідерами з виробництва верстатів, комп'ютерів, робототехніки?
ЗАСТОСОВУЄМО ЗНАННЯ, ПРАЦЮЄМО ТВОРЧО
1. Знайдіть у додаткових джерелах інформацію про розвиток однієї з провідних фірм із виробництва легкових автомобілів. 2*. Дослідіть на основі різних джерел, як принципово змінювалось упродовж останніх 100 років виробництво радіоелектронної продукції.
Коментарі (0)