Войти
Закрыть

Транспорт України. Міжнародні транспортні коридори на території України

9 Клас , Географія 9 клас Гілецький

 

§ 36. Транспорт України. Міжнародні транспортні коридори на території України

СПРОБУЙТЕ ВІДПОВІСТИ

1. Які види транспорту найбільше розвинені у вашому районі, області, місті?

2. Яким видом транспорту ви найчастіше користуєтесь, у чому його переваги?

3. Чи відомо вам щось про транспортні вузли та міжнародні транспортні коридори на території України?

1. Транспорт України

У нашій країні набули певного розвитку всі основні види сучасного транспорту. До середини XIX ст. в Україні розвивалися тільки водні види транспорту та гужовий (кінний), який є попередником автомобільного.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Середня відстань перевезень у залізничному транспорті України становить близько 500 км, трубопровідного та авіаційного — понад 700 км, річкового — близько 200 км, морського — понад 5000 км. Середня відстань перевезення одного пасажира становить: залізничним транспортом — 115 км, авіаційним — 1547 км, автомобільним — 15 км, морським — 7 км, річковим — 53 км.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

У розвинених країнах Західної Європи співвідношення між видами транспорту в загальному обсязі вантажообігу суттєво відрізняється від України. На залізничний транспорт у них припадає 25 % вантажообігу, на автомобільний — 40 %, а решта 35 % — на внутрішній водний, морський каботаж і трубопровідний.

У другій половині XIX ст. почав використовуватися залізничний транспорт, а на початку XX ст. на нього вже припадала найбільша частка у вантажообігу України. Поступово вона скорочувалася, що було зумовлено розвитком автомобільного та трубопровідного видів транспорту. Однак в останні десятиліття частка залізничних перевезень у вантажообігу знову зросла (див. таблицю). Відновилося зростання й питомої ваги автомобільного транспорту.

У пасажирообігу в останні роки значно зросла частка повітряного транспорту, стабільно високою залишається питома вага залізничного транспорту, суттєво знизилася роль водних видів транспорту.

Таблиця

ЧАСТКА ВАНТАЖО- ТА ПАСАЖИРООБІГУ В РІЗНИХ ВИДАХ ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

Основними чинниками, що впливають на процес формування транспортної мережі держави, є соціально-економічні, природні та історичні. Так, розвиток різних видів транспорту, густота транспортних шляхів значною мірою визначаються рівнем розвитку національної економіки та спеціалізацією території. Суттєво залежить транспорт і від економіко-географічного положення тієї чи іншої частини території держави. Важливу роль у формуванні транспортної мережі відіграють також густота населення, людність населених пунктів, маятникові міграції. Із природних чинників найбільший вплив мають рельєф та клімат.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Якщо поділити довжину мережі залізниць у межах країни або області на їхню площу, то отримаємо середню густоту цієї мережі. Для України в цілому вона становить 37 км на 1000 км2 і змінюється по території від 52 км на 1000 км2 у східних областях (Донецькій та Луганській) до 27 км на 1000 км2 у південних областях (Миколаївській, Херсонській) та АР Крим. Територіально акціонерне товариство «Укрзалізниця» поділено на шість регіональних філій — окремих залізниць, назви яких зазначено на картосхемі.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Перша на українських землях залізниця Львів — Перемишль була побудована в 1861 р. У 1865 р. було прокладено залізницю Одеса — Балта, яку пізніше продовжили до Кременчука. Будували її передусім із метою полегшити експорт хліба із центральних районів України. У 1913 р. довжина залізничних магістралей становила вже близько 16 тис. км.

На сьогодні в Україні найкраще забезпечені мережею транспортних шляхів Львівська, Тернопільська, Чернівецька та Донецька області, а найменше — Рівненська, Чернігівська, Миколаївська, Херсонська області та АР Крим. Тому існує необхідність розширення транспортної мережі, покращення її якості.

2. Залізничний транспорт — основний вид транспорту України

Залізничний транспорт в Україні посідає перше місце як за вантажообігом, так і за пасажирообігом. Експлуатаційна довжина залізниць загального користування становить близько 22,6 тис. км. Найгустіша мережа залізниць — на Донбасі, у Придніпров’ї та в західній частині України. Найменше залізниць на Поліссі та півдні держави. Із 1930-х рр. в Україні розпочато електрифікацію залізниць. Зараз найважливіші з них електрифіковані (понад третина загальної довжини всіх залізниць) (мал. 1).

Основну частку в перевезеннях залізницями становлять промислові вантажі: залізна руда, кам’яне вугілля, будівельні матеріали, лісоматеріали тощо. Залізничним транспортом перевозять також значну кількість зерна, цукрових буряків.

Серед залізничних шляхів, які забезпечують внутрішні зв’язки, важливе значення мають: Донецьк — Кривий Ріг, Харків — Сімферополь, Київ — Львів, Львів — Одеса, Харків — Херсон, Львів — Чоп. Із міжнародних залізничних магістралей основними є: Донецьк — Ростов-на-Дону, Харків — Вітебськ, Київ — Москва, Володимир-Волинський — Катовіце, Львів — Краків, Чоп — Прага, Чоп — Будапешт.

В Україні з 2002 р. почали вводити в дію швидкісні денні маршрути. Першим серед них почав курсувати потяг на ділянці Київ — Харків («Столичний експрес»). Пізніше були відкриті маршрути Київ — Чернігів, Київ — Хмельницький, Київ — Дніпро тощо. Однак через недостатньо якісну колію швидкість потягів на них не перевищує 140 км/год проти 320 км/год у розвинених країнах.

Основними проблемами залізничного транспорту є потреба прокладання нових високоякісних шляхів, покращення стану вже наявних, розширення мережі електрифікованих та двоколійних залізниць, оновлення рухомого складу (потягів, вагонів), упорядкування та реконструкція станцій, вокзалів.

3. Найважливіші автомагістралі в Україні

У нашій країні створено порівняно густу мережу автомобільних шляхів із твердим покриттям. Загальна довжина автомобільних шляхів становить 172,4 тис. км, із них 164 тис. км — із твердим покриттям. Проте в Україні вкрай недостатньо автошляхів вищих категорій. Тобто переважають шляхи з низькою якістю покриття, малою пропускною здатністю та нерозвинутим сервісом.

Мал. 1. Рух електропотяга електрифікованою залізницею.

Мал. 2. Автомагістраль Київ — Львів — Чоп.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Морське судноплавство в межах сучасної території України з'явилося ще в IV—VI ст. Значного розвитку воно набуло в часи України-Русі (X—XIII ст.). У другій половині XVIII ст. були збудовані порти, які дали початок таким містам, як Херсон, Севастополь, Одеса.

Обсяги перевезень автомобільним транспортом в останні роки дещо знижуються. І хоча вантажообіг та середня відстань перевезень зросли, частка автомобільного транспорту у вантажообігу всіх видів транспорту залишається невисокою (11 %). За пасажирообігом в Україні він посідає друге місце. Автобуси є основними засобами внутрішньообласних перевезень пасажирів.

Найважливішими автомагістралями є Київ — Львів — Чоп (мал. 2), Київ — Одеса, Київ — Брест, Київ — Харків, Дніпро — Сімферополь тощо. Майже кожний обласний центр став великим осередком перетину автошляхів. Найбільші з них — Київ, Харків, Львів, Дніпро, Донецьк.

Низька якість українських автомобільних шляхів спричиняє сповільнення швидкості доставки вантажів та пасажирів, аварійні ситуації на дорогах.

4. Водні шляхи, найбільші морські та річкові порти України

Морський транспорт має важливе значення для господарства України, оскільки довжина берегової лінії нашої держави становить понад 2 тис. км. Вона забезпечує судноплавний вихід передусім до країн чорноморського та середземноморського басейнів, а також морських портів усього світу. Сприятливою обставиною для розвитку морського транспорту в Україні є тривалий період навігації. Адже Чорне море майже не замерзає, а тому судноплавство на ньому (частково за допомогою криголамів) можливе впродовж усього року, а на Азовському — протягом восьми-дев’яти місяців.

Сучасні чорноморський та азовський флоти мають вантажні судна великої вантажопідйомності й швидкісні пасажирські судна, у тому числі на підводних крилах. Для того щоб морський транспорт надійно працював, потрібне добре оснащене сучасне портове господарство, здатне здійснювати вантажно-розвантажувальні операції. Зокрема, це стосується сучасних нафтових терміналів, здатних приймати потужні танкери.

Головним портом Чорного моря є Одеса. Це універсальний порт, через який проходить понад 20 млн т вантажів (20 % морського транспорту України). Другий і третій за значенням порти — Южне та Чорноморськ (до 2016 р. — Іллічівськ), із якого курсують не лише кораблі, а й пороми до болгарського міста Варни. Через ці порти транспортують сировину, продукцію машинобудування, сільського господарства. Важливе значення мають морські порти Херсон та Миколаїв.

В останні роки лише близько 15 % загального обсягу перевезень припадає на малий (у межах одного моря) та великий каботаж. Відповідно 85 % — це зовнішні перевезення. У свою чергу, серед останніх близько 50 % становлять експортні вантажі, близько 40 % — транзитні, а понад 10 % — імпортні товари. У структурі вантажів, які транспортують морські судна, переважають нафта, нафтопродукти, руди металів, кам’яне вугілля, будівельні матеріали. Перевезення пасажирів морським транспортом майже припинилися. Пасажирські судна більше використовують для туристичних подорожей (мал. 3).

У тісній взаємодії з морським і залізничним транспортом працює річковий. Він має важливе значення для внутрішніх перевезень, хоча значно поступається залізничному та морському за вантажообігом. У структурі перевезень переважають будівельні матеріали (96 %).

Мал. 3. Круїзне морське судно біля Одеського морського вокзалу.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Загалом щороку річковий комерційний флот України здатний перевозити 10—12 млн т вантажів, із яких насипних — понад 9 млн т (будівельні матеріали, зерно, вугілля, руда). Проте потенціал річки Дніпро майже не використовується. Так, порівняно із 1990 р. (у якому обсяги перевезень річковим транспортом становили 66,0 млн т) у 2013 р. обсяги перевезень вантажів скоротилися у 23,6 разу і склали лише 2,8 млн т.

Загальна довжина річкових судноплавних шляхів, що експлуатуються в Україні, помітно скорочується. У 1990 р. вона становила 4 тис. км, а станом на 2016 р. — лише 2,1 тис. км. Традиційними у використанні раніше були судноплавні шляхи Дніпра — 1205 км та його приток (Десна — 520 км і Прип’ять — 60 км), а також Дунаю — 160 км, Дністра та Південного Бугу — по 155 км. До 1990 -х рр. українські річки транспортували близько 60 млн т вантажів на рік, зараз — лише 4—5 млн т (90 % по Дніпру та 10 % по Дунаю). Це переважно сільськогосподарська продукція, металопрокат, металобрухт, пісок, щебінь, нафтопродукти, а також ліс.

Найбільшими річковими портами України є Черкаси, Кременчук, Дніпро, Запоріжжя, Херсон, Ізмаїл, Рені (Одеська обл.).

5. Повітряний транспорт

Важливе значення в Україні має повітряний транспорт. Найбільші аеропорти розміщені в Києві (Бориспіль, Жуляни), Харкові, Львові, Сімферополі.

Понад 60 % повітряних перевезень припадає на міжнародні авіарейси. Зарубіжні регулярні перельоти до 34 країн світу виконують вісім українських авіакомпаній та 25 іноземних. На внутрішніх регулярних лініях пасажирські перевезення між вісьмома містами України здійснюють три українські авіакомпанії. Найбільший пасажиропотік проходить через аеропорти «Бориспіль», «Львів» (мал. 4), «Харків», «Дніпро», «Одеса».

Для подальшого розвитку повітряного транспорту важливим є широке оснащення аеропортів автоматичними системами посадки та злету літаків, модернізація всього комплексу обслуговування. Крім того, необхідно розширити кількість аеропортів міжнародного сполучення, знизити собівартість внутрішніх перевезень пасажирів.

6. Транспортні вузли

Поєднання взаємопов’язаних видів транспорту, які задовольняють потреби господарства й населення в перевезенні вантажів та пасажирів, становить транспортну систему країни. Вона утворена лінійними елементами (шляхами сполучення всіх видів транспорту), точковими (пунктами посадки-висадки пасажирів, вантажно-розвантажувальних робіт), рухомим складом (власне транспортними засобами), службою перевезень. Серед точкових елементів системи виділяють транспортні пункти (залізничні станції, річкові пристані, річкові й морські порти, автостанції, аеропорти) та транспортні вузли. Транспортним вузлом вважають комплекс транспортних споруд у пункті, де сходяться, перетинаються або розгалужуються не менше ніж три лінії одного або двох видів магістрального транспорту. Вони можуть здійснювати як місцеві перевезення вантажів і пасажирів, так і транзитні (ті, що слідують з одних країн в інші через територію України).

Мал. 4. Зліт авіалайнера з міжнародного аеропорту «Львів» імені Данила Галицького.

Мал. 5. Залізничний вокзал є важливою складовою частиною Харківського транспортного вузла.

Великі транспортні вузли зазвичай є великими містами. Це пов’язано з тим, що багато міст виникли на перетині наземних або водних шляхів, тобто розвивалися як транспортні вузли.

Залежно від видів транспорту, що перетинаються, вузли поділяють на залізничні (Фастів Київської обл, Жмеринка, Козятин Вінницької обл.), залізнично-автомобільні (Тернопіль, Полтава), залізнично-водно-автомобільні (Миколаїв, Херсон) і водно-автомобільні (Канів Черкаської обл., Ялта, Алушта АР Крим). У кожному із цих вузлів може бути ще й повітряний та трубопровідний транспорт.

Найбільшими транспортними вузлами України є Харків (мал. 5), Київ, Одеса, Львів.

7. Міжнародні транспортні коридори на території України

Одним з основних напрямів розвитку транспорту в Україні є також участь в організації, функціонуванні та розвитку міжнародних транспортних коридорів. Міжнародні транспортні коридори (МТК) — це сукупність різних видів транспорту, що забезпечують значні перевезення вантажів і пасажирів. Зараз європейськими державами створено та розвивається десять таких коридорів та чотири загальноєвропейські транспортні зони. Чотири європейські МТК проходять територією України: Берлін — Вроцлав — Львів — Київ; Трієст — Будапешт — Братислава — Ужгород — Львів; Дунайський водний шлях; Гельсінкі — Київ — Одеса — Димитровград.

Україна планує активно розвивати ділянки ще двох міжнародних транспортних коридорів: Балтика — Чорне море (Гданськ — Одеса); Євроазіатський нафтогазотранспортний коридор.

На сьогодні транспортна система України не готова повною мірою до належних обсягів забезпечення міжнародних транзитних перевезень. Основними напрямками розбудови національної мережі міжнародних транспортних шляхів в Україні є:

• модернізація ділянок МТК, що обмежують їхню пропускну здатність;

• гарантування відповідності технічних засобів і транспортної мережі міжнародним стандартам;

• забезпечення європейських стандартів якості перевезень — швидкості, безпеки, сервісу, збереження вантажів, інформаційного обслуговування;

• підписання й дотримання міжнародних документів, якими керуються інші європейські держави в регулюванні роботи транспорту;

• розвиток інфраструктури для всіх видів транспорту.

Мал. 6. Міжнародні транспортні коридори на території України.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

На сьогодні в Україні налічується близько 240 підприємств, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів. Маршрутна мережа єднає Україну з 23 іноземними країнами та має понад 400 регулярних автобусних маршрутів. На обслуговуванні цих маршрутів задіяно понад 1,5 тис. автобусів.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Міський транспорт охоплює комплекс транспортних засобів, які призначені для перевезення пасажирів І вантажів у межах міста, а також у приміську зону та назад. Він є однією з найважливіших складових міського господарства, яка значною мірою визначає ступінь благоустрою міста та зручність проживання в ньому. Пасажирський міський транспорт включає: масовий транспорт, що курсує заздалегідь установленими маршрутами: метро, трамвай, тролейбус, автобус, приміські залізничні потяги в межах міської території, маршрутні таксі, річкові трамваї, пороми, фунікулери, ескалатори, а також легкові автомобілі, мотоколяски, мотоцикли, моторолери та велосипеди.

ЗАКРІПЛЮЄМО ЗНАННЯ

1. Як і чому змінювалася роль різних видів транспорту в загальному обсязі вантажо- та пасажирообігу України? 2. Які чинники вплинули на формування транспортної мережі нашої держави? 3. Назвіть особливості розвитку залізничного транспорту в Україні. 4. Яку роль відіграє автомобільний транспорт у національній економіці? Назвіть найважливіші проблеми розвитку цього виду транспорту та найбільші автомагістралі. 5. Якою є роль сучасного морського та річкового транспорту в господарстві України? 6. У чому полягають особливості розвитку повітряного транспорту? 7. Що таке транспортні вузли? Якими вони бувають? Назвіть найбільші з них в Україні. 8. Що таке міжнародні транспортні коридори? Які існують проблеми їх функціонування на території України?

ЗАСТОСОВУЄМО ЗНАННЯ, ПРАЦЮЄМО ТВОРЧО

1. Користуючись даними таблиці (с. 145), охарактеризуйте зміни частки окремих видів транспорту у вантаже- й пасажирообігу нашої держави. 2. Позначте на контурній карті найбільші залізничні вузли України. 3*. Розгляньте фізико-географічні карти в атласі та зробіть висновок про вплив природних умов на розвиток різних видів транспорту України. 4. Користуючись додатковою літературою або джерелами мережі Інтернет, складіть опис однієї із залізниць, що сполучає два великі міста України, за планом: 1) загальний напрямок простягання; 2) найбільші транспортні вузли; 3) природні умови території, через яку проходить залізниця; 4) структура вантажів, що переміщуються в обох напрямках; 5) проблеми та перспективи подальшої експлуатації залізничної магістралі.

ДОСЛІДЖЕННЯ

Міські види транспорту свого обласного центру

Які міські види транспорту є у вашому обласному центрі (місті)? Які з них, на вашу думку, є найзручнішими для користування та завдяки чому? Спробуйте приблизно обчислити пасажирообіг (кількість пасажиро-кілометрів), який здійснюється одним маршрутом одного з обраних вами видів транспорту впродовж дня.

ЧИ ВІДОМО ВАМ, ЩО...

Використання автомобілями неякісного палива призводить до забруднення повітря важкими металами та канцерогенними речовинами. Тому необхідно поступово переводити автомобільний транспорт на більш якісні та екологічні види палива.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 9 клас Гілецький", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду