Транспорт світу
- 14-01-2022, 12:44
- 520
9 Клас , Географія 9 клас Довгань, Стадник
§ 38. Транспорт світу
Ви дізнаєтесь:
• про географію основних видів транспорту світу
• які країни вирізняються високим рівнем розвитку транспортної мережі
Пригадайте:
• що таке транспортна система
• основні види сучасного транспорту
• які міжнародні транспортні коридори проходять територією України
Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства й транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. Масштаби її величезні. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн осіб. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських трас) становить 36 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд т вантажів і понад 1 трлн пасажирів. Перевезення здійснюють близько 700 млн автомобілів, 40 тис. морських суден, 12 тис. літаків, 200 тис. залізничних локомотивів.
1. Сухопутний транспорт.
Формування світової залізничної мережі відбулося ще на початку XX ст. Сьогодні довжина залізниць становить майже 1,3 млн км. При цьому більше половини припадає на десять країн (див. таблицю 1).
Найбільшу густоту залізничної мережі мають європейські країни. Перше місце посідає Бельгія (100 км/100 км2). В інших країнах Європи густота залізниць у середньому становить 4—18 км/100 км2. У багатьох африканських країнах цей показник дуже низький і не перевищує 0,1—0,5 км/100 км2. Є країни, які взагалі не мають залізниць: Кіпр, Лаос, Нігер, Чад, Бурунді, Ісландія тощо.
Країни світу відрізняються не лише довжиною та густотою залізничних шляхів сполучення, але й технічною оснащеністю. Так, у розвинених країнах рухомий склад забезпечений потужними локомотивами й вагонами великої вантажності, пасажирськими вагонами високої комфортності. На станціях широко застосовуються автоматизоване управління та автоблокування, радіотелефони й телебачення.
На залізницях США та країн Західної Європи, Японії та Китаю діють магістралі з підвищеною швидкістю руху. У 1964 р. в Японії почали функціонувати швидкісні поїзди (сінкансен, або «куля-поїзд»). На той час вони розвивали швидкість 210 км/год, а сьогодні здатні розганятися навіть до 500 км/год. Згодом швидкісні залізниці були споруджені у Франції, а наприкінці XX ст. — у Німеччині та інших європейських країнах. Розвинену мережу швидкісних залізниць (від 160 до 400 км/год й більше) створено в Китаї.
Автомобільний транспорт почав розвиватися пізніше за залізничний. Проте менше ніж за століття він посів провідні позиції за довжиною шляхів, пасажирообігом, а в невеликих країнах — і в перевезеннях вантажів.
Загальна довжина світових автомобільних доріг із твердим покриттям становить понад 25 млн км. Найрозвиненішу мережу автошляхів та їх найвищу якість мають США, країни Західної Європи, Японія, Канада (див. таблицю 2).
Таблиця 1
КРАЇНИ З НАЙБІЛЬШОЮ ДОВЖИНОЮ ЗАЛІЗНИЦЬ
Таблиця 2
КРАЇНИ З НАЙБІЛЬШОЮ ДОВЖИНОЮ АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ ІЗ ТВЕРДИМ ПОКРИТТЯМ
На них припадає майже 80% усього автомобільного парку планети. Із 700 млн автомобілів понад 260 млн використовуються в Північній Америці, у країнах Західної Європи зареєстровано понад 200 млн, у Японії — понад 50 млн автомобілів.
Однак слід пам’ятати, що автомобільний транспорт негативно впливає на стан навколишнього середовища. Тому в розвинених країнах усе більш популярними стають електромобілі.
2. Водний транспорт.
Загальна протяжність ліній внутрішнього водного транспорту (на річках, озерах, каналах) у світі перевищує 550 тис. км. Найважливішими судноплавними річковими системами є Міссісіпі, Дунай, Волга, Парана, Амазонка, Рейн (усі із судноплавними притоками). Багато річок, особливо в Європі, сполучені між собою каналами (мал. 1).
Найбільшим річковим портом світу є Дуйсбург у Німеччині. Його річний вантажообіг (понад 40 млн т) можна порівняти з великими морськими портами.
Найбільше внутрішній водний транспорт розвинений у США, Росії, Канаді, Німеччині, Нідерландах, Китаї. У багатьох країнах він майже відсутній з огляду на природні умови (Японія, Куба, Монголія).
У світі налічується близько 200 міжнародних річок. Це, зокрема, Дунай, у басейні якого розташовані 14 держав Європи, а також Рейн, Амазонка, Замбезі, Ніл, Конго та ін.
Десята частина внутрішніх водних шляхів припадає на поліпшені людиною ділянки.
Це річки зі шлюзами, а також канали (шлюзовані й каналізовані річки).
Головний район озерного судноплавства у світі — Великі озера в США та Канаді. Вони сполучені глибоководним шляхом (доступним навіть морським суднам) по річці Святого Лаврентія з Атлантичним океаном.
На морський транспорт припадає понад 60% вантажообігу всіх видів транспорту. Морські перевезення обслуговує морський торговельний флот, який характеризується в першу чергу кількістю суден та їхнім тоннажем (вантажопідйомністю судна). Дві третини всіх морських суден зосереджено в десяти країнах світу (див. таблицю 3).
Таблиця 3
КРАЇНИ, ЩО МАЮТЬ НАЙБІЛЬШИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ФЛОТ
Особливе місце серед держав із найбільшим флотом належить країнам «зручного» прапора. Так він називається тому, що має пільговий режим оподаткування, дешеву робочу силу, менші вимоги до техніки безпеки. Судновласники розвинених країн, користуючись цими перевагами, приписують свої судна до портів країн зі «зручним» прапором для отримання більших прибутків. До таких країн належать Панама, Ліберія, Мальта, Багамські Острови, Антигуа і Барбуда, Маршалові Острови, Кіпр, Філіппіни.
У світі налічується понад 2 тис. морських портів різного розміру (мал. 1). До найбільших належать порти з вантажообігом понад 100 млн т. Серед 20 світових портів-гігантів провідні місця посідають Шанхай (Китай), Сингапур, Роттердам (Нідерланди), Гонконг (Китай), Шеньчжень (Китай), Пусан (Південна Корея).
Головні вантажі морського транспорту — нафта й нафтопродукти, а також залізна руда, зерно, кам’яне вугілля, сировина та напівфабрикати для алюмінієвої промисловості, фосфорити, ліс і лісоматеріали, автомобілі.
Сьогодні у великих портах не лише приймають та розвантажують морські судна. Це величезні портові комплекси, які спеціалізуються на переробці вантажів (наприклад припортова чорна металургія, нафтопереробка), суднобудуванні й судноремонті.
Морські торговельні шляхи перетинають Атлантичний, Тихий та Індійський океани. На частку Атлантики припадає близько половини всіх морських перевезень. Зростає транспортне значення Тихого океану, що обумовлене великим значенням Японії і збільшенням ролі країн Східної та Південно-Східної Азії у світовому господарстві.
Для скорочення дальності перевезень, а отже, часу й вартості доставки вантажів, використовують канали. Найважливішими з них є Суецький (Єгипет), Панамський (Панама), Нільський (Німеччина) канали.
3. Повітряний транспорт.
Повітряний транспорт має винятково важливе значення в міжнародних пасажирських перевезеннях, а також у країнах із великою територією (США, Канада, Росія, Китай, Австралія та ін.). Особливо великий обсяг роботи виконують авіакомпанії США (1/2 пасажироперевезень та 1/3 вантажоперевезень світу).
Протяжність повітряних шляхів світу становить майже 8 млн км. Географію світового повітряного транспорту визначає мережа аеропортів. їх загальна кількість перевищує 5 тис., у тому числі понад 1 тис. — міжнародні. Окремі аеропорти є справжніми велетнями. Наприклад, у міжнародному аеропорту ім. Дж. Кеннеді (Нью-Йорк) щодня злітають понад 1 тис. літаків. Аеропорти є великими підприємствами, на яких працюють тисячі людей.
Мал. 1. Водний і повітряний транспорт світу.
Мал. 2. Європейські міжнародні транспортні коридори.
Багато міжнародних аеропортів займають великі площі (наприклад, лондонський міжнародний аеропорт Хітроу має площу 1141 га). Навколо аеропортів розміщуються центри обслуговування, вантажні склади, пасажирські термінали тощо.
Зі 100 найбільших аеропортів світу (пасажирообіг понад 1 млн осіб) половина розташована в США: Чикаго, Нью-Йорк, Вашингтон, Лос-Анджелес, Сан-Франциско, Маямі, Гонолулу тощо. У країнах Західної Європи найбільшими аеропортами є Париж, Лондон, Франкфурт-на-Майні, Рим, у Японії — Токіо.
4. Міжнародні транспортні коридори.
Ви вже знаєте про «критські» міжнародні транспортні коридори (МТК), які проходять територією України, а також програму ТРАСЕКА, що з’єднує Європу з Азією. ЄС продовжує реалізацію проекту створення єдиної Транс’європейської мережі (мал. 2). Система транспортних коридорів Європи включає два генеральні напрямки: «захід—схід», «північ—південь» та діагональні коридори, що їх доповнюють. На цьому етапі планується впровадження єдиної системи управління залізничним, автомобільним і повітряним транспортом.
Новий транспортний проект ЄС «Морські магістралі» спрямований на розвиток морських перевезень у комбінації автомобільних і залізничних шляхів та поромних переправ. Це дозволить покращити сполучення скандинавських і балтійських країн, Ірландії, Великої Британії, Італії та Мальти з основною частиною континентальної Європи.
Планується, що до 2030 р. єдина мережа транспортних європейських коридорів з’єднає 94 морські й річкові порти, 38 міжнародних аеропортів, десятки тисяч кілометрів швидкісних залізниць та автобанів. Розвиток МТК відбувається і в інших регіонах світу.
У Північній Америці транспортні коридори сполучають США, Канаду та Мексику. У Південній Америці розробляються проекти МТК Венесуела—Аргентина та Перу—Чилі.
Головне
• Світова транспортна система становить матеріальну основу міжнародного поділу праці. Лідерство у світовому вантажообігу належить морському транспорту. Першість у перевезеннях пасажирів посідає автомобільний транспорт.
• Високорозвинені країни світу мають складні транспортні системи, представлені всіма видами транспорту. Особливо високий рівень розвитку транспорту в США, країнах ЄС, Японії.
• Подальший розвиток світового господарства та посилення інтеграційних зв’язків між країнами висувають нові вимоги до транспортних перевезень. Для збільшення швидкості, своєчасної доставки та координації діяльності різних видів транспорту створюють міжнародні транспортні коридори.
Запитання та завдання для самоперевірки
1. Які країни мають найбільшу довжину та густоту залізничних шляхів? Які види транспорту на початку XXI ст. складають конкуренцію залізничному? 2. Стисло охарактеризуйте значення та географію автомобільного транспорту. 3. Наведіть приклади країн із найбільшою довжиною автомобільних шляхів із твердим покриттям. Поясніть причини розвитку автомобільного транспорту. 4. Укажіть країни, у транспортних системах яких значну роль відіграє внутрішній водний транспорт. 5. Із чим пов'язана стабільно висока частка перевезення вантажів морським транспортом? Який з океанів відіграє найбільш важливу роль у морських перевезеннях? Чому?
Поміркуйте
1. Чи можна за рівнем розвитку транспортної системи визначити рівень економічного розвитку країни? Обґрунтуйте свою відповідь за допомогою конкретних прикладів.
2. В останні десятиліття поширюється контейнеризація — перевезення штучних вантажів у спеціальних ємностях (контейнерах). Як ви вважаєте, чому цей процес назвали «контейнерною революцією»?
Працюємо самостійно
Напишіть есе, де висловіть свої міркування за темою «Транспортна система світу в майбутньому».
Коментарі (0)