Транспорт України
- 29-01-2023, 00:30
- 267
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
• Транспортна система України. Потенціал розвитку транспортної системи в Україні є надзвичайно високим. Це обумовлено значною територією країни, великою чисельністю її населення, значною кількістю великих міст, а також вигідним географічним розташуванням України на перехресті транзитних шляхів між Сходом та Заходом. Невипадково, чотири з десяти міжнародних транспортних коридорів проходять по території України. Так називають шляхи сполучення, що забезпечують значні перевезення вантажів та пасажирів і пасажирок на напрямках їхньої найбільшої концентрації (див. Додаток 23 за QR-кодом).
В Україні розвинені всі види транспорту. Єдину транспортну систему країни представляють залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний транспорт, а також міський електротранспорт, зокрема метрополітен, трубопровідний транспорт і шляхи сполучення загального користування.
На сьогодні транспортна галузь України у цілому задовольняє лише основні потреби населення та економіки в перевезеннях за обсягом, але не за якістю. Загальною проблемою транспорту України є незадовільний технічний стан доріг і транспортної інфраструктури. Для комплексного вирішення наявних проблем в галузі транспорту була розроблена «Національна транспортна стратегія «Drive Ukraine 2030», яка на сьогодні є основним програмним документом, що визначає розвиток транспортної галузі на найближчі роки.
Останніми роками в Україні спостерігається помітне зниження попиту на будь-які транспортні перевезення, що зумовлено обмеженнями щодо пересування у зв’язку із пандемією COVID-19.
• Залізничний транспорт України. Залізничний транспорт донедавна був основним видом транспорту України, оскільки забезпечував більшість вантажних і пасажирських перевезень, здійснюваних усіма видами транспорту. Однак нині залізниці зберегли лідерство тільки за вантажообігом (табл. 7).
Таблиця 7
Пасажирські і вантажні перевезення, 2020 р. *
* Без урахування тимчасово окупованої території АР Крим, м. Севастополя та тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях.
Мережа залізниць України перевищує 22 тис. км. До найважливіших залізничних магістралей України належать, зокрема: Київ-Фастів-Козятин-Здолбунів-Львів-Чоп; Київ-Полтава-Харків та ін.
Важливість залізничного транспорту в системі транспортних комунікацій України посилюється ще й тим, що через територію держави пролягають три залізничних загальноєвропейських транспортних коридори в напрямках Схід-Захід і Балтика-Чорне море. Крім того, через українські порти Ізмаїл і Рені здійснюється взаємодія з ще одним загальноєвропейським коридором, який проходить річкою Дунай. Розвиваються перевезення й по міжнародному транспортному коридору Європа-Кавказ-Азія.
До складу Укрзалізниці входять Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна та Придніпровська залізниці. Українські залізниці безпосередньо межують і взаємодіють із залізницями сусідніх держав й забезпечують роботу десяткам міжнародних залізничних переходів, а також обслуговують українські морські порти Чорноморсько-Азовського басейну.
ІСТОРІЯ ГЕОГРАФІЇ
Найперша залізниця (завдовжки майже 100 км) у межах сучасної території України була побудована в 1861 р. і з’єднувала Львів з нині польським містом Перемишль. Так, за часів, коли західноукраїнські землі входили до складу австрійської монархії, розпочалась історія Львівської залізниці.
У 1865 р. спорудили залізницю від Одеси до Балти. Вона мала довжину 213 км. А у 1870 р. відкрився рух на залізниці Київ-Балта. Тим самим було покладено початок існуванню Південно-Західної залізниці.
Залізничні колії різних напрямків нерідко можуть перетинатися, утворюючі залізничні вузли. Найбільшими серед таких вузлів, з розвинутим станційним і складським господарством, зазвичай стають великі міста, як от Київ і Харків, Львів і Дніпро, Запоріжжя, Одеса. Разом з тим, унаслідок перетинання залізничних магістралей, нерідко набувають вагомого значення і порівняно невеликі населені пункти - Чоп, Знам’янка, Лозова, Бахмач, Жмеринка тощо.
НАУКОВІ ДИСКУСІЇ
За прикладом розвинутих держав світу, де залізничні перевезення із швидкістю 350 км/год стають реальністю, урядом України прийнято рішення щодо спорудження високошвидкісної залізниці. Найближчими роками заплановано побудувати 2 тис. км високошвидкісних залізниць, якими потяги мають рухатися зі швидкістю більш як 250 км/год. Проте чимало фахівців критично ставляться до цього проекту через його високу вартість. Адже лише 1 км такої дороги вартуватиме 6,5 млн дол. США, а один потяг - 18 млн дол. США. Загалом же увесь проект обійдеться в 6,5 млрд дол. США. За ці кошти можна було б придбати 500 електричок, 6 тис. купейних вагонів та відремонтувати 25 тис. км залізниць.
• Автомобільний транспорт. За результатами 2020 р. це основний вид транспорту України. Саме він забезпечує найбільші обсяги перевезених пасажирів і пасажирок та вантажу, випереджаючи всі інші види транспорту (табл. 7).
Перевагу автотранспортним засобам перевезення нерідко віддають перевагу і вантажовласники. Вантажні автомобілі нині перевозять практично всі види вантажів. І не тільки в межах населених пунктів або їх околиць. Навіть на великі відстані (до 5 тис. км і більше) автопоїзди (вантажник-тягач і причеп або напівпричеп) успішно конкурують із залізницями при перевезенні цінних вантажів, для яких надзвичайно важливою є швидкість доставки, наприклад, продуктів, які швидко псуються. Як наслідок, за вантажообігом автомобільний транспорт посідає друге місце (табл. 7).
Для успішної роботи автотранспорту вкрай необхідні дороги, які є важливою складовою транспортної системи держави. Загальна протяжність мереж автомобільних доріг загального користування України становить майже 170 тис. км (табл. 8). Вони поділяються на дороги державного значення і дороги місцевого значення.
Дороги державного значення у свою чергу поділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні дороги. Особливе місце посідають міжнародні та національні дороги. Міжнародні дороги (позначаються літерою «М») зазвичай суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі автомобільних доріг.
Таблиця 8
Автомобільні дороги України загального користування державного значення
Загалом через Україну проходить 19 європейських автошляхів (позначаються літерою «Е»). Найбільший з них - Європейський маршрут Е40 завдовжки 8500 км. Він пролягає через території 10 країн від Бельгії і Франції на заході до Туркменістану і Киргизстану на сході. В Україні маршрут Е40 проходить через Львів - Рівне - Житомир - Київ - Харків - Полтаву - Луганськ. Довжина цього шляху по території України - 1452 км.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ІНТЕРАКТИВ
За переліком автомобільних доріг загального користування державного значення визначте, дороги якої категорії проходять через ваш населений пункт або неподалік від вашого місця проживання.
Національні дороги (позначаються літерою «Н») суміщені з національними транспортними коридорами і з’єднують Київ, адміністративні центри областей та великі промислові і культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами (див. Додаток 24 за QR-кодом).
Автомобільні дороги України загального користування здебільшого не відповідають сучасним вимогам якості як за міцністю, так і за рівністю. Саме тому в березні 2020 р. було розпочато Програму «Велике будівництво», яке передбачає масштабне будівництва об’єктів дорожньої інфраструктури, а також її відновлення та капітальний ремонт.
• Водний транспорт. Водний транспорт поділяється на морський і річковий. Україна має сприятливі передумови для їхнього розвитку. Адже на півдні її територію омивають води Чорного та Азовського морів, які майже не замерзають і з’єднуються через систему проток з Середземним морем, а далі з Атлантичним океаном. Наявність судноплавних річок і створення гідротехнічних споруджень призвело до того, що сучасна Україна опинилася на перехресті водних шляхів Дунай, Дніпро і системи Дон-Волга.
Утім, на сьогодні, водним транспортом в Україні користуються менше ніж будь-яким іншим. Про низьку ефективність роботи свідчить пасажирообіг, за яким він посідає останнє місце серед інших видів транспорту. Дещо більша роль водників у перевезеннях вантажів. За вантажообігом водний транспорт випереджає тільки авіаційний, залишаючись далеко позаду інших сучасних видів транспорту (табл. 7).
Сучасне значення морського транспорту визначається передусім його участю в міжнародних перевезеннях. Адже саме морем найдешевше перевозити вантажі (хоча й швидкість цих перевезень невисока - 25-35 км/год). Україна має 13 морських портів (див. Додаток 25 за QR-кодом).
Річковий транспорт в Україні пов’язаний передусім з головною водною магістраллю - р. Дніпро, що є судноплавним по всій його довжині в межах України. Міжнародні перевезення здійснюються насамперед по р. Дунай, завдяки якій Україна має водні зв’язки з багатьма європейськими державами. До судноплавних належать також й інші річки. Загальна довжина судноплавних водних шляхів в Україні складає 4,8 тис. км. Для організації роботи транспорту країни споруджено 11 річкових портів.
• Авіаційний транспорт. Наразі в Україні пасажирські та вантажні перевезення здійснюють 26 вітчизняні авіакомпаній. Упродовж 2020 р. вони виконали понад 45 тис. комерційних рейсів, під час яких загалом було перевезено близько 4,8 млн пасажирів і пасажирок.
Пасажирські перевезення впродовж року здійснювали 14 вітчизняних авіаперевізників. Найбільші обсяги виконано авіакомпаніями «Міжнародні авіалінії України», «Скайап», «Азур Ейр Україна» та «Роза вітрів», на долю яких припадає майже 98 % загальних обсягів пасажирських перевезень українських авіакомпаній. Регулярні польоти між Україною та країнами світу здійснювали 8 вітчизняних авіакомпаній до 48 країн світу та 31 іноземна із 34 країн світу.
Авіарейси в нашій країні обслуговують 20 аеропортів (див. Додаток 26 за QR-кодом). На сьогодні 97 % усіх пасажиропотоків та майже 99 % вантажопотоків сконцентровано в 6 основних аеропортах (Київ (Бориспіль), Львів, Київ (Жуляни), Одеса, Харків та Запоріжжя).
Останнім часом ускладнення епідемічної ситуації на території України та у світі призвело до значного спаду попиту і на авіаперевезення. У зв’язку із впровадженням Урядом України обмежувальних заходів у рамках боротьби з розповсюдженням COVID-19 було тимчасово майже призупинено як міжнародне (з 17 березня до 15 червня 2020 р.), так і внутрішнє (з 24 березня до 5 червня 2020 р.) пасажирське авіасполучення. Крім цього, тимчасові обмеження на перетин кордону України для іноземних громадян вводилися повторно, що разом із продовженням дії обмежень на в’їзд українських громадян до низки країн світу значною мірою стримувало попит на авіаперевезення.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ІНТЕРАКТИВ
За даними Додатку 27 за QR-кодом визначте, які зміни відбулись у пасажирських та вантажних перевезеннях упродовж останніх років.
ГОЛОВНЕ
• Недоліком транспорту України є незадовільний технічний стан доріг і транспортної інфраструктури.
• Автомобільний та залізничний транспорт - основні види транспорту України.
• Україна має сприятливі передумови для розвитку водного транспорту.
• В Україні є зниження попиту на транспортні перевезення, що зумовлено ускладненням епідемічної ситуації на території України та у світі.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
ДОСЛІДЖЕННЯ
Міські види транспорту свого обласного центру.
Рекомендовані завдання і хід роботи, дивіться за QR-кодом.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
Коментарі (0)