Войти
Закрыть

Поняття про постіндустріальне суспільство

9 Клас , Географія 9 клас Масляк, Капіруліна (поглиблений вивчення)

 

§ 33. Поняття про постіндустріальне суспільство

1. Назвіть найбільші міста світу та України. 2. Як ви розумієте поняття «споживачі інформації»?

1. ПОСТІНДУСТРІАЛЬНЕ СУСПІЛЬСТВО, ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ

Більшість учених сьогодні виділяють три стадії розвитку суспільства: доіндустріальну (аграрну), індустріальну та постіндустріальну. В основі такої класифікації лежить рівень розвитку технічного оснащення людства й суспільного поділу праці.

З уроків історії пригадайте рівень технічного розвитку за часів Стародавніх Єгипту та Китаю.

На першій стадії розвитку суспільства (аграрне суспільство) панують сільське господарство, сільський спосіб життя, переважають сільські поселення й селяни. На другій стадії (індустріальне суспільство) панує промисловість, поширюється міський спосіб життя та переважають міські поселення та робітники. На третій стадії, яку ми розглядаємо і в якій живемо, тобто постіндустріальній, домінує сфера послуг, поширюється позаміський спосіб життя, переважають службовці. Зрозуміло, що зараз у світі в різних або в одних і тих самих країнах одночасно наявні всі три стадії розвитку людського суспільства.

Ви вже ознайомилися і з ноосферною теорією подальшого розвитку людства та переходом його до четвертої стадії. Це буде етап панування розуму у вирішенні всіх суспільних проблем.

На першій, доіндустріальній стадії розвитку суспільства, у тому числі й територіальної його організації, основною силою, що сформувала суспільство, були церква та армія. На індустріальній стадії на перший план вийшли великі корпорації. Постіндустріальна стадія характеризується тим, що головними організаторами суспільства стають найбільші університети, які виробляють, систематизують і поширюють теоретичні знання, — найновітніші досягнення та ідеї в галузі не лише технічних, а й суспільних наук. Наприклад, річний бюджет Гарвардського університету (мал. 1) вже втричі перевищує весь бюджет на освіту і науку такої країни, як Росія, і з кожним роком зростає. Це свідчить про те, що американське суспільство давно й швидко рухається в напрямку від третьої до четвертої стадії розвитку суспільства (див. таблицю 1).

Таблиця 1

КРАЩІ УНІВЕРСИТЕТИ СВІТУ (2016—2017 рр.)

Проаналізуйте дані таблиці 1 та зробіть висновок, які країни світу почали рухатися в напрямку четвертої стадії розвитку суспільства. Знайдіть їх на карті атласу.

Мал. 1. Будівля Гарвардського університету.

Постіндустріальне суспільство, як і будь-яке інше, не позбавлене багатьох суперечностей власного розвитку. Воно не може існувати на базі однієї лише сфери послуг. Хтось має виробляти матеріальну продукцію, потреби суспільства в якій постійно зростають. Таке суспільство може існувати лише тоді, коли країни світу одночасно перебуватимуть на всіх трьох стадіях розвитку. За таких умов найрозвиненіші країни світу беруть на себе постіндустріальну місію управляти світовим господарством, займаються накопиченням і перерозподілом фінансів, інвестують у розвиток науки й технологій, а країни, які перебувають на другій стадії, виробляють промислову продукцію. Однак така ситуація не може тривати довго.

СЛОВНИК

Світове, або альфа-місто — місто, що вважається важливим елементом світової економічної системи та зазвичай суттєво впливає на політичне, економічне та культурне життя провідних регіонів Землі.

2. СВІТОВІ МІСТА — ГОЛОВНІ СПОЖИВАЧІ Й РОЗПОДІЛЬНИКИ ІНФОРМАЦІЇ.

Міста світу можна класифікувати за різними ознаками, але якщо за основу взяти обсяг ВВП, а також урахувати політичний і культурний вплив міста, то лідерами стануть Токіо, Нью-Йорк, Лос-Анджелес, Чикаго, Париж, Лондон. Саме вони є головними споживачами і розподільниками інформації у світі (див. таблицю 2).

Таблиця 2

РЕЙТИНГ МІСТ ЗА ОКРЕМИМИ КАТЕГОРІЯМИ (2016 р.)

Проаналізуйте дані таблиці 2. Знайдіть на карті атласу альфа-міста світу. Зробіть відповідні висновки.

Мал. 2. Світові міста: 1) Дубай; 2) Сідней.

Токіо та Нью-Йорк є головними фінансовими центрами світу із чотирьох найбільших (альфа++). Саме тому їх вважають лідерами світових міст, законодавцями міжнародного інвестиційного клімату, містами з розвиненими і своєрідними культурними традиціями, їх можна назвати також неформальними столицями світу. Саме вони поширюють глобалізацію й інтеграцію. При цьому якщо Нью-Йорк як найбільше місто найпотужнішої країни світу практично в усіх сферах є світовим містом політичної сили, то Токіо вважається ідеологом розвитку економічних потужностей, упровадження інновацій, розвитку автоматизації та роботизації постіндустріального суспільства. До світових міст зараховують також Дубай і Сідней (мал. 2).

ВИСНОВКИ

• Більшість учених виділяють три стадії розвитку суспільства: доіндустріальна (аграрна), індустріальна і постіндустріальна. В основу такої класифікації покладений рівень розвитку технічного оснащення людства й суспільного поділу праці.

• Американське суспільство перебуває на третій стадії розвитку та швидко рухається в напрямку до четвертої. Постіндустріальне суспільство може існувати лише тоді, коли різні країни світу одночасно перебуватимуть на всіх трьох стадіях розвитку.

• Четверта стадія розвитку людства буде стадією панування розуму у вирішенні всіх суспільних проблем.

• Третя стадія розвитку суспільства характеризується тим, що головними організаторами суспільства стають найбільші університети, які виробляють, систематизують і поширюють теоретичні знання.

• Світові міста (альфа-міста) є важливими елементами глобальної економічної системи зі значним економічним, політичним і культурним впливом на світ у цілому.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Назвіть основні стадії розвитку суспільства. Поясніть, у чому полягає різниця між ними.

2. Наведіть приклади країн, які перебувають на різних стадіях розвитку суспільства.

3. Обґрунтуйте тезу щодо перетворення найбільших університетів на головних організаторів сучасного суспільства.

4. Поясніть, чому сучасні міста стають усе більш важливими елементами глобальної економічної системи. Знайдіть додаткову інформацію із цього питання. Зробіть висновки.

Практична робота 9. Ознайомлення з об'єктами ЮНЕСКО «Світова спадщина»

1. За додатковими джерелами інформації проаналізуйте список об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО (електронний режим доступу: ru.unesco.org/).

2. Складіть перелік об’єктів Світової спадщини в Україні.

3. Складіть короткий перелік об’єктів Світової спадщини в Європі (п’ять-сім).

4. Підготуйте презентацію про один з об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. Організуйте спільний захід у межах проведення шкільного тижня географії та запропонуйте результати своєї роботи учням 7 класу своєї школи.

Практична робота 10. Складання картосхеми основних районів міжнародного туризму

1. Проаналізуйте твердження: «У сучасному туристичному бізнесі трапляються парадокси: французи відпочивають не на своєму Лазурному узбережжі, а їдуть до Іспанії на Коста-Дорада або Коста-Брава, ізраїльтяни віддають перевагу відпочинку на Лазурному узбережжі Франції, німці їдуть на курорти Італії, Франції та Греції, а пенсіонери країн Західної Європи взимку відпочивають в Азії — у Таїланді, Індонезії, на Шри-Ланці».

2. Знайдіть додаткову інформацію про зазначені райони міжнародного туризму та поясніть саме такий вибір туристів.

3. Складіть на політичній карті світу відповідну картосхему основних районів міжнародного туризму та поясніть причини їх утворення саме тут.

Дослідження. Міжнародний туризм як чинник інтеграції

1. 14 червня 1985 р. низка європейських країн підписали в містечку Шенген (Люксембург) угоду про поетапне скасування контролю на спільних кордонах, основною метою якої було полегшення переміщення громадян. Знайдіть коротку інформацію про зміст цієї угоди. Чи сприяла вона інтеграції країн, які її уклали? Як це вплинуло на туристичні потоки в цих країнах?

2. Міжнародний туризм, з одного боку, може сприяти процесу збереження культурної ідентичності окремих регіонів і країн, а з іншого, — відкриває можливості збагачення культур, виступає рушійною силою їх входження до нового глобального простору, несе в туристичні регіони новітні технології, створені в провідних державах. Поясніть, як туризм сприяє збереженню культурної ідентичності в сучасних умовах глобалізації.

3. Зробіть висновки.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 9 клас Масляк, Капіруліна (поглиблений вивчення)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація