Войти
Закрыть

Транспорт України

9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова, Довгань

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Географія 9 клас Пестушко, Уварова, Довгань", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 38. ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ

ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!

• Що є пасажирообігом і вантажообігом?

• Який найпоширеніший нині вид транспорту?

• Транспортна система України. Потенціал розвитку в Україні транспортної системи є надзвичайно високим. Це зумовлено значною територією країни, великою чисельністю її населення, значною кількістю великих міст, а також вигідним географічним положенням України на перехресті транзитних шляхів між Сходом та Заходом. Не випадково чотири з десяти міжнародних транспортних коридорів проходять по території України. Так називають шляхи сполучення, що забезпечують значні перевезення вантажів і пасажирів на напрямках їх найбільшої концентрації (див. Додаток «Перелік міжнародних транспортних коридорів Європи»).

В Україні розвинені всі види транспорту. Єдину транспортну систему країни представляють залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний транспорт, а також міський електротранспорт, у тому числі метрополітен, трубопровідний транспорт і шляхи сполучення загального користування.

• Залізничний транспорт України. Залізничний транспорт - основний вид транспорту України. Він забезпечує понад 80 % вантажних і майже половину пасажирських перевезень, здійснюваних усіма видами транспорту (табл. 1, 2).

Таблиця 1

Пасажирські перевезення, 2015 р.1

Таблиця 2

Вантажні перевезення, 2015 р.1

Мережа залізниць України становить 21 тис. км, з яких 45 % електрифіковано. За обсягами пасажирських перевезень залізниці України входять до першої двадцятки, а за обсягами вантажних перевезень - першої десятки країн світу. До найважливіших залізничних магістралей України належать, зокрема: Київ - Фастів - Козятин - Здолбунів - Львів - Чоп; Київ - Полтава - Харків та ін.

Важливість залізничного транспорту в системі транспортних комунікацій України посилюється і тим, що через територію держави пролягають три залізничні загальноєвропейські транспортні коридори в напрямках Схід - Захід і Балтика - Чорне море. Крім того, через українські порти Ізмаїл і Рені здійснюється взаємодія із ще одним загальноєвропейським коридором, який проходить річкою Дунай. До того ж розвиваються перевезення й по міжнародному транспортному коридору Європа - Кавказ - Азія.

1 Без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та частини зони проведення антитерористичної операції.

2 З урахуванням перевезень міською електричкою.

Українські залізниці безпосередньо межують і взаємодіють із залізницями Білорусі, Молдови, Польщі, Росії, Румунії, Словаччини, Угорщини й забезпечують роботу із сорока міжнародними залізничними переходами, а також обслуговують українські морські порти Чорноморсько-Азовського басейну.

Залізничні колії різних напрямків нерідко можуть перетинатися, утворюючі залізничні вузли. Найбільшими серед таких вузлів, з розвинутим станційним і складським господарством, зазвичай стають великі міста, як-от: Київ, Харків, Львів, Дніпро, Запоріжжя, Одеса. Разом з тим помітної вагомості внаслідок перетинання залізничних магістралей нерідко набувають і порівняно невеликі населені пункти - Чоп, Знам’янка, Лозова, Бахмач, Жмеринка тощо.

До сфери Укрзалізниці входять Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна та Придніпровська залізниці. До останнього часу вони забезпечували потреби економіки і населення в перевезеннях. Але на сьогодні технічний ресурс залізниць практично вичерпано. Існує загроза незабезпечення залізничним транспортом у подальшому потреб економіки України в перевезеннях.

Історія географії

Найперша залізниця (завдовжки майже 100 км) у межах сучасної території Україні, що була побудована в 1861 р., з’єднала Львів та нині польське місто Перемишль. Так, за часів, коли західноукраїнські землі входили до складу австрійської монархії, розпочалась історія Львівської залізниці.

У 1865 році спорудили залізницю від Одеси до Балти. Вона мала довжину 213 км. А в 1870 р. відкрився рух на залізниці Київ-Балта. Тим самим було покладено початок існуванню Південно-Західної залізниці.

• Автомобільний транспорт. Автомобільний транспорт, що посідає друге місце за пасажирообігом, не набагато відстає від залізничного. Удвох ці види транспорту набагато випереджають за цим показником усі інші (табл. 1).

Перевагу автотранспортним засобам перевезення нерідко віддають перевагу і вантажовласники. Вантажні автомобілі нині перевозять практично всі види вантажів. І не тільки в межах населених пунктів або їх околиць. Навіть на великі відстані (до 5 тис. км і більше) автопоїзди (вантажник-тягач і причеп або напівпричеп) успішно конкурують із залізницями при перевезенні цінних вантажів, для яких надзвичайно важливою є швидкість доставки, наприклад продуктів, які швидко псуються. Як наслідок, за вантажообігом автомобільний транспорт посідає друге місце (табл. 2).

Для успішної роботи автотранспорту вкрай потрібні дороги, які є національним надбанням українського народу і важливою складовою транспортної системи держави (мал. 94). Загальна протяжність мереж автомобільних доріг загального користування України становить майже 170 тис. км. Вона поділяється на дороги державного значення - 52 тис. км і дороги місцевого значення - близько 118 тис. км.

Дороги державного значення, своєю чергою, поділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні дороги. Особливе значення мають міжнародні та національні дороги. Міжнародні дороги (позначаються літерою «М») зазвичай суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі автомобільних доріг (див. Додаток. «Найважливіші автомагістралі України»).

Мал. 94. Структура мережі автомобільних доріг загального користування

Національні дороги (позначаються літерою «Н») суміщені з національними транспортними коридорами і з’єднують Київ, адміністративні центри областей і великі промислові та культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами.

У зв’язку з обмеженим фінансуванням близько 90 % автомобільних доріг загального користування не ремонтували понад 30 років. Тому ці дороги здебільшого не відповідають сучасним вимогам як за міцністю, так і за рівністю. Попри це значення автошляхів України у міжнародному сполученні підтверджується проходженням по її території чотирьох з десяти Міжнародних транспортних коридорів, зокрема і через діючі автомагістралі, як-от Київ-Чоп і Київ-Одеса тощо.

• Водний транспорт. Водний транспорт поділяють на морський і річковий. Україна має сприятливі передумови для їхнього розвитку. Адже на півдні її територію омивають води Чорного й Азовського морів, які майже не замерзають і з’єднуються через систему проток із Середземним морем і далі з Атлантичним океаном. А наявність судноплавних річок і створення гідротехнічних споруд сприяла тому, що сучасна Україна опинилася на перехресті водних шляхів Дунай, Дніпро і системи Дон-Волга.

Утім нині водним транспортом в Україні користуються менше ніж будь-яким іншим. Про низьку ефективність роботи водного транспорту свідчить і пасажирообіг, за яким він посідає останнє місце серед інших видів транспорту. Дещо більша роль водників у перевезеннях вантажів. За вантажообігом водний транспорт випереджає тільки авіаційний, залишаючися далеко позаду від інших сучасних видів транспорту (табл. 1, 2).

Сучасна роль морського транспорту визначається передусім його участю в міжнародних перевезеннях. Адже саме морем найдешевше перевозити вантажі (хоча й швидкість цих перевезень невисока - 25-35 км/год). Україна має 13 морських портів (див. Додаток «Порти України»). Лідером за обсягами вантажообігу серед морських портів України і найбільшим пасажирським портом на Чорному морі є Одеський порт.

Річковий транспорт в Україні пов’язаний передусім з головною водною магістраллю - р. Дніпро, що є судноплавним на всьому протязі в межах України. Міжнародні перевезення здійснюються передусім р. Дунай, завдяки якій Україна має водні зв’язки з багатьма європейськими державами. До судноплавних річок належать також й інші річки, як-от: Дністер, Південний Буг тощо. Загальна довжина судноплавних водних шляхів в Україні становить 4,8 тис. км. Для організації роботи транспорту країни споруджено 16 річкових портів і терміналів.

• Авіаційний транспорт. Наразі в Україні пасажирські та вантажні перевезення здійснюють 33 вітчизняні авіакомпанії. Упродовж року вони виконують понад 66 тис. комерційних рейсів, під час яких загалом перевозять понад 6 млрд пасажирів.

Пасажирські перевезення виконує 21 вітчизняна авіакомпанія. При цьому майже 93 % перевезень припадає на чотири провідні авіаперевізники: Міжнародні авіалінії України, Азур Ейр Україна (Ютейр Україна), Роза вітрів і Дніпроавіа. Регулярні польоти між Україною та країнами світу здійснювали 9 вітчизняних авіакомпаній до 39 країн світу та 35 іноземних авіакомпаній з 29 країн світу.

Авіарейси в нашій країні обслуговують 20 аеропортів (див. Додаток «Аеропорти України»). При цьому 68 % усіх обслугованих пасажирів і майже 88 % вантажопотоків припадає на аеропорт Бориспіль (мал. 95).

Останнім часом на тлі складної політико-економічної ситуації і, як наслідок, погіршення купівельної спроможності населення попит на авіаційні перевезення зменшується. Нещодавні події в цивільній авіації (катастрофа Боїнга 777 Малайзійських авіаліній) і в політиці (анексія Криму Росією) спричинили загострення негативних тенденцій. Не працюють аеропорти Донецька, Луганська, аеропорти Криму опинилися поза межами фактичного контролю з боку України, вітчизняні та іноземні авіакомпанії скорочують кількість рейсів на певних маршрутах або взагалі скасовують їх, істотно зменшується кількість рейсів у повітряному просторі України.

Мал. 95. Аеропорт «Бориспіль»

ГЕОГРАФІЧНИЙ ІНТЕРАКТИВ

За даними Додатків «Зміни пасажирообігу за видами транспорту» і «Зміни вантажообігу за видами транспорту» визначте, які зміни відбулись у пасажирських та вантажних перевезеннях упродовж останніх років.

ГОЛОВНЕ

• Залізничний транспорт - основний вид транспорту України, недоліком його є незадовільний технічний стан.

• Проблемою розвитку автомобільного транспорту України є невідповідність доріг сучасним вимогам якості.

• Україна має сприятливі передумови для розвитку водного транспорту.

• В Україні є зниження попиту на авіаційні перевезення, що зумовлено складною політико-економічною ситуацією.

ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ

1. Визначте види транспорту, що здійснюють в Україні основні перевезення пасажирів і вантажу.

2. Покажіть на карті основні порти України.

3. Наведіть приклади найбільших транспортних вузлів в Україні.

4. Поясніть транзитне значення транспортних магістралей в Україні.

5. Який вид транспорту доцільно розвивати в Україні? Відповідь обґрунтуйте.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 9 клас Пестушко, Уварова, Довгань", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Географія 9 клас Пестушко, Уварова, Довгань", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду