Транспорт світу
- 7-01-2022, 17:29
- 791
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова, Довгань
§ 39. ТРАНСПОРТ СВІТУ
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
• Які є переваги та недоліки різних видів транспорту?
• Який вид транспорту в Україні є провідним?
• Світова транспортна система. Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. Основними кількісними показниками транспортної системи є протяжність шляхів сполучення, вантажо- і пасажирообіг.
Світовий транспорт сьогодні - це понад 67 млн км різних шляхів сполучення. Перевезення вантажів залізницями здійснюють понад 210 тис. локомотивів і мільйони залізничних вагонів, автодорогами - понад трильйон автомобілів, морськими трасами - понад 90 тис. суден, а повітряними трасами - понад 30 тис. рейсових літаків. Щорічно усіма видами транспорту перевозить понад 110 млрд вантажів і більше трильйона пасажирів (мал. 95, 96).
Мал. 96. Пасажирські (1) і вантажні (2) перевезення (частка від світового обсягу, %)
Таблиця 1
Протяжність залізниць (дані Світового банку)
• Залізничний транспорт. Загальна протяжність залізничних шляхів сполучення у світі перевищує 1 млн км. Понад два десятки країн зараз мають протяжність залізниць більше ніж 10 тис. км.
Але особливо вирізняються США і Китай, де загальна протяжність залізниці становить багато десятків кілометрів (табл. 1). Подекуди залізниці виходять за межі окремих країн, утворюючи так звані трансконтинентальні залізниці.
Вони перетинають континент у різних напрямках і за їх допомогою можна перетинати кордони багатьох країн.
За пасажирообігом передусім виділяються залізниці країн світу з великою чисельністю населення - Індії та Китаю, а також Японії і Росії. В Європі лідером є Франція (мал. 97). У вантажообігу лідирують залізниці США, Китаю, Росії, Індії та Канади (мал. 98).
Нині у світі через зростання кількості автомобілів та успішний розвиток авіаперевезень спостерігається зниження популярності залізничного транспорту. Щоб збільшити пасажиропотік, залізниці приділяють велику увагу підвищенню рівня комфорту.
Одним з головних напрямів розвитку сучасного залізничного транспорту є також будівництво високошвидкісних магістралей, на яких пасажирські експреси розвивають швидкість 200 км/год і більше. Піонерами будівництва таких доріг стали Японія і Франція. Нині високошвидкісні магістралі побудовано здебільшого в європейських країнах, а також в Азії (табл. 2).
Мал. 97. Пасажирообіг залізниць (млн пас.-км; дані Світового банку)
Мал. 98. Вантажообіг залізниць (млн ткм; дані Світового банку)
Таблиця 2
Країни, де є швидкісні залізниці
Особливе місце у групі швидкісних пасажирських потягів посідає маглев. Цей потяг (його ще інколи називають магнітопланом) на магнітній подушці приводиться в рух та керується магнітними силами. Він, на відміну від традиційних поїздів, у процесі руху не торкається поверхні рейки. Маглев здатний розвивати найвищу швидкість з усіх видів громадського наземного транспорту, завдяки чому може скласти конкуренцію повітряному транспорту на відстанях до 1000 км. Максимальна швидкість маглеву в китайському місті Шанхай сягає 430 км/год. Крім Китаю маглев уже існує в Німеччині, Великій Британії, Японії тощо.
• Автомобільний транспорт. Автомобільний транспорт із середини XX ст. став провідним серед видів сухопутного транспорту. Він більше розвинений там, де розгалужена мережа якісних доріг і численний автомобільний парк - сукупність різних автомобілів.
Більша частина всіх автомобілів зосереджена в економічно розвинених країнах. За кількістю легкових автомобілів лідером є США - понад 251 млн одиниць. Крім цієї країни великий автопарк мають Китай (109 млн од.) і Японія (76 млн од.). Однак з розрахунку кількості автомобілів на 1 тис. мешканців вирізняються передусім деякі карликові європейські держави (табл. 3).
Автомобільна мережа світу значно перевершує за протяжністю залізниці - понад 64 млн км (включно з ділянками без твердого покриття). За протяжністю автомобільних доріг помітно виділяються США, Індія і Китай (табл. 4).
В економічно розвинених країнах поширені якісні автомагістралі, де автомобілям дозволено рух зі швидкістю 200-250 км/год. А, наприклад, у Німеччині на окремих ділянках таких доріг (так званих автобанах) максимальна швидкість узагалі не обмежена. Замість цього є так звана рекомендована швидкість, яка становить 130 км/год. За проїзд на автомагістралях подекуди встановлено плату за проїзд.
Таблиця 3
Країни за кількістю автомобілів на 1 тис. осіб
Таблиця 4
Протяжність автомобільних доріг (дані Світової книги фактів ЦРУ)
Натомість у країнах, що розвиваються, більше половини автошляхів не мають твердого покриття і використовуються сезонно. Дороги з твердим покриттям побудовані там зазвичай біля великих міст.
Подібно до залізниць, велику роль у перевезенні пасажирів і вантажів відіграють трансконтинентальні шосейні шляхи.
• Водний транспорт. Дуже велику роль у водному транспорті відіграє морський транспорт, розвиток якого визначає кількість морських суден та їх вантажопідйомність, а також мережа портів, морських каналів і проток тощо.
На початку 2015 р. світовий флот налічував майже 89,5 тис. суден із загальною вантажопідйомністю 1,75 млрд тонн. Слід зазначити, що судна можуть плавати як під національним прапором, так і під іноземним прапором. У більшості випадків це пояснюється тим, що надання послуг як держав-прапорів стало для деяких країн важливим джерелом доходів. Це передусім характерно для країн, що розвиваються. Не випадково понад 76 % світового флоту зареєстровано саме в цих країнах. Натомість країнам, що є справжніми власниками суден, такі послуги вигідні, оскільки йдеться про так звані дешеві (зручні) прапори, завдяки яким сплачуються менші податки (табл. 5).
Найбільший за вантажопідйомністю флот належить Греції. Далі йдуть Японія, Китай, Німеччина і Сінгапур. У цілому ці п’ять країн контролюють більше половини тоннажу світового флоту. П’ять з десяти країн з найбільшим флотом знаходяться в Азії, чотири - у Європі і одна - на Американському континенті.
Загальний тоннаж суден, що ходять під іноземним прапором, становить 71 % світового флоту. А найбільший флот за прапором реєстрації мають Панама, Ліберія і Маршалові острови. Саме під прапором Панами ходить найбільша кількість морських суден - 8351. А їхня загальна вантажопідйомність перевищує 9 % від світової.
Таблиця 5
Країни з найбільшим морським флотом (дані ЮНКТАД)
Загальна кількість морських портів, що беруть участь у міжнародних перевезеннях, перевищує 2 тис. Упровадження і повсюдне використання контейнерів для перевезення вантажів морським транспортом зумовило інтенсивний розвиток у морських портах так званих контейнерних терміналів, що забезпечують зв’язок морських контейнерних перевезень зі шляхами сполучення внутрішнього транспорту. Серед найбільших портів світу з такими терміналами більшість розташовані в Азії. Особливо вирізняється Китай, порти якого мають найбільшу кількість причалів і через них проходить більше вантажів, ніж у будь-якій іншій країні (табл. 6).
Таблиця 6
Найбільші контейнерні термінали світу та їхній вантажообіг (дані ЮНКТАД)
Мал. 99. Пасажирські авіаперевезення за регіонами світу (осіб)
Головними міжнародними морськими каналами залишається Суецький і Панамський. У 2014 р. розпочалося будівництво другої гілки Суецького каналу паралельно тому, що вже існує. Це дасть змогу збільшити пропускну здатність каналу в середньому із 49 суден на день до 97 суден. Існує також і проект щодо розширення й Панамського каналу.
Третім за значенням увижається Нільський, що сполучає Нільську бухту Балтійського моря з нижньою течією Ельби, передусім порти Кіль і Гамбург. Найважливішими морськими протоками, де спостерігається підвищена інтенсивність руху суден, є Ла-Манш, Гібралтарська протока, Ересунн, Малаккська, Ормузська, Босфор.
• Внутрішній водний транспорт становить найбільшу частку в загальному вантажообігу Європи і Північної Америки. Перспективи його розвитку пов’язані з використанням понад двохсот міжнародних річкових басейнів. До найбільших судноплавних річок світу належать Ніл, Амазонка, Міссісіпі, Єнісей, Об, Янцзи, Хуанхе, Амур, Лена і Конго (див Додаток «Протяжність судноплавних річок і каналів»). Іншим перспективним напрямом є змішані перевезення «річка-море» з використанням спеціальних суден.
• Повітряний транспорт. У 2015 р. авіакомпанії світу здійснили 88,5 млн польотів і перевезли загалом 7,2 млрд пасажирів та 106 млн тонн вантажів. Найбільше авіапасажирів було перевезено в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, найменше - в Африці (мал. 99).
У розвитку авіаційного транспорту надзвичайно велика роль аеропортів. Загалом у світі понад 40 тис. різноманітних аеропортів, а лідерами за їхньою кількістю є США, Бразилія і Мексика (табл. 7). Однак важливою характеристикою аеропортів є їхня пропускна здатність. Так, майже одна третина світового обсягу пасажирських перевезень здійснюється через 30 найбільших міських аеропортів. Найпотужнішу у світі систему аеропортів має Лондон з більш ніж 155 мільйонами пасажирів у шести аеропортах. На другому місці розміщується Нью-Йорк із 123 мільйонами пасажирів у трьох аеропортах. Токіо посідає третє місце із 113 млн пасажирів.
Таблиця 7
Кількість аеропортів
Мал. 100. Інтенсивність руху пасажирських літаків за регіонами світу (млн польотів)
Мал. 101. Обсяги вантажоперевезень авіатранспортом за регіонами світу (млн тонн)
Основні аеропорти світу, що вирізняються за кількістю перевезених пасажирів, розміщені передусім у Північній Америці, а також в Азійсько-Тихоокеанському регіоні. Багаторічним рекордсменом є аеропорт Атланта в США, у якому загальна кількість вітчизняних та іноземних пасажирів перевищує 100 млн (див. Додаток «Найбільші за кількістю перевезених пасажирів аеропорти світу»). Але щодо міжнародних пасажирів, то найпопулярнішими є аеропорти Дубай (77,5 млн), Лондон (69,8 млн) і Гонконг (68,1 млн).
Найбільш інтенсивний рух пасажирських літаків спостерігається в Північній Америці, особливо в аеропортах США (мал. 100). Так, наприклад, в аеропорту Атланта за рік здійснюється понад 880 тис. вильотів, в аеропорту Чикаго - 875 тис., а в Далласі - понад 681 тис. (див. Додаток «Аеропорти з найінтенсивнішим рухом літаків»). Найменш інтенсивний рух пасажирських літаків на Близькому Сході.
Крім пасажирів, авіатранспорт здійснює також і вантажні перевезення. При цьому лише на 30 аеропортів припадає 58 % усього обсягу перевезених у світі вантажів. Подібно до пасажирських перевезень, найбільше вантажів було перевезено авіатранспортом в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, а найменше - в Африці (мал. 101).
Основні аеропорти світу, що вирізняються за кількістю перевезених пасажирів, розміщені передусім у США і Китаї. Лідером за вантажними перевезеннями є китайський аеропорт у Гонконзі та американський Мемфіс (табл. 8).
Таблиця 8
Найбільші за кількістю перевезеного вантажу аеропорти світу
ГОЛОВНЕ
• Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему.
• Основними кількісними показниками транспортної системи є протяжність шляхів сполучення, вантажо- і пасажирообіг.
• Географію наземного транспорту визначає мережа шляхів сполучення.
• Географію водного транспорту визначає мережа портів, морських каналів і проток, а також річкові басейни.
• Географію повітряного транспорту визначає мережа аеропортів.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
1. Визначте вид транспорту, за допомогою якого здійснюється перевезення більшої частини вантажів.
2. Назвіть країни, що мають найшвидкісніші залізниці.
3. Поясніть, чому основна частка пасажирських перевезень у світі здійснюється за допомогою автомобільного транспорту.
4. За додатковими джерелами підготуйте коротке повідомлення про перспективи подальшого розвитку транспорту світу.
Коментарі (0)