Войти
Закрыть

Природознавство 5 клас Коршевнюк, Баштовий

5 Клас

Цей підручник допоможе тобі розширити знання про природу. Ти дізнаєшся, наскільки різноманітні тіла і явища природи на нашій планеті й у Всесвіті, як їх можна вивчати, від чого необхідно захищати Землю та її мешканців. Вивчаючи природознавство, ти зануришся у світ дослідництва. Адже виконуватимеш спостереження й досліди, пояснюватимеш їх результати, робитимеш висновки. Кожен крок у вивченні природи наближатиме тебе до розуміння її загадок і готуватиме до вивчення біології, фізики, хімії, географії, екології в наступних класах. Підручник поділено на розділи і теми, зміст яких розкрито в параграфах. Після основного тексту параграфа є такі рубрики: «Підсумки», «Сторінка природодослідника», «Сторінка ерудита», «Запитання. Завдання». Навіщо потрібна кожна з них? Підсумки Ця рубрика підсумовує основний матеріал параграфа, виділяє головне в його змісті. Сторінка природодослідника Ця рубрика дасть тобі змогу самостійно зробити природничі відкриття і відчути себе природодослідником. Можливо, дослідження природи так тебе захоплять, що стануть улюбленою справою всього життя. Сторінка ерудита Ця рубрика стане в пригоді тим, хто не обмежиться вивченням тексту параграфів і захоче знати більше. Ерудиція означає «ученість». Ерудитами називають людей, які мають глибокі всебічні знання з різних наук. Запитання і завдання Ця рубрика містить різноманітні запитання й завдання, які дадуть тобі змогу перевірити, чи добре засвоєно матеріал параграфа. Часто останнє запитання чи завдання в ній позначено зірочкою (*). Якщо ти даватимеш вичерпні відповіді на запитання і старанно виконуватимеш завдання, то зможеш досягти високих результатів у вивченні природознавства....

Заповідники, заказники, національні парки

5 Клас

Держава оберігає ділянки суші й водного простору, природа яких має особливу природоохоронну, наукову, естетичну та іншу цінність. Це її природничо-заповідний фонд. Він охороняється законом. До нього належать: природні заповідники і біосферні заповідники, національні природні парки, заказники та інші. Всі вони використовуються в природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих, освітньо-виховних цілях. Серед 20 заповідників України найбільшими за територією і масштабами наукових досліджень є «Асканія-Нова», Чорноморський, Дунайський, Карпатський, Кримський. Заповідники — природоохоронні території, створені для збереження видів організмів та виконання наукових досліджень. Заповідник «Асканія-Нова» — унікальний куточок природи в Херсонській області, своєрідний музей під відкритим небом, де збереглися неораний степ, стародавні кургани, раніше створені жителями цих земель кам’яні статуї. Це перший заповідник України, закладений понад сто років тому. На території заповідника розташований Український науково-дослідний інститут тваринництва степових районів ім. Μ. Ф. Іванова «Асканія-Нова». Із часу заснування заповідника і до наших днів у ньому існує зоопарк «Асканія-Нова». Він є одним із найкращих у світі. Щорічно його відвідують майже 70 тис. осіб. У зоопарку утримуються 114 видів тварин, у тому числі такі, що перебувають під загрозою зникнення (мал. 168)....

Охорона природи. Червона книга

5 Клас

Охорона природи. Охороняють кордони держави від ворогів, будинок чи квартиру від злодіїв. А від кого охороняють природу? Виявляється, природу людина охороняє від самої себе. А точніше, від негативних впливів своєї діяльності на неї. Охорону природи здійснюють різними способами. Держава видає закони, якими забороняється чинити дії, що мають негативний вплив на природу. Вчені і лікарі розробляють норми допустимого вмісту шкідливих речовин у воді, у повітрі, продуктах харчування. Працівники санітарно-епідеміологічних станцій стежать за дотриманням встановлених норм, контролюють вміст у повітрі та воді різних речовин. Не байдужі до охорони природи люди виходять на суботники та недільники, проводять акції. Вони прибирають територію, насаджують рослини, заготовляють корм для диких тварин і птахів, щоб узимку їх підгодовувати. З метою охорони природи створено різні види природоохоронних територій — заповідники, заказники, національні парки тощо. Червона книга України. Ви розглянули різні екосистеми і зрозуміли, що живі організми тісно пов’язані між собою. Навіть ті комахи, яких ми називаємо шкідниками, необхідні у природі. Якщо їх не стане, комахоїдним птахам забракне корму. Кожен із видів рослин чи тварин повинен зберегтися на Землі....

Екологічні проблеми та їх розв’язування

5 Клас

Екологічні проблеми. Наслідки господарської діяльності людини, стихійні явища (повені, землетруси тощо) не залишаються безслідними для природи. Негативні зміни, що настають у природі під їх впливом, шкодять живій і неживій природі, людині як частині природи. Екологічні проблеми — це порушення стану природного середовища під впливом різних чинників. Джерела забруднення навколишнього середовища. На мал. 160 зображені джерела забруднення навколишнього середовища. Внаслідок спалювання величезної кількості нафтопродуктів, газу і вугілля теплові електричні станції постійно забруднюють довкілля викидами шкідливих газів і сажі. Заводи з виробництва металів і багатьох інших речовин та матеріалів забруднюють повітря, водойми і ґрунт небезпечними для живої природи речовинами. Понад 200 шкідливих речовин потрапляють у навколишнє середовище з викидами автомобільного транспорту. До того ж на горіння пального витрачаються величезні об’єми кисню. Так, на шляху в одну тисячу кілометрів автомобіль використовує річну норму кисню однієї дорослої людини. Повітряний і водний транспорт також забруднює повітря. Особливу небезпеку становлять пожежі на торфовищах, лісові і степові пожежі. Тут вогонь знищує все живе на своєму шляху, у довкілля надходить величезна кількість попелу, сажі, шкідливих газів (мал. 161)....

Людина — частина природи

5 Клас

Зв’язок людини з природою. Подібно до інших живих істот людина дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає. Її життя, як і життя інших організмів, залежить від умов природи — достатньої кількості їжі, повітря, води, світла і тепла. Проте лише людина володіє мовою, розмірковує і свідомо виконує роботу. Вона мешкає в оточенні тіл природи і взаємодіє з ними. Природа впливає на розселення людей на земній кулі. Так, у районах полюсів, де панують низькі температури і крига, немає умов для росту і розвитку рослин та тварин, проживання людей. Поблизу екватора, де земна поверхня отримує найбільшу кількість тепла і вологи, ніколи не буває зими і пишно розвивається рослинність. Найбільш комфортні умови для життя людини на рівнинних територіях з помірною кількістю тепла і вологи. У давні часи людина повністю залежала від природи. У природі вона знаходила рослини для харчування, добувала м’ясо, полюючи на звірів і птахів, ловила рибу. Згодом людина окультурила різні рослини, тобто навчилася вирощувати їх на спеціально відведених і оброблених ділянках землі (мал. 155). Нині людина розводить різноманітних свійських тварин, тому постійно має м’ясо, молоко, яйця для свого харчування (мал. 156)....

Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»

5 Клас

Мета: з’ясувати умови, за яких у класі можна виростити найвищу бобову рослину (наприклад, горох, сою, квасолю). Для виконання проекту вам знадобляться: пророщені бобові рослини (їх ви отримаєте від учителя), різні ґрунти, ящики чи вазони, у яких вирощуватимете рослини. Тривалість проектної діяльності — кілька тижнів. Проект краще виконувати групами. Вам необхідно буде за допомогою експерименту перевірити вплив тепла, світла, води, родючості ґрунту на вирощування найвищої бобової рослини. Для цього ви вирощуватимете рослини на різних ґрунтах, за різного освітлення, поливатимете різною кількістю води і будете проводити спостереження. Також потрібно буде виміряти та зафіксувати результати експерименту, умови, за яких рослини ростуть....

Екосистеми

5 Клас

Поняття екосистеми. Організми живуть на певній території, зазнають впливу чинників середовища, взаємодіють між собою і впливають на середовище. Так утворюються екосистеми (мал. 148). Екосистему утворюють організми, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою і середовищем життя. Організми екосистем поділяють на три групи. До першої групи належать рослини. Вони утворюють органічні речовини і забезпечують ними себе та інші організми. Тому їх називають утворювачами. Другу групу становлять, як правило, тварини. Вони споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею. Це споживачі. Багато видів бактерій і грибів отримують речовини та енергію для свого існування, розкладаючи рештки відмерлих організмів. їх відносять до групи руйнівників. Прикладами природних екосистем є ліс, річка, озеро, болото, степ. Вони виникли природним шляхом. Існують штучні екосистеми. Наприклад, парк, квітник, поле, сад, водосховище. їх створює людина. За малюнком 149 ознайомтеся з рослинами різних ярусів лісу, наведіть власні приклади. Природні екосистеми. Лісом називають велику ділянку землі, на якій ростуть дерева, розташовані близько одне до одного, та інші рослини, а також гриби (мал. 149). У лісі мешкають різні тварини (мал. 150, с. 190). Розгляньте тварин лісу на малюнку 150. Зверніть увагу на забарвлення покривів тіла тварин. У ньому переважають кольори листків і стовбурів лісових дерев. Це дозволяє тваринам маскуватися і бути непоміченими ворогами. У птахів лісу короткі крила і довгий хвіст, щоб було легко літати між деревами. Багато тварин мають кігті, щоб лазити по деревах....

Взаємозв’язки між організмами. Співіснування й угруповання організмів

5 Клас

Взаємозв’язки між організмами. У природі організми живуть не відокремлено один від одного, а в оточенні інших організмів. Навіть поодинока сосна, яка височіє на скелі, зовсім не самотня. К «сусідами» є різноманітні комахи, які живуть на стовбурі; зрідка пташка може сісти на гілку, щоб перепочити, а корені дерева оточені мешканцями ґрунту. Сукупність організмів, які живуть на одній території, називають угрупованням. Між організмами в угрупованнях виникають різноманітні зв’язки (мал. 145). Досить часто вони пов’язані з живленням (харчуванням) організмів. ЦІ зв’язки називають харчовими, або ланцюгами живлення. Наприклад, зелені листки дерева об’їдає гусінь. Нею живиться горобець, який стає здобиччю яструба. Запишемо цей ланцюг живлення в послідовності споживання одних організмів іншими: зелений листок —> гусінь —> горобець —> яструб. Як бачимо, тваринні організми не можуть існувати без рослинних. Оселяючись на дереві, гриби-трутовики використовують його як місце прикріплення і джерело поживних речовин. Гриб шкодить дереву, виснажуючи його і прискорюючи відмирання. Тому трутовики — справжні паразити....

Навігація