Войти
Закрыть

Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах

8 Клас

• Легенда карти. Для топографічних і низки тематичних карт (морських, аеронавігаційних, геологічних, ґрунтових) прийняті стандартні умовні позначення. Для інших карт позначення створюють довільно. Щоб зображувані на таких картах об’єкти та явища були всім зрозумілі, існує легенда карти - сукупність умовних знаків і пояснень до неї. Легенду карти вміщують, як правило, знизу, під основним зображенням. Завдяки легенді визначають зміст карти. Умовні позначення в легенді чітко відповідають їхньому зображенню на карті. Способи картографічного зображення - це система умовних знаків, які використовують для зображення об’єктів і явищ при складанні карт (мал. 10). Для наповнення знаків додатковим змістом застосовують певну форму, розмір, колір, насиченість кольору, внутрішню структуру, певне орієнтування знака. Найпоширеніші такі способи картографічного зображення: значкові, контурні, статистичні та спосіб ізоліній. До відбору способів зображень висувають певні вимоги залежно від змісту карти, поєднання знаків тощо. • Значкові способи зображення. На географічних картах застосовують три основні види значків: позамасштабні, лінійні та значки рухів....

Картографічні проекції

8 Клас

• Особливості зображення на географічній карті. На відміну від глобуса, який правильно передає форму Землі, карта має спотворення, адже являє собою плоске зображення. При переході від кулястої поверхні глобуса до площини не можна обійтися без розтягнення і стискання зображення. Тому виникають спотворення відстаней, площ, кутів (напрямів) та форм об’єктів. Завдання: Порівняйте зображення Землі на глобусі й на географічній карті світу. Продемонструйте наявність спотворень на карті. Унаслідок спотворень карта, на відміну від глобуса, не має єдиного масштабу, на ній є масштаби основний (який зберігається лише на окремих лініях або точках) та допоміжні. Тому вимірювання відстаней на географічній карті варто виконувати не лінійкою, а за градусною сіткою. • Картографічні проекції. З метою зведення спотворень на карті до мінімуму використовують різні картографічні проекції. Картографічна проекція - це математичний спосіб, який дає можливість перейти від кулястої поверхні до площини. Проекції визначають відповідність географічних координат точок на земній кулі точкам на площині карти. • Картографічні проекції за характером спотворень. За характером спотворень розрізняють проекції рівнокутні, рівновеликі та довільні (див. мал. 9). Карти, складені у рівнокутних проекціях, точно передають форми об’єктів і напрями, проте спотворюють довжини і площі....

Зображення України в картографічних творах

8 Клас

За охопленням території бувають карти світові (показують усю планету) та регіональні (зображують її частину: материки або їхні частини, океани або їхні частини, держави або їхні окремі території). Залежно від величини зображуваної території і розмірів самої карти використовують різні масштаби. Щоб зобразити на карті величезні простори материків, океанів, окремих країн або їхніх частин чи всю планету, використовують дрібний масштаб. Такі карти називають дрібномасштабними. Їхній масштаб менший за 1:1 000 000. Майже всі карти шкільних атласів і більшість настінних карт є дрібномасштабними. Завдання: Поясніть, у скільки разів зменшене зображення на карті, складеній у масштабі 1:1 000 000. Карти з масштабом від 1:200 000 до 1:1 000 000 називають середньомасштабними. Карти, які детально зображують порівняно невеликі території, - великомасштабними, або топографічними, їхній масштаб - від 1:10 000 до 1:200 000. Такі карти використовують у військовій справі, будівництві, під час прокладання доріг, туристських походів, у сільському господарстві тощо. Якщо масштаб зображення більший за 1:10 000, його називають планом. За змістом географічні карти поділяють на загальногеографічні й тематичні. На загальногеографічних картах позначають усі об’єкти з однаковою деталізацією. Зокрема, до цієї групи належать фізичні й топографічні карти. Тематичні карти зображають компоненти природи, господарства або населення, тобто мають певну тему. Наприклад, політична карта, карта ґрунтового покриву, рослинності, густоти населення, окремих галузей господарства тощо. Якщо тематична карта відображає поширення природних явищ, її називають фізико-географічною, суспільних - економіко-географічною. Якщо на карті поєднано дві-три теми, вона є комплексною....

Дослідження території України

8 Клас

• Перші писемні згадки Геродота про природу українських земель. Описи території, на якій розміщена сучасна Україна, а також прилеглих до неї українських історичних земель, у зарубіжжі велися з давніх часів. Перші писемні згадки про природу окремих частин українських земель відомі з творів давньогрецьких, давньоримських та арабських авторів. Давньогрецький історик, географ і мандрівник Геродот Галікарнаський, який жив у V ст. до н. е., на підставі побаченого на власні очі й почутих розповідей створив перший загальний опис відомого тоді світу (див. мал. 4). Тому цього вченого називають «батьком історії та етнографії». Зокрема Геродот розповів про життя і побут скіфів - кочового народу, що жив у ті часи у Північному Причорномор’ї на великих площах від Дунаю до Закавказзя. До наших днів дійшла праця Геродота «Скіфія». Геродот навів відомості про західні береги Чорного моря від гирла річки Дністер до протоки Босфор. Описуючи природу, автор зазначив, що клімат цих земель холодний, а поверхня рівна. «їхній край - це добре наводнена трав’яниста рівнина, а річок пливе через нього небагато, менше, ніж у Єгипті є каналів»....

Фізична та суспільна географія України

8 Клас

Вивчаючи курс «Україна у світі», ви ознайомитеся з основами фізичної та суспільної географії як системи знань про загальні закономірності розвитку природних умов, природних ресурсів і населення у світі в цілому та на території нашої держави зокрема. • Об’єкти вивчення фізичної географії України. Природні умови та природні ресурси України - об’єкти вивчення фізичної географії (мал. 1). Тому її відносять до природничих наук. Природними умовами вважають компоненти (складові частини) природи, які найбільше впливають на життя і господарську діяльність людини. Насамперед це стосується рельєфу та клімату. Рівнинний рельєф значно зручніший для освоєння території, ніж гірський. Несприятливими процесами для людини є землетруси, зсуви, водна і вітрова ерозії, підтоплення, заболочення тощо. Від кліматичних умов залежить можливість вирощування сільськогосподарських рослин, розведення свійських тварин. Там, де це необхідно, здійснюють зрошення або осушення земель. Погодні та кліматичні явища також впливають на роботу транспорту, виконання будівельних робіт. Господарська діяльність людини неможлива без використання природних ресурсів. Під природними ресурсами розуміють компоненти природи, які на певному етапі науково-технічного розвитку використовують у господарстві. За належністю до компонентів природи виокремлюють такі основні види ресурсів: мінеральні, або корисні копалини; водні; ґрунтові; біологічні (лісові, кормові, промислово-мисливські). Надзвичайно перспективними природними ресурсами для одержання електроенергії є енергія Сонця, вітру, внутрішнього тепла Землі, морських течій, хвиль, припливів. Виділяють також рекреаційні - особливості природи та суспільні об’єкти, які можуть використовуватися для відпочинку, туризму та охорони здоров’я. Рекреаційні ресурси поділяють на природно-рекреаційні та культурно-історичні....

Географія 8 клас Кобернік, Коваленко

8 Клас

Шановні друзі! У цьому навчальному році ми продовжуємо вивчати географію. У попередніх класах ви ознайомилися з оболонками Землі, природою материків та океанів, прийомами роботи з географічними картами. Курс «Україна у світі: природа, населення» розпочне ваше знайомство з нашою державою. Підручник стане надійним помічником у цьому. Подамо деякі корисні поради, як краще працювати з ним. Вивчення кожного розділу або великої теми розпочинається з їх анонсування, яке містить інформацію про очікувані результати засвоєння матеріалу та налаштовує на опанування нових знань. Перед кожним параграфом запропоновано рубрику «Пригадайте». Повторення теоретичного матеріалу з попередніх курсів географії або раніше вивчених тем допоможе краще зрозуміти новий матеріал. Під час ознайомлення з текстом параграфа не намагайтеся його механічно запам’ятати. Зосереджуйте увагу на найважливіших положеннях і нових поняттях. Для кращого розуміння навчального матеріалу скористайтеся завданнями, наведеними в тексті. Деякі з них потребують ваших творчих думок і оригінальних рішень. Аргументовано обстоюйте свою позицію з того чи того проблемного питання....

Словник

8 Клас

Аюдаг — мис і гора на Південному березі Криму. Від татарського «аю» (ведмідь) і турецького «даг» (гора). Іззовні схожа на ведмедя, який ніби припав до моря та п’є воду. Бабуган-яйла — найвищий масив Кримських гір; у перекладі з тюркської — головне літнє пасовище. Бескиди — гори зовнішньої частини Карпат. В українській мові набуло значення як «стрімкий схил гори». Говерла — від румунського «Howirla» (важке підняття). Горгани — пасмо в Карпатах; діалектне — «кам’янисті розсипища». Є версія походження від давньоруського «торга» (порив вітру, шквал). Донецьке пасмо — від річки Сіверський Донець. Карадаг — гірський масив (згаслий вулкан) у Криму. Від тюркських слів «кара» (чорний) і «даг» (гора). Карпати — назва походить від західнослов’янського «харбат», «хрб» (хребет). Румуни вважають, що топонім має основу «кар, каро» (камінь). Крим — від тюркського слова «кермен, керем» (фортеця, стіна). Могила-Мечетна — вершина Донецького пасма. «Могила» — горб, що нагадує рукотворний курган. «Мечетна» — оскільки на цьому місці колись була мечеть. Полонинське пасмо — від слова «полонина», «плай» — безлісі простори на згладжених вершинах Карпатських гір (від нім. «плац» — рівне місце). Розточчя — височина на межі України та Польщі; назва походить від вододілу (розтіччя) між басейнами Західного Бугу та Дністра. Роман-Кош — вершина Кримських гір. Вірогідно, назва походить від тюркського «урман» (ліс) і «кош» (стоянка, житло пастухів овечих отар). Товтри — вапнякові горби — коралові рифи давнього Сарматського моря, відкопані ерозією (відносні висоти 60—65 м). Перекручене від назви гір «Татри» (височина названа польськими геологами). У народі їх ще називають «Медобори» (оскільки ці горби були вкриті різнотрав’ям і з них «брали мед»)....

Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону

8 Клас

Невеликі природні комплекси можна вивчати на прикладі западини на заплаві, вершини пагорба, схилу чи днища балки. Невеликий природний комплекс характеризується найбільшою однорідністю всіх природних компонентів. Він має однаковий склад гірських порід і рельєф, однакові умови забезпечення теплом і вологою, один тип ґрунту та одне угруповання рослинності. План дослідження 1. Виберіть для спостереження ділянку долини невеликої річки або неглибоку балку. Вийдіть до наміченої ділянки для спостережень. 2. Схематично зобразіть поперечний розріз рельєфу цієї ділянки. 3. Визначте розташування та взаємозв’язок природних компонентів. Зобразіть це на малюнку. 4. Рухаючись уздовж умовного розрізу балки або річкової долини, слідкуйте за змінами рослинності, позначаючи межі поширення різних її типів на схемі. Пам’ятайте, що межі рослинних угруповань і є межами найпростіших природних комплексів. Поміркуйте чому. 5. За підказкою вчителя запишіть назву ґрунтів та рослинних угруповань, які над ними сформувалися. Дайте назви невеликих природних комплексів. Наприклад: «Нижня частина схилу балки з лучно-степовою рослинністю й чагарниками на чорноземах намитих»....

Трудові ресурси й зайнятість населення в Україні

8 Клас

Україна є членом Міжнародної організації праці (МОП). Зараз вона почала переходити на розрахунки зайнятості населення за їхньою методикою. Проаналізуємо дані, наведені в таблиці. У 2015 р. населення віком від 15 до 70 років становило 74,5% від загальної кількості населення в Україні. Економічно активне населення становило 64,7%, а економічно неактивне — 35,3% від усіх людських ресурсів у зазначеному віковому діапазоні. Кількість економічно активного населення постійно скорочується. Рівень офіційного безробіття становив 9,4 % від кількості економічно активного населення. Поясніть, чому кількість економічно активного населення в Україні скорочується. 2. Трудові ресурси. Регіональні відмінності в забезпеченні трудовими ресурсами В обліку зайнятості населення України продовжують використовувати поняття «трудові ресурси», традиційне від часів існування СРСР. Трудові ресурси — частина населення країни, яка володіє необхідними фізичними й духовними здібностями, загальноосвітніми та професійними знаннями для роботи в господарстві. До трудових ресурсів в Україні належить працездатне населення: чоловіки і жінки віком від 16 до 60 років. Проте не всі люди в цьому віці працюють: деякі не можуть працювати з певних причин (хвороби, травми тощо), інші мають право раннього виходу на пенсію. Демографічне навантаження — це співвідношення кількості осіб непрацездатного віку до 1000 осіб у працездатному віці. До непрацездатних відносять осіб пенсійного віку та дітей, які ще не вступили в працездатний вік....

Зайнятість населення у світі

8 Клас

Населення вивчається не тільки з точки зору демографічних показників, належності до етносів чи релігій тощо, але і як економічна категорія, оскільки воно є основою формування трудового потенціалу держави та її регіонів. У курсі географії ми вивчимо основні поняття, пов’язані з оцінкою забезпеченості держав і їх частин робочою силою. Робоча сила — це людські ресурси, трудовий потенціал, що відтворює сам себе. Під відтворенням населення розуміють його оновлення шляхом народжуваності та смертності. У 1946 р. була створена перша спеціалізована установа ООН — Міжнародна організація праці (МОП), членами якої зараз є 185 держав, у тому числі Україна. Зокрема, МОП встановлює міжнародні стандарти у сфері праці, зайнятості, професійної підготовки. Базовими в міжнародних стандартах МОП є поняття «економічно неактивне населення» та «економічно активне населення». Економічно неактивне населення — це люди віком 15—70 років, які не є зайнятими у виробництві товарів і наданні послуг. До економічно неактивного населення належать: • учні, студенти, слухачі, курсанти денної форми навчання; • особи, що отримують пенсії за віком або на пільгових умовах; • особи, що отримують пенсії за інвалідністю; • особи, які зайняті в домашньому господарстві, вихованням дітей та доглядом за хворими; • особи, які були готові стати до роботи, але припинили її пошуки, оскільки вичерпали всі можливості для її отримання; • інші особи, які не мають необхідності або бажання працювати, та ті, що шукають роботу, але не готові стати до неї....

Навігація