Войти
Закрыть

Чинники розміщення виробництва

9 Клас

ЧИННИКИ РОЗМІЩЕННЯ ВИРОБНИЦТВА. Розміщення виробництва спирається на економічні принципи та визначається певними чинниками. Урахування умов і ресурсів, їхніх параметрів і характеристик забезпечує найбільш раціональний вибір місця розташування господарського об’єкта, групи об’єктів, виду діяльності або конкретної територіальної структури національної економіки країни. Схарактеризуймо основні чинники розміщення виробництва. Чинник природних умов визначається географічним і транспортним положенням господарського об’єкта. Від цього залежать вартість капітальних і поточних витрат, терміни будівництва й певною мірою ефективність виробництва. Він впливає на територіальні зв’язки між складовими виробництва. Паливно-енергетичний чинник позначається на енергоємності виробництва. Витрати енергії залежать від близькості чи наявності паливних та енергетичних ресурсів і технологій виробництва. Водний чинник залежить від наявності джерел поверхневих або підземних вод. Він впливає на водоємність виробництва. Має значення і якість вод: в одному випадку необхідна технічна вода, в іншому — питна....

Секторальна модель економіки

9 Клас

ТРИСЕКТОРНА МОДЕЛЬ ЕКОНОМІКИ. Науковці поділяють економіку натри сектори: видобування сировини (первинний), виробничий (вторинний), сфера послуг (третинний). Цю економічну модель розробили Алан Фішер, Колін Кларк і Жан Фурастьє. К. Кларк у своїй праці «Умови економічного прогресу» (1940 р.) пов’язував зміни в секторальній структурі виробництва та зайнятості з виявленими статистикою змінами в структурі споживчого попиту. Учений установив, що в міру зростання доходів на душу населення попит на продукцію сільського господарства поступово знижується; на промислові товари — спочатку збільшується, а після досягнення певного рівня насичення ринку — скорочується; на послуги — постійно зростає. Відповідно — у структурі споживчого попиту історично переважає спочатку розвиток первинного сектора економіки, потім вторинного й нарешті — третинного. ВЗАЄМОДІЯ МІЖ СЕКТОРАМИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ. Значну частку третинного сектора в своїй економіці мають країни з високим рівнем якості життя — Норвегія, Швеція, Швейцарія, Австрія, країни Великої сімки (G-7), Ізраїль, Данія, Фінляндія. Розвиненість фінансової сфери, транспорту, торгівлі, науки, освіти та інших послуг у цих країнах вражає. Грошові надходження у третинний сектор сприяють формуванню відчутного (той, який може бути використаний найближчим часом) та невідчутного (може бути використаний у перспективі) капіталу. Це все приводить до швидкого опанування цими країнами нових технологій, їх поступального економічного розвитку та поліпшення якості життя. Чимало країн швидко нарощують потужність вторинного сектора. Найтиповіший приклад — Китай, його ще називають «фабрикою світу». Також сьогодні відзначаються рівнем індустріалізації Бразилія, Мексика, Туреччина. Проте без відповідної високої частки третинного сектора вони не зможуть ані збалансувати свої економіки, ані забезпечити відповідно високий рівень життя населення. Прикладом однієї з розбалансованих економік є російська. Це — попри те, що Російська Федерація має змогу накопичувати певні фінансові ресурси. Основна проблема економіки цієї країни — базування на первинному секторі: основою здобуття її фінансових ресурсів є продаж нафти, газу, руд кольорових металів і лісових ресурсів. На противагу такій стратегії розвитку економіки, нафтовидобувні країни Близького Сходу, які отримують основні фінансові ресурси від продажу паливної сировини, вкладають значні кошти саме у третинний сектор економіки, розвиваючи...

Економічний розвиток і національна економіка

9 Клас

ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК. Уперше питання національної економіки почав досліджувати в XIX ст. німецький економіст Фрідріх Ліст. Він звернув увагу на те, що визначальним чинником економічного становлення країни є рівень її суспільного розвитку. Для того щоб слабші країни могли наздогнати розвиненіші, необхідно контролювати й пришвидшувати рівень їхнього економічного розвитку через створення для них сприятливих умов. Це досягається шляхом відповідної економічної, фінансової та торговельної політики. Сучасна наука економічний розвиток трактує як процес переходу від одного етапу економічного розвитку до іншого, причому на новому етапі виробляються, крім старих груп товарів і послуг, ще й абсолютно нові. Економічний розвиток характеризується кількісними та якісними показниками розвитку національної економіки за певний проміжок часу. Вони можуть збільшуватися (настає економічне зростання) і зменшуватися (це свідчить про економічний спад). Аналіз економічного розвитку здійснюється за допомогою спеціального інструментарію, до якого належать показники потенційного чи реального валового національного продукту (ВНП). Стійке підвищення сукупного виробництва товарів і послуг, обсяг яких вимірюється в показниках ВНП, свідчить про економічне зростання....

Що вивчає економічна географія

9 Клас

ГЕОГРАФІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Частину географічної оболонки, з якою суспільство безпосередньо взаємодіє у своєму житті та виробничій діяльності, називають географічним середовищем. Воно є природним оточенням людей і матеріальною основою їхньої життєдіяльності. З розширенням діяльності суспільства географічне середовище охоплює дедалі більшу частину географічної оболонки. Особливості географічного середовища полягають у різноманітності природних умов і зумовлюють пришвидшення або гальмування господарського розвитку країн. Що різноманітнішими є природні умови країни, то більший вона має потенціал суспільного та економічного розвитку. Водночас із поняттям «географічне середовище» використовується поняття «навколишнє середовище». Навколишнє середовище — це середовище життя та виробничої діяльності людини. Це навколишній (природне середовище) та матеріальний, створений людиною (техногенне середовище), світ. У міжнародних угодах під терміном «навколишнє середовище» зазвичай розуміють лише природне довкілля. Але, оскільки воно значно перетворене людиною, розглядати його окремо від техногенного недоцільно. Природне середовище має свої закони розвитку. Якщо людина перестає впливати на штучну (техногенну) частину навколишнього середовища, із часом вона стає частиною природного середовища. Наприклад, старі парки, штучні ставки, водні канали, які давно не використовуються, занедбані шахти, кар’єри та ін. Економічна і соціальна географія розглядає географічне середовище, у якому живе людина, як сферу взаємодії суспільства та природи. Вона називається антропосферою. Діяльність людини пов’язана з використанням різноманітних природних ресурсів, які є компонентами природи....

Географія 9 клас Надтока, Топузов

9 Клас

Сучасний світ стрімко розвивається, змінюються віковічні традиції, засоби виробництва і, врешті-решт, людська свідомість. Ознаками сучасної людини є її мобільність, можливість швидко переміщуватися у просторі за допомогою сучасних технологій, засобів виробництва, видів транспорту, вміння пристосовуватися до нових умов. Дедалі більше впливають на наше життя процеси глобалізації, які визначають різні аспекти розвитку світового господарства, змінюють засади науки й освіти, мистецтва й спорту, способу життя загалом. Незважаючи на глобалізаційні процеси та можливість здійснювати реальні чи віртуальні подорожі, рідний край викликає в нас почуття, що їх не порівняти ні з чим. Ви вже чимало дізналися про Україну, її значення у світі з попередніх курсів географії та інших шкільних предметів. Цього року ви продовжуватиме відкривати для себе нашу державу, тепер уже з точки зору економічної географії. Курс географії, який ви вивчатимете в 9 класі, присвячено господарській діяльності України на тлі світових економічних процесів. Він має назву «Географія: Україна і світове господарство» та містить інформацію з питань економічної й соціальної географії. Теми курсу розкриті у відповідних розділах підручника. Спочатку ви вивчатимете особливості національної економіки та світового господарства, далі — їх секторальну структуру та її складові. Завершальним розділом підручника є «Глобальні проблеми людства». Ви переконаєтеся, що економіка України — це складова світового економічного організму, частина географічного середовища нашої планети....

Проблема освоєння Світового океану. Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються. Глобальні прогнози

9 Клас

Проблема освоєння Світового океану. Світовий океан залишався завжди для людини великою таємницею. Навіть зараз наукою більше накопичено знань про інші планети Сонячної системи, ніж про океанічні глибини. Проте з другої половини XX ст. у зв’язку з бурхливим розвитком науки і техніки дослідження та освоєння Океану набули глобальних масштабів, що спричинило низку проблем. Виснаження мінеральної сировини на суходолі змусило шукати її поклади в морі. У місцях розробки корисних копалин стрімко загострилася проблема забруднення води. Загострення продовольчої проблеми викликало підвищений інтерес до біологічних ресурсів Океану. Проте він поки що дає людству лише 2 % харчових продуктів та 12-15 % тваринного білка. Надмірний вилов риби та полювання на морських звірів призвели до зниження біологічної продуктивності Океану. Останнім часом намітився перехід від рибальства до марікультури - вирощування живих організмів у воді, що, в свою чергу, викликає необоротні зміни у прибережних природних комплексах (мал. 196). Глобалізація економіки пожвавила використання Світового океану як одного із важливих шляхів перевезення сировини та готової продукції. Це призвело до забруднення води на головних морських транспортних шляхах. Особливо небезпечним стало нафтове забруднення. Разом з цим, відбувся бурхливий розвиток приморських районів, до яких все більше тяжіє господарство розвинутих країн. Там виникла особлива галузь економіки - морське господарство, яке включає добувну та переробну промисловість, транспорт, рибальство, туризм. Все це загострило екологічну ситуацію на узбережжях....

Екологічна проблема. Сировинна й енергетична проблеми. Демографічна та продовольча проблеми

9 Клас

Екологічна проблема. Різке погіршення стану навколишнього середовища у XX - на початку XXI ст. поставило питання про глобальне виживання людства. Адже сама людина є біологічною істотою, яка не може нормально існувати без чистого довкілля. Накопичення в усіх оболонках Землі отруйних речовин-відходів господарської діяльності відбувається поступово, непомітно. Та рано чи пізно межу буде подолано. Через те екологічні проблеми нині постали навіть актуальніше за всі інші. Найголовнішою екологічною проблемою є забруднення природного середовища. Основними джерелами забруднення атмосфери є автомобільний транспорт і ТЕС. Під час спалювання нафтопродуктів та вугілля у повітрі зменшується концентрація кисню та зростає частка вуглекислого газу. Наслідком цього є парниковий ефект, тобто глобальне потепління клімату. За останні 70 років концентрація вуглекислого газу у повітрі зросла на 15%, а вже у 2030 р. можна очікувати подвоєння його кількості. Під час згоряння нафти та вугілля у повітря виділяється багато оксидів Сульфуру, які, сполучаючись з парами води, спричиняють кислотні опади. Вони завдають великої шкоди природним екосистемам та будівлям. Внаслідок роботи деяких галузей хімічної промисловості у повітря виділяються фреони - речовини, що містяться у холодильниках та дезодорантах-розпилювачах. Вони руйнують озоновий шар Землі. «Озонові дірки» вперше були помічені над Антарктидою та Гренландією....

Поняття про глобальні проблеми людства. Проблема війни і миру. Проблема тероризму

9 Клас

Час та причини виникнення й загострення глобальних проблем людства. Протягом історії свого існування людство стикалося з багатьма проблемами. Фактично весь розвиток цивілізації є подоланням великої кількості перепон та негараздів. Проте у минулі століття проблеми мали місцевий характер. В епоху Середньовіччя епідемії чуми винищували населення Європи, але не торкалися інших регіонів. Раніше війни між народами були локальними. Нині, з появою нових видів озброєння, постала загроза існуванню всього живого на планеті. Первісна людина впливала на природу, як будь-яка інша жива істота. З бурхливим розвитком виробництва та прогресом науки і техніки діяльність людини перетворилася на потужну силу, яка вступає у конфлікт з навколишнім середовищем та загрожує існуванню людської цивілізації. Процес глобалізації призвів до того, що деякі сучасні проблеми набули глобального характеру. Вони виникли у другій половині XX ст. і особливо загострилися в його останній чверті. Глобальні проблеми стосуються всього людства: всіх країн, народів та верств населення. Вони призводять до великих економічних та соціальних збитків. Ось чому для подолання глобальних проблем необхідна співпраця в загальнопланетарному масштабі. Глобальні проблеми людства - комплекс проблем, що стосуються життєвих інтересів всіх народів світу, характеризуються динамізмом і вимагають для свого розв’язування колективних зусиль світової громадськості. Від подолання глобальних проблем залежать подальший прогрес людства і збереження цивілізації. Глобальні проблеми охоплюють всі аспекти життя людей, всіх країн і народів, стосуються поверхні землі, Світового океану, атмосфери, навколоземного та космічного простору. їх загострення призводить до значних економічних та соціальних збитків....

Фінансові та аутсорсингові послуги

9 Клас

Фінансова діяльність. Найбільшими за обсягом вартості у світі є фінансові послуги. На них припадає близько 20% вартості усіх послуг. Вони є основою сучасної економіки. Будь-яка господарська діяльність так чи інакше залежить від послуг, які забезпечуються фінансовим сектором. Кошти можуть бути в наявності в одних суб’єктів господарювання, а інвестиційні потреби виникають в інших. Через те ринок фінансових послуг виконує роль посередника руху коштів від їх власників до користувачів. Право здійснення певних фінансових послуг належить лише банкам: залучення коштів на депозити, розрахунково-касове обслуговування, інкасація коштів, платіжних та розрахункових документів, купівля-продаж іноземної валюти в готівковій та безготівковій формах. Існуючі фінансові послуги можуть надавати окрім банків також страхові, інвестиційні, брокерські та інші компанії. Найбільш поширені поміж них кредитні послуги (від лат. creditum - позика). Кредитування здійснюється на основі ряду принципів: повернення, строковість, платність, цільовий характер, забезпеченість. Перші три принципи означають, що кошти, надані у формі позики, слугують лише тимчасовим джерелом поповнення коштів і після завершення визначеного терміну мають бути повернені з відсотками. Цільовий характер кредиту означає надання його лише під певну мету. Забезпеченість кредиту передбачає наявність майна, яке банк може забрати через неповернення коштів. Фінансові послуги становлять великий і зростаючий сектор фактично у всіх країнах, особливо в тих, господарство яких зазнає стрімкої модернізації. Торгівля фінансовими послугами також зростає внаслідок нових ринків у країнах, що розвиваються, та з перехідною економікою. У 2015 р. у вартості імпорту послуг України фінансові послуги становили 15,8%....

Освіта і наука. Охорона здоров’я

9 Клас

Освітні послуги. Освіта є процесом набуття знань. У постіндустріальному суспільстві її значення стрімко зростає. В умовах ринкової економіки під час надання освітніх послуг об’єктом купівлі-продажу є не сама освіта, а освітня послуга, що включає в себе комплекс матеріальних та нематеріальних ресурсів, необхідних для процесу навчання. Продавцем на ринку освітніх послуг є різні заклади освіти: університети, училища, коледжі та інші. Покупцями (споживачами послуг) є абітурієнти, батьки, роботодавці, підприємства та установи, що сплачують послуги. Товаром є освітня послуга, яка водночас і надається, і споживається. Продавець освітньої послуги навчає споживача і підкріплює здобуту освіту дипломом, посвідченням, атестатом, а споживач вносить плату за навчання, або за нього це робить держава. Просуванню на ринок освітніх послуг сприяють освітні фонди, органи ліцензування та акредитації освітніх установ тощо. Заклади освіти, як і всі працюючі у сфері послуг, ведуть боротьбу за споживача - студентів та учнів, підвищуючи рівень надання послуг. Щорічно з 2011 р. провідні вищі навчальні заклади (ВНЗ) світу оцінюються з погляду якості освіти з 42 предметів. Мета такого дослідження - допомогти майбутнім студентам обрати найкращі виші певного профілю. У 2016 р. було оцінено 945 університетів. Понад 36% до Топ-50 потрапили виші США (15 університетів), 15% - Великої Британії (7 вишів), ще 15% - інших європейських країн: Франції, Італії, Данії, Нідерландів, Швейцарії, Австрії. Азійські ВНЗ одержали 16 % позицій серед перших 50-ти місць, зокрема із Сянгану (5 вишів), Китаю, Японії, Республіки Кореї, Малайзії. Високий рівень визнання одержали також 6 університетів з Австралії та 3 - з Канади....

Навігація